پت شاپ

کوله‌ها به میخی خود را آویخته‌اند تا روی دیوار ثابت بمانند. باکس‌ها در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف جذابیت خاصی به مغازه داده‌اند و در یکی از قفسه‌های میخکوب شده به دیوار، قطار شده‌اند.

به گزارش مشرق، کوله‌ها به میخی خود را آویخته‌اند تا روی دیوار ثابت بمانند. باکس‌ها در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف جذابیت خاصی به مغازه داده‌اند و در یکی از قفسه‌های میخکوب شده به دیوار، قطار شده‌اند.

ظرف‌های آب و غذا هم یک‌ گوشه از پت‌شاپ را به خود اختصاص داده‌اند؛ البته فانتزی‌ها چشم‌ها را به خود خیره می‌کنند.

اسباب‌بازی‌ها تنوع بالایی دارند، قلاده‌ها و جای خواب‌ها هم همین‌طور. مکمل‌های دارویی و سلامت هم هستند.

خاک، اسکچر، بستنی‌ها، بسته‌های تشویقی، قطره‌های گوش پاکن، شامپوها، سشوار و... هرکدام یک گوشه از پت‌شاپ را از آن خود کرده‌اند تا دل از مشتری‌ها ببرند و سهم سگ یا گربه‌ای در خانه‌ای شوند و پولی به دخل صاحب پت‌شاپ اضافه شود.

علاقه به حیوانات خانگی پدیده‌ای است که بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا اتفاق افتاد و تا جایی پیش رفت که امروز پرورش حیوانات خانگی و تولید ملزومات آن، پنجمین صنعت پردرآمد دنیا به حساب می‌آید. براساس آمار اعلام‌شده دریک تحقیق دانشگاهی، کشورهای غربی به‌طور متوسط سالانه ۳۰میلیارد دلار از تجارت حیوانات‌خانگی، سود نصیب اقتصاد خود می‌کنند.

به گزارش جام جم، پت‌شاپ‌ها پدیده‌ای که خیلی درایران قدمت ندارد اما کاسبی خوبی برای برخی دست‌وپا کرده‌ است؛ مغازه‌هایی که قفسه‌ها و ویترین‌شان پُر است از غذا، مکمل‌های دارویی و سلامت و لوازم جانبی مختص حیوانات خانگی.

تجارت پُرسود علیه سبک زندگی ایرانی

غذای خشک از ۸۵۲ هزار تومان تا ۲.۵میلیون

وارد پت‌شاپ که می‌شوید رنگ‌ها، شکل‌ها و تنوع محصولات قلقلک‌تان می‌دهد اما وقتی نوبت به قیمت هرکدام از این محصولات می‌رسد مغزتان سوت می‌کشد از خرجی که باید برای یک گربه یا سگ کنید.

به عنوان مثال یک تشویقی مغزدار گربه دریمیز طعم پنیر ‌۶۰گرمی برای شما ۶۳هزار تومان خرج برمی‌دارد یا اسباب‌بازی و تشویقی آبنباتی کت‌نیپ‌دار گربه مدل آووکادو، ناقابل ۱۴۵ هزار تومان قیمت دارد.

بستنی گربه ونپی مدل ماهی تن و ماهی سالمون هم در بسته۵ تایی ۹۷هزار تومان قیمت خورده است.

بستنی گربه ونپی مدل ماهی تن و قزل‌آلا بسته ۵ عددی‌اش نیز ۹۴هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. تشویقی آبنبات دیواری گربه؛ ۱۲۸هزارتومان و تشویقی مدادی گربه تریکسی طعم مرغ و جگر در بسته پنج عددی هم ۱۳۵هزار تومان‌.فروشنده تفاوت قیمت‌ها را مختص برند غذاها عنوان می‌کند گرچه به گفته این فروشنده قیمت غذای خشک در بازار تا ۲.۵ هم وجود دارد.

به گفته او دستگاه گوارش گربه‌ها گاهی اوقات به برخی از برندها واکنش نشان می‌دهد و همین مسأله یعنی مخارج سونوگرافی و... که به هزینه‌های نگهداری اضافه می‌شوند.

«بهتر است در خرید غذا هزینه کنید تا برای درمان» البته این توصیه را با لبخندی از سرتجربه می‌گوید.

از قطره ضدکک و کنه تا پاک‌کننده گوش

پت‌شاپی در منطقه۵ تهران اسپری تمیزکننده بدن یا همان شامپو خشک با رایحه لوندر، ۱۵۰میلی‌لیتر، رد اسپرینگ را ۹۰هزار تومان قیمت زده است.

پرزگیر رولی ۶۰ برگی مدل دسته ساده هم ۵۴ هزار تومان قیمت دارد تا موی گربه یا سگ‌ را از روی لباس‌هایتان بردارید.

دستکش مو جمع کن تروتاچ مخصوص سگ و گربه اما ۸۰هزار تومان می‌شود: به گفته «اشکان» صاحب یکی از پت‌شاپ‌ها بعضی از خانم‌ها دوست ندارند موی سگ یا گربه‌شان روی مبل‌ و وسایل خانه بماند برای همین این دستکش‌ها وسیله مناسبی است.

«قطره گوش‌پاک کن هم نیازتان می‌شود.» به گفته صاحب پت‌شاپ قطره پاک‌کننده گوش سگ و گربه بیفار فقط ۵۲۰ هزار تومان قیمت دارد.

بالم تمیزکننده چشم سگ و گربه هم چیزی نزدیک به ۳۰۰هزار تومان قیمت دارد؛ گرچه برخی از پت‌شاپ‌ها این محصول را با تخفیف، ۲۵۹هزار تومان‌ می‌فروشند.

قطره ضد کک و کنه سگ یوروپت را باید ۱۹۵هزار تا ۲۰۰ هزار تومان بخرید. قرص‌های مولتی‌ویتامین و کلسیم سگ هم چیزی حدود ۲۱ تا ۲۵ هزار تومان قیمت دارند: «مسئولیت حیوان خانگی بالاست. برخی فکر می‌کنند حیوان خانگی یعنی آوردن یک حیوان به خانه و تنها تهیه غذا برای آن در حالی که حیوان خانگی لوازم جانبی دیگری هم دارد تا رفاقت را برای حیوان و هم صاحبش آسان‌تر کند.» به گفته صاحب پت‌شاپ، حیوان خانگی مانند یک نوزاد نیازمند وسایل رفاهی و عشق و علاقه است!

تجارت پُرسود علیه سبک زندگی ایرانی

طراحان لباس حیوانات خانگی

قطره تعلیم ادرار سگ۲۵ هزار تومان، شامپو سگ و گربه نرم‌کننده ۶۹هزار تومان، کنسرو ترکیبی توله‌سگ فیفورا وزن ‌۲۰۰ گرمی ۳۵هزار تومان، اسپری نانو مخصوص دست و پا ۹۵هزار تومان، باکس حمل حیوانات ساویک مدل تروتر از یک میلیون و ‌۹۵هزار تومان تا دو میلیون و ۹۵۰هزار تومان، سشوار حیوانات خانگی مدلPET ۷۵۰ هزار تومان، قلاده متری سگ ۱۹۵تا ‌۲۲۰ هزار تومان، چوب بازی گربه هپی‌پت مدل قندک پوم‌پوم ۳۵ هزار تومان، خاک گربه کت لوکس کربن‌دار ۸۵ هزار تومان، قلاده و دستمال گردن گربه طرح‌دار ۷۹هزار تومان و... . اینها قیمت یکی از «پت‌شاپ‌»های آنلاین است.

تنها با یک حساب سرانگشتی هزینه نگهداری یک توله سگ یا گربه میلیون‌ها تومان هزینه برای صاحبش دارد، البته اگر لباس‌های رنگارنگ این حیوانات با طرح‌ها و نوشته‌های جالبی که رویشان چاپ شده را فاکتور بگیریم که مدت‌هاست به یک رقابت و چشم‌وهم‌چشمی میان صاحبان حیوانات خانگی بدل شده تا جایی که گاهی حیوان خانگی با صاحبش ست می‌کند!

این لباس‌ها اغلب وارداتی است و به گفته یکی از صاحبان حیوانات خانگی افرادی در اینستاگرام هستند که هر نوع و طرح لباسی را که مدنظرتان باشد سفارش گرفته و می‌دوزند: «نرخش کمی بالاست، اما طرح لباس حیوان شما با بقیه متفاوت است. من برای سگم جوراب سفارش دادم که حدود ۲۰۰هزار تومان شد. قیمت کت به ۳۰۰ تا۴۰۰ هزار تومان می‌رسد البته نباید بی‌انصاف بود دقیقا همان چیزی که سفارش می‌دهید را تحویل می‌گیرید.»

اینها حقایق نهفته زیر پوست جامعه ماست که از ریشه دواندن فرهنگی وارداتی و رواج یک سبک زندگی ناهمخوان حکایت دارد؛ موضوعی که نهادهای متولی فرهنگ در کشورمان باید به آن ورود کنند.

قبل از آن اما باید مشخص شود که این همه اجناس وارداتی که قطعا قاچاقی وارد کشور می‌شوند با کمک کدام چشم‌های بسته به پت شاپ‌های سراسرکشور می‌رسند درحالی که کشورمان دربرخی ازمایحتاج استراتژیک و اساسی، گاه و بیگاه دچار کمبود و مشکل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 52
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    یارانه پنهان سوخت و ارز دولتی همین بلاها را به جامعه تزریق می کند
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    صدا سیما تبلیغ میکنه خب یه بازیگر نام ببرید سگ باز نباشه کلا این کار رو خود دولت ها باب کردن نه خارجی ها
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    92 4
    لعنت بر مسئولینی که می توانند جلوی اینها و اینکارها را بگیرند و نمی گیرند تمام پیاده روهایمان ، تمام کوچه پس کوچه هایمان ، چمن های پارک هایمان ، کنار درخت های خیابانهایمان، حتی در خانه هایمان شده محل وجود مدفوع و ادرار سگ .....
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    71 8
    چرا هیچ برخوردی با سگ گردانی نمیشه؟؟؟
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      11 61
      چرا هیچ برخوردی با زر پراکنی نمیشه؟؟؟
    • BE ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      35 0
      برای آغازاده ها نون داره.
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    40 3
    لابد یه مدت دیگه لوازم آرایش و عمل های جراحی زیبایی این جانوران خانگی مد میشه
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
      0 0
      چرا این پول را برای فقرا خرج نمیکنند ؟
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    35 9
    ثمره زن،زندگی،آزادی .......؟
  • سید فروزان CH ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    40 2
    حتما هم صاحبان حیوانات خانگی ،که میلیونها خرج حیوان میکنند ، طیفی هستند که مردم مردم هم میکنند در فضای مجازی .
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    31 3
    همین که به جای جعبه میگید باکس شما هم مفصرید!!! غربگدایی حتی از راه رفتن مورچه در دل تاریک شب پنهان تر است!!
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
      0 0
      جعبه فارسیه؟
    • US ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
      0 0
      احسنت بر شما, احسنت بر شما, بارها چنین تذکری دادم ولی چاپ نمیکنند..
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    در کنار این مخارج واقعا سرسام آور، بیماریهایی که این حیوانات خانگی در اغلب موارد به افراد خانه منتقل میکنند باعث میشه که نگهداری این حیوانات در خانه و در کنار افراد، خصوصا در تماس با کودکان بهیچوجه عاقلانه نباشه.
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    ممنون میشیم همونجور که چشمتونو رو آدما بستین رو حیوونا هم ببندین. حالا نوبت این بخت برگشته های زبون بسته رسیده؟
  • محمد IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    9 0
    اگر مالیاتها عادلانه شودچنین رفتارهای احمقانه ای اصلاح خواهدشد
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    0 0
    حالا اینا رو بخیال من یه اسباب بازی تو خود اسباب بازی فروشی دیدم 30 تومان تو سگ فروشی همون هست 60 تومان درسته سگ رو ادم پولدار میخره ولی همین گرون فروشی ها باعث تورم میشه البته اجاره مغازه ها هم همین طور اصلا یکی از دلایل گرونی همین مغازه های اجاره ای هست که هر سال زیادش میکنن
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    0 0
    هر کسی که میخواد فرهنگ ایرانی -اسلامی ما رو نابود کنه الهی خودش نابود بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس