مسکن

برخی از مردم گلایه‌های جدی در زمینه طرح نهضت ملی مسکن دارند؛ از ناکارآمدی طرح‌های حمایتی گرفته تا چالش در ارائه مدارک لازم برای ثبت‌نام و... که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

به گزارش مشرق، عدم اعتقاد دولت قبل به تولید و البته عرضه مسکن سبب شد تا این بازار تبدیل به یکی از متلاطم‌ترین بخش‌ها در کشور شود. افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن چه در بخش اجاره و چه رهن و اجاره سبب شد تا نه تنها خرید خانه برای مردم یک رویا شود، بلکه حتی توان رهن و اجاره یک واحد کوچک به‌ویژه در کلان‌شهرهایی مثل تهران را نداشته باشند و شاهد افزایش موج مهاجرت مستاجران به شهرهای کوچکتر باشیم.

پیاده‌سازی سیاست‌هایی از جمله تهرانیزه کردن پایتخت در دوران وزارت افرادی مانند «عباس آخوندی» وزیر وقت راه وشهرسازی در دولت روحانی سبب شد تا مستاجران ساکن در این کلان‌شهر عطای ماندن در تهران را به لقای آن بخشیده و به دیگر شهرهای مجاور کوچ کنند.

وزیری که عدم تولید مسکن به‌ویژه در حوزه مسکن مهر را در روز تودیع و معارفه خود به عنوان یکی از بزرگترین افتخارات خود مطرح کرد، افتخاری که سبب شد تا نه تنها بیشترین فشار به خصوص به مستاجران وارد شود، بلکه خرید خانه به ویژه برای دهک‌های کمتر برخوردار جامعه به رویا بدل شود.

نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های در حال اجرای دولت برای حل مشکل خانه‌دار شدن مردم است. طرحی که از جمله وعده‌های اصلی سیدابراهیم رئیسی، در زمان تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری بود. او وعده داده بود که سالی یک میلیون مسکن می‌سازد اما با آغاز کار دولت سیزدهم، افتاد مشکل‌ها و مشخص شد عملی شدن این برنامه به آسانی میسر نیست.

حالا و پس از دو سال از آغاز فعالیت دولت، طبق اعلام در هفته دولت دستاورد پروژه نهضت ملی مسکن، ساخت ۱۰۱ هزار خانه مسکونی بوده است.

گلایه های مردم از آورده و اقساط طرح نهضت ملی مسکن/ وعده دولت برای تامین بخشی از آورده متقاضیان مسکن ملی

جزئیات تحویل ۱۰۱ هزار خانه به مردم در قالب نهضت ملی مسکن

طرح‌های دیگری در سال‌های گذشته و دولت‌های پیشین برای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد اجرایی شده بودند که هر کدام مشکلات خاص خود را داشتند.

برخی از اجاره‌نشینان و متقاضیان مسکن می‌گویند توان پرداخت آورده یا اقساط وام مسکن را ندارند. در همین راستا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در تاریخ ۱۳ تیرماه امسال در حساب توییتری خود نوشت: «امروز در جلسه شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات ساخت در پروژه‌های نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصدکاهش پیدا کرد.

به گفته او، بانک مرکزی با این موضوع موافقت کرده در عین حال پذیرفته که تغییر رخ داده ناکافی است و نرخ سود باز هم باید کاهش یابد.

البته در این میان نباید فراموش کرد که کاهش بیش از حد نرخ سود نیز ممکن است بانک‌ها را با مشکل مواجه کند. موضوع تورم مسکن به حدی رسیده است که طرح‌های حمایتی قادر به حل چالش‌های مردم در این زمینه نیست. اکنون تورم هم در بخش خرید و هم در بخش اجاره مسکن، فشار زیادی را به برخی اقشار جامعه وارد می‌کند.

کارگر چگونه آورده بیاورد و قسط پرداخت کند؟

برخی از مردم گلایه‌های جدی در این زمینه دارند؛ از ناکارآمدی طرح‌های حمایتی گرفته تا چالش در ارائه مدارک لازم برای ثبت‌نام؛ به ویژه فرم ج. این فرم نشان می‌دهد که متقاضیان و افراد تحت تکفل آنها در بازه‌های زمانی مشخص شده، خانه یا زمین نخریده یا وام خرید مسکن دریافت نکرده‌اند.

- تعدادی از متقاضیان مسکن ملی شهر جدید پرند در تماس با گروه اقتصادی مشرق خواستار پیگیری در خواست خود در این زمینه شدند که در ادامه می خوانید:

ما متقاضیان مسکن ملی شهر جدید پرند درخواست داریم نسبت به آورده متقاضی که مشخص شده مبلغ یک میلیارد تومان بدون تسهیلات می‌باشد پیگیری لازم انجام شود. در عرض ۳ ماه مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان درخواست شده در صورتی که این پروژه برای افراد ضعیف جامعه می‌باشد و مبلغ ۴۰ میلیون برای هر ماه واقعا مبلغ زیادی می باشد و مشخص شده این تازه اول راه و قرار است تا انتهای پروژه مبلغ یک میلیارد آورده داشته باشیم. سال ۹۸ مبلغ هر متر مربع کمتر بود با تاخیر در ساخت باعث شد این مبلغ تا متری ۱۰میلیون برسد که باز هم برای پروژه ما با آورده یک میلیارد تومان متری بیشتر از ۱۰ میلیون برای متقاضی در می‌آید.

گلایه های مردم از آورده و اقساط طرح نهضت ملی مسکن/ وعده دولت برای تامین بخشی از آورده متقاضیان مسکن ملی گلایه های مردم از آورده و اقساط طرح نهضت ملی مسکن/ وعده دولت برای تامین بخشی از آورده متقاضیان مسکن ملی

– «کارگر چطور میتونه اون مبلغ اورده رو داشته باشه در صورتی که تمام مدت مستاجر بوده و فقط میتونه سالی یه مبلغ کم به پول پیش و اجاره خونه اضافه کنه .با این گرونی مگه چه درامدی داریم که هم پول پیش و هم کرایه بدیم .هم پس انداز کتیم به نهضت ملی مسکن بدیم ؟ من که به شخصه نمیتونم فقط سال اول ثبت نام کردم دیدم از پس هزینه هاش بر نمیام دیگه بیخیالش شدم. کاش برای امثال ما که واقعا توان همچین پرداختی نداریم یه فکری میکردین.»

– «یه فکر درست و حسابی بکنین که از ریشه مشکل مسکن مردم حل بشه. کسی که نداره کارگره فقط بزور خرج شکم و کرایه خونه وهزار مشکل دیگه را در میاره، واقعا نمیتونه این پولا که میگین بده. بعد دولت چه انتظاری داره میگه بچه دار بشین اگه پول یکی از این اختلاسا فقط یکیشا دولت یکبار هزینه مسکن مردم میکرد مشکل مسکن که هیچ مشکل پیری جمعیتم خودبخود کلا حل میشد.»

– «دایی من مسکن ملی دوتا قسطش پرداخت کرده سن ۶۰ سال مستاجره الان دیگه نداره قسط پرداخت کنه بیکار هس ازاین خونه به اون خونه ونگرانی و اجاره خانه بالا.»

- از مسئولین درخواست پیگیری وضعیت ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن را داریم. اقساط از مردم دریافت می‌شود اما پروژه ها به کندی پیش می‌روند و این به ضرر متقاضی است. هر چقدر روند کُندتر پیش رود تورم باعث افزایش هزینه ها، اقساط و وام می‌شود. این طرح برای قشر ضعیف جامعه تنظیم شده است و باید متناسب با این قشر هزینه ها دریافت شود.اکثر پروژه ها همچنان بر روی خاک قرار دارد و پیشرفت پروژه در فاز ۷ پرند به کندی پیش می‌رود. درخواست پیگیری این مورد را داریم.

-اخیراً با اعلام نرخ بهره های بانکی و افزایش آنها قراردادهای بین مالکان مسکن ملی و بانک مسکن نیز با افزایش نرخ بانکی جدید از ۱۸ به ۲۳ درصد مواجه شده است در حالی که محاسبه سود بازپرداختی و اقساط وام با نرخ ۱۸ درصد فشار بسیار مضاعفی برای مالکان دارد چه برسد به نرخ ۲۳ درصد. باید راهکاری مناسب برای کاهش نرخ سود محاسبه و کاهش میزان اقساط وام ها اندیشید.

گلایه از شیوه بررسی مدارک در نهضت ملی مسکن

– «یکی از دوستان ما خانه به نامش بود بعد زد به نام مادرش و حالا مسکن ملی نوشته و قبول کردند تازه دو تا خانه داره این مملکت همه جایش بی نظمی هست و سرمایه دار پولدارتر و فقیر فقیرتر.»

– «ما که سه ماهه هر مدرکی میبریم جهت احراز سکونت قبول نمیکنن نامه مدرسه، شورا، بخشداری، کمیته امداد،بهداشت کارت ملی نامه بسیج، کارت واکسن کرونا دفترچه. بیمه هرچی به ذهنمون رسید بردیم باز نمیپذیرند همان اول بگید سرکاریه.»

– «کاش واریزی اقساط وام رو چک می‌کردید تا متوجه بشید چه کسانی صاحب خانه اند وچه کسانی بز خانه!! من هم خانه ی مهر ثبت نام کردیم اما سال ۹۰ پول زیادی برای ساخت آن از ما طلب شد و چون دخترم بیمار بود و میبایست عمل سنگینی انجام دهد مجبور به فروش امتیاز زمین با همان هزینه ای که ثبت نام کردیم ،شدیم وهیچ خانه ای در حال حاضر نداریم. مستاجر با این حقوق اداره کاری ،هر جا هم رفتیم میگن بند جیمتون پرشده. ای کاش بهتر بررسی میکردن و توجه به واریزی اقساط میشدن چون کسانی که امتیاز خانه ی مهر رو می‌خرن سریعا برای وامش اقدام میکنن و.این وسط ماییم که آش نخورده و لب ودهان سوخته ایم.کاش دولت پیگیری صاحبان واقعی این خانه ها را می‌کرد.»

– «من ۲۶ سال مستاجرم هیچ یک از امتیازها را استفاده نکردم نه خونه دارم نه وام گرفتم سه فرزند دارم جمعا پنج نفریم باز هم اسم ما را رد کردن. این درسته؟»

تامین بخشی از آورده متقاضیان مسکن ملی توسط دولت

اصغر صمدی مدیر امور مالی صندوق ملی مسکن با اشاره به این‌که صندوق ملی مسکن یک صندوق نوپا بوده و قرار است با تاکیدهای رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی صندوقی منعطف باشد، اظهار کرد:‌باید بتوانیم در این صندوق برای دهک ۱ تا ۴ جامعه حمایت مالی مسکن داشته باشیم. بناست تا از صندوق ملی مسکن، آورده بخشی از متقاضیان به شکل امانی تامین شود و بعدها توسط مردم جایگزین شود.

وی با یادآوری این‌که طبق قانون و تاکید رییس‌جمهور، مقرر شده تا از منابع صندوق یک سوم هزینه‌های زیرساخت آب و برق در پروژه های نهضت ملی مسکن تامین شود، افزود: همچنین برای دهک‌های یک تا ۳ جامعه که توان مالی مناسبی ندارند و باید با حمایت‌های دولتی برای تامین مسکن آنها اقدام شود مقرر شده تا مابه التفاوت سود تسهیلات از صندوق ملی مسکن پرداخت شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست های هم اندیشی فصلی در استان ها با حضور عاملین ذیحساب صندوق ملی مسکن استان‌ها و ذی حسابان شرکت ها و سازمان های تابعه خبر داد و گفت:‌هدف از برگزاری این هم اندیشی‌ها رفع مشکلات اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن و تسریع در ساخت مسکن است.

مدیر امور مالی صندوق ملی مسکن اضافه کرد: تکالیف زیادی در قانون برای دستگاه‌های متعدد برای واریز وجوه به صندوق ملی مسکن وجود دارد. مقرر است تا منابع مالیات های بخش مسکن، تهاتر نفت و اقساط بازگشتی مسکن مهر، در این صندوق واریز شود که البته در سال گذشته بعضی از درآمدها محقق نشد.

صمدی با اشاره به اینکه منابع صندوق ملی مسکن در سال جاری از منابع بودجه ای و منابع داخلی تامین می‌شود، گفت: در منابع بودجه ای سال گذشته ۳.۵ همت تخصیص یافت که بخشی از آن برای تامین زیرساخت‌های آب و برق و فاضلاب پروژه‌های نهضت ملی مسکن هزینه شد. امسال نیز منابعی برای این صندوق در نظر گرفته شده است که تخصیص می‌یابد.

به گفته وی، منابع داخلی صندوق ملی مسکن نیز که عمدتا از محل فروش زمین در سراسر کشور است توسط ادارات کل راه و شهرسازی به حساب های سازمان ملی زمین و مسکن واریز می‌شود و سازمان آنها را بر اساس قانون جهش تولید مسکن به حساب صندوق ملی مسکن واریز می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که بانک مسکن مکلف است واریزی‌ اقساط تسهیلات مسکن مهر را به حساب صندوق ملی مسکن واریز کند، اظهار کرد:‌ حداکثر بهره وری از منابع صندوق ملی مسکن در کنار انضباط مالی و اداری در دستور کار صندوق است. سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی در نیمه نخست امسال افزایش یافته و تلاش کرده‌ایم تزریق اعتبارات سریع و دقیق باشد تا پروژه ها به سرعت انجام شوند. در موضوع تهاتر، منابع صندوق بخشی زمین بوده که توسط سازمان ملی زمین و مسکن و شهرهای جدید به صندوق ملی مسکن منتقل شده است و بعضاً ما از محل صندوق نیز برای اتمام پروژه های شهرهای جدید کمک کرده و در قبال آن زمین دریافت کردیم.

مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: صورت‌های مالی صندوق ملی مسکن برای سال ۱۴۰۱ آماده است و حسابرس قانونی که در مجمع تعیین شده مستقر شده و حساب‌های مالی را بررسی کرده است که به زودی به وزیر راه و شهرسازی و اعضای هیئت عامل صندوق ملی مسکن گزارش می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    14 0
    وعده که مهم نیست مهم عمل است
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      7 3
      فعلا تو قم دارم ۵۵ میلیون میگیرن من پارسال ۴۰ میلیون دادم قرار بود تا پایان سال ۴۰ میلیون دیگه بدم بعداز عید رفتم گفتن حذف شدی ضمن اینکه مسکن زیاد هم داریم یه عده میگن یه سودی بکنیم
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      6 0
      دولت اگر قصد خانه دار کردن مردم را داشت و نه ریختن رانت توی جیب انبوه ساز، باید زمین را به خود مردم واگذار می کرد که ویلایی بسازند.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    15 1
    فقط وعده می‌دهید
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      5 1
      هنوز هم می گوید
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      13 1
      دستاوردهای دولت جهادی😂
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    8 1
    به نظر شما مردم مقصر طولانی شدن روند ساخت، افزایش تورم، گران شدن قیمت مصالح و... هستند؟ چرا باید بعد ۵ سال مبلغ آورده دو برابر و بیشترشود!!
    • امین IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      3 0
      لطفا نظر من رو بزارین اگر شفاف سازی میخاین بشه عین حقیقت بود کلامم
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      6 0
      تو دولت احمدی نژاد وام ها ۴ درصد و طی دوره دو ساله تحویل میدادند
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      4 0
      هیچ چی مثل اجاره به شرط تملیک نیست که زمان خاتمی صحبش نشد اما اجرا نشد
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    11 1
    وعده‌های‌دروغ
  • US ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    12 5
    متاسفانه مجموعه حاکمیت پشیزی برای خواست عمومی مردم اهمیتی قائل نیست هرچی مردم میگن ۱۰میلیون افاغنه برای چی ریختین سرمون اقایان مسئول انگار نه انگار بابا در شرایط تحریم قحطی انداخته اند یکیش مسکن هست
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      1 7
      زیرا نیروی کار برای انجام خیلی کارها نیست. یه توقعی پیدا شده که دولت موظفه پول مکفی بریزه به حسابها و خانوارها زحمت بکشن خرجش کنند. درضمن، مدام با این دروغ ده میلیون افغانی توی هر مطلبی سرک میکشی تا هرجور شده فتنه رو به پا کنی هان؟ شغل شریفی پیدا کردی!
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      1 8
      اولا تعدادشونو بر خلاف واقع دو برابر گفتی. ثانیا تهمت ایجاد قحطی مسکن زدی. کجا قحطی مسکن داریم؟ سه میلیون واحد خالی هست. ثالثا مسکن اغلب اونا رو صاحبکار تامین میکنه. کانکس، اتاقک، دکه، چادر، اتاق سرایداری، ساختمان نیمه ساز... میتونی کار اونا رو انجام بدی و از صاحبکار مسکن بگیری، صددرصد حق تقدم داری.
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      6 1
      معلومه تو کار بساز بندازی هستی که سنگ افغانی به سینه میزنی. چون حق کارگر ایرانی نده بیمه نکنه زور بگه برای سازنده خوبه کارگر چه گناهی کرده خونش را شماها بمکید و فربه بشین
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      3 1
      بنده ساده خدا فتنه هنوز اتفاق نیفتاده یارو علنی میگه بچه تولید می کنیم شما ایرانیهارو بیرون کنیم تو سرتو کردی زیر برف صبر کن در اینده فتنه ببینی
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    2 1
    نماینده نیشابور در مجلس با تاکید بر اینکه مبنای متناسب و همسان‌سازی، تناسب در حقوق دریافتی افراد شاغل و بازنشستگان دستگاه‌های مشابه است، ادامه داد: لذا ضروریست که دولت نسبت به این مسئله توجه کند و شرایطی را فراهم کند که حقوق فرد بازنشسته حداقل 80 درصد از حقوق فرد شاغل باشد. ارکانی در پایان با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع دولت باید همسان سازی حقوق بازنشستگان را در دستورکار خود قرار دهد، گفت: مجلس نیز به دنبال حل این موضوع است و اگر دولت اقدامی نکند، نمایندگان برای حل مشکل این قشر به مسئله ورود خواهند کرد
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      8 0
      انتخابات نزدیکه!
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    13 2
    با این هزینه های گران مصالح ساختمانی دیگه خریدن خونه برای یک سری مردم قطعا خاطره میشه .دولتها هم قطعا نمیتونن وپول لازم هم برای ساخت مسکن ندارن .ده سال پیش با وام مسکن وپس انداز میشد صاحب یک خونه کوچیک شد اما حالا برای خرید یک خونه کوچیک هم دومیلیارد پول میخواد حداقل که با این حقوقها شدنی نیست.اشکال نداره عوضش پهپاد داریم میدیم روسها همه انگشت به دهان موندن از استقلال ایران .خاک بر سر اون تفکری کنند که استقلال یک کشور رو به پهپاد میدونه نه رفاه واسایش مردمانش
  • DE ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    10 2
    متاسفانه بانکها پول نمیدن دولت میخاد با پول ما خونه بساز بعدم قسط وام که نداد را بگیره
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      3 0
      دقیقا
  • رضا IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    4 0
    وضعیت نهضت مسکن رباط کریم به کجا رسید. یکسال پول مردم دریافت شده و هیچ خبری نشده.
  • فهیم IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    6 1
    مردم از عدم توان خرید مسکن به تقریبا نابود شدند عدم ازدواج فرزند اوری و به رو اوردن به روابط نامشروع و .... کی پاسخگو است ؟
  • علی ولی خدا عبا دالله IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    4 0
    ای بابا جناب ریسی یک قولی دادن
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    5 2
    حالا برو خیابون بگو الله اکبر
    • سید محسن هاشمی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      0 0
      ......چه ربطی به شقیقه داره؟؟
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    3 0
    شهر ک اشکانیه رباط کریم فاز ۲ عمدا برای جلوگیری از ساخت توسط سازمان اب مانع ساخت توسط مردم شده ...کی باید از حق مردم از مسیولین بگیرد
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    3 5
    اگر بخواهیم میزان کفایت و خدمتگزاری دولتهای پس از دفاع مقدس را مقایسه کنیم یک فقره مسکن مهر کافیست! حالا هدفمندی یارانه ها! طرح انقلابی و متهورانه ترمیم قیمت نان و حاملهای سوخت، سهام عدالت، طرح شبنم، جاده سازیها، جایگاه های گاز و طرح و اجرای بی نقص کارت و سهمیه سوخت و ...همه اینها بجای خود ، جای بسی شگفتی دارد که جطور بعضیها آفتاب به این تابناکی را انکار میکنند. ای نباشد منافع پست فردی و جناحی که راه توسعه این کشور را بسته است.
    • مجتبی ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      1 1
      برو کمتر پاچه خواری کن عمو .تمام طرح هایی که گفتی جهت پر کردن جیب خودشون بوده که انجام شده ولی مسکن که از همه اونا حتی از نون شبم واجب تره چرا اجرا نمیشه ؟!چون سودی براشون نداره .مرگ بر افرادی مثل تویه کله پوک
  • سروش IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    6 0
    تنها راه ساخت مسکن برای اقشار کم در آمد بازگرداندن جهاد سازندگی دوران دفاع مقدس هست و دادن مدیریت این طرح به نیروهای جهادی نه نیروهای دلال لیبرالی که از دولت قبل به جا مانده اند مدیران دولت قبل جملگی لیبرال دلال و منفعت طلبند در این طرح باید دوباره جهاد سازندگی احیا شده و استفاده از مصالح مدرن و ارزانتر به جای مصالح سنتی و گران قیمت تر با مدیریت نیروهای جهادی صورت بگیره تا این نقصان عباس آخوندی حل بشه خدا ازش نگذره
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    2 3
    روحانی هم همین باتلاق رو پیش بینی کرد و وعده وعید بیخود درباره مسکن نداد...ضمنا مسکن مهر از زمان احمدی نژاد کلید خورد که بخش زیادی از سرمایه مردم و خود دولت بخاطرش هدر رفت
  • سید IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    8 0
    ماه قبل ۴۰م واریز کردم. جمعا ۳۲۰. چند روز قبل پیامک آمده تا آخر شهریور ۴۰۰ م را تکمیل کنید. یعنی ۸۰م در یک ماه باید بریزم. خبر جدید اینکه با مسکن پرند که تماس گرفتم، گفتند آورده اولیه مردم باید ۱ میلیارد باشد . جدای از وام مسکن. واقعا چطور میشه این همه پول را جور کرد؟
  • علی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    3 1
    از کمپین حمایت کنید
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    6 0
    بنده یک سال و نیم قبل مسکن ملی ثبت نام کردم. گفتند در مرحله اول ۲۰ میلیون واریز کنید که قرض گرفتم و واریز کردم سه ماه بعد پیام امد که ۲۰ میلیون دیگر واریز کنید در حالی که هنوز بدهی قبلی را پرداخت نکرده بودم. لوا چون توان تامین ان ۲۰ تومن دوم را نداشتم دولت هم مارا حذف کرد. اگرچه الان مجددا فرصت دادند اما بعید میدونم بازهم توان تامین اورده را داشته باشم. ایا تیم دولت متوجه این مساله نیست که اگر کسی توان جور کردن دو سه ماه یوبار ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان مول را داشته باشد دیگر محتاج دولت و مسکن ملی نیست و خودش میتونه خونه بسازه؟ حقیقت اینه که مسکن ملی مال افراد متوسط جامعه هست والا افراد ضعیف و مستضعف جامعه هرگز توان خونه دار شدن در این طرح را ندارند. واقعا ایران جایی است که غنی پولدار تر و فقیر فقیرتر میشه
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    9 4
    خیلی راحت میشه هزینه ها رو کاهش داد ولی گوش شنوایی نیست. این همه سرباز توی پادگانها هستن که خیلی هاشون گچ کارن جوشکارن بنا هستن لوله کش و برق کار هستن. میشه اینهارو بهدعنوان خدمت سربازی رایگان به کار گرفت و هزینه کارگر صفر میشه. چقدر از ارگانهای کشور کامیون و لودر دارن میشه رایگان ازشون بهره گرفت. زمین رو هم مجانی میشه حساب کرد . امتیاز اب و برق و گاز رو میشه رایگان کرد. شهردادی ماله دولته دیگه خصوصی نیست که. به جای بخشش مالیات به کارخانه های فولاد و مفادن سیمان و گچ و ماسه دولت میتونه بگه د عوض مالیاتتون باید اینهارو رایگان بدید. چرا مالیات این غولهای ثروت و رانت بخشبده میشه ولی از من کارمند ۳ میلیون به ناحق مالیات گرفتن با اینکه برای خودشونم اثبات شد معاف از مالیاتم. هیچ کس نبود برم اعتراض کنم و ور نهایت پرداخت کردم.
    • مهدی IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      2 0
      جنابعالی فکر کردی سرباز نوکر ت هست بیاد برات خونه مجانی درست کنه؟ واقعا چی فکر کردی با خودت؟
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      2 0
      سرباز بدن جهاد سازندگی برا اردو جهادی
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    11 1
    ما را به خیر مسکن این دولت هم امیدی نیست با مستاجری سر میکنیم یا پولمون به خرید مسکن میرسه یا اینکه بدون مسکن از این دنیا میرویم، و خدا بهتر میدونه با باعث و بانی این وضعیت گرانی چه بکنه ، امیدوارم عذابی دردناک در انتظار افراد باشه که بادلالی جیب خودشون رو پر کردند و ما مستاجرین رو صد سال پیر کردند خدا لعنت کنه خدا لنعت کنه ، امیدوارم زندگی شون ویران بشه
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      1 0
      از علل اصلی گرانی مسکن مالیات اندکی است که سازمان امور مالیاتی از مالکان خانه های خالی می‌گیرد.وزیر دارایی و رئیس سازمان مالیاتی باید در مجلس و مقابل رئیس دولت پاسخگو باشن.کوچه ما خونه ۵ طبقه ۴ ساله خالی مونده.این احتکار نیس؟قبلنا میگفتن زمینی رو چند سال نداری از دستت میگیرن ولی با سرمایه داران تساهل میکنن.
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    10 1
    مسکن فقط مسکن مهر احمدی نژاد
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      1 5
      یه ددنش سالم نپونده همش تو زلزله ریخت.نابودگر اقتصاد مملکت یکیش همین طرح مضحک محمود بود
    • علی IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      0 0
      شما واقعا به اون 4 دیواری که با بدترین کیفیت ساخته شده افتخار میکنی؟ حالا خوبه رشتش عمران بود طرف
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      2 0
      تو زلزله آپارتمانی کج نشد چند تا دیوار ریخته هم بخاطر دزدی پیمانکار مربوطه در اجرا نکردن وال پست یا بسط زدن بین دیوار آجری و دیوار بتنی
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    8 4
    تقصیر دژمنه🤣
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    3 1
    طرح اشتباهه شما به 3 شرط : اولا حق خرید و فروش وجود ندارد و خرید و فروش جرم است دوما حق انتقال امتیاز وجود ندارد سوما تا 1 سال بعد باید حداقل 1 طبقه را زده باشی و ساکن شده باشی , به مردم از دهک 1 به مرور تا دهک 4 که خانه ندارند یا پسرهایی از این دهک که قصد ازدواج دارند زمین های 100 متری بدی با اجازه ساخت 3 طبقه 60 متری که یک طبقه خودشون بشینن و دو طبقه دیگر را هم اجاره بدن تا از اجاره دادن رها شده درآمد جدیدی هم پیدا کنند تا زندگی و اقتصاد دهک های ضعیف تر کاملا متحول بشه که سرمایه اجتماعی را بشدت ارتقا خواهد داد هر چی وام خرید مسکن هم هست شیفت کنید به وام ساخت مسکن تا مردم خورد خورد , "خودشان" و تحت نظارت بسازند اسکلت طبقه اول و دیوارها را بزنه بره با خانوادش بشینه و بعد برای نما , محوطه سازی و ... خورد خورد هزینه کنه وام ساخت را تصفیه کردند بعدش شروع کنند به تصفیه قیمت زمین با دولت , الان طرف راضیه بره تو خونه خودش که حتی دیوارهاش هم گچ نشده باشه اما دیگه پول اجاره خونه نده اصلا امیدش به زندگی تغییر می کنه اگر شما این فرمول را پیاده سازی کنید دهک 1 تا دهک 4 می شن بزرگترین حافظان این مملکت و این نظام چون شما اساسا زندگی این ها را از بیخ متحول کردین اقتصادشون زندگیشون امیدشون تشکیل خانوادشون و ... همه چیز زیر و رو می شه .
  • حسام IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    0 0
    لطفا پیگیری کنید چرا سایت بسته است ؟؟ قالب شهر ها دیگه ثبت نام ندارن
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    6 1
    خدا پدر و مادر دكتر احمدي نژاد رحمت كنه با فاصله زياد از بقيه مسئولين در خدمت رساني واقعي به مردم پيشتاز هست
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      0 0
      الان شرایط خیلی فرق کرده و آثار تورمی ساخت مسکن یارانه ای دیگه قابل تحمل نیست . بقول حضرت استاد، اون ممه رو لولو برد ....
    • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      1 0
      خدا پدر ، مادر و برادرش رو رحمت کنه اما خوش رو هزاران با لعنت کنه که عملکرد خیانت بارش باعث شد مردم به خبیثی مثل روحانی رای بدن . ..
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      1 0
      حرف مفت نزن از لحاظ مسکن هیچ دولتی مثل احمدی نژاد نبود چرا چون دکتری عمران داشت و استاد دانشگاه روحانی دور دوم الکی الکی ناپلئونی رای آورد دور اول هم خیلی بزرگش کردند تا رای بیاره
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    1 1
    مسکن در تمام کشورها گرانترین کالای زندگیه. خیلی ها در کشورهای دیگه مسکن نمی خرند. فقط در ایران هست که ملت بشدت دنبال خرید مسکن اند، اونم به نحوی که جورشو بودجه عمومی بکشه. به عده صاحب مسکن ارزان میشن و هزینه اش رو ملت با افزایش تورم میده... منتشر نمیشه، مگه نه؟!
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      1 0
      بی سواد با افزایش قیمت نفت در دنیا و افزایش قیمت بنزین در ایران یه قلمش مسکن مهر بود نصف اون عایدی هم ریس مجلس وقت اجازه استفاده اش را به دولت نداد و شد تورم بیشتر در خارج هم جوری حقوق میدند به اکثر افراد که در پایان ماه همه را خرج کرده و به سرمایه داران برگردد و چیزی برا پس انداز نماند اصلا به مردم طبقه متوسط اجازه مالک شدن نمیدند
  • DE ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    0 2
    ما هم 400میلیون پول دادیم گفتن 240میلیون دیگه باید پرداخت کنین از کجا بیاریم؟؟؟؟
  • کاربرجدید IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    2 1
    به نظر شما مردم مقصر طولانی شدن روند ساخت، افزایش تورم، گران شدن قیمت مصالح و... هستند؟ چرا باید بعد ۵ سال مبلغ آورده دو برابر و بیشترشود!! این همه بی عدالتی ... این همه بی برنامه گی ... این همه فشار به قشر متوسط و ضعیف جامعه
  • محمد IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    3 0
    نتیجه اعتماد به دولت این شد که بعد از چهار سال هم پول مون بی ارزش شده هم باید خانه ای گرونتر از بازار آزاد بگیریم،
  • محمدمهدی IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    1 0
    سلام خدمت مسئولین توجه بفرماید قراربود این خانه ها با مبلغ۱۵۰ با وام ۱۵۰ ملیونی وطول ساخت ۲ساله به ماتحویل بدن اگه دیرساختن یا نتونستید بسازید چرا ما که مستاجر هستیم وهر ماه باید کرایه خونه بدیم ضرر بدیم شما سال ۹۸ ۱/۳ پول آپارتمان تو پرند ازمادریافت کردید انصاف وجدان هم خوب چیزیه شما به قول وقرارتون عمل نکردید والعان ماباید تاوان پس بدیم پروژه بعد چهارسال ۵۰ درصد کارکرده
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    7 0
    آورده یک میلیارد ........... شوخی تلخی است. اگر من کارگر یک میلیارد پول نقد دارم یک واحد رهن کامل می کنم و دیگر نیازی نیست از تهران به بیابان های اطراف تهران بروم و صاحبخانه بشوم........... قرار بود مسکن ملی برای ضعفا و فقرا باشد. البته ما قشر متوسط بودیم تورم دو سال اخیر به زیر خط فقر کشاند ما را................ واقعاً متاسفم برای اون بزرگواری که وقتی جراحی اقتصادی می کرد به عواقبش اندیشه نکرد. نظر من را منتشر نخواهید کرد ولی خدا خودش باید روز جزا برای افرادی که تخصصی ندارند ولی مقام های کلیدی کشور را اشغال می کنند رسیدگی خاص بکند چون ما فقط یک بار زندگی می کنیم که نکردیم.
  • لیلا حبیبی وطن DE ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    1 0
    من هم یکی از این قشر ضعیف هستم و سرپرست خانواده مستاجر،با هزار سختی تونستم یک مقدار پول واریز کنم ولی هر دو ماه یکبار حرفشون تغییر میکنه و آورده ما از ۱۲۰ ملیون به ۳۲۰ و از ۳۲۰ به ۴۸۰ و الان به یک میلیارد تغییر کرده و دلالها آماده اند تا این پروژه ها که برای من و امثال من هست خرید و فروش کنند شما بگید من مستاخر از کجا بیارم هر ماه ۴۰تومن واریز کنم تا یک میلیارد واین واریزیهای ما کجا رفته و دولت چه کمکی بابت قشر ضعیف و خانه دار شدن ما کرده حز تورم و گرانی هیچ ..... وهیچ نظارتی نیست
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    1 0
    گرونی و تورم حاصل در خوش بینانه ترین حالت بی تدبیری و بی عرضگی مدیران ، نماینده گان و وزیران در دولت های گذشته است . حال ما مستاجر های بدبخت پول جمع کنیم سر سال به صاحبخانه بی انصاف بدهیم یا پول به پروژه مسکن با کدام درآمد و حقوق یک دفع همه را بکشید خیال خودتان را راحت کنید چرا ملت را زجر کش میکنید
  • Ar IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    2 0
    نه قراردادی داریم نه سندی فقط پیام واریزی میاد با تهدید که اگر واریز نکنین حذف میشین .از عید به اینور سه بار مبلغ ۴۰ میلیون از ما خواستن و الان دوباره پیام اومده که تا ۳۰ شهریور ۸۰ واریز کنین .ما اگر انقد پول داشتیم که میرفتیم یه واحد میخریدیم نه اینکه مسکن ملی ثبت نام کنیم .ثبت نامی مسکن ملی پولاد پادیر پرند هستم
  • عدالت IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    2 0
    اینقدر شروع ساخت مسکن در این دولت به تاخیر افتاد که مصالح از اونی که بود گرانتر شد. حالا اعلام کردن متری 10میلیون میوفته حتما تا 2سال دیگه هم بیشتر میشه... دولت در قول هایی که داد ماند. فکر می کرد ساده است. در حالی که روش روحانی را داره ادامه میده
  • امین FR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    2 0
    مردم مقصر افزایش آورده نیستن ، مقصر اصلی برخی مسئولین مرتبط با این طرح دولتی هستن ، به دلیل اینکه با پیمانکاران قرارداد قطعی نبستن و پیمانکار به علت نداشتن برنامه زمانبندی هیچ تعهدی نسبت تحویل در زمان مشخص نداره و هزینه به طور خواسته و نا خواسته افزایش میابد بحث قرار باز بودن با پیمانکاران هم خود مسئولین شرکت عمران پرند به شخص بنده اعلام کردن سرانجام تمام این قضایا میرسه به انتخاب مدیر نامناسب و عدم مدیریت ما مردم ایران با این مسائل عدم مدیریتی تا قله خیلی خیلی فاصله داریم
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    0 0
    بنده کارگر بودم و نمیتونستم پول واریز کنم و به ناچار عملا با عدم واریز انصراف دادم. الانم که بیکار شدم.
  • حمید LT ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    2 0
    شهریور سال۹۹ پیامک واریزی مرحله اول مسکن ملی اومد خیلی خوشحال شدم گفتم خدا خیر بده به دولت داره کمک میکنه خونه دار بشیم همون موقع ۴۷ میلیون واریز کردم یادمه قیمت آپارتمان پرند آماده سکونت ۲۲۰ میلیون بود و با فاصله چند ماه یه پیامک واریزی دیگه اومد مبلغ قستای بعدی ۴۰ میلیونی بود و واقعا جور کردنش اون موقع خیلی سخت بود ماشین فروختم طلا فروختم از همه چیمون زدیم تقریبا میشه گفت پول یه واحد آماده رو از ما خرد خرد یه بارکامل گرفتن، و طبق آخرین اعلامی امسال شرکت عمران قرار بود آورده به ۴۰۰ میلیون برسه که ۵۵۰ هم وام بدن و واحد رو تحویل بدن، که با هزار زحمت، گرفتاری و قرض ۴۰۰ رو تکمیل کردم الان چند روزیه که قیمتارو آپدیت کردن و میگن باید آوردتون ۱ میلیارد باشه، واقعا این انصافه که منی که از سال ۹۹ پول دادم باهام قیمت روز حساب کنین؟؟؟؟ بعد از دیدن این خبر آورده ۱ میلیاردی تمام آرزوهام رفت رو هوا خدا خیر بده به باعث و بانی این مسکن ملی که ۴ سال عمر مارو گرفت و واقعا بی نتیجه و دریغ از ذره ای حمایت دولت
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    5 0
    1 چرا باید متقاضی بدون اطلاع تو پروژه های میلیاردی قرار بگیره 2چرا باید از اول سال 3بار پیامک واریزی بیاد تازه این ماه هم گفتند مبلغ 80میلیون بریز 3چرا باید پروژه اینقدر طول بکشه که همه چیز گرون بشه؟ ۴ واقعا این بود وعده دولت برای مردم ضعیف جامعه اونم وسط بیابون؟ ۵تازه کاشف به عمل اومده توی پرند بدون وام آورده متقاضی باید ۱میلیارد باشه ۶من متقاضی تا الان ۸قسط دادم باقی چطوری جور کنم هیچ چیزی برای فروش نمونده جز کلیه بنده متقاضی مسکن ملی پرند پروژه پولادپادیر فاز ۶
  • ابوالفضل آرمیون طاهری IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    2 0
    من اگه میتونسنم ماهی نه تومن قسط بدم ک دنبال خونه نمیرفتم اخه یه کارگر تو شهرستان چقد درامد داره ک نه تومنش بده قسط
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    2 0
    یهویی از هشتگرد پیامک میزنید 100 میلیون تومن ظرف دو هفته واریز کنید به حساب مسکن ملی و الا حذف هستید یعنی چی ؟؟؟؟؟ مگه ما چقدر در سال درآمد داریم هرچی داریم میدیم صاحب خونه زندگی مون رو با سلام و صلوات می چرخونیم خودمون هم نمیدونیم چطور زنده ایم بیشتر شبیه معجزه اس زندگی مون اصلا شما مسئولین مشکلات زندگی ما رو می فهمید نه بخدا یه مشت مفت خور دزد هستید خدا لعنت کند و ریشتونو رو بکنه که هرچه میکشیم از دست شما نا مسلمون های غرب پرست غرب گداست
  • . US ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    1 0
    سلام وقت بخیر .ما سال ۹۹مسکن ملی ثبت نام کردبم اگر خونه داشتیم چه نیازی به مسکن ملی بود با حقوق قانون کار کرابه خانه چطور میتونیم ماهی ۱۰میلیون پس انداز کنیم که ازپس پرداخت آورده ها بربیایم اصلا وقتی با این وضع باید دونفری بریم سرکار چطور بچه دار شیم چرا حمایت نمیکنید این چه مسکن ملی هست .اگه این وضع ادامه پیدا کنه مردم سهم شون میفروشن مسکن میفته دست دلال ها اونوقت ببینید چه بلایی سر مسکن میاد.
  • اسرافیل IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    2 0
    سلام من حالیم نیست یه دولتمرد اگه مرد باشه باید همانطور که در تبلیغاتشان میگفت ما در هر سال کاری دولت یک میلیون واحد را به متقاضیان تحویل میدیم بده والا دروغگو ترین دولت تاریخ ایران خواهد بود چون مردم را سر کار و مسخره میکنه اونوقت به مردم وعده تو خالی به خاطر چی داده و گفته و باید پاسخگو باشه
  • مجید IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    1 0
    امروز 5جم مهر 1402 بانک مسکن خراسان رضوی :وام نهضت ملی مسکن ۵۵۰میلیون با سود ۲۳ درصد است هیچ ابلاغیه ای مبتی بر ۱۸ درصد اعلام نشده تا دولت ۵درصد را به ما ندهد رییس جمهور ک هیچ هر کس دیگر هم دستور دهد برای ما مهم نیست برای ما شورای پول و اعتبار مهم است ما بانک هستیم نه زیر دست دولت یا تقسیط کنید با سود ۲۳ یا هم جریمه تاخیر میخورید
  • علی ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 0
    مردم کارگر از کجا بیارن
  • مهران وزیری ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    0 0
    این چه بازی است که سر مردم وقشر ضعیف میاورید اخه دولت مردمی قشر ضعیف که درخواست مسکن در بیابانهای پرند ک ده از کجا ۱ میلیارد اورده دارد لعنت به طرح خانمانسوزتان مرگ بر سرمایدار که تو دولت از ان طرفداری میکنی
  • پاسداری IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    سلام و خسته نباشید به رئیس جمهور زحمت کش و مسئولین پرتلاش برای کارگری که هر ماه حقوقش ۱۰ میلیون هست و مخارج زندگی داره چطور ۳۶۰ میلیون آورده بیاره واقعا شرایط سخت هست اونم پیمانکاری هست که باید ۱۴ درصد هم به پیمانکار بدی حداقل انتخابی بکنید و لطفا به قشر ضعیف جامعه کمک کنید
  • پروین IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    0 0
    ما سال ۹۹ ازدواج کردیم و همون سال ثبت‌نام کردیم امسال صاحب دو فرزند شدیم و همچنان مستاجر و با حقوق کارگری بخاطر وام های که برای پرداخت تسهیلات مسکن گرفتم گردش حسابم رفت بالا و ما رو جز دهک ده زدن لطفا بررسی کنید بعد هرکاری خواستید کنید فقط میدونم توی این کشور فقیرها فقیر تر و پولدار ها داناتر میشن
  • آسیه روشن IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    خیلی عالی
  • امید IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 0
    سلام مبلغ۴۰۰ملیون وام گرفتم باکارمزدومحزروندادن ۲۰ملیون اخر۳۵۰ملیون دستم گرفته حالاباید یک میلیاردو۴۰۰ملیون پس بدم ماهی ۹ملیون ۱۲ساله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس