به گزارش مشرق، سالار نامدار فعال رسانه در توئیتی چرایی سفر هرساله مقامات ایرانی به مقر دائم سازمان ملل را توضیح داد:

رئیس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیئتی عالی رتبه برای شرکت در ۷۸اُمین مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شده است. این ۴۵اُمین هیئت ایرانی است که پس از انقلاب در اجلاس سالانه مجمع عمومی شرکت می‌کند. مقامات ایرانی چرا و با چه هدفی هر ساله عازم مقر دائم سازمان ملل می‌شوند؟

ایران پس از انقلاب هیچ وقت در اجلاس مجمع عمومی "غائب" نبوده است؛ طی ۴۵ دوره‌ی اجلاس از سال ۱۳۵۸ تا ۱۴۰۲، مقامات جمهوری اسلامی ایران مجموعاً در ۲۱ اجلاس در سطح رئیس‌جمهور، یک دوره در سطح نخست‌وزیر و در ۲۳ اجلاس در سطح وزیر امور خارجه شرکت نموده و به ایراد سخنرانی پرداخته‌اند.

تنها نخست‌وزیری که در اجلاس مجمع عمومی شرکت کرد شهید رجایی در سال ۵۹ بود. در سطح رئیس‌جمهور، آیت‌الله خامنه ای در سال ۶۶، محمدخاتمی در سال ۷۷، محمود احمدی نژاد طی سال‌های ۸۴ تا ۹۱، حسن روحانی از ۹۲ تا ۹۹ و ابراهیم رئیسی از ۱۴۰۰ تاکنون در اجلاس مجمع عمومی شرکت کرده‌اند.

ابراهیم یزدی اولین وزیر امور خارجه‌ای است که در سال ۵۸ به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سخنرانی کرد. پس از او، میرحسین موسوی در سال ۶۰، علی‌اکبر ولایتی از ۶۱ تا ۷۵ کمال خرازی از ۷۵ تا ۸۳ بعنوان وزیر امور خارجه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرده‌اند.

غیر از بنی صدر که دوران ریاست جمهوری کوتاه او مقارن با اجلاسیه مجمع عمومی نشد، مرحوم هاشمی رفسنجانی تنها رئیس‌جمهوری است که در دروان مسئولیت هشت سال ریاست جمهوری خود در هیچ‌کدام از اجلاس‌ مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نکرد و این مسئولیت را به علی‌اکبر ولایتی وزیر خارجه سپرد.

جالب است بدانیم که به لحاظ حقوقی؛ سخنرانی‌های مقامات رسمی کشورها در مجمع عمومی که منتسب به دولت متبوعشان تلقی می‌شود در ردیف بیانیه‌ها و اعلامیه‌هایی قرار دارد که ممکن است به‌صورت کتبی منتشر کنند. یعنی محتوای سخنرانی مقامات می‌تواند به اندازه اسناد کتبی تعهدآور باشد.

ویژگی‌های مجمع عمومی از جمله برابری اعضا، باعث شده است که مقامات دولت‌ها اجلاس سالانه‌ی آن را به‌عنوان ابزاری قلمداد کنند که می‌توانند به‌وسیله آن صدای خود را به گوش جهانیان برسانند و همچنین اصول سیاست خارجی کشورشان را پیرامون موضوعات مختلف تبیین کنند.

چرا هرساله مقامات ایرانی به مقر دائم سازمان ملل سفر می‌کنند؟

چرا هرساله مقامات ایرانی به مقر دائم سازمان ملل سفر می‌کنند؟

چرا هرساله مقامات ایرانی به مقر دائم سازمان ملل سفر می‌کنند؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بهره بانکی وشرافیت IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    بادستمالکثیف تمیزکاری امکان نداره
  • هوشنگ IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    با پا درمیانی ۵ قدرت جهانی ارباب اجازه می ده برن سازمان ملل لاف بزنن🤣😅😂😆😂😅🤣😆
  • هادی IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    می‌روند چون در اون ته تهای ژن‌هاشون غرب پرستی لونه کرده. مسئول ایرانی در واقع غرب پرسته و چپ و راست و اصلاحطلب و اصولگرا هم فرقی با هم ندارن. بچه های همشون غربن و خدا نصیب نکنه بچه ناخلفو
  • US ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    یه آب و هوایی عوض کنند
  • ارش IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    باید سازمان ملل به ایران منتقل شود همه موافق هستند امریکا بهتر که نباشد از سال اینده در ایران برگزار کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس