کد خبر 1528603
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
طراحی لباس ممنوعه جرم است

بر اساس مصوبه کمیسیون قضایی مجلس، طراحی یا تبلیغ لباس ممنوعه یا اسباب بازی، مجسمه، عروسک، تابلو، نماد یا تصویر مروج برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی و بدپوششی جرم است.

به گزارش مشرق، در جلسه علنی روز (چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب (حمایت از سلامت اجتماعی) جهت تأمین زمان اجرای آزمایشی آن در دستورکار قرار گرفت و نمایندگان با اجرای آزمایشی لایحه عفاف و حجاب به مدت سه سال موافقت کردند.

حال باید گزارش کمیسیون قضائی مجلس به شورای نگهبان ارسال شود و در صورت تأیید شورای نگهبان اجرایی شود. گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس درباره لایحه مذکور مشتمل بر ۷۱ ماده است.

در این گزارش به بعد فرهنگی هم توجه زیادی شده است و دستگاه‌ها و نهادهای مختلف باید وظایفی را در راستای اجرای قانون عفاف و حجاب انجام دهند. یکی از مواد مهمی که در این لایحه به تصویب رسید مربوط به منع طراحی یا تبلیغ لباس‌هایی است که مروج برهنگی و بی عفتی است. متن کامل این مصوبه به شرح زیر است:

ماده ۴۳ - طراحی یا تبلیغ لباس ممنوعه یا مانکن که توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس تعیین می‌شود (یا اسباب بازی، مجسمه، عروسک، تابلو، نماد یا تصویر مروج برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی و بدپوششی) که توسط شورای فرهنگ عمومی تعیین می‌شود جرم است و مرتکب در مرتبه اول علاوه بر ضبط ابزار ارتکاب جرم، به حداکثر جزای نقدی درجه چهار یا دوبرابر درآمد خالص حاصل از ارتکاب جرم هر کدام که بیشتر باشد و به تشخیص قاضی به ممنوعیت از خروج از کشور تا دو سال و ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی تا دو سال و در مراتب بعدی به حداکثر جزای نقدی درجه سه یا سه برابر درآمد خالص حاصل از ارتکاب جرم هر کدام که بیشتر باشد و به تشخیص قاضی به ممنوعیت از خروج از کشور از شش ماه تا دو سال و به ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود.

تبصره ۱- لباس، اسباب‌بازی، مجسمه، عروسک، مانکن یا تابلو موضوع این ماده کالای ممنوعه محسوب می‌شود و بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب /۳ /۱۰ ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی رسیدگی، مجازات و تعیین تکلیف می‌شود.

تبصره ۲- در صورتی که جرایم موضوع این ماده و تبصره یک آن به صورت سازمان یافته ارتکاب یابد، مجازات مرتکبان یک درجه تشدید می‌شود و مجوزهای فعالیت شش ماه تعلیق می‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    5 2
    قبلا هم طب قانون البسه جرم بود. نمی دانستید؟ بروید بخوانید.
  • مرصاد IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    باید با سرچشمه های هنجارشکنی برخورد شود ، که مهمترین آنها ؛ طراحان و تولید کنندگان لباس هستند !!
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    اين خوبه تا حدودی جلو مروجان بی حجابی می‌گیرد
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    0 0
    باید از طراحانی که لباس با طراحی مناسب فرهنگ ما تولید می کنند حمایت و ترویج داده شود تا شاهد رشد این سبک طرح ها باشیم و جریان مقابل بایکوت شوند
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
    16 0
    بسم الله الرحمن الرحیم به: شورای محترم نگهبان موضوع: لزوم تصریح الزامات حجاب اسلامی و حدود شرعی پوشش در لایحه‌ی عفاف و حجاب سلام علیکم از شورای محترم نگهبان و آقایان عباسعلی کدخدایی و هادی طحان نظیف می‌خواهیم الزامات حجاب اسلامی و حدود شرعی پوشش را که مورد تأیید مراجع معظم تقلید می‌باشد، به‌طور دقیق در ایرادات خود به لایحه‌ی حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، مصوب كميسيون قضایي و حقوقي مجلس شورای اسلامی در تاریخ 1402/6/29؛ مطالبه نمایند. در این راستا لازم است، تبصره‌ی 1 ماده‌ی 47 به‌صورت زیر اصلاح گردد: بدپوششی در مورد زنان عبارت است از پوشيدن لباس بدن‌نما يا تنگ يا لباسی كه قسمتی از بدن از گردن به پايين، يا هرجایی از پا، يا بالاتر از مچ دست‌ها (بدون زیورآلات، لاک و ناخن‌مصنوعی) ديده شود. همچنین لازم است ماده‌ی 49 به‌شرح زیر اصلاح گردد: هر زنی در انظار يا اماكن عمومی يا معابر كشف حجاب كند به نحوی كه چادر يا مقنعه يا روسری يا شال، به نحوی كه تمام سر به جز گردی صورت (بدون آرایش و زیورآلات)، گردن، موها و گوش‌ها را بپوشاند، بر سر نداشته باشد (تا آخر).

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس