هشدار صریح ایران به کردستان عراق

در حالی به موعد ۲۸ شهریور ماه زمان اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق نزدیک می‌شویم که مقامات ایرانی به صراحت اعلام کرده‌اند که این موعد تمدید نخواهد شد و ایران در حفاظت از مرزها با کسی تعارف ندارد.

به گزارش مشرق، ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ بود که توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق توسط علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد.

هشدار صریح ایران به کردستان عراق؛ در حفاظت از مرزها و شهروندانمان با کسی تعارف نداریم

قاسم الاعرجی در دیدار شمخانی اعلام کرد که عراق تمام تلاش خود را برای اجرای کامل این توافقنامه به کار خواهد گرفت و به هیچ گروه یا کشوری اجازه نخواهد داد که از خاک عراق برای ایجاد ناامنی در ایران استفاده کند. شمخانی هم تحرکات ضد امنیتی و شرارت بار عوامل ضدانقلاب و تروریست در منطقه اقلیم و شمال عراق را از جمله مولفه‌های ناامنی در منطقه خواند و بر لزوم اجرای دقیق توافقنامه امنیتی بین دو کشور که می‌تواند به اقدامات شرورانه این گروه‌ها به طور کامل و اصولی پایان دهد، تأکید کرد.

محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق نیز در دیدار شمخانی گفت: امضای توافقنامه مهم امنیتی بین ایران و عراق نشان می‌دهد که از نظر مسؤولان ایران و عراق امنیت دو کشور از یکدیگر جدا نیست. دولت عراق براساس قانون اساسی این کشور و تعهدات متقابل به هیچ طرفی اجازه نخواهد داد که از خاک عراق برای خدشه دار کردن امنیت ایران استفاده کند.

حضور گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب در شمال عراق و در نزدیک مرزهای ایران و تهدیداتی که بارها از خاک اقلیم کردستان عراق متوجه ایران شد، بارها و بارها مورد اعتراض جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و آنگونه که حسین امیرعبداللهیان نیز به آن اشاره کرد بود این موضوع از مسیر دیپلماتیک و امنیتی به صراحت به مقامات اقلیم و دولت مرکزی عراق اعلام شد که ایران به هیچ وجه تهدید علیه امنیت ملی خود را از مبدا عراق تحمل نخواهد کرد. در این خصوص نیز چندین بار حملات موشکی به محل استقرار این گروهک‌ها از ناحیه ایران صورت گرفت و در نشست‌های کمیته امنیتی ایران و عراق نیز بر این موضوع تأکید شد که هر چه زودتر باید به حضور این گروهک‌ها در شمال عراق پایان داده شود.

* صبر راهبردی ایران همراه با درایت نظامی

۱۲ مهر ماه ۱۴۰۰ نیز سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت امور خارجه درباره اقدامات نظامی ایران علیه برخی گروهک‌های تروریستی در منطقه کردستان عراق گفته بود: ایران در قبال برخی اقدامات گروهک‌های تروریستی ورشکسته‌ای که در اقلیم کردستان بر علیه ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران عملیات می‌کردند، یک صبر راهبردی را همراه با درایت نیروهای نظامی و دستگاه‌ دیپلماسی داشتند که این در مسیر حل و فصل باشد. پیام قاطعی که ایران به دوستان خود در دولت عراق و اقلیم کردستان ارسال کرده این است که این مسیر و اقدامات تروریستی دیگر نمی‌تواند ادامه یابد. نمی‌شود در مرزهای اقلیم کردستان عراق و در عراق، شاهد حضور پایگاه‌های نظامی توسط گروهک‌های تروریستی ضد ایران باشیم. نمی‌توانیم شاهد برقراری پایگاه‌های نظامی باشیم که در آنها گروهک‌های تروریستی برای حمله به ایران مورد تعلیم و تربیت نظامی قرار می‌گیرند. این نه تنها با حسن همجواری مغایرت دارد بلکه مخالف اصول بین‌الملل است. ایران بیش از این نمی‌تواند صبر کند، به دوستان در دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان گفته شده که این اقدامات به هیچ وجه از سوی ایران دیگر قابل تحمل نیست و اینها باید خلع سلاح شده و این پایگاه‌ها برچیده شوند.

* تحرک گروهک‌های تروریستی از مبدا اقلیم را تحمل نمی‌کنیم

حسین امیرعبداللهیان در سفر اوایل اسفند ۱۴۰۱ خود به بغداد و در دیدار با مشاور امنیت ملی عراق از سفر شمخانی به این کشور به منظور امضای سند همکاری امنیتی با عراق خبر داد و حضور هرگونه جریانات ضدانقلاب و جدایی طلب در اقلیم کردستان را غیرقابل قبول خواند و این مسئله را موجب ایجاد تهدیدات علیه کشورمان، عراق و حتی اقلیم کردستان اعلام کرده بود.

وی در گفت‌وگویی با شبکه العالم اعلام کرد: این پیام را به مقامات اقلیم کردستان در ماه‌های اخیر به صراحت داده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران من بعد هرگونه تحرک گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب را از مبدا اقلیم کردستان علیه جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد. خوشبختانه با تشکیل کمیته عالی همکاری‌های امنیتی، دو دور گفت‌وگو در تهران و بغداد انجام شد. وزیر خارجه عراق و مشاور امنیت ملی این کشور نقش مهمی در این رابطه ایفا کردند، مقامات ذیربط اقلیم کردستان هم در گفت‌وگوها حضور داشتند. اکنون پیش نویس سندی بین ما آماده شده که امیدوار هستیم هر چه زودتر این سند به امضا برسد. (سندی که در سفر شمخانی به امضا رسید) معتقدیم وجود گروهک‌های تروریستی، ارتباط این گروهک‌ها با رژیم صهیونیستی و برخی از سرویس‌های امنیتی خارجی، تهدید کننده اولاً امنیت عراق، امنیت ایران و حتی امنیت اقلیم کردستان است و یک‌بار برای همیشه باید به این موضوع پایان داده شود.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: این چیزی است که مورد درخواست جمهوری اسلامی ایران است و ما به کمتر از این قانع نخواهیم شد، تعطیلی فعالیت تمامی مقرهای تروریستی در اقلیم کردستان، تعطیلی فعالیت پادگان‌ها و مراکز آموزشی شان و مجرمان نیز باید به سیستم قضایی تحویل داده شوند، چیزی به نام وجود گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق برای جمهوری اسلامی ایران قابل تحمل نخواهد بود. ما در سال‌های گذشته خویشتنداری کرده و شهدای زیادی را در این رابطه تقدیم کرده‌ایم، اکنون هیچ فرصتی برای تداوم این وضعیت در اقلیم کردستان وجود ندارد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه نیز قبل از امضای این توافقنامه امنیتی در ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در نشست هفتگی با خبرنگاران تصریح کرد: دولت عراق به عنوان مسؤول ایجاد امنیت و کنترل مرزها باید به مسؤولیت‌های خود عمل کند و دولت عراق را مسؤول برقراری امنیت در مرزها و از جمله اقلیم کردستان عراق می‌دانیم. معتقد به ضرورت خلع سلاح این گروه‌ها هستیم که باید دولت عراق به توافقات گذشته عمل کند و شاهد فعالیت مسلحانه و اردوگاه‌ها و نباشیم و مجرمانی که تحت تعقیب هستند تحویل داده شوند.

بعد از آن هم امیرعبداللهیان ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ و همزمان با حضور شمخانی در بغداد در نشستی خبری با حضور خبرنگاران گفت: سپاه پاسداران در یک اقدام حساب شده مراکز گروهک‌های تروریستی از مبدا شمال عراق را مورد هدف قرار داد و توافق کردیم کمیته مشترک امنیتی شکل بگیرد. یک دور مذاکرات در بغداد متشکل از مقامات دولت مرکزی و اقلیم توسط فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در بغداد برگزار شد و تیم‌های امنیتی و نظامی دو طرف حضور داشتند. دور بعد این گفت‌وگوها را من با تیم امنیتی در وزارت خارجه در تهران برگزار کردم و در نهایت بخش‌های امنیتی ما با کمک بخش حقوقی دولت و وزارت خارجه، سند توافق امنیتی را آماده کردند. برای اولین بار توافق شد بین دولتین ایران و عراق به امضا برسد پیش از این سندهای امنیتی را در اقلیم شمال عراق به امضا رسانده بودیم. سفر شمخانی به بغداد امروز با هدف امضای این سند در بغداد و با حضور نخست‌وزیر عراق و رئیس اقلیم کردستان عراق قرار است انجام شود و طبعا با امضای مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق و شمخانی نهایی خواهد شد.

هشدار صریح ایران به کردستان عراق؛ در حفاظت از مرزها و شهروندانمان با کسی تعارف نداریم

در نهایت این توافق در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ حاصل شد و براساس توافقات به عمل آمده موعد اجرای آن برای اخراج گروهک‌های تروریستی حدود یک هفته دیگر پایان می‌یابد. براساس توافق شکل گرفته بین ایران و عراق آنگونه که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این به آن اشاره کرد، دولت عراق متعهد شده است تا ۲۸ شهریور جاری، گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه طلب در خاک عراق و در منطقه اقلیم کردستان را خلع سلاح کند. براساس این توافق پادگان‌های نظامی ایجاد شده تخلیه و تعطیل و این گروه‌ها به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته منتقل شوند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ۱۸ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره این توافق گفت: در چارچوب سندی که بین روسای دستگاه‌های امنیتی ایران و عراق حاصل شد چارچوب مشخصی برای رفع نگرانی‌های امنیتی ایران تعریف کردیم و در همان چارچوب ارتباطات و مشورت‌ها برقرار است و ادامه دارد و انتظار داریم بر مبنای توافق امضا شده و همچنین اراده سیاسی مشترک اعلام شده از سوی مقامات دو کشور، این مسیر با جدیت و با سرعت کافی به پیش برود و شاهد تامین نیازهای ایران و رفع نگرانی‌های امنیتی ایران باشیم.پناهندگی نمی‌تواند مبنای حضور مسلحانه و انجام فعالیت‌های ضدامنیتی در جغرافیای کشور دیگری علیه کشور همسایه باشد. این انتظار ایران بر حق و درست است و با درک مشترکی که با مقامات دولت عراق شکل گرفت، امیدواریم در این مسیر در اجرای توافق به صورت کامل پیش برویم.

هشدار صریح ایران به کردستان عراق؛ در حفاظت از مرزها و شهروندانمان با کسی تعارف نداریم

در این میان و در اردیبهشت ماه سالجاری شاهد حضور برخی سرکردگان گروهک‌های تجزیه طلب و تروریستی در آیین افتتاح یک مراسم رسمی در اقلیم کردستان عراق بودیم، مراسمی که به احضار سفیر عراق در تهران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انجامید. ۲۳ اردیبهشت ماه ناصر کنعانی در پاسخ به سؤال در این باره گفت: صبح امروز (شنبه) سفیر جمهوری عراق به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و رئیس اداره اول خلیج فارس وزارت خارجه ضمن ابلاغ اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به دعوت از اعضای گروهک‌های تجزیه طلب و نیز تداوم برخی تحرکات گروهک‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق، این اقدامات را مغایر با توافقنامه امنیتی اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و عراق توصیف کرد. رئیس اداره اول خلیج فارس وزارت خارجه همچنین در این دیدار بر اجرای بندهای این توافقنامه و برخورد با عوامل مخل امنیت دو کشور تأکید کرد و سفیر عراق نیز گفت مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به دولت متبوع خود منعکس خواهد کرد.

* سفر الاعرجی به تهران

در سفر خرداد ماه سالجاری «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق به تهران اجرای هر چه سریع‌تر این توافقنامه از سوی علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران مورد تأکید قرار گرفت.احمدیان هشتم خرداد ماه در این دیدار با اشاره به توافقنامه امنیتی ایران و عراق گفت: انتظار داریم دولت عراق در چارچوب این توافقنامه، هرچه سریع‌تر ضمن پایان دادن به حضور عناصر ضدانقلاب در این کشور، امنیت مرزهای این کشور با ایران را تضمین کند.

هشدار صریح ایران به کردستان عراق؛ در حفاظت از مرزها و شهروندانمان با کسی تعارف نداریم

پیش از آن سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اظهاراتی به تعهد دولت عراق برای خلع سلاح گروهک‌های تروریستی در مجاورت مرزهای غربی ایران اشاره کرده و گفته بود که نیروی زمینی سپاه منتظر عملی شدن تعهدات طرف عراقی است و هشدار داده بود که در صورت عدم عمل به توافق، حملات سپاه علیه گروهک‌های تجزیه‌طلب ادامه خواهد داشت.

* حملات پهپادی و موشکی سپاه به مقر تروریست‌ها

در سالی گه گذشته سپاه پاسداران اقدام به حمله پهپادی و موشکی به مقر تروریست‌ها در اقلیم کردستان کرد. پیش از حمله به دولت مرکزی عراق و مقامات اقلیم هم هشدار داده شده بود. روابط عمومی نیروی زمینی سپاه شنبه دوم مهر ماه ۱۴۰۱ در این خصوص اعلام کرد: «در پی تعرضات روزهای گذشته عوامل گروهک‌های تروریستی و ضد انقلاب وابسته به استکبار جهانی و لانه کرده در اقلیم شمال عراق مبنی بر عبور از مرزهای جمهوری اسلامی ایران و مورد حمله قرار دادن برخی پایگاه‌های مرزی کشورمان با پاسخ قاطع رزمندگان اسلام همراه شده است.» دومین حمله نیز چهار روز بعد صورت گرفت و روز چهارشنبه ششم مهر ماه قرارگاه حمزه سیدالشهدای نیروی زمینی سپاه با موشک‌های نقطه‌زن و پهپادهای انهدامی، چند مقر تروریست‌های تجزیه‌طلب را در اقلیم شمال عراق هدف قرار داد. روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای با اشاره به آغاز مرحله جدید عملیات علیه مواضع و مقرهای گروهک‌های تروریستی ضدایرانی در مناطقی در عمق اقلیم شمال عراق تاکید کرد: عملیات تا دفع موثر تهدید و برچیده شدن مقرهای گروهک‌های تروریستی با قاطعیت ادامه خواهد داشت.

هشدار صریح ایران به کردستان عراق؛ در حفاظت از مرزها و شهروندانمان با کسی تعارف نداریم

۲۰ مهر ماه ۱۴۰۱ دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان اصلی تروریسم در طول بیش از چهار دهه بوده است. گروهک‌های جدایی طلب و تروریست از قبیل گروهک حزب دموکراتیک کردستان،گروهک‌های کومله، پژاک و پاک در منطقه اقلیم شمال عراق حضور دارند و از خاک عراق برای حملات تروریستی و مسلحانه علیه شهروندان و زیرساخت‌های اساسی ایران استفاده می‌کنند. با توجه به اقدامات مخرب و آشوب‌زای گروهک‌های تروریستی علیه مردم و امنیت ملی ایران و بی توجهی به هشدارها و اعتراضات مکرر در این رابطه، کشورمان انتخابی جز اعمال حق خود و پاسخ متناسب به حملات تروریستی نداشت.

در این نامه آمده بود: صرفا از سال ۲۰۱۶ تاکنون، این گروهک‌ها ۴۹ حمله تروریستی در داخل و نزدیک مرزهای ایران انجام داده‌اند که در نتیجه نفر۲۴ شهید و ۳۲ نفر زخمی شده‌اند. براساس اطلاعات موثق، همه این حملات تروریستی برنامه ریزی، سازماندهی و اجرا شده از اقلیم شمال عراق بوده‌اند.

در نامه نمایندگی ایران آمده بود: در زمان برگزاری جلسه کمیته مشترک امنیتی بین دو کشور، مقامات ذیربط در جمهوری اسلامی ایران، مدارک غیر قابل انکاری را به عنوان اطلاعات قابل اتکا به مقامات حکومت جمهوری عراق و مقامات اقلیم کردستان عراق ارائه کرد. همچنین از این مقامات خواسته شد که اقدامات ضروری را براساس تعهدات عراق در چارچوب حقوق بین‌الملل، اصول روابط دوستانه و حسن همجواری و قانون اساسی عراق به عمل آورد.علیرغم اعتراضات و هشدارهای مکرر جمهوری اسلامی ایران، متاسفانه مقامات اقلیم شمال عراق، اقدامات موثر و قاطعی علیه تروریست‌ها در چارچوب مقررات بین‌المللی به عمل نیاوردند.

سومین عملیات گسترده موشکی و پهپادی نیروی زمینی سپاه پاسداران صبح دوشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۱ علیه گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب اقلیم شمال عراق انجام شد.در این عملیات یگان‌های موشکی، پهپادی و توپخانه‌ای نیروی زمینی سپاه پاسداران مواضع تروریست‌ها در اقلیم شمال عراق را منهدم کردند.

اسفند ماه ۱۴۰۰ نیز حمله موشکی به اربیل صورت گرفته بود که سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت خارجه در این باره گفت: به هیچ وجه پذیرفته نیست که یکی از همسایگان ما که روابط عمیقی و در سطوح مختلف تعامل با ما دارد کانون ایجاد تهدید برای ایران باشد. این کانون تهدید شدن به یک کشور ثالث برنمی‌گردد. رژیم صهیونیستی متاسفانه بارها و بارها از داخل خاک عراق ناامنی ایجاد کرده و برخی تجمعات ضد انقلاب در اقلیم کردستان و گروهک‌های تروریستی در آن منطقه صورت گرفته است. از این تریبون به دولت مرکزی عراق تذکر داده شد و در خفا بارها به آنها گفته شده اجازه ندهید مرزهای عراق مرزهای ناامنی برای همسایه شما باشد.

پس از سومین حمله موشکی و پهپادی سپاه، ناصر کنعانی ۳۰ آبان ۱۴۰۱ در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: در یک ماه گذشته شاهد برگزاری دو جلسه در تهران و بغداد بین مسؤولان عالی امنیتی دو کشور بودیم و در این دو جلسه مشخصا انتظارات و توقعات ایران به وضوح بیان و تأکید شد که نباید اقلیم کردستان عراق محل صدور تسلیحات و تجهیزات برای داخل ایران باشد و آنها در اختیار آشوبگران و تروریست‌ها برای سلب امنیت شهروندان ایرانی قرار بگیرد. متاسفانه تا الان این انتظاراتی که ایران داشت برآورده نشد.

در این میان نیز شبکه خبری المیادین اول آذر ۱۴۰۱ گزارش داد که بیشتر سلاح‌های قاچاق شده به داخل ایران برای اقدامات تروریستی و اغتشاشات، از مرز اقلیم کردستان عراق وارد شده است.

* تحرکات تروریست‌ها در ۷۶ نقطه

حسین امیرعبداللهیان هم دوم آذر ۱۴۰۱ در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اغتشاشات سال گذشته در ایران گفت: به صورت مشخص ۷۶ مرکز تروریستی و ضد انقلاب در اقلیم کردستان فعال شدند و سلاح‌های اسرائیلی و آمریکایی وارد کشور شد. ما در هشت هفته گذشته طی دو مرحله در بغداد و تهران با مقامات کشور دوست و برادر عراق با تیم مهمی از مقامات امنیتی در دولت مرکزی عراق و در اقلیم کردستان نشست‌های متعددی داشتیم و توافقات زیادی را به عمل آوردیم. دوستان ما در دولت مرکزی در عراق متعهد شدند برای دور کردن گروه‌های تروریستی و در ۷۶ نقطه تحرکاتی را در استان‌های غربی ما انجام داده بودند، این گروه‌های تروریستی را دور کنند و در فاصله زمانی که با ما هم توافق کردیم نسبت به خلع سلاح آنها اقدام کنند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در آذر ماه سال گذشته (۱۴۰۱) در نامه‌ای به اعضای شورای امنیت اعلام کرد: ایران ضمن تأکید بر مسؤولیت دولت عراق برای کنترل موثر بر سرزمین و مرزهایش، مدارک معتبری را به مقامات این دولت و اقلیم کردستان درباره گروهک‌های تروریست و جدایی طلب در داخل خاک عراق، ارائه داده است. در این نامه آمده بود: برای سال‌ها جمهوری اسلامی ایران هدف حملات گروهک‌های تروریستی که در منطقه اقلیم کردستان عراق پایگاه دارند، بوده است. این گروهک‌ها اخیرا فعالیت‌های خود را تشدید کرده و از طرق غیرقانونی اقدام به انتقال مقادیر زیادی سلاح به داخل خاک ایران برای مسلح کردن گروهک‌های وابسته به خود که قصد عملیات تروریستی دارند، کرده‌اند که در نتیجه ما شاهد افزایش تلفات انسانی، وحشیگری و تخریب اموال عمومی و خصوصی هستیم.

در این نامه عنوان شده بود: در جریان چندین دور مذاکره و رایزنی دوجانبه با مقامات دولت عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق از جمله دیدار مشاور امنیت ملی عراق از تهران در تاریخ سوم آبان ۱۴۰۱، ایران درخواست کرد، افرادی که جنایات تروریستی مرتکب شده، مسترد شده و در دادگاه‌های ایران محاکمه شوند.همچنین مقرهای این گروهک‌های تروریستی و اردوگاه‌های آموزشی آنها بسته شده و عناصر آنها خلع سلاح شوند. ایران همچنین بر ضرورت حضور نیروهای نظامی عراق در مرزهای بین‌المللی دو کشور تاکید کرد. هیأت عراقی با این درخواست‌ها موافقت کرد و متعهد به تدوین یک چارچوب زمانی برای تکمیل خلع سلاح این گروهک‌های تروریستی شد. متاسفانه تا امروز هیچ اقدام موثری برای اجرای این توافق انجام نشده است. براین اساس ایران موکدا خواستار اجرای توافق فوق الذکر است.

سرتیپ دوم «دلاور رنجبرزاده» فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سردشت، ۱۲ آذر ۱۴۰۱ به شبکه خبری المیادین گفته بود: «تحرکات تروریست‌ها را در منطقه کردستان رصد می‌کنیم و توانستیم مانع از اجرای برنامه‌های آنان شویم. ما اشراف اطلاعاتی زیادی درباره فعالیت های تروریست‌ها داریم و اگر به ما حمله کنند، آنان را هدف قرار خواهیم داد». ما در یک کیلومتری مقرهای تروریست ها قرار داریم و نیروهای عراقی به ما وعده داده‌اند که به این منطقه تجهیزات ارسال کرده و امنیت آن را تأمین کنند.

در این میان نیز چهارم دی ماه ۱۴۰۱ یک عضو ارشد ائتلاف «دوله القانون» در عراق خبر داد که دولت این کشور در پیامی هشدارآمیز به گروهک‌های کُرد تجزیه‌طلب، از این گروه‌ها خواسته است که خاک عراق را ترک کنند.

در ۱۵ تیر ماه سالجاری و در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در باکو، حسین امیرعبداللهیان در دیدار «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق بر اجرای دقیق این توافقنامه امنیتی تأکید کرد.

و اما در حالی به موعد نهایی اجرای این توافقنامه نزدیک می‌شویم که روز گذشته (دوشنبه ۲۰ شهریور ماه) «بافل طالبانی» رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در سفرش به تهران، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار حضور تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق و تحرکات آنها علیه امنیت ایران را در تعارض با قانون اساسی عراق و مناسبات دوستانه فیمابین خواند و با بیان اینکه هیچ طرفی نباید به امنیت همسایگان عراق آسیب برساند، بر تسریع در اجرای توافقنامه امنیتی دو کشور تأکید کرد.

هشدار صریح ایران به کردستان عراق؛ در حفاظت از مرزها و شهروندانمان با کسی تعارف نداریم

طالبانی هم در این دیدار با اشاره به تحولات اقلیم کردستان و تقویت روابط این منطقه با دولت مرکزی عراق، به اقدامات حزب متبوعش در افزایش امنیت در مرزهای اقلیم کردستان اشاره و تاکید کرد: عراق اجازه نخواهد داد از اراضی این کشور آسیبی به کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران وارد شود.

این سفر و ارتباط آن با اجرای این توافقنامه و احتمال تمدید این مهلت سؤالی بود که روز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه در نشست هفتگی ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه مورد پرسش قرار گرفت و وی در این باره گفت که این سفر ارتباطی با چانه زنی برای تمدید مهلت اعلام شده درباره خارج کردن تروریست‌ها از اقلیم کردستان عراق ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این هم تصریح کرده بود: براساس اطلاعات ما دولت عراق مفاد این تفاهم را برای اجرا به مقامات اقلیم کردستان ابلاغ کرده است و منتظریم این توافق اجرایی شود. موعد ۲۸ شهریور ماه همانطور که مقامات ذیربط جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند، به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. دیدگاه‌های خود را به دولت عراق اعلام کردیم و مقامات اقلیم کردستان به دیدگاه‌های ما در این خصوص اشراف دارند و در گفت‌وگوهای مختلف این موضوع به مقامات عراق و اقلیم منتقل شده است. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق از دیدگاه‌های ایران اطلاع دارد. نماینده کمیسیاری عالی پناهندگان در عراق هم در جریان دیدگاه‌های ایران است.

علاوه بر این «محمدکاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، روز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه با «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در اربیل دیدار و گفت‌وگو کرد. بارزانی در این دیدار تأکید کرد که منطقه کردستان به توافق امنیتی عراق و ایران پایبند است و اجازه نخواه داد هیچ تهدید امنیتی از این منطقه متوجه ایران شود.

در همین خصوص نیز «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق امروز در نشستی خبری اعلام کرد که فردا چهارشنبه ۲۲ شهریور ماه به تهران سفر می‌کند که به نظر می‌رسد مرتبط با این ضرب الاجل ایران به مقامات اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی عراق باشد. وزیر خارجه عراق در این نشست اعلام کرد که عراق به تعهدات امنیتی خود با ایران متعهد است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    4 12
    عجب
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      2 6
      ماه رجب
    • منتقد گمنام IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      2 1
      آنقدر حساسیت که به مرزهای غربی دارید به شرقی هم داشته باشید. شهدای مرز شرقی فزاینده است.
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      0 1
      بله؟
    • US ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      3 1
      شهر مریوان شده کومله خونه ،متأسفانه
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    4 2
    همزمان باسالمرگ دختربیشرف کومله نحسا مینی بهتراست بدزاده های تجزیه طلب راموشکباران کنیم
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    1 3
    هیچکاری نمیتونین بکنین.تجربه طالبان و باکو نشان داده شما صرفا ضعیف کش هستید
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    2 0
    همه روبکشیدددددددددددددددد
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    2 0
    چرا خودتون رو فریب می‌دهید؟؟!!! تا کردستان عراق خودمختار باشه دولت فدرال عراق اگه بخواد هم نمیتونه کنترلی روی گروه‌های تجزیه طلب مستقر در شمال عراق کنه، یا بی سواد هستید یا چی 😒
  • ش. AE ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    3 1
    باید سر جاشون بنشینن زنده باد سپاه و دیپلماسی ایران اسلامی
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    2 0
    عجب نداره ایران نفس همه رو ...آره
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    4 1
    کردستان عراق یا لانه عقرب ؟ کردستان عراق یا کانون تجمع گروهکهای محارب تروریستی که با بودجه سیا و موساد اداره میشن
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    2 1
    این تاریخ قابل تمدید و هر گونه اهمال قابل اغماض نیست . در آنصورت فرصت خوبی برای پاکسازی جدی اقلیم از هر گونه وجود تروریست میباشد . انتظار ملت ایران پیگیری مجدانه و بدون وقفه در اجرای توافقات و در صورت اشکال بدون فوت وقت اقدامات لازم بعمل آید . مردم کما فی السابق با تمام وجود حامی و پشتیبان رزمندگان و قوای مسلح خود که فرزندان خویش هستند . میباشند
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    3 2
    اونا هم میزنن
  • اتابک IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    0 2
    باید همینطور باشه شکی درش نیست. ولی بیش از حد ضعیف کشی نکنیم.
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    2 1
    نهایتش قراره دو تا ترقه بزنید به بیابونای خالی از سکنه
  • دیواندره IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    3 1
    وای نفرت از این گروهک ها باعث بی اعتمادی و بدبینی مردم ایران به قوم کورد شده،خواهشا بساط این وحشی ها رو که به والله خودمون هم ازشون بیزاریم و زخم خوردیم رو جمع کنید.خدای ناکرده اگه قرار باشه با اینا یکی بشیم ترجیح میدیم زبان و قومیتمون رو زیر پا بزاریم و بریم شرق کشور.اینا فقط زبان کردی میدونن ولی غیرت به خاک و ناموس و فرهنگ این قوم ندارن.
  • نادر IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    2 3
    دیدار بارزانی با حیدر علی اف و رئیس ازبکستان با علی اف که دو تروریست شاه چراع از اتباع این کشور ها بودن خبر از برخی بده بستان ها و هماهنگی ها دارد
  • سید فروزان CH ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    0 0
    تا زمانی که فامیل فاسد و خائن بارزانی کنترل شمال عراق (اقلیم پوشالی ) را در دست دارند و قانون اساسی تحمیل شده توسط امریکا به عراق عوض نشود ، منطقه اقلیم پوشالی نا امن و‌محل تروریست‌ها و تحزیه طلبان خواهد ماند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس