گزارش فایننشال تایمز از فاجعه اقتصادی جنگ غزه بر اقتصاد «اسرائیل»

روزنامه فایننشال تایمز روز دوشنبه در گزارشی به دورنمای تبعات طولانی شدن جنگ ضد غزه بر اقتصاد تل آویو پرداخته و تبعات این جنگ را مهلک‌تر از جنگ ۲۰۰۶ ضد لبنان توصیف کرد.

به گزارش مشرق به نقل از المیادین، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی به نقل از تحلیلگران اقتصادی از دورنمای نگران کننده اوضاع اقتصادی در فلسطین اشغالی همزمان با زمزمه طولانی شدن جنگ با گروه‌های فلسطینی در نوار غزه پرداخته است.

بر پایه این گزارش، کارشناسان امور اقتصادی در ارزیابی خود از وضعیت بازار مالی «اسرائیل» همزمان با نگرانی از جنگ طولانی مدت ضد مقاومت غزه هشدار دادند که انقباض شدید تورمی و همچنین کسری بودجه بزرگ با ادامه روند طولانی مدت جنگ، اقتصاد تل آویو را تهدید می‌کند.

به اذعان روزنامه سرشناس انگلیسی، در حالی که «اسرائیل» همچنان از تبعات حمله غافلگیرکننده ۷ اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) نیروهای فلسطینی در شوک عظیم فرو رفته، مراودات مالی بسیاری از شرکت‌های تجاری در «اسرائیل» تعطیل شده و خیابان‌ها از رونق فرو افتاده و نیمه خالی شده است، زیرا جنگ به اقتصاد «اسرائیل» ضربه زده است.

این گزارش می‌افزاید: «شوک اولیه عملیات غافلگیرکننده هجومی حماس چنان گسترده بوده که بسیاری از بارها، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها و صدها چارت پروازی در اسرائیل تعطیل شده است.»

به گفته فایننشال تایمز، عملیات طوفان الاقصی گروه‌های مقاومت غزه تأثیر مهلکی بر نیروهای ذخیره ارتش گذاشته و با فراخوانی ۳۶۰ هزار سرباز که یک رکورد در تاریخ «اسرائیل» محسوب می‌شود موجب شده بسیاری از شرکت‌ها تهی از کارکنان و نیروی کار خود شوند.

به اذعان تحلیلگر این گزارش، سیل موشک‌های پرتاب شده از غزه به سمت شهرهای اراضی اشغالی و همزمان تشدید درگیری‌ها با جنبش حزب الله در مرزهای شمالی به مهاجرت اجباری ساکنان شهرک‌های اشغالی در اطراف مرز با غزه و مرزهای لبنان انجامیده و نرخ هزینه‌های بدهی مؤسسات بیمه به شدت بر گردن کابینه سنگینی می‌کند.

با مطرح شدن زمزمه جنگ طولانی مدت و تبعات احتمالی جنگ اقلیمی، شاخص‌های مالی سهام در بازار مالی «اسرائیل» با سقوط شدیدی مواجه شده، به طوری که شاخص سهام شرکت «پیشرو TA-۳۵» ۹ درصد سقوط کرده و ارزش مالی واحد پول «اسرائیل» (شکل) در برابر دلار ۴ پله کاهش ارزش داشته است.

فایننشال تایمز در مصاحبه با «جی بت اور» از تحلیلگران ارشد اقتصادی در شرکت سرمایه گذاری «پساگوت» می‌نویسد: عواقب اقتصادی جنگ جاری چه بسا می‌تواند بسیار بدتر از تبعات جنگ یک ماهه میان تل آویو با حزب الله در سال ۲۰۰۶ که یکی از نبردهای بزرگ اخیر بود (جنگ ۳۳ روزه) برای «اسرائیل» تمام شود.

به اذعان اقتصاددان اسرائیلی، تبعات این جنگ ویرانگر می‌تواند سرانه تولید اقتصادی «اسرائیل» در سه ماهه سوم یا چهارم سال جاری میلادی ۲ تا ۳ درصد با کاهش و رکود مواجه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    توهین به مقدسات شروع خروج از دین و سکولاریسم هستش و تلاش برای لیبرال دموکراسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس