کد خبر 1523590
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
آمریکا

شرق سوریه از هفته گذشته شاهد درگیری و تنش میان عشایر منطقه با شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قَسَدَ) و پ ک ک است؛ شبه‌نظامیان کُردی که از حمایت کامل ائتلاف متجاوز آمریکایی برخوردار هستند.

به گزارش مشرق، منابع خبری اعلام کرده اند که طی درگیری‌های پراکنده که از هفته گذشته در شرق سوریه (استان دیرالزور/شرق فرات) آغاز شده تاکنون ۴۰ نفر از نیروهای دو طرف و ۱۵ غیر نظامی کشته شده‌اند.

در روزهای اخیر درگیری‌ها با شدت هرچه تمام‌تر در شرق سوریه ادامه داشته و نیروهای عشایر و شورای نظامی دیرالزور پاسگاه‌ها و مراکز حضور تروریست‌های پ‌ ک‌ ک و قسد را در شهرها و روستاهای خود یکی پس از دیگری تصرف کردند. پیش از این فقط مزدوران قسد در این منطقه حضور داشتند، اما مدتی است که تروریست های پ ک ک نیز به دستور آمریکا به آنها پیوسته اند.

یکی از دلایل شعله‌ور شدن این درگیری ها، دستگیری "احمد الخبیل" معروف به "ابی خوله" از فرماندهان عربی شورای نظامی دیرالزور توسط تروریست های قسد می باشد.

در بیست و سوم دی ماه ۱۳۹۹ نیز ترور شیخ "اطلیوش شتات" از شیوخ نامدار این عشیره در خانه‌اش در شرق سوریه، منطقه را برای چند هفته وارد درگیری‌های شدیدی کرد؛ او از مخالفان مطرح اشغالگری آمریکا در استان دیرالزور بود.

در یکم و دوم تیرماه گذشته نیز صدها نفر از قبایل شرق سوریه در استان دیرالزور در مرکز شهر البصیره، تظاهرات کردند و خواستار اخراج نظامیان اشغالگر آمریکایی و مزدوران آنان شدند.

به دنبال گسترش درگیری ها میان قسد و پ ک ک با عشایر عرب شرق سوریه، فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه (تروریست های سنتکام) پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود که از نزدیک حوادث جاری در شرق سوریه را زیر نظر دارد و به همکاری با شبه‌نظامیان کُرد ادامه می‌دهد.

ژنرال "مایکل اریک کوریلا"، فرمانده تروریست های سنتکام اول شهریور ماه دوباره به طور غیرقانونی به سوریه سفر کرد و در شمال شرق این کشور از دو اردوگاه خانواده های تروریست های داعش از جمله اردوگاه الهول بازدید کرد و با فرماندهان قسد نیز به طور محرمانه دیدار نمود، دیداری که در پس آن توطئه جدید یانکی ها به مزدوران قسد دیکته شد.

حساسیت آمریکا در شرق سوریه از آنجا نشأت می‌گیرد که این درگیری‌ها در اطراف میدان نفتی و گازی "کونیکو" در جریان است (در نزدیکی شهر دیرالزور در شرق فرات)، "نفتی" که یکی از اصلی‌ترین دلایل اشغالگری آمریکا در سوریه می باشد؛ یکی از پایگاههای نظامی آمریکا نیز در مجاورت این میدان گازی قرار دارد.

از زمان شکست گروه تروریستی داعش به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نظامیان تروریست آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک تروریستی شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه و کشتار مردم این کشور کردند.

از سال ۱۳۹۶، آمریکا برای اجرای مقاصد شوم خود در سوریه، ۲۲ پایگاه غیرقانونی اصلی و ۴ پایگاه فرعی و در مجموع ۲۶ پایگاه در خاک این کشور ایجاد کرده و در این مسیر از ترویست های "قَسَد" نیز استفاده می کند که اخیرا با انتقال تروریست های پ ک ک به شرق سوریه این مساله شدت بخشیده است.

در حال حاضر بخش‌های عمده‌ای از سرزمین‌های استان‌های "الحسکه"، "دیرالزور" و "الرقه" (در شرق و شمال شرق سوریه) که دارای منابع نفت و انرژی می‌باشد، تحت تصرف تروریست های آمریکایی و نیروهای دموکراتیک سوریه (کردها و عرب های سوریه مورد حمایت آمریکا/ قسد) می باشد.

آمریکایی‌ها همچنین سال هاست که در جنوب سوریه، هم مرز با اردن و عراق دو پایگاه در منطقه التنف ایجاد کرده که تاکنون دهها هزار تروریست در آنها آموزش دیده و پس از تجهیز به مناطق مختلف سوریه برای اقدامات تروریستی اعزام شده‌اند و هم اکنون نیز یانکی ها پشتیبانی شمار زیادی از تروریست‌ها را از طریق همین دو پایگاه انجام می‌دهند.

با سفر اخیر ژنرال کوریلا (فرمانده تروریست های سنتکام) به شرق و شمال شرق سوریه مشخص بود که آمریکایی‌ها برنامه جدیدی را برای این منطقه تدارک دیده و به این نتیجه رسیده‌اند که باید این مناطق را به دست تروریست‌های قسد و پ ‌ک‌ ک‌ بدهند و این منطقه را برای آینده یک‌دست کنند، در عین حال عشایر عرب این منطقه هم که دست بر قضا متحد آمریکا در این چند سال بوده‌اند و اکثریت قاطع ساکنان آن را هم تشکیل می‌دهند از اینکه طرف آمریکایی اینگونه مفت و مجانی آن‌ها را به کُردها فروخته اند، به شدت آشفته شده و دست به سلاح برده‌اند. برخلاف انتظار آمریکایی‌ها، تروریست های پ‌ ک‌ ک و قسد با وجود داشتن تجهیزات و امکانات زیاد، در نبرد با عشایر سوری متحمل تلفات گسترده‌ای شده اند و نتوانستند به اهداف خود دست یابند.

تروریست های چند ملیتی پ‌ ک‌ ک و قسد که فکر می‌کردند با حمایت‌ها و تجهیزات سنگین و عناصر نظامی آموزش دیده توسط آمریکایی‌ها می‌توانند ظرف چند ساعت تمام مناطق حاشیه فرات و رود "خابور" را در شرق سوریه از کنترل عشایر منطقه خارج کنند، متوجه شدند که عشایر بسیار پرزورتر از آن چیزی هستند که فکرش را می‌کردند. نه آموزش‌های آمریکایی‌ها و نه تجهیزات آمریکایی همچون توپ، تانک و زره پوش و نه حتی تطمیع و تهدید باعث پیروزی آنها نشد. در یک هفته اخیر شاهد آن هستیم که تروریست های پ ک ک و قسد بسیاری از مواضع خود در شرق سوریه را ترک کرده و فرار را بر قرار ترجیح داده اند. ‌

بنابر اخبار دریافتی، به لحاظ تعداد نفرات، ساکنان اعراب در شرق سوریه ۳ تا ۴ برابر بیشتر از کُردها در این مناطق بوده و تلاش آمریکایی‌ها برای حاکم نمودن تروریست های کُرد، حماقتی بیش نیست. درگیری‌های شرق سوریه میان کُردها و عشایر عرب منطقه در حالی روی داد که سرکرده‌های پ ‌ک ‌ک موفق نشدند شمار زیادی از عناصر خود را از عراق و شمال سوریه به شرق سوریه انتقال دهند و همین مساله باعث شکست کردها در شرق دیرالزور شد.

گروه تروریستی پ‌ ک ‌ک در سوریه به لحاظ تعداد نفرات به شدت در مضیقه است، چرا که اکثر عناصر آن در عراق حضور دارد و به همین دلیل مدتی است که شماری از عناصر عراقی و ایرانی (پژاک) خود را وارد سوریه کرده و در شهرهای قامشلی، الحسکه، رقه و عین العرب مستقر نموده است. بنابر اخبار دریافتی، تعدادی از این عناصر از کوهستان قندیل به شمال و شمال شرق سوریه منتقل شده و در حال سازماندهی برای ورود به نبرد با عشایر عرب در شرق فرات هستند.

در همین راستا اعلام شده که آمریکا به دنبال انتقال تروریست های کومله و دموکرات از شرق عراق (نزدیکی های مرز ایران) به شرق سوریه می باشد تا از آنها برای اجرای توطئه شوم خود در شرق سوریه (و در عین حال در امان ماندن آنها) استفاده نماید. (دولت های ایران وعراق توافق کرده اند که تا پایان شهریور ماه تروریست های کومله و دموکرات از مرزهای ایران دور شوند)

نقشه شوم آمریکا و صهیونیست ها در شرق سوریه

آمریکایی ها و صهیونیست ها نقشه های شومی در شرق سوریه دارند که مهم ترین آن، قطع کردن خط مقاومت میان عراق و سوریه با تصرف حد فاصل پایگاه غیرقانونی التنف در جنوب شرق سوریه و مرز البوکمال در شرق این کشور می باشد. آمریکایی ها در همین راستا بارها به کامیون های ایرانی حامل تجهیزات پزشکی و درمانی و سوخت و دیگر مایحتاج سوری ها با بمب افکن و پهپادهای خود حمله کرده اند و سعی دارند ابتدا با ناامن کردن این مسیر و سپس با قطع کردن آن، ارتباط زمینی سوریه و عراق قطع شود.

یکی دیگر از مسایل و اهداف شوم آمریکا در شرق سوریه حاکم نمودن کُردهای چند ملیتی از جمله پ ک ک، موکله، دموکرات و پژاک در شرق سوریه می باشد. تمام شهرها و روستاهای حاشیه رود خابور و رود فرات از شهر منبج در شمال سوریه تا مرز عراق و حتی شهرها و روستاهای استان الحسکه (شمال شرق سوریه) تا فاصله ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه همه عرب‌نشین هستند، اما اینکه یانکی ها تلاش دارند تا تروریست‌های پ‌ ک‌ ک و دیگر گروهای تروریستی کُرد چند ملیتی را که اهل سوریه نیستند بر سرنوشت مردم شرق این کشور حاکم کنند تا از این طریق هم به سرقت منابع نفتی این کشور ادامه دهند و هم جان تروریست ها را به زعم خود با دور کردن از مرز عراق و ایران نجات دهند.

یکی از مشکلات پیش آمده در روزهای اخیر برای تروریست های آمریکایی در شرق سوریه، جدایی اعراب از قسد و پیوستن آنها به عشایر دیرالزور بوده است، امری که یانکی ها را به تکاپو انداخته تا با انتقال تروریست های کُرد چند ملیتی همچون پ ک ک در کنار کومله و دموکرات این نقیصه را جبران کنند و در عین حال این گروه ها را با نیروهای ایرانی در شرق سوریه سرشاخ نمایند، اقدامی که رزمندگان ایرانی برای آن لحظه شماری می کنند تا تکلیف تروریست ها را این بار در سوریه یکسره نمایند.

در خاتمه باید تاکید کرد که خواب یانکی ها در شرق سوریه به کابوس تبدیل خواهد شد و سرنوشت بهتری نیز برای مزدوران و تروریست های مورد حمایت آمریکا در سوریه متصور نیست و تنها راه برای تروریست ها و آمریکا در سوریه خروج از این کشور و تحویل آن به مردم و دولت آن می باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    5 1
    مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر آمریکا و اسرائیل
  • Ti IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    1 0
    باز هم چند تا بی سواد که کل عمر خود را در کوه گذراندن ، که چشم در خاک دیگران دوختن ،، آنها مردم سوریه هزاران سال در آنجا تمدن و ریشه داشتن و تو میخواهی به کمک مثلا چند تا غربی برای انسانهایی را که هزار سال برای خاکشان زحمت کشیدن گردن کلفتی کنی این کار اصلا شدنی نیست ،، برای همین هست میگم بی سواد.
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    1 0
    اول ایجاد داعش بعد مسلح کردن و آموزش گروهای تروریستی به بهانه مبارزه با داعش
  • علی IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    1 0
    بابا بزنید خابین به وطن را مطمنم اربیل هم روزی سقوط می‌کنه توسط اعراب
  • Amirmohammad IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    0 0
    اگر به عقب برگردیم و نقشه های سیاه شده داعش برای گسترش قلمروش را ببینیم . دقیقا 90 در صد از مناطق فعالیت‌های قبلی داعش دو مرتبه توسط آمریکا و صهیونیستها و بصورت مخفیانه وهابی‌های سعودی ، در حال فعال شدن برای جنایت و غارت منابع و تخریب زیر ساختارهای سوریه و عراق و افغانستان و ایران است .در آن زمان در کل منطقه که شامل کشورهای ایران و ترکیه و افغانستان و پاکستان و عراق و سوریه و رژیم صهیونیستی و فلسطین و لبنان و صحرای سینای مصر و اردن و لیبی تا شاخ آفریقا میشد. بحث روز در باره تروریستها و گروههای چریکی مخالف نظامهایشان .فقط در حد همان کشورها و مرزهایشان بود و چندان در جهان حساسیتی ایجاد نمی‌کرد .اما از زمان پیدایش داعش توسط صهیونیستها و آمریکائیها و وهابی‌های سعودی و امارات و بعد هم ترکیه ، بحث تروریست و جنایت و غارت.شامل منطقه بزرگی از ایران تا شاخ آفریقا است که این مرتبه آمریکا و متحدانش با استارت همه گروههای مختلف تروریستی در منطقه علیه مقاومت و دولتهای حامی مقاومت.میخواهند آخرین زورشان را بزنند تا با جنگی آرماگدونی و آخرالزمانی تکلیفشان را با جهان مشخص کنند.البته این استارت جنگ .تنها در منطقه آسیا تا آفریقا توسط آمریکا نیست .بلکه با دست اندازی در امور چین و روسیه و کره شمالی هم میخواهند ممالک شرقی را هم درگیر این جنگ گسترده و فراگیر و خانمان‌سوز بکنند.و اگر چنین شود و کشورهای جهان جلوی آمریکا را نگیرند..باید همگی فاتحه کره زمین و تمام موجوداتش را بخوانند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس