کد خبر 1532497
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
علی مهدیان

علت این رفتارهای عربستان چیست؟ چرا باید عکس حاج قاسم نباشد؟ همه و همه را در این چارچوب باید تحلیل کرد؛ شکست اراده راهبردی غرب در منطقه آن هم نه فقط در میدان، بلکه نزد افکار عمومی.

به گزارش مشرق، علی مهدیان؛ استاد حوزه و دانشگاه طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: ماجرای نشست مشترک وزرای خارجه ایران و سعودی ۲۷ خرداد در تهران، یک حاشیه داشت؛ حاشیه‌ای که تحلیل‌های مختلفی را در فضای رسانه‌ای داخلی باعث شد. ماجرا از این قرار بود که خبرنگاری در ویدئویی علت جابه‌جایی ناگهانی نشست مشترک وزرای خارجه ایران و سعودی در ساختمان وزارت خارجه را تصویری از شهید حاج قاسم سلیمانی دانست. ۲تصویر از محل اولیه و ثانویه نشست نیز موافق این خبر بود.

درباره انصراف الاتحاد از بازی مقابل سپاهان نیز پادشاهی عربستان توییتی را به فارسی منتشر کرد. در این توییت دلیل انصراف الاتحاد از بازی مقابل سپاهان، وجود تندیس حاج قاسم سلیمانی در ورزشگاه بود، اینکه باشگاه الاتحاد روزهای قبل این تندیس را دیده بود و انصراف لحظه آخرش با وجود عدم‌اعتراض قبل از این، نشان می‌داد بنا دارد یک واقعه رسانه‌ای را رقم بزند.

سؤال این است: چرا عربستان با وجود تصمیم راهبردی‌ای که گرفته و تعاملاتی که با ایران آغاز کرده، چنین رفتارهای رسانه‌ای را انجام می‌دهد؟ این کشور می‌خواهد چه پیامی را مخابره کند؟

پاسخ را باید در معنایی که افکار عمومی داخل و خارج ایران از ماجرای بهبود روابط ایران و عربستان برداشت می‌کنند، جست‌وجو کرد.

اجازه دهید چند خبر و تحلیل که در رسانه‌های منطقه در زمان توافق ایران و عربستان مخابره شد را با یکدیگر مرور کنیم:

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت‌ملی کاخ سفید نخستین واکنش آمریکا را بروز داد. او گفت: «ما مستقیما در این مذاکرات نقش نداشتیم و این گفت‌وگوها باعث خواهد شد جنگ عربستان با یمن و مداخلات ایران در یمن کنترل شود.» این موضع‌گیری به‌وضوح نشان می‌داد ماجرای توافق در وضعیتی درحال انجام است که ایران دست ‌برتر را در ماجرای جنگ با یمن پیدا کرده و این یعنی عربستان از موضع ضعف با ایران وارد گفت‌وگو شده‌است.

همین نکته را به نحو واضح‌تری ربکا کوفلر Rebekah Koffler، رئیس مؤسسه مشاوره دکترین و استراتژی که زمانی افسر سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) بود، هم به فاکس‌نیوز گفت. او مطرح کرد: توافق تهران و ریاض، یکی دیگر از علائم نشان‌دهنده تغییرات ژئوپلیتیک تکتونیکی درحال وقوع درجهان است.

اینها نشان می‌داد جمع‌بندی افکارعمومی دنیا از این توافق، مخابره ضعف و شکست عربستان است که تاکنون دست اصلی آمریکا در منطقه بوده‌است. مخابره شدن این پیام به دنیا البته قابل پیش‌بینی هم بود، اما این حجم از عکس‌العمل سیاسی در دنیا در مقابل آن برای عربستان سخت بود.

مارک دوبوویتز، رئیس لابی صهیونیستی بنیاد ضدایرانی دفاع از دمکراسی آمریکا در عصبانیت از توافق ایران و عربستان گفت: «این یک اقدام درخشان چین و ایران برای تضعیف عادی‌سازی روابط عربستان و آمریکا و عربستان و اسرائیل است.» آرون دیوید میلر، دیپلمات سابق آمریکایی که به چند وزیر امورخارجه آمریکا درباره خاورمیانه مشاوره می‌داد، نیز گفت: «در زمانی که روابط آمریکا و چین در پایین‌ترین حد خود قرار دارد و تنش‌های آمریکا و ایران درحال افزایش است، MBS (اشاره به محمد بن‌سلمان) توافقی را انجام می‌دهد که به تهران ارج بیشتری می‌نهد که این یک دهن‌کجی به بایدن و حرکتی عملی در جهت منافع عربستان است.»

موضع نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی هم جالب بود که وی توافق ایران و عربستان را تحولی خطرناک برای اسرائیل و یک پیروزی سیاسی برای ایران دانست.

این تصویر شکست‌خورده از عربستان برای بن‌سلمان قابل تحمل نیست؛ به همین دلیل عربستان سعی می‌کند به هر شکل که می‌تواند، این تصویر را از خود تغییر دهد؛ اینها را بگذارید کنار استقبال سوریه و یمن از چنین توافقی. استقبال این دو کشور از این توافق همین پیام را تقویت می‌کند.محمد عبدالسلام، رئیس هیأت مذاکره‌کننده صنعا با انتشار توییتی نوشت: «منطقه نیازمند بازگشت روابط طبیعی بین کشورهای خود است تا امت اسلامی بتواند امنیت خود را که در نتیجه مداخلات خارجی از دست داده است، به‌دست بیاورد.» این استقبال از مذاکرات که مسئولان آمریکا معتقد بودند مرتبط با ماجرای یمن است، معنای خاصی داشت؛ معنای آن موضع ضعف عربستان در مذاکرات بود.

موضع‌گیری تحلیلگران عرب منطقه نیز با این معنای مخابره شده به ذهنیت کل دنیا همراهی می‌کند. دلیل این برداشت افکارعمومی روشن است؛ ایران در مواضع راهبردی خود چرخشی نداشته و این عربستان بوده که چرخش روشن در راهبردهای خود نشان داده و این یعنی یک شکست راهبردی. توجه کنید به سخنان پرکنایه عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم که می‌گوید: «عربستان‌سعودی از خلال این توافق، می‌تواند صدها میلیارد دلار را برای خود پس‌انداز کند و از آن برای تقویت قدرت خود و تأمین مالی پروژه‌های آینده که می‌خواهد از خلال آنها تبدیل به یک قدرت مالی و اقتصادی و شاید نظامی شود، استفاده و منابع درآمد خود را متعدد کند و وابستگی به نفت را کاهش دهد.»

با این حساب برگردیم به پرسش اصلی خود و آن، اینکه علت این رفتارهای عربستان چیست؟ چرا باید عکس حاج قاسم نباشد؟ چرا باید این عکس‌العمل‌های شدید و پرطنین رسانه‌ای را نسبت به تندیس یا عکس حاج قاسم از خود نشان دهند. چرا باید فلان توییت مسئول ایرانی درباره مدال نیاوردن عربستانی‌ها در بازی‌های آسیایی را پاسخ دهند؟ همه و همه را در این چارچوب باید تحلیل کرد؛ شکست اراده راهبردی غرب در منطقه آن هم نه فقط در میدان، بلکه نزد افکار عمومی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 61
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    7 19
    گذشته رابایدفراموش کردوبهبودصلح که اتفاقا سردارسلیمانی بخاطرهمین موضوع درعراق ازبین رفتند تلاش کردصلح یمن وعربستان دستاوردی غیرنظامی بود وسرداربخاطراوازه ی تغییرمسلحانه مورد سوال بود
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    18 10
    توافق ایران با عربستان یک بازی بود تا یک نفس تازه به سعودی بدن دوبار گول خوردید
    • مرگ بر آمریکا IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      0 0
      دقیقا منم همین نظورو دارم سعودی ها آدم بشو نیستن.
  • سعید IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    44 37
    برای اینکه همه چیو با هم قاطی کرده ایران دین و وارد سیاست کرده و سیاست و وارد ورزش و.... اینجور حکومت کردن اصلا خوب نیست هزینه های خیلی خیلی سنگینی و مردم دارن میدن
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      0 0
      آره فوتبال ما قهرمان دنیا بوده با دین و سیاست خرابش کردیم. مثل عربستان را ببینید که فوتبال هیچ اصلا سیاسی نیست. به همین خاطر میلیارد دلار پول تو دهان این بی هویت تر از خودشان ها می ریزند.
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      0 0
      تماشاگران هم خیلی فرهنگ داشتند و کاری نکردند فقط آتیش هوا کردند. آتیش بازی هواداران که مشکلی نداره، به دروغ مشکل را به تندیس شهید سلیمانی نسبت دادند. این کشور منافق کم نداره. خدا شر همه منافقین را از سر این مردم و کشور کم کنه
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    30 20
    چرا فوتبال را سیاسی می کنید..............چرا قیمه ها رو میریزی تو ماستا
  • مانا IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    24 14
    بسیار تحلیل متوهمانه ای است پیام عربستان بسیار واضح است اینکه اگر می خواهید صلحی در منطقه برقرار باشد سرتان تو لاک زندگی اقتصادی کشور و مردمتان باشد و دور این ایدیولوژی بازیهای بی سروته بردارید تا با هم در ارامش زندگی کنیم ...
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      0 0
      نه اینکه آنها درتوهمات زندگی نمیکنند .🤣🤣🤣
  • حاصلی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    18 10
    حاج قاسم هنوز دارد با دشمنان می جنگد
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    14 0
    یادتونه یه بنده‌خدایی بود میگفت: من حاضرم با خود شیطان در قعر جهنم مذاکره کنم؟! وزیر خارجه محترم ما به اون بنده‌خدا و تفکرش بسیار نزدیکه. رسما میگه: نظر ما اینه که بازی لغو شده تکرار بشه! (یعنی بی‌تفاوتی محض در قبال همه اهانتها و خسارات و تبعاتی که عملیات تخریبی اخیر عربستان به ما وارد کرد)
  • سوسان IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    20 11
    باید نشان سالار ملی بر روی پیراهن تمامی تیمهای ورزشی به قانون و الزام تبدیل بشه
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      0 0
      احسنت .خاک زیر کفش حاج قاسم عزیز می ارزه به تمام شاهزاده های بی بندوباروجنایتکار سعودی مخصوصا بن سلمان حرام زاده.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    3 7
    شما با لیراییل بازی نمیکنید با اینکه از دید سازمان ملل یک کشور رسمی است بعد از بقیه ایراد میگیرید؟
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    14 6
    ال سعود بداند یک موی سر حاج قاسم عزیز را با همه دنیای کثیف و الوده انان عوض نمیکنیم . در ضمن این رفتار معنی دار و پیام دهنده ال سعود را باید به حساب دیپلماسی کلان انان گذاشت که در قالب دیپلماسی ورزشی بروز کرد ! واین هشداری به مسئولین محترم سیاست خارجی جمهوری اسلامی است تا بدانند واقعا با چه کسانی طرف هستند و خدای نکرده حسن ظن زیادی به انان نداشته باشند . و همه باید بدانند ایران در تعامل با جرثومه هایی مثل ال سعود که ثابت کرده اند که به اسرائیل و امریکا بیشتر تعهد دارند تا به جهان اسلام و فلسطین تعامل مصلحتی است چرا که انان دشمن فلسطین و دوست اسرائیل غاصب اند . به هر حال انان در مقاطع مختلف نشان داده و ثابت کرده اند که دشمن هستند و ما در چهار چوب روابطی حساس باید دشمنی را مدیریت و کنترل کنیم مثل جواز اکل میته در موارد اضطراری و حیاتی که ناچار جایز میشود !!
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    8 2
    مسئولین محترم وزارت خارجه حساسیت ها و نگاه ها و رهنمودهای امام راحل ره نسبت به ال سعود و عربستان را در سیاست های جدید در ایجاد ارتباط با این کشور را مد نظر قرار بدهند .
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    9 8
    مثلث شوم و شر امریکا و رژیم صهیونیستی و ال سعود و البته بعلاوه انگلیس مکار که کاشته ها و رویاهای شوم خود در غرب اسیا را برباد رفته میبینند و ایران مقتدر اسلامی را باعث ان میدانند مثل مار زخم خورده و در کمین نشسته هر لحظه منتظر انتقام و اقدام علیه ایران اسلامی هستند .
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    13 5
    با همه نگاه مثبتی که به آقای مهدیان دارم ولی واقعا این تحلیل رو قبول ندارم گویا عربستان از سر قدرت و برای تحمیل تن به برقراری روابط داده خوشبختانه ماهم هیچ خط قرمزی برای رفتار عربستان قائل نیستیم.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    10 9
    وقتی اعضای تیم فوتبال ال سعود با دیدن تمثال شهید سلیمانی صحنه را ترک کردند بیاد شعری افتادم که در ایام نوجوانی زمزمه میکردم : تو در نماز عشق چه خواندی که این شحنه های پیر از مرده ات هنوز پرهیز میکنند ؟! این جریان نشان داد که : شهید سلیمانی خطرناکتر از سردار سلیمانی است
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    9 4
    پیشنهاد میکنم همه تماشاگران اصفهانی تصاویر حاج قاسم را به ورزشگاه لیاورند
  • BE ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    15 5
    اگر بازی تکرار بشه و عکس یا تندیس برداشته بشه رای را از رییسی پس میگیرم.
    • NL ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      0 0
      تازه یادت افتاده پس بگیری ؟
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    18 2
    سوال : چرا میخواهند تصویر حاج قاسم نباشد ؟ جواب : چون شهید سلیمانی خطرناکتر از سردار سلیمانی است !
  • BE ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    5 3
    اگر بازی تکرار بشه و عکس یا تندیس برداشته بشه رایمو از رییسی بی عرضه پس میگیرم.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    5 4
    جانم فدای حاجقاسم بدانیدهنوزهم ازعکس شهیدعزیزمان ترسووحشتدارنندحاجقاسم مدافع حرم زینب وسوریهولبنانوایران بودبفهمیدوآگاه باشیددشمنانوداخلیبعدازشهیدشدنش چکارهاییکردنندمصیبتهاوطالبانوارازولواوباشوقاتلانزیادخدابزرگهبه همت سربازانامامزمان نابودمیشونندیکییکی انشاالله
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    9 4
    تو راست میگی خخخخخخ
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    15 5
    اشتباه اول در برداشتن تصویر حاج قاسم در پشت وزیر خارجه سعودی بود . انجام این کار اونها رو جری کرد و به مراحل بعد کشوند .
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      0 0
      انجام هرکاری بوقت خودش باید انجام یک عمل دشمنان ما را آنقدر درد بیاورد که برایشان غیرقابل تحمل باشه فعلا عجله نکنید که عجله کارشیطان است
    • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      0 0
      اشتباه نبود انفعال عمدی وزیر خارجه بود
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    7 7
    خودت فهمیدی چی گفتی؟
  • کرمانی IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    0 0
    اما اگر مسئولان ما به حرف صعودیها هی عکس حاج قاسم را بردارند به عزت حاج قاسم قسم دگه حتی یک مسئولی را قبول ندارم وهیچوقت رای نخواهم داد چون این حق زحمتهای حاج قاسم نیست.
  • کرمانی IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    0 0
    این کارشون یعنی اینکه اونا هم در کشتن حاج قاسم ما نقش داشتن حالا با دیدن عکسش میترسند .انشاءالله خونش بگیره دامنشان چه اونایی که از داخل همکاری در قتلش کردن چه خارجیها.
  • مهدی IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    0 6
    آل سعود تنها دلیل این امر را می. خواست با توقف حملات جبهه مقاومت بعلت ناتوانی غرب درحمایت از آنها وخالی کردن جیب آنها گرفت ومی داند که اکنون نیز غرب آنها را تهدید می کند که منابع ارزی که درآمریکا دارند مانند ما بلوکه می‌شود ویاغار ت می‌شود
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    0 0
    بنام خدا اینها عشیره و قبیله هستند .
  • مرگ بر آمریکا IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    0 0
    این آل وحوش و بن سلاخ آدم بشو نیستن گولشونو نخورین
  • علی IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    0 0
    عربستان محتاج ومجبور به کنارآمدن با ای آنه چون ازکمک ها ی آمریکا واروپا و کشتار مردم یمن وسوریه هیچی گیرش نیامده وسردتردلها داعشررانابودکرده که عربستان برای آن. میلیاردها دلار هزینه کرده بود
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    0 0
    ورزش حرفه‌ای-قهرمانی ابزار دست استکبار برای سلطه بر دنیاست. بعد ما میخوایم از این ابزار برای حفظ منافع و ارزشهای ملی-مذهبی خود استفاده کنیم! یخورده این اهداف و اون ایزار با هم در تعارضند! ولی اگه بنظرتون میشه، انشالله موفق باشید!
  • هادی IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    1 0
    عجب تحلیل بی در و پیکری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس