موفقیت‌های ورزشی، باطل‌السحر سیاه‌نمایی علیه ایران

انتشار اخبار جهت‌دار و ترویج موجب ناامیدی از سوی معاندین در حالی است که این روزها ورزش ایران به نماد موفقیت جوانان کشور تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، امیدآفرینی و تزریق نشاط به جامعه می‌تواند به سد محکمی در برابر بسیاری از سیاه نمایی‌های علیه کشور تبدیل شود سیاه نمایی که با هدف نادیده گرفتن اقدامات و دستاوردهای مختلف کشور در چهار دهه گذشته در جریان بوده و اکنون نیز با شدت بیشتری دنبال خواهد شد. طراحان این سناریو با استفاده از قدرت رسانه‌ای و برجسته کردن مطالب فضای مجازی به دنبال انکار موفقیت‌ها هستند موفقیت‌هایی که شاید آن‌گونه که باید در فضای رسانه‌ای ایران بازتاب داده نمی‌شود یا بازتاب آن تحت تاثیر بسیاری از حواشی مختلف قرار خواهد گرفت.

لزوم گذر از پروژه انکار موفقیت و تزریق حس ناامیدی به جامعه، همان نکته‌ای است که مقام معظم رهبری بارها در بیانات خود به آن اشاره داشتند. معظم‌له در نخستین روز از سال ۱۴۰۲ در جمع زائران حرم رضوی اعلام کردند: یک توصیه مهمّ من به همه‌ی کسانی که توانایی سخن گفتن با مردم را دارند و رسانه در اختیارشان است ــ چه در فضای ‌مجازی، چه در مطبوعات، چه در صدا و سیما ــ امیدآفرینی است. دشمن سعی میکند جوان‌های ما را ناامید کند؛ ما باید متقابلاً ‌امیدآفرینی کنیم. مسائل امیدزا در کشور کم نیست... همه موظّفند امیدآفرینی کنند؛ این را جدّی بگیرید.‌

موفقیت‌های ورزشی، باطل‌السحر سیاه‌نمایی علیه ایران

روز خبرنگار می‌تواند زمان مناسبی برای واکاوی بیانات رهبری در خصوص نقش رسانه در زمینه امیدآفرینی در کشور باشد. شاید در نگاه نخست بحث امیدآفرینی بیشتر نگاه ها را متوجه مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کند اما بخش ورزش یکی از مهمترین ابزارهای امیدآفرین در جامعه است امیدی که از طریق پیروزی‌های قهرمانان ایران به جامعه تزریق می‌شود و شاید ملموس‌تر از تمام بخش‌های دیگر برای تمام افراد جامعه باشد زیرا ورزش یک پدیده عام شمول است و با اقشار مختلف جامعه سرکار دارد. همچنین پیام های رهبر انقلاب در زمان موفقیت ورزشی و پیام روسای سه قوه حکایت از آن دارد که ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی می‌تواند هم به محور امیدآفرینی و هم به محور اتحاد در کشور تبدیل شود.

بازتاب گسترده افتخارآفرینی قهرمانان ایران در سطح بین‌المللی و المپیک همان موجی امید را در کشور ایجاد خواهد کرد که می‌توان نمود آن را در زمان صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی مشاهده کرد که با واکنش مثبت شهروندان ایران اسلامی همراه شد. واکنشی که فارغ از هر نگاه سیاسی یا رنگی بود و یک موج از اتحاد را در جامعه ایجاد کرد. حتی این موج شادی و نشاط در زمان پیروزی حسن یزدانی بر دیوید تیلور آمریکایی در سال ۲۰۲۱ ایجاد شد تا نشان دهد امیدآفرینی و نشاط تنها به فوتبال مرتبط نمی‌شود بلکه در تمام رشته‌ها وجود دارد.

ورزش در بعد قهرمانی و همگانی آن چند کارکرد مهم دارد. کارکرد ورزش در امیدآفرینی و ایجاد نشاط در جامعه موجب شده تا طراحان سناریو انکار موفقیت این بخش از افتخارآفرینی قهرمانان ایرانی را نیز هدف قرار دهند. این افراد حتی از سیاه‌نمایی ابایی نخواهند داشت و با استفاده از برخی مطرودین ورزش ایران به دنبال ایجاد یک دوقطبی هستند که بر محور حجاب و تبعیض جنسیتی در جریان است. ایجاد دوقطبی و پافشاری بر تبعیض جنسیتی در جامعه ایرانی در حالی است که دختران ایران زمین در چهار دهه گذشته موفق شدند سکوهای جهانی، المپیکی و پارالمپیکی را با حجاب اسلامی فتح کنند.

موفقیت‌های ورزشی، باطل‌السحر سیاه‌نمایی علیه ایران

افتخارآفرینی فرزندان ایران زمین در حالی است که رسانه‌های مختلف از بیرون ایران همواره بر طبل ناامیدی کوبیده که امکان پیشرفت برای شهروندان آن به ویژه زنان در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد اما واقعیت به گونه دیگر است. دختران به عنوان نماینده زنان ایرانی- اسلامی در یکماه گذشته موفقیت هایی کسب کردند که در نوع خود کم‌نظیر است. یکی از این موفقیت‌ها کسب عنوان سوم و چهارم مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری آسیا در ۲ رده سنی نوجوانان و جوانان بود. همچنین این دختران با پوشش اسلامی موفق به کسب چندین مدال طلا و نقره شدند. پوششی که این روزها به الگویی برای بسیاری از بانوان اسلامی در کشورهای مختلف تبدیل شده است.

همچنین موفقیت متولدین دهه ۸۰ در کشتی، وزنه‌برداری و قهرمانی جوانان والیبالیست در رقابت های جهانی در یک ماه گذشته نشان داد که برخلاف تمام تبلیغات منفی علیه ورزش ایران، توسعه ورزش در تمام نسل‌ها در دستور کار است و اکنون پشتوانه لازم برای تیم‌های بزرگ در دستور کار قرار گرفته است تا جایگزین لازم برای بزرگانی مانند سعید معروف در والیبال، حسن یزدانی و کامران قاسمپور در کشتی و سهراب مرادی و کیانوش رستمی در وزنه‌برداری به جهان ورزش معرفی شود. همچنین نخبگانی که امروز به ورزش جهان معرفی شدند به چند شهر خاص متمرکز نخواهد شد بلکه از اقصی نقاط ایران است که بدون توجه به قومیت، زبان و مذهب انتخاب شدند و برای سربلندی ایران اسلامی در تلاش هستند.

بازتاب موفقیت قهرمانان ورزشی در رسانه همان راهکاری است که مقام معظم رهبری در ابتدای سال به ان اشاره داشتند. ورزش ایران مانند سایر بخش‌ها مشکلاتی دارد اما جوانان ایرانی از دل این مشکلات موفقیت هایی را کسب کردند که در سطح منطقه و حتی قاره کهن کم نظیر بود. بازتاب این اخبار می‌تواند به موجی از امید در دل جوانان و نوجوانان ایجاد خواهد کرد و آنان را به این باور خواهد رساند که مشکلات موجود سد فولاد و غیر قابل نفوذ نیست بلکه می توان با نردبان اراده از این مشکلات عبور کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    2 0
    خانه از پای بست ویران است خواجه در فکر نقش ایوان است
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    20 0
    چرادراین پیروزیها اثری ازسهمیه دارهاورانتی هاوارزسیها وخودبهنیست ومردم عادی ایران هستند نه فاسدین ودزدان وغارتگران بین المال چرامشرق هروقت بخوادمیتونه به این قهرمانان توهین کنه
  • محمدی IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    0 0
    موفقیت جوانان به همت خودشونه و ربطی به مدیریت و برنامه ریزی مسئولین نداره . ضمنا کدوم سیاه نمایی؟؟؟ مگه از بین رفتن اقتصاد و دریاچه ها و رودخانه ها و به تاراج رفتن ارس و خزر و هیرمند و .... دروغه؟؟؟
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    52 0
    اونوقت پناهندگی شون تایید سیاهنمایی ها نیست؟ چرا باید اعتبار کشور رو به ورزش لاکچری زیر سلطه استکبار گره زد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس