کد خبر 1531572
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴
قالیبافی

بنابر آمارهای مرکز ملی فرش ایران از جمعیت دو میلیون نفری قالیبافان در کشور نزدیک به ۲۳۰ هزار نفر بیمه تامین اجتماعی هستند.

به گزارش مشرق، آمارهای مرکز ملی فرش ایران نشان می‌دهد حدود دو میلیون نفر در کشور به کار قالیبافی اشتغال دارند که از این تعداد نزدیک به ۲۳۰ هزار نفر بیمه تامین اجتماعی شده‌اند. حدود ۵۰ هزار نفر هم بیمه روستایی و عشایری دارند که در مجموع حدود ۱۴ درصد قالیبافان کشور را تشکیل می‌دهد.

خانم فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران می‌گوید متاسفانه بیش از ۱۰ سال است که نفری به ظرفیت بیمه قالیبافی اضافه نشده است و شاهد کاهش شمار بیمه‌شدگان هم بوده‌ایم. مبحثی که مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف آن را تکمیل می‌کند و می‌گوید بیمه ۲۵۰ هزار بافنده از سال ۹۲ تاکنون به علت عدم تامین بودجه و یا قوانین سختگیرانه بیمه‌ای قطع شده است. این در حالی است که بر اساس مصوبه سال ۸۸ مجلس شورای اسلامی مقرر بود سالیانه ۱۰۰ هزار بافنده بیمه شوند.

سازمان تامین اجتماعی در چارچوب این قانون مکلف شده است از افراد تایید شده ۷ درصد حق بیمه بگیرد و ۲۳ درصد دیگر را دولت در قالب یارانه پرداخت کند. بنا به گفته عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستباف، تا سال ۱۳۹۲ حدود ۴۷۰ هزار نفر تحت پوشش این نوع بیمه قرار گرفتند که بیشتر آن‌ها زن بودند. اما از سال ۹۳ این روند متوقف شد.

سازمان تامین اجتماعی مشکل اصلی را در تخصیص منابع مالی می‌داند و معتقد است در این شرایط صرفا می‌توانیم به ازای هر یک نفر که از بیمه تامین اجتماعی خارج می‌شود یک نفر را وارد کنیم که در این چارچوب سال گذشته بالغ بر شش هزار نفر بیمه شدند. مرکز ملی فرش ایران این میزان را کافی نمی‌داند و پی در پی از نمایندگان مجلس خواسته است بودجه بیمه قالیبافان را در تبصره ۱۴ لحاظ کنند. اما این مسئله همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

کارشناسان می‌گویند حل مشکلات فرشبافان با توجه به اشتغال‌آفرینی و ارزآوری بالایی که این صنعت دارد، باید مورد توجه قانونگذاران، مجریان و سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد. در غیر این صورت تعداد بافندگان بسیار کاهش خواهد یافت و در نهایت آثار جبران‌ناپذیری بر جای خواهد گذاشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 0
    خوب به آقای قالیباف بگویید مشکل قالیبافان را حل کند !!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس