کد خبر 1531084
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
زاهدان

هر چند رسانه های معاند و ضدانقلاب جهت رسیدن به اهداف شوم خود در صدد وارونه جلوه دادن واقعیت‌های جمعه سیاه زاهدان هستند؛ اما شواهد و مدارک همگی دلالت بر دروغگویی همیشگی آنها دارد.

به گزارش مشرق، هشتم مهرماه سال ۱۴۰۱ در بحبوحه اغتشاشات، لحظاتی پس از پایان نماز جمعه شهر زاهدان، به واسطه برخی عوامل فضا ملتهب شد و ناآرامی و درگیری مسلحانه به وجود آمد که به صورت کلی شامل دو بخش بود.

مروری بر واقعیت‌های جمعه سیاه زاهدان+ عکس

بخش اول؛ حمله به کلانتری

بخش اول عده ای بودند که پس از پایان نماز جمعه اهل سنت با حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان و قصد تصرف آن، موجب بروز تنش و درگیری با نیروهای مستقر در کلانتری شدند و طی تیراندازی متقابل دو طرف، متاسفانه عده ای زخمی و کشته شدند.

مروری بر واقعیت‌های جمعه سیاه زاهدان+ عکس

بخش دوم؛ اقدامات خرابکارانه فرصت طلبان

بخش دوم هم عده ای از افراد فرصت طلب بودند که در نقاط مختلف شهر زاهدان با اقدامات خرابکارانه خود از جمله آتش زدن مغازه مردم، اماکن عمومی، آمبولانس و ماشین آتش نشانی و همچنین تیراندازی به سمت ماموران حافظ امنیت، به ایجاد تنش و آشوب در شهر اقدام کردند که در نهایت با حضور نیروهای انتظامی و امنیتی که منجر به درگیری هایی شد، در نهایت تاسف پس از ایجاد تلفات انسانی غائله ختم گردید.

مروری بر واقعیت‌های جمعه سیاه زاهدان+ عکس

اعزام هیئت ۳ نفره از سوی رهبر انقلاب برای بررسی بیشتر موضوع

علی رغم سواستفاده هایی که رسانه های ضد انقلاب از این حادثه کردند و هر بار با ایجاد موجی تازه در صدد روشن نگاه داشتن شعله این آتش بودند؛ اما در آبان ماه با دستور مقام معظم رهبری هیئتی ۳ نفره از سوی ایشان جهت بررسی بیشتر موضوع، ضمن برگزاری جلسات متعدد با خانواده آسیب دیدگان و جان باختگان، خانواده شهدا و جانبازان و ... دیدار و تدابیر انجام شده جهت حل این موضوع را اعلام کردند.

با این همه ذکر چند نکته پیرامون این حادثه ضروری به نظر می رسد؛ چرا که رسانه های بیگانه و ضدانقلاب با شبهه افکنی پیرامون آنها همواره سعی در ایجاد نارضایتی و تحریک مردم ایران علی الخصوص مردم شریف استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان را داشته اند.

مروری بر واقعیت‌های جمعه سیاه زاهدان+ عکس

یکی از نکات مهم این است که تعداد شهدای ۸ مهر زاهدان ۳۵ نفر بوده که با عنایت به شهادت ۳ نفر از مجروحین، تعداد کل آن در نهایت به ۳۸ نفر افزایش یافت.

تعداد مجروحین این حادثه نیز ۱۹۷ نفر بود که با عنایت و دستور مستقیم مقام معظم رهبری همه این افراد جزو خانواده جانبازان محسوب شده اند. لذا افراد باید جهت پیگیری و تشکیل پرونده و طی روند قانونی به کمیته بررسی شهدا و جانبازان مستقر در استانداری مراجعه کنند.

دلیل تاخیر در اعلام تعداد شهدا و جانبازان چه بود؟

یکی از دلایل مهم تاخیر در اعلام تعداد شهدا و جانبازان حادثه ۸ مهر، عدم مراجعه برخی از خانواده ها جهت پیگیری احقاق حقوق قانونی بوده که متاسفانه این امر متاثر از فشارهای سنگین روحی و روانی برخی از گروه ها به این خانواده ها بوده است. لذا شایسته است تمامی افراد آسیب دیده برای بهره مندی از حقوق شرعی و قانونی خود فارغ از هرگونه حاشیه و شایعه سازی ها به مراجع قانونی مراجعه کنند.

عفو ۵۲۳ نفر از افرادی که در غائله ۸ مهر حضور داشتند

در مجموع ۵۲۳ نفر از افرادی که در غائله ۸ مهر نقش داشتند مورد عفو مقام معظم رهبری قرار گرفته و آزاد شدند. شایان ذکر است از این تعداد ۲۰۰ نفر در همان زمان حضور هیئت اعزامی ۳ نفره به استان آزاد شدند.

همچنین تمامی نیروهای حاضر در کلانتری ۱۶ زاهدان در روز حادثه، مورد بازجویی دقیق قرار گرفته اند و برای جمعی از آنها در دادسرای انتظامی تشکیل پرونده صورت گرفته و به دادگاه ارسال شده است.

مروری بر واقعیت‌های جمعه سیاه زاهدان+ عکس

در همین راستا ابوالفضل ماهگلی؛ رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان سیستان و بلوچستان هم در اظهارات خود با اشاره به اینکه برخی از افرادی که در حادثه ۸ مهر زاهدان اقدام به تیراندازی کرده اند دچار افراط و تفریط شده اند نکات تبیینی بسیار مهمی را پیرامون روند رسیدگی به پرونده اشاره کرده است که مرور آنها گواهی بر عزم راسخ دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در بررسی و برخورد عادلانه با عوامل و مسببان این حادثه است:

- حضور بلافاصله بازپرس در محل حادثه به صورت میدانی و مستندسازی تمامی اقدامات.

- عدم استقبال اولیه حادثه دیدگان از طرح شکایت و درخواست ریاست محترم کل دادگستری استان مبنی بر تشویق شاکیان جهت تشکیل پرونده در دادسرا و آغاز مراجعه آنها از آذرماه سال گذشته و استمرار این روند تا به امروز.

- درخواست معرفی عناصر حقوقی برای مشاهده روند رسیدگی به پرونده.

- صدور کیفرخواست برای ۴۰ خانواده شاکی در اسفندماه سال گذشته.

- صدور آرای قطعی برای برخی از متخلفین نظیر فرماندهی انتظامی شهرستان زاهدان و مفتوح بودن پرونده فرماندهی فراجای استان سیستان و بلوچستان در پایتخت به دلیل بررسی تخلفات اداری.

- عدم اثبات برخی ادله قضایی در صدور حکم قصاص دلیل عدم صدور این حکم بوده است. در حالی که برخی افراد و رسانه ها سعی در القای عدم صدور حکم قصاص برای متهمین پرونده را داشته اند.

- عدم تکمیل پرونده های قضایی شاکیان به دلیل ایراداتی نظیر عدم وجود گواهی پزشکی و گواهی دفن و حتی بعضا عدم وجود مستنداتی مبنی بر ارتباط سببی و نسبی با حادثه دیدگان بوده است.

مروری بر واقعیت‌های جمعه سیاه زاهدان+ عکس

تعداد آمار شکات تحت عنوان اولیای دم حدود ۶۱ نفر برای ۴۰ نفر از جان باختگان بوده است. با این توضیح که از این آمار ۴۳ نفر دارای مدارک هویتی، ۱۸ نفر فاقد مدارک، ۱۵ نفر دارای گواهی انحصار وراثت و مابقی هم فاقد گواهی انحصار وراثت بوده اند.

- تشکیل ۴۰ پرونده از مجروحین حادثه که از این تعداد ۳۰ نفر دارای مدارک، ۹ نفر فاقد مدارک و یک نفر هم تبعه بیگانه است.

مجموعه وابسته به مقام معظم رهبری و دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده حادثه ۸ مهر زاهدان دغدغه زیادی دارند. اعم از رسیدگی به پرونده ماموران متخلف، شهدا و مجروحان نظیر پیگیری طول درمان و کمک رسانی به آنها.

عدم اطلاع رسانی رسانه ای پیرامون احکام صادره قضایی در خصوص نیروهای مسلح فقط مختص به ایران نیست و در تمامی دنیا روش بر همین منوال است.

تعداد آماری متهمین به تیراندازی حدود ۱۱ نفر است و پرونده آنها در حال رسیدگی است.

پیگیری کامل پرونده حادثه ۸ مهر حتی در صورت عدم طرح شکایت از طرف افراد، یکی از وظایف دستگاه قضایی است و متوقف نخواهد شد.

عزم نظام و قوه قضائیه بر رسیدگی کامل و بی کم و کاست پرونده

با توجه به نکات فوق الذکر آنچه مسلم است عزم نظام جمهوری اسلامی ایران و قوه قضائیه بر رسیدگی کامل و بی کم و کاست پرونده حادثه تلخ ۸ مهر زاهدان بدون هیچ گونه مماشات با عاملین و مسببان آن است. خواه این افراد از نیروهای نظامی و انتظامی وابسته به نظام بوده باشند و یا از افرادی باشند که در هر جایگاهی لسانی یا عملی با ایجاد بلوا و آشوب قصد برهم زدن امنیت جامعه را داشته اند. قطع به یقین محاکمه همه افراد دخیل در این حادثه غم بار بدون هیچ گونه در نظر گرفتن ملاحظه ای خواست تمامی مردم ایران است.

مروری بر واقعیت‌های جمعه سیاه زاهدان+ عکس

دروغگویی رسانه های معاند و ضدانقلاب

در پایان هر چند رسانه های معاند و ضدانقلاب جهت رسیدن به اهداف شوم خود در سدد وارونه جلوه دادن این موضوع هستند و مکرر در حال القای پالس عدم رسیدگی به پرونده اند؛ اما شواهد و مدارک همگی دلالت بر دروغگویی همیشگی آنها دارد و بار دیگر به لطف الهی حق به حق دار خواهد رسید.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 3
    چرا قاتلان این شهیدان عزیز اعدام نمی‌شوند؟ واقعا چرا ؟#جمعه‌_خونین‌_زاهدان‌ #زاهدان‌ #هستی_نارویی #خدانور
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 2
    قاتلان شهدای مظلوم زاهدان را اعدام کنید
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    10 9
    درود بر مردم مظلوم زاهدان
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      3 3
      تروریستها آزاد و ماموران با عرضه نظامی که مانع خلع سلاح پاسگاه شدن توبیخ و اخراج. عجب اوضاعیه یعنی عبدالحمید مزدور اینقدر ترسناکه؟
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 3
    عزم نظام و قوه قضائیه ؟😂 لابد می‌خواهید به عاملان این ماجرا مثل پرونده هواپیمایی اوکراینی ۱۳ سال حبس دهید!😅
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 3
    قاتلان شهدا را اعدام کنید
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    6 4
    چرا عوامل این حمله محاکمه نمی‌شوند
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    1 8
    عوامل شهادت شهدای زاهدان را محاکمه کنید.
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    6 8
    درود بر مردم بلوچ
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      21 7
      لعنت بر تجزیه طلب
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    20 1
    عامل اصلی رسانه‌های معاند و مروج خشونت و نفرت و خطبه‌های شیطانی عبدالحمید بود و بس
  • ج IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    7 30
    هر حکومتی ممکنه با اعتراضات خشونت امیز مواجه بشه
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      1 2
      حرامی این منفی زدنهای فله ایت زیاد دوام نداره کاری میکنم یادت نره
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    19 29
    کدوم جمعه سیاه حمله گردن پاسگاه خلع سلاح کنن جوابش هم گرفتن با همین حرفا و گزارشها این جماعت پرروتر کردید جمع کنید این بساط مسخره ترحم الکی رو
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    16 19
    عجب متهمین عفو میشن پرسنل نیروی انتظامی که از مقر نظامی دفاع کردن میرن برای محاکمه و قصاص !
  • FR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    7 10
    قبلا از همه ش خبر داشتید که از چند روز قبل نیرو فرستادید؟!!!!
  • اکبر IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    13 12
    مماشات با این مولوی عبدالحمید دیگه بسه، یک برخورد قهری با این مردک بکنید حساب کار دستش بیاد،
  • محمد IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    16 4
    هفته وحدت ما خواهان وحدتیم اما بعضی اهل سنت های تکفیری علیه وحدت اقدام میکنند و باید مجازات شوند
  • وحید IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    17 4
    مثلا با این اقدامات تهوع آور(بازجویی از پرسنل فراحا) میخواهید دل تروریستهایی که به کلانتری حمله کردند رو بدست بیارید؟ در جنگ حلوا که پخش نمیکنن، همین کارها رو کردید که کسی برای پلیس تره خُرد نمیکنه و پلیس هم رغبت چندانی برای مقابله با خلافکاران نداره
  • علیرضا IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    16 19
    واقعا درود بر مولوی عبدالحمید کاش علمای شیعه ما هم حقیقت ها و درد های مردم رو به دولت میگفتن
    • !! IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      15 10
      این مزدور ؛ اصلا بلده مثل آدم حرف بزنه ؟؟!!
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      2 0
      تو مگه شریکشی که ازش طرفداری میکنی؟
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      3 0
      خداروشکر لااقل شما فواحش که تا دیروز به اعتقادات فحش میدادید مسلمون شدید پیشوا دارید یکی تو راست میگی و حق گویی یکی این مولوی جونت دیگه پای علمای شیعه وسط نکش اونا از تو بهتر میدونن کی حقه کی باطل
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      12 0
      بزرگترین حسن علمای شیعه دعوت به صلح نه مثل این عقده ای هر هفته به بلوا راه بندازه
    • علیرضا IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      1 0
      منظورم از علمای شیعه، همان شیرازی و فرقه لندنی بود. به قبر اجدادم لعنت که بخواهم علمای اصیل شیعه را با عبدالفقیر مقایسه کنم
  • پدی ازپیج همسایه🙂 IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    1 0
    جالبه رئیس کلانتری و فرمانده فراجای استان را بخاطر دفاع از کلانتری که دست تروریستها نیفتاد برکنار کردند. خوب با این سیگنالهای تشویقی که به طالبانیان داخلی داعشی وهابی میدهید انتظار امنیت نباید داشت
  • پشت پرده مسجد مکی FI ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    0 0
    برای دیدن چهره واقعی مولوی عبدالحمید، کانال پشت پرده مسجد مکی را در تلگرام جستجو کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس