میزبانی از زائران در ۸ موکب ۵ استان مرزی با محوریت کودکان و نوجوانان

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از برگزاری برنامه‌های فرهنگی همزمان با ایام پیاده‌روی اربعین خبر داد.

به گزارش مشرق، محمدرضا هراتی، گفت: برای دومین سال پیاپی به یاری خدا و عنایت حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اقدام به برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوعی در ایام اربعین حسینی کرده است.

هراتی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در راستای عمل به رسالت فرهنگی، اجتماعی و کتاب‌محور خود، تلاش کرده تا با شعار «سر فصل کتاب عشق ما، حسین علیه‌السلام است»، ضمن استفاده از ظرفیت این ایام، خدمات خود را در بین اقشار مختلف مردم و به ویژه زائران اباعبدالله علیه‌السلام توسعه دهد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، اصلی‌ترین محورهای این برنامه را تولید محتوا، پویش و مسابقه، برگزاری محافل ادبی، عضویت رایگان در کتابخانه‌های سراسر کشور و برپایی موکب در استان‌های مرزی به منظور ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی به زوار امام حسین علیه‌السلام برشمرد.

هراتی از برپایی موکب‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از پنجم تا پانزدهم شهریورماه ۱۴۰۲ در ۵ استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان خبر داد و گفت: ان‌شاءالله ۸ موکب توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پنج استان مرزی برپا خواهد شد. همکاران ما در این موکبها در مرزهای چذابه، خسروی، مهران، باشماق و تمرچین به ارائه خدمت به زائران گرانقدر خواهند پرداخت. خدمات این موکب‌ها در سه حوزه خدمات عمومی شامل اسکان و پذیرایی، توزیع اقلام ضروری و ملزومات بهداشتی، اشاعه محتوای اربعینی و نیز خدمات فرهنگی ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به تنوع برنامه‌های فرهنگی در این موکب‌ها افزود: محور اصلی برنامه‌های فرهنگی در موکب‌ها، کودکان و نوجوانان خواهد بود. نقاشی، رنگ‌آمیزی، پرده‌خوانی، قصه‌گویی، کاردستی، اوریگامی و... بخشی از این برنامه‌ها است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی ادامه داد: طرح زیارت به نیابت از شهدا، طرح بیعت با شهدا و تدارک فضای عکاسی با دکور حجمی «فرزندان آینده‌ساز»، که با همکاری کنگره بزرگداشت شهدای مدافع حرم صورت می‌گیرد، از برنامه‌های نهاد در راستای اشاعه محتوای اربعینی است. تصاویر برخی از شهدا به زوار هدیه می‌شود تا زائران اباعبدالله علیه‌السلام در مسیر پیاده‌روی اربعین، با شهدا همراه باشند و حال و هوای خود را از این همراهی به اشتراک بگذارند.

مسئول ستاد فعالیت‌های اربعین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: همکاران ما در نهاد کتابخانه‌ها، بسته‌های فرهنگی، صوتی و تصویری به عنوان «توشه راه زائر» را تدارک دیده‌اند تا زوار سیدالشهداء علیه‌السلام در طول مسیر پیاده‌روی اربعین بتوانند بهره بیشتری از این امر معنوی ببرند. در این بسته، پادکست‌های منتخب شعرخوانی، خوانش کتابهای «دو امام مجاهد»، «همرزمان حسین علیه‌السلام»، «در مسلخ عشق»، «ماه به روایت آه» و... موجود است.

هراتی در ادامه به ویژه‌برنامه‌های اربعین در استان‌های فاقد موکب اشاره کرد و گفت: جریان‌سازی در مغناطیس اربعین از طریق جمع‌آوری نذورات در تمامی استان‌ها در حمایت از موکب‌ها؛ فضاسازی کتابخانه‌ها متناسب با این رویداد در بازه زمانی ۵ تا ۱۵ شهریور؛ برگزاری پویش‌ها و مسابقات از جمله پویش «کتاب دستت چیه!؟ معرفی کتاب مرتبط با ایام محرم و صفر» و ارسال به سامانه www.ketabdc.ir و مسابقه ملی اربعین در سامانه سماک؛ ایجاد اجتماعات از اقشار مختلف در برگزاری نشست‌ها همچون جلسات شعرخوانی مداحان، شاعران آیینی، زائرین و...، جمع خوانی با حضور نویسندگان و کتاب‌های منتخب، نشست‌های گفتمانی در ترویج زیست موحدانه، تعزیه‌خوانی، تواشیح و... و همچنین هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها در برپایی موکب یا اجرای برنامه‌های فرهنگی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای تمامی استان‌ها است.

هراتی با اشاره به نقش کتابداران در طراحی و اجرای این برنامه‌های فرهنگی تصریح کرد: اصلی‌ترین گروه در طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در موکب‌ها، کتابداران عزیز هستند. کتابداران فرهیخته، که حلقه اصلی و رابط بی‌واسطه نهاد کتابخانه‌ها با مردم هستند، در موکب‌های اربعین هم وظیفه مهمی به عهده دارند که به این بهانه جا دارد از زحمات این همکارانم تقدیر و تشکر کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس