image-20230827200910-1.png

برخی کارشناسان تحرکات اخیر در خاک سوریه را انتقام کاخ سفید علیه کرملین و عقده گشایی علیه دولت سوریه پس از شکست در اوکراین و غرب افریقا می دانند.

سرویس جهان مشرق _ بسیاری از تحلیلگران از ماه ها قبل پیش بینی می کردند دوران ۳ ساله آتش بس و آرامش نسبی در سوریه رو به پایان باشد و به تدریج نشانه های آغاز دور جدیدی از درگیری و تنش در مناطق مختلف این کشور را شاهد باشیم.

در سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ ورق جنگ به طور کامل به سود ارتش و دولت سوریه بازگشته بود و این کشور به کمک متحدان خود یعنی محور مقاومت و روسیه توانست مناطق وسیعی را در استان های حلب، ادلب، حماه، ریف دمشق، حمص، دیرالزور، درعا و قنیطره از ترویست های تکفیری بازپس بگیرد؛ مجموع عملیات های ارتش سوریه در آن سالها موجب شد این کشور بتواند به بیش از ۶۰ درصد از مساحت این کشور مسلط شود؛ در نتیجه این عملیات های نظامی موفق گروه تروریستی داعش تقریبا از معادلات حذف شده و تنها فعالیت های پنهانی در بیایان های شرقی سوریه دارد، عمده گروه هایی که به عنوان "ارتش آزاد سوریه" شناخته می شدند نیز منحل شده یا به عنوان مزدوران ترکیه در شمال این کشور فعالیت دارند.

شکست آمریکا در اوکراین و آفریقا؛ عقده گشایی علیه سوریه / دلیل نا آرامی‌های اخیر استان سویدا چیست؟ +نقشه و تصاویر
آخرین نقشه میدانی سوریه:
قرمز مناطق دولتی، سبز مناطق حضور تروریست های تکفیری، زرد مناطق تحت کنترل قسد

در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی تنها دو گروه و سازمان بزرگ در شمال و شرق سوریه به عنوان آخرین مناطق خارج از کنترل دمشق حضور داشتند؛ گروه "نیروهای دموکراتیک سوریه" که به اختصار قسد یا SDF خوانده می شود که ترکیبی از شبه نظامیان کُرد و عرب سوری در مناطق شرق رودخانه فرات هستند و به دلیل دخالت و پشتیبانی مستقیم امریکا امکان عملیات نظامی مستقیم ارتش سوریه علیه آنها وجود نداشت.

شکست آمریکا در اوکراین و آفریقا؛ عقده گشایی علیه سوریه / دلیل نا آرامی‌های اخیر استان سویدا چیست؟ +نقشه و تصاویر


دیگر گروه باقی مانده نیز هیات تحریرالشام به رهبری ابومحمد الجولانی است که تقریبا بر تمامی مناطق باقی مانده استان ادلب تسلط دارند و سایر گروه های شبه نظامی و تروریستی تحت رهبری آنها قرار دارند؛ در سال ۲۰۲۰ ارتش سوریه در عملیات بزرگ خود قصد داشت تا ضربه نهایی را بر پیکره تروریست ها در شمال سوریه وارد کرده و آرامش همیشگی را به این مناطق بازگرداند اما در میانه عملیات و در شرایطی که قوای سوری شهر سراقب را نیز آزاد کرده و در حال آمادگی برای حمله به مرکز استان ادلب بودند با حملات مستقیم ارتش ترکیه روبرو شده و از آن زمان خطوط تماس تغییر خاصی نکرده است.

شروع مجدد نا آرامی‌ها در سوریه با تحریک مستقیم امریکا

در طول یک ماه گذشته بارها و بارها منابع رسانه ای محلی از نقل و انتقالات نظامی گسترده و عجیب نیروهای امریکایی و شبه نظامیان قسد در شرق استان دیرالزور خبر داده اند؛ در ابتدا برخی منابع مدعی شدند اشغالگران امریکایی به دنبال حمله به مناطق تحت کنترل دمشق در حاشیه رودخانه فرات هستند، مطلبی که از سوی مقامات قسد رد شده بود.

در واکنش به این تحرکات، نیروی هوایی روسیه و سوریه رزمایش مشترکی را در مرکز این کشور اجرا کردند و همزمان تنش میان واشنگتن و مسکو بالا گرفت.

شکست آمریکا در اوکراین و آفریقا؛ عقده گشایی علیه سوریه / دلیل نا آرامی‌های اخیر استان سویدا چیست؟ +نقشه و تصاویر


در چند مورد هواپیماهای جنگنده سوخو۳۵ روسی اقدام به رهگیری و دور کردن پهپادهای تهاجمی MQ-۹ امریکایی و حتی جنگنده های رافال فرانسوی در شرق سوریه کردند؛ این ماجرا موجب شد تا امریکا دست به تقویت توان هوایی خود در آسمان سوریه بزند.

بنا بر گزارشات رسمی وزارت دفاع روسی در دو هفته اخیر دست کم در ۵ مورد جنگنده های اف۳۵ و اف۱۶ امریکایی به شکل خطرناکی اقدام به نزدیک شدن به جنگنده های روسی در جنوب و شرق سوریه کرده اند؛ اگرچه توافقات نسبتا محکمی میان دو طرف در خصوص عدم شلیک به هواپیماهای یکدیگر وجود دارد اما کوچکترین اشتباه و محاسبات غلطی می تواند منجر به یک درگیری بزرگ میان قوای خارجی در خاک سوریه شود.

نکته جالب این تنش ها، همزمانی آن با شکست یا دست کم توقف در پیشروی ارتش اوکراین در جنوب این کشور و مناطق تحت کنترل روسیه بوده است؛ ده ها میلیارد دلار تجهیزات اهدایی غرب به اوکراین به امید کسب پیروزی قابل توجه و پیشروی عمیق در خطوط دفاعی روسیه و اثبات برتری تکنولوژیک غرب به شرق تا امروز با شکست و موفقیت ناچیز کی‌یف در بازپس گیری خاک خود همراه بوده است.

شکست آمریکا در اوکراین و آفریقا؛ عقده گشایی علیه سوریه / دلیل نا آرامی‌های اخیر استان سویدا چیست؟ +نقشه و تصاویر


همچنین حوادث و کودتاهای نظامی رخ داده در کشورهایی نظیر سودان، مالی و نیجر به سود طرف های نزدیک به مسکو موجب شده تا برخی کارشناسان تحرکات اخیر در خاک سوریه را انتقام کاخ سفید علیه کرملین و عقده گشایی علیه دولت سوریه در آینده نزدیک بدانند.

تظاهرات علیه مشکلات اقتصادی در استان سویدا

پیش از آغاز جنگ داخلی، سوریه اقتصادی متوسط اما رو به رشد داشت و اگرچه به مانند سایر کشورهای عربی درآمدهای هنگفت حاصل از فروش نفت و گاز در اختیار نداشت اما تولید روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت و فروش بخشی از ذخایر گازی از میادین شرقی و مرکزی این کشور بخشی از بودجه عمومی را تامین کرده و نیاز این کشور به واردات سوخت را نیز کاهش می داد؛ با آغاز جنگ بخش بزرگی از تاسیسات استخراج نفت و گاز و خطوط لوله این کشور نابود شده یا آسیب جدی دیدند؛ امریکایی ها اقدام به اشغال مناطق نفت خیز استان های حسکه و دیرالزور کرده و دولت دمشق را از منابع با ارزش خود محروم کردند.

شکست آمریکا در اوکراین و آفریقا؛ عقده گشایی علیه سوریه / دلیل نا آرامی‌های اخیر استان سویدا چیست؟ +نقشه و تصاویر


به ناچار دولت سوریه از کشورهای حامی خود نظیر روسیه و ایران درخواست ارسال فرآورده های نفتی نظیر بنزین، مازوت و سوخت جت کرد اما این مسئله نیز با محدودیت های ایجاد شده توسط امریکا در قالب قانون تحریمی سزار (یا قیصر) علیه دمشق با مشکلاتی همراه شده است.

مجموعه این مشکلات موجب شده تا وضعیت اقتصادی در سوریه بحرانی شود؛ قیمت سوخت شدیدا بالا رفته، ارزش لیر سوریه در برابر دلار به شدت کاهش یافته و آب آشامیدنی و برق شهری در بسیاری از ساعات روز در مناطق تحت کنترل دولت سوریه قطع باشد.

شکست آمریکا در اوکراین و آفریقا؛ عقده گشایی علیه سوریه / دلیل نا آرامی‌های اخیر استان سویدا چیست؟ +نقشه و تصاویر


در روزهای گذشته در واکنش به این مشکلات، تظاهراتی در استان سویدا در جنوب سوریه برگزار شده است؛ سویدا از نخستین روز آغاز جنگ در سوریه وضعیت آرامی را پشت سر گذاشته و سران قابلی دروزی این استان از همکاری با تروریست های تکفیری تحت حمایت خارج خودداری کرده و به دولت دمشق وفادار ماندند؛ اما با آغاز اعتراضات به مسائل اقتصادی در این منطقه، امریکا و به ویژه اسرائیل که در میان برخی عشیره های دروزی نفوذ دارد اقدام به سو استفاده از شرایط کرده و به دنبال این هستند تا اعتراض اقتصادی مردم استان سویدا را با استفاده از توان رسانه ای خود به عنوان شورش علیه حکومت بشار اسد و آغاز موج جدید انقلابی در جنوب سوریه تفسیر کنند.

شکست آمریکا در اوکراین و آفریقا؛ عقده گشایی علیه سوریه / دلیل نا آرامی‌های اخیر استان سویدا چیست؟ +نقشه و تصاویر


بلافاصله با موج سازی رسانه های غربی و عربی، در مناطق دیگری نظیر درعا و شرق حلب نیز تظاهرات ضد دولتی البته با تعداد محدود شرکت کننده برگزار شد؛ برخی کارشناسان معتقدند امریکا در تلاش است تا با ایجاد موج جدید از تظاهرات خیابانی در سوریه و تحریک گروه هیات تحریرالشام به انجام عملیات نظامی در شمال سوریه، برای حمله به مناطق مرزی عراق و سوریه و اتصال شرق فرات به منطقه التنف آماده کند.

شکست آمریکا در اوکراین و آفریقا؛ عقده گشایی علیه سوریه / دلیل نا آرامی‌های اخیر استان سویدا چیست؟ +نقشه و تصاویر


حملات انتحاری و انغماسی هفته های گذشته در خطوط تماس استان ادلب و انفجار بمب با حفر تونل در زیر مقرهای ارتش سوریه در جبل الزاویه ادلب نیز در راستای طرح نامبرده بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 86
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    83 45
    لعنت خدا بر شیطان بزرگ که هر جا پاگذاشت نکبت و خسارت به بار آورد. بدبختا زورشون اومده. سوری ها به هوش باشن و نذارید داعش با کمک آمریکا دوباره جان بگیرد و بلای مردم مطلوم سوریه شود. به خدا و مهدی فاطمه پناه باید برد از حیله هایشان
    • IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      28 41
      مثل اینکه خوابی واز خبرها عقب مندی بانوچه هات خطوط دفاعی روسیه با زده حمله اوکراین شکسته شده واوکراین پیشرفت های زیادی به جلو داشته ببینم تو عقده کشایی داری یا امریکا!!
    • من غدیریم IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      19 6
      حرف و حدیث و سخن جنابعالی کاملا وصحیح وبجا هست.مردم سوریه مگه عبرت نگرفتند که آمریکا چه بلای با داعش نوچه دست پروده خویش بر سر مردم سوریه آورد. کشور یک دسته گل را تبدیل به خاکستر کرد. این همه جنایت و کشت وکشتار داعشی و کباب کردن کودکان درمقابل چشمان والدین مگه یادشان رفته است.سفیانی باید خروج کنند و جنایت هولناکی را به بار آورند و ظهور امام زمان حکومت اسلامی جهانی به رهبری ولایت آخرالزمان حضرت مهدی(عج) برپا خواهد شد. آمریکا اینو بهتر از من وشما می داند که در خاورمیانه شکست خورده و شکست هم خواهند خورد.
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    29 25
    این مردم ابله درس نمیگیرن بارها حماقتشون تکرار میکنن واقعا عجیبه
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    46 46
    سوری ها نباید بذارند دوباره داعش با کمک شیطان بزرگ بلای جان مردم مظلوم سوریه شود. از یه سوراخ دوبار گزیده نشوند. ان شالله
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    41 56
    گویا از تحولات اخیر اوکراین خبر نداری مشرق که میگه شکت در اوکراین. روسیه با اون همه ادعا رفته تو لاکه خودش و البته داره آروم آروم زمین های اشغال شده رو تقدیم صاحبش میکنه
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      53 32
      یعنی محبت غرب در وجود شماها ریشه دوانده
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      47 16
      شکست آمریکا در اوکراین که عقلای سیاسی آمریکا و غرب کاملا آن را از روز اول پیش بینی می کردند، یکی از آخرین میخ های تابوت ارباب رو به موت خواهد بود.
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      32 12
      خخخخ اره مشخصه
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      46 28
      ۲۲:۵۴ بله تو گویا از همه چیز اطلاع داری و با این سرعت که میگی اوکراین داره پیشروی می‌کنه در عرض چند هفته نه فقط مناطق اوکراین‌که مسکو و مناطق مرکزی تا سیبری را فتح می‌کنه دلقک کوکائینی متوهم به همراه یانکی های .... پاشو پاشو کوچولو که وقتت اربابت تموم شده و باید به پایان شالوم‌کنه😉🤫👎
    • IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      54 18
      من اشتباه مثبت زدم تویی که اینقدر خوشحالی از اشغال گری آمریکا از هزاران کیلومتر دور تر به خاک عراق و افغانستان هم خوشحال بودی بحران اکراین را رییس جمهور ابله خودشان با نادانی و حماقت دامن زد و مردم و کشور خودش را بدبخت کرد و خواست ناتو در کنار مرز روسیه پایگاه بزند نه هزاران کیلومتر آنطرف تر خاک روسیه
    • IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      21 54
      ۲۳:۰۹ - یعنی خداییش تو این 44 سال از محبت شرق چی نصیبمون شده جز فقر وبدختی بیشتر برای ملت اینا که دیگه عینا همه میبینن ولی امثال شماها نمیتونن ببینن ودرک کنن...
    • ترابیان IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      27 13
      اراجیف نگو احمق بی سواد
    • عبدالله IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      41 14
      به همبن فکر باش. اربابت شیطان بررگ آمریکا و کل اروپا ( یعنی کل ناتو ) در مقابل روسیه هیچ غلطی نتونستن بکنن. و شکست مفتضحانه ای خوردند. الآن یه جوری میخوان از این شکست در رفته تا آبرویریزی بیشتر براشون پیش نیاد.
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      48 14
      این دفعه چندمته میایی میگی روسیه شکست خورد خسته نشدی ؟ چی بهت میدن اخه اینجور تو توهم باشی
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      23 26
      ۰۱:۴۵ خیلی احمقی واقعیت تلخه ونمیتونی قبول کنی شروع کردی به اراجیف گفتنن.....
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      20 23
      ۰۱:۴۵ خیلی احمقی واقعیت تلخه ونمیتونی قبول کنی شروع کردی به اراجیف گفتنن.....
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    27 30
    مشرق گویا تلفات و عقب نشینی روسیه تو هفته های اخیر سوزش رو نصیب تو هم کرده ولی به مرور با فرار روسیه به داخل کشورشون عادت می کنید
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      3 0
      مدودف چهره واقعی روسیه را با اعلام آمادگی آن کشور برای تجاوز به گرجستان نشان داد.
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      0 0
      خخخخخخ
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    9 41
    زرد مناطق آزاد شده از اشغاله ، ایشالله بقیه اش ام آزاد میشه:))
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    26 21
    واقعا بخشی از مردم سوریه قصد عبرت گرفتن ندارند
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    3 10
    علیف به شدت می ترسد که ترکیه،‌ منطقه نخجوان را از آذربایجان بگیرد.
  • عمیر IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    17 43
    😂😂😂😂😂 بیاید همگی به این تحلیل بخندیم
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      19 1
      بسوز
  • عمیر IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 19
    لعنت
  • عمیر IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    14 40
    درود بر اوکراین مرگ بر روسیه
  • عمیر IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    14 46
    وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد 💛💙
  • عمیر IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    نه روسیاه نه سوریاه زنده باد اوکراین !
    • طاها IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      15 3
      این عمیر ۲۳ تا مثبت به خودش داده ، ۲۳ تا منفی به من
    • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      40 60
      به خاطر همین زنده بادی که به اوکراین گفته امدی 316 منفی بهش دادی معلومه که بدجوری سوختی.ههههه
    • طاها IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      62 16
      شروعش با شما بود ، پایانش با ما
  • طاها IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    68 31
    نمیدانم ، رموز مصلحت ملک خسروان دانند ، هر گاه رهبری صلاح بدانند قطعا دست شیطان بزرگ را قطع خواهند کرد ؛ مرگ بر آمریکا مرگ بر ترکیه درود بر سوریه
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    23 54
    واقعا وقیح هستید توی اسرائیل ملت جمع بشن بهشون میگید اعتراضات اما توی سوریه ملت جمع بشوند میشود اغتشاشات و ناآرامی و فریب خوردگان و...
    • عبدالله IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      63 20
      تو هم خیلی نگران نباش. ارباب نجست اسرائیل خیلی دوام نمیاره.
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      58 15
      وقیح امثال تو هستن که خودشون به نفهمی میزنن بحران سوخت در سوریه به خاطر تحریمهای اربابهای یانکیته دولت مجبوره قیمت سوخت بالا ببره عمده در درآمد سوریه هم چاهای نفتیش بود که الان تحت تسلط امریکا و کردهاست که دارن غارتش میکنن
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    74 13
    حیات شیطان بزرگ در آشوب هست
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    58 20
    خدا خانه ظلم آمریکا رو نابود کنه
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    23 42
    بشار اسد قادر به حل مشکلات سوریه نیست پس باید بره مهم نیست که ۱۲ سال طول کشیده
    • لنگی IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      18 3
      باشه حالا تو برو جای اسد
  • DE ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    1 25
    بهترین زمان برای ساخت بمب اتم ایرانی است. تولید ملی در تمام تجهیزات نظامی.
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 0
      خوابی مگه هزاران بمب اتم داریم صد کیلومتر زیر زمین مخفی شده
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      0 3
      ۲۲:۴۱حتی تو خواب هم نمیتونین بمب اتم داشته باشین یه افراطی مذهبی خوبیت نداره دروغ بگه!!
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    19 57
    شکست آمریکا در اوکراین؟! ولی این روسیه اس که هر روز داره تو اوکراین عقب نشینی میکنه و دهنش سرویس شده خخخخخخ
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      20 2
      منبع حرفات ؟
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      3 37
      ۱۸:۰۷ درکش براتون سخته ولی کم کم عادت میکنید بابا هنوز منبع میخواد اینا چندتا از سایتای داخلی هم اعلام کردن امثال تو که فقط مشرق ورق میزنی تا اعلام نکرده قبول نداری......
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    0 5
    وقتی جایی از بدن ، دچار زخم حاد می شود اگر با روش تهاجمی و سخت مثل عمل جراحی برطرف نشود بیای هی با زخم ، بازی بازی کنی چرک خشک کن بخوری بتادین بزنی و ... شاید در کوتاه مدت هم آثار بهبود حاصل بشه اما خیلی زود ، همان زخم به کل بدن سرایت می کنه
  • فدائی ایران و اسلام🇮🇷 IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    2 1
    عملیات انغماسی!!! بخدا سوادم بد نیست اما هرچه سعی کردم ریشه کلمه رو پیدا کنم نشد که نشد
  • GB ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    0 2
    باید در مورد شرق فرات با ترکیه به اتقاق رسید در افغانستان با توجه به توپوگرافی طالبان آمریکا را بیرون کرد ده سال قبل از سقوط صدام عراق دچار جنگ فرسایشی آمریکا بود قبل از حمله به لیبی خلع سلاح شد بوش و اوباما پیش از دور دوم حمله نظامی کردند بایدن منتظر یک موقعیت اسلامگراها میتونن در سوریه جلوی آمریکا بایستند بشار سکولاره
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    9 5
    درس عبرت مردم سوریه کجاس از تخریب کشورشان
  • ثقهالسلام IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    4 1
    مثل همیشه از زمین زمان مقصرن !الا فساد دولت ناکارامدی دولت اقتصاد ورشکسته زیر ساخت داغون و...
  • ثقهالسلام IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    10 2
    مثل همیشه از زمین زمان مقصرن !الا فساد دولت ناکارامدی دولت اقتصاد ورشکسته زیر ساخت داغون و...
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    29 8
    غربی ها برای تسلط بر ملتها اول قدرت تفکر کردن را ازشون میگیرن و بعد به سمت مصرف گرایی سوقشون میدن و وقتی تبدیل به گله های گوسفندی شدند که فقط غذا را میشناسن،اونها را استعمار میکنن و اگه گله خواست تمرد کنه، چندتا سگ میندازن وسطشون تا آروم بشن. میزان سرمایه ی هر ملتی، قدرت تحلیل و تفکر بر اساس عقل سلیمه و نه تصمیم گیری بر اساس شکم.
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      6 1
      همون کاری که باایران کردند
    • حمید IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 0
      اون ملت خیلی وقته فهمیدن
  • یزدان IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    18 50
    اونهایی که این اراجیف رو گفتن اونا کارشناس نیستن در اصطلاح به ماله کش معروف هستن واقعیت اینه که ملت سوریه از اون سیستم و اسد خسته شده دقیقا اونجا هم مثل اینجا حکومت یک ونیم تا دودرصد طرفدار داره
    • طاها IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      8 3
      یک و نیم تا دو درصد ؟! میگم در اصطلاح خودت به چی معروف هستی ؟! این مملکت حداقل حداقل چند میلیون بسیجی پای کار داره
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      10 3
      درصدهاتو پای صندوق رای و راهپیمایی ها و تشییع سلیمانی باید حساب کنی نه تو عالم شنگولیت
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      14 55
      ۱۰:۳۰ چند میلیون بسیجی؟! سرتا پپای همه شما به 600 نفر نمیرسه....
    • طاها IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      35 10
      خطاب به کسی که گفته به ۶۰۰ نفر نمیرسه : احتمالا شما کور تشریف داری
  • یزدان IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    15 26
    اونهایی که این اراجیف رو گفتن اونا کارشناس نیستن در اصطلاح به ماله کش معروف هستن واقعیت اینه که ملت سوریه از اون سیستم و اسد خسته شده دقیقا اونجا هم مثل اینجا حکومت یک ونیم تا دودرصد طرفدار داره
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    32 28
    امریکا که در اوکراین کاملا موفق بود و توانست با کمک به یک کشور کوجک و ضعیف دومین قدرت نظامی جهان را انگونه زمین گیر کرده ودر خیلی از حبهه ها در حال شکست و عفب نشینی است. برعکس برخی نظران دزوسیه و شوروی در هز کشوری نفود کردند باعث فقر و ایجاد حکومت های دیکتاری شدن. نمونه ها کره شمالی- کوبا- ونزویلا- سوریه - ....
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      12 4
      اره هر روز عقب نشینی میکنه خخخخخخ
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      13 2
      آره خیلی موفق بود خخخخخ ساقیت کیه ؟
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    4 2
    چرا دولت سوریه تاسیسات نفتی سوزیه را که تحت کنترل امریکای دزد خونخوار و نوکرانش را منهدم نمیکند
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    4 2
    تمام بدبختی این کشور این هست که شما مهاجرت را سخت کردید مهاجرت را اسان کنید تا تمام غرب گراها از این کشور بروند
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    12 21
    تو هر کشوری که ایران دخالت کنه
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      15 6
      یک مورد از دخالت های ایران را بگو
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      2 28
      ۱۸:۰۸سوریه لبنان عراق بازم بگم ازقاره های دیگه؟؟
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    4 18
    انتخابات سوریه هیچ وقت دموکراتیک نبوده و این گزارش نشون میده که بشار اسد با تقلب ۱۰۰ درصدی و سرکوب مخالفان و با انتخابات فرمایشی و نمایشی و با شیوه من بمیرم و تو بمیری قدرت خود را تثبیت کرده. خصلت حکومت های دیکتاتورهای همین هست که در چین و روسیه و ونزوئلا و کره شمالی و دیگر جوامع کمونیست بیداد می کند.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    1 0
    مرسی
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    2 0
    با کاهش حجم مبنا شرکت های دانه درشت با فروش کمی از سهام خود٬ ارزش کل سهم را به شدت کاهش می دهند ولی درصد مالکیت دانه درشتها تغییر چندانی نمی کند. متاسفانه مردم بازی دانه درشت ها را خورده و قدرت رقابت با سرمایه دانه درشتها را ندارند. مردم عادی خیلی وقت است از بازار سهام خروج کرده اند چون در مقابل تورم و افزایش قیمت کالا و مسکن بسیار متضرر می شوند.
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    6 20
    واسه خودی میشه شورش و دسیسه واسه غیرخودی میشه انقلابی و خودجوش
  • صداقت IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    8 7
    شکست روسیه در اوکراین مانند شکست آمریکا در ویتنام است...
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    6 2
    هرچند وضع اقتصادی در سوریه بشدت خرابه و مردم روزی یکساعت برق دارند و حقوق ماهیانه آنها ارزشش به ده بیست دلار رسیده، اما اعتراضات دروزی ها در سویدا که در ابتدا با شعارهای معیشتی بود بسرعت سیاسی شد و با حمایت از گروههای تحت حمایت اسراییل نشان دادند موضوع چیست.
  • بهنام IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    5 1
    سلام مشرق جان یعنی سوریه و مردمش از نظر اقتصادی هیچ مشکلی ندارند و حکومت بشار خان از نظر مدیریتی بی بدیل است؟
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    7 4
    خبرهایی در پیش هست. یک نفر خروج خواهد کرد. مشهور شدن کشور سعودی هم نزد عوام جهان به واسطه فوتبال بی دلیل نیست. خیر است انشاالله...
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      3 2
      ان شاءالله اصله
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    0 3
    ساخت بمب اتم ایرانی
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    2 1
    نه بابا لاست میگی چی چی گشایی
  • یزدان IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    6 14
    شکست و ترس و خاری شماها در برابر طالبان عقده گشایی در کردستان و سیستان شبیه نیست
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      7 0
      زوزه بکش
    • طاها IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      2 0
      اولا کدوم شکست ؟! ، کدوم ترس ؟! اونم از گروهک طالبان ! به طور کلی بگم اگر پاش بیفته ایران ختم همه ی جنگ هاست ، و این رو آمریکا (ابرقدرت نظامی جهان) میدونه که در طول چهل سال ، دست به دامن مریم جان و ریگی و تروریست های تجزیه طلب کرد و الاحواز و حمید اسماعیل زهی و امثال این پست فطرت ها شده ، و طالبان اصلا رقمی نیست که اسمش بیاد در معادلات ‌، و من متعجبم شما با چه عقلی میگی شکست ترس و خواری ! ، اگر هم لازم باشه سر گرفتن حق آبه برخورد خشن انجام بشه اون رو رهبری صلاح میدونن ؛ والسلام
  • حمید IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    2 1
    به شما باشه مردم سوریه که ۱۲سال جنگ پشت کشورشون بودن فرار نکردن به داعش کمک نکردن وایسادن پای کار الانم که بخاطر فقر گشنگی وفشاری که بخاطر بی تدبیری مسئولانشون هست که هموشون کاخ نشینن بایدالانم بخاطر بشار بمیرن
  • سلیم IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    1 2
    تو بجای اسد چه کسی را درنظر داری که بتواند کشورسوریه را بهتر اداره کند؟! لابد می فرمایید گروه های تکفیری موردحمایت اردوغان و تروریست ها ی کرد مزدور آمریکا ؟!
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    0 0
    شما غربزدگان بی شرف هر بلایی که آمریکا سرتون بیاره باز خود فروخته هسین اگر که اونکار بد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس