مرز خسروی بهترین مسیر برای تردد زائران عتبات عالیات

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: مرز رسمی خسروی با زیرساخت های مناسب و مطلوب امن ترین، بهترین و راحت ترین مسیر برای تردد زائران عتبات عالیات و کربلای معلی است.

به گزارش مشرق، «شهریار حیدری» روز جمعه در آیین تجلیل از خبرنگاران و فعالان فضای مجازی با قدردانی از تلاش های فعالان عرصه رسانه است، افزود: امروز زیرساخت های هیچ مرزی به اندازه مرز رسمی خسروی برای تردد زائران عتبات عالیات آمادگی کامل ندارد و سایر مرزهای ما با عراق به اندازه خسروی برای زائران امکانات ندارد.

وی اظهار کرد: امروز استان دیاله عراق به واسطه حضور نیروهای امنیتی عراق از امن ترین استان های عراق است و تمام مقرهای گروهک های مخالف و معاند همه تحت رصد و شناسایی شده و از همین جا اعلام می کنم بهترین و راحت ترین مرز برای تردد عتبات عالیات مرز رسمی خسروی است.

نماینده مردم قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب گفت: از همه ملت مسلمان ایران دعوت می کنم که از مرز خسروی عازم عتبات عالیات شوند چون این مرز زیرساخت ها و امکانات زیادی دارد و اکنون از آماده ترین مرزها برای تردد زائران است.

وی در ادامه با اشاره به نقش خبرنگاران و اصحاب رسانه در پوشش اخبار و رویدادها و واقعیات جامعه، گفت: جایگاه مطبوعات و خبرنگاران در سیاست های نظام و نقش آن ها در تبیین سیاست های جمهوری اسلامی نسبت به تمام خبرنگاران دیگر کشورها بی بدیل است و با وجود مسایل و مشکلات فراوان در راستای اعتلای سیاست های نظام تلاش می کنند و با بزرگترین امپراطوری های رسانه ای معاندان و دشمنان این آب و خاک مقابله می کنند.

حیدری در ادامه با اشاره به لایحه ۲ فوریتی سامان دهی معیشت مرزنشینان و کولبری گفت: با تصویب و عملیاتی شدن این لایحه شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب، ثلاث باباجانی و پاوه از این طرح برخوردار می شوند که اکنون در مرحله اصلاح قرار دارد و پس از اصلاح به کمیسیون مربوطه خواهد رفت و پس از رفع ایرادهای وارده تا هفته دیگر قرار است در صحن علنی مجلس مطرح شود که این کار ماندگاری خواهد بود.

مرز خسروی بهترین مسیر برای تردد زائران عتبات عالیات

وی در ادامه با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین برابر کل هفت منطقه آزاد جدید قدرت مانور از نظر جایگاه ژیوپولوتیکی در منطقه دارد، گفت: مرزهای ما آینده خوبی دارد و منطقه آزاد اثر خوبی برای رونق استان کرمانشاه دارد که از هم اکنون سرمایه گذارانی از سوریه، آلمان و عراق با مشارکت ایرانی ها اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری در این منطقه کرده اند و هم اکنون نیز طرح جامع منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: مرز سومار نیز یکی از مرزهای ما است که سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ کامیون از مواکب خدماتی به زائران اربعین از این مرز عازم عراق شدند و قرار است سال آینده با توسعه زیرساخت ها و احداث مسیر تردد زائران شاهد تردد زوار نیز از این مرز باشیم.

وی از اتمام طرح گاز رسانی به روستاهای سرپل ذهاب تا مهرماه خبر داد و گفت: اکنون ۸۵ درصد روستاهای سرپل ذهاب از نعمت گاز برخوردارند و گیلانغرب نیز اکنون یکی از شهرستان های سبز به لحاظ برخورداری از نعمت گاز است ضمن اینکه رفع مشکلات آب شرب مناطق غربی استان در دستور کار است.

وی گفت: در حوزه آبرسانی و راه سازی و روکش آسفالت مناطق غربی کرمانشاه کارهای خوبی صورت گرفته و در حوزه سامانه گرمسیری نیز اکنون ۱۷ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی سرپل ذهاب تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند که قرار است اراضی جامانده نیز از این نعمت برخوردار شوند و با مشروب شدن ۱۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان قصرشیرین نیز از محل سامانه گرمسیری شاهد انقلابی در زمینه کشاورزی در منطقه خواهیم بود.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار قصرشیرین نیز با تبریک روز خبرنگار و قدردانی از تلاش های اصحاب رسانه، گفت: رعایت اصل بی طرفی، و امانتداری از ویژگی های خبرنگاران متعهد و متخصص است.

«حجت خدرویسی» افزود: خبرنگاران باید اقدام ها و کارهای مثبت انجام شده را در زمینه آزادسازی روستاها، پیگیری برای رفع مشکلات آب شرب، احداث طرح های عمرانی و زیربنایی و معرفی منطقه برای ایجاد امید در مردم بیان کرد و مشکلات را با نقد سازنده و ایجاد راهکار عنوان کرد.

در این جلسه خبرنگاران و فعالان مجازی به بیان دغدغه های خود و مسایل و مشکلات شهرستان پرداختند.

مرز خسروی بهترین مسیر برای تردد زائران عتبات عالیات

در پایان این آیین با اهدای لوح سپاس و هدایایی از خبرنگاران فعال عرصه رسانه و مطبوعات قصرشیرین تجلیل شد

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته مسوولان با توجه به توسعه زیر ساخت ها و ۲۴ ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش بینی ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا است.

خسروی نزدیکترین مسیر زائران ایرانی به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس