همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی با شبکه پویا/بخش کودک کتابخانه‌های عمومی به روز می‌شود

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به برنامه‌های این نهاد در آستانه هفته ملی کودک، گفت: منابع بخش کودک کتابخانه‌های عمومی با ۲۴۰ عنوان کتاب به روزرسانی می‌شود.

به گزارش مشرق، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا زند وکیلی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و محمدرضا اسفاری سرپرست اداره کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد با حضور در کتابخانه عمومی «باباطاهر» از بخش‌های مختلف این کتابخانه از جمله بخش کودک، بازدید کردند. 

در این مراسم معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در هفته ملی کودک را تشریح کرد، هراتی در سخنانی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی یک رسالت عمومی دارد و آن ترویج فرهنگ کتابخوانی در فضای عمومی کتابخانه‌ها و جامعه است، گفت: کودکان مخاطب مهم کتابخوانی این دستگاه فرهنگی هستند و نهاد کتابخانه‌های عمومی وظیفه دارد کودکان را در مسیر کتاب و مطالعه نگه دارد.

وی افزود: سوال اینجاست که چرا بچه‌ها در دوران کودکی به کتاب و مطالعه علاقه‌مندند اما در بزرگسالی از این مسیر دور می‌شوند، مشخص است که جامعه،دستگاه‌های مرتبط فرهنگی و خانواده هرکدام ماموریتی برای ترویج کتابخوانی دارند و تقویت روحیه کتاب‌دوستی، علاقه به مطالعه و کتاب باید از طریق نهادهای مختلف دنبال شود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی همچنین در ادامه صحبت های خود، عنوان کرد: فلسفه وجودی بخش کودک کتابخانه‌ها همان علاقه‌مندی به مطالعه در بزرگسالی و همراهی با کتاب و ماندن در مسیر یار مهربان در کودکان است. براساس برنامه‌های تحقیقاتی و  روانشناسی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که با حضور اساتید این حوزه در جلسات مختلف دنبال شده است، بیش از ۸۰۰ نکته آموزشی برای انس کودکان با کتاب احصاء شده است.

هراتی با بیان اینکه این نکات برای کتابخوان‌ کردن کودکان در کتابخانه‌ها و حتی در منزل می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: اکنون بیش از هزار کتابدار متخصص در زمینه قصه‌گویی کودک در نهاد کتابخانه‌های عمومی فعال هستند، این مربیان آموزش دیده‌اند و دوره‌های تخصصی را طی کرده‌اند، در این زمینه بهتر است که از این آموزش‌ها در بخش کودک کتابخانه‌ها استفاده شود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی همچنین تاکید کرد: علاوه بر فعالیت‌هایی مانند کتابخوانی و قصه‌خوانی در بخش کودک کتابخانه‌های عمومی، کتابداران از طریق فعالیت‌های دیگر مانند آموزش نقاشی و برگزاری کلاس‌های آموزشی تلاش می‌کنند خلاقیت‌های کودک را پرورش دهند.

هراتی با بیان اینکه بر مبنای یک زیرساخت فکری مشخص، بخش کودک در کتابخانه‌های عمومی پایه‌ریزی شده است، گفت: این بخش بر اساس اندیشه و مطالعه در کتابخانه‌ها طراحی می‌شود، اکنون ۲۷۰۰ کتابخانه نهادی در کشور وجود دارد که همه آن‌ها دارای بخش کودک هستند. علاوه بر این کتابخانه‌ها ۱۳ کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان نیز در کشور فعالیت دارند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت ۳۴ کتابخانه سیار در سراسر کشور گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی تلاش می‌کند در آینده ۱۰ کتابخانه دیگر نیز به کتابخانه‌های سیار اضافه کند، همچنین قرار است ۵ کتابخانه تخصصی مادر و کودک در سطح کشور علاوه بر ۱۲ کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان در کشور دایر شوند، به زودی نیز منابع بخش کودک کتابخانه‌های عمومی با ۲۴۰ عنوان کتاب که شامل ۳۸۰۰ نسخه است، به روزرسانی می‌شود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی یادآورشد: ایجاد اتاق علم برای نوجوانان اکنون برای کتابخانه‌های مرکزی استان‌های کشور تعریف شده و قرار است این بخش برای کودکان نیز دایر شود. در این بخش کودکان و نوجوانان می‌توانند آنچه را که از محتوای یک کتاب علمی مطالعه کردند به بوته تجربه و آزمایش بگذارند.

وی افزود: پرورش خلاقیت‌ و استعداد در کودکان از نکاتی است که باید در سنین پایین پیگیری شود، نهاد کتابخانه‌های عمومی در تلاش است روحیه نویسندگی را در کودکان از طریق بخش کودک کتابخانه‌ها پیگیری کنند.

هراتی با اشاره به انتشار مجله هدهد سفید برای نوجوانان نیز گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ترویج کتابخوانی میان نوجوانان است و انتشار مجله هدهد سفید نیز در همین راستاست. در این مجله تلاش کردیم از ظرفیت نوجوانان استفاده کنیم و حتی با نظر آنها کتاب‌ معرفی کنیم.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به تعامل نهاد کتابخانه‌های عمومی با شبکه پویا گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی با همکاری شبکه پویای صدا و سیما قرار است برنامه‌ای را برای کودکان به روی آنتن ببرد، این برنامه ۸۰ درصد مراحل تولید خود را پشت سر گذاشته است و ظرف چندماه آینده به روی آنتن می‌رود. 

روحیه نویسندگی را در کودکان زنده می‌کنیم

تشریح برنامه‌های هفته ملی کودک 

 در  ادامه این نشست، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی درباره برنامه‌های هفته ملی کودک در کتابخانه‌های عمومی، گفت: معرفی برترین کتابخوانان کودک و نوجوان، برپایی جلسات گفت‌وگو با برگزیدگان کودک دوره‌های مختلف جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش‌های نقاشی و قصه‌گویی، برپایی نشست‌های تخصصی ادبیات کودک، بازنشر آثار جشنواره ۵ دوره مسابقات کاریکاتوری در فضای مجازی با معرفی برگزیدگان، انتشار پادکست‌های کتاب کودک در پیچ‌های تخصصی کودک نهاد کتابخانه‌های عمومی با محوریت قصه‌گویی و کتابخوانی از جمله برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در هفته ملی کودک است.

هراتی ادامه داد: برپایی نشست با تصویرگران کتاب کودک، آغاز رقابت استانی دومین جشنواره قصه‌گویی کتابداران و حضور کتابخانه‌های سیار نهاد کتابخانه‌های عمومی در مدارس همچنین حضور عروسک‌های خانم و آقای کتابدار برای معرفی این انیمیشن در سازمان بهزیستی کشور و اجرای برنامه برای کودکان این سازمان از دیگر برنامه‌های این هفته است.

وی با تاکید بر تعامل ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی با آموزش و پرورش به عنوان یک ضرورت تاکید کرد و گفت: جامعه هدف اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حوزه کودک و نوجوان است، در هفته  ملی کودک؛ نهاد کتابخانه‌های عمومی با برپایی فروشگاه و نمایشگاه کتاب با حضور  کتاب‌های ناشران خوب این حوزه تلاش می‌کند بخش کودک کتابخانه‌ها را رونق دهد.

به گفته هراتی، برگزاری پویش عکس با عنوان کتابخوان‌های کوچک و تهیه عکس از کتابخانه‌های شخصی، دعوت از مهدکودک‌ها و مدارس برای بازدید از بخش کودک کتابخانه‌های عمومی و عضویت رایگان کودکان ۴ سال به بالا در بخش کودک کتابخانه‌ها از دیگر برنامه‌های هفته ملی کودک در نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

اطلاعاتی درباره کتابخانه باباطاهر

در پایان این نشست همچنین زهرا احیایی مدیر کتابخانه باباطاهر، توضیحاتی درباره این کتابخانه ارائه داد و گفت:‌ کتابخانه باباطاهر نیمه دوم سال ۱۳۹۷ پس از بازسازی، شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر ۲۸۰۰۰ جلد کتاب بزرگسال، ۴۵۰۰ کتاب کودک و نوجوان و ۱۶۰ کتاب برای ناشنوایان دارد و با ۲۵۰۰ عضو به کار خود ادامه می دهد.

وی افزود: دو سالن مجزای مطالعه برای آقایان و بانوان در این کتابخانه وجود دارد و از هفت و نیم صبح تا هفت و نیم شب به اعضایش خدمترسانی می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس