سهم جنگ اوکراین از مذاکرات اجلاس گروه ۲۰ چقدر خواهد بود؟

اهمیت موضوع جنگ اوکراین به حدی است که کنار گذاشته شدن آن از دستور کار اصلی اجلاس سران گروه ۲۰ عملا امکان پذیر نیست و چه بسا مهمترین موضوع بحث در این اجلاس باشد.

به گزارش مشرق، الجزیره گزارش داد روسیه و چین پیش‌نویس‌هایی را که به موضوع اوکراین ارجاع داده می‌شود، رد کرده‌اند. بر اساس مفاد این بیانیه «اکثر اعضای گروه ۲۰ جنگ را به شدت محکوم می کنند.» مشابه همین بیانیه را یک سال پیش سران گروه ۲۰ در نشست بالی اندونزی تصویب و امضا کردند.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا می گوید لحن سازشکارانه پیش نویس پیشنهادی هند فاقد قدرت لازم برای گرفتن تایید اعضای دیگر است.

علیرغم چالش‌های پیرامون بیانیه نهایی، کارشناسان معتقدند اوکراین به‌طور خاص در دستور کار رسمی اجلاس جاری گروه ۲۰ قرار ندارد. دعوت نشدن رئیس جمهوری اوکراین به اجلاس گروه ۲۰ از سوی کشور میزبان نیز موجب اعتراض دیگر کشورهای عضو شده است. بیشتر کشورهای عضو گروه ۲۰ معتقد بودند که بهتر بود ولودیمیر زلنسکی هم همانگونه که به اجلاس گروه ۷ در ژاپن دعوت شده بود، به اجلاس گروه ۲۰ در هند هم دعوت می شد.

سردبیر دیپلماتیک الجزیره در همین باره نوشت: «برخلاف نشست اردیبهشت گروه ۷ در هیروشیما، اوکراین و رئیس‌جمهور آن ولودیمیر زلنسکی در هند حضور نخواهند داشت و گروه ۲۰ در درجه اول یک مجمع برای گفتگوهای اقتصادی باقی می‌ماند».

بسیار از رسانه های معتبر جهان در گزارش خود اینگونه نوشته اند که اجلاس گروه ۲۰ در هند زیر سایه سنگین جنگ اوکراین برگزار می شود و موضوع این جنگ، خواه ناخواه فضا اصلی نشست را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

همزمان با برگزاری اجلاس گروه ۲۰ در هند، وزیر امور خارجه ژاپن به عنوان یکی از کشورهای عضو گروه ۲۰ امروز و به طور سرزده به اوکراین سفر کرده است و همین موضوع می تواند تا حدی نشست گروه ۲۰ را تحت الشعاع قرار دهد.

گروه بیست (جی۲۰) یک ائتلاف قدرتمند به منظور همکاری های اقتصادی بین المللی است. این گروه نقش مهمی در شکل‌دهی، تقویت ساختار و تصمیم‌گیری جهانی در تمام مسائل مهم اقتصادی بین‌المللی ایفا می‌کند. این ائتلاف در پی بحران اقتصادی و مالی جهانی در سال ۲۰۰۷ به سطح سران کشورها/دولت ها ارتقا یافت و در سال ۲۰۰۹ به عنوان «مجمع برتر همکاری های اقتصادی بین المللی» معرفی شد. گروه ۲۰ در ابتدا بیشتر بر مسائل کلان اقتصادی متمرکز بود، اما از آن زمان به بعد دستور کار خود را به تجارت، توسعه پایدار، بهداشت، کشاورزی، انرژی، محیط زیست، تغییرات آب و هوا و مبارزه با فساد گسترش داد.

اجلاس سران گروه ۲۰ هر سال با یک ریاست دوره ای برگزار می شود و رییس آن مسئول گردآوری دستور کار گروه ۲۰ با مشورت سایر اعضا و در پاسخ به تحولات اقتصاد جهانی است، در سال جاری میلادی هند از ۱ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ ریاست گروه ۲۰ را بر عهده دارد.

نشست گروه ۲۰، در روزهای ۹ تا ۱۰ سپتامبر (۱۸ و ۱۹ شهریور) در دهلی نو، پایتخت هند برگزار خواهد شد. ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ روسای جمهوری روسیه و چین بزرگترین غایبان این نشست خواهند بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس