کد خبر 1541317
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
من یلدا؛ یک عکاسم و دروغگویی حرفه من است

جایزه سیاسی بنیاد رسانه زنان به «یلدا معیری»، عکاسی تعلق گرفت که با حاشیه‌های ریز و درشت در ذهن افکار عمومی شناخته می‌شود.

به گزارش مشرق، «یلدا معیری» به عکاس جعلی معروف است که با کارگردانی و چیدمان مصنوعی المان‌های مختلف عکس‌هایی تولید می‌کند تا مخاطب را فریب دهد. بر همین اساس «فریب مخاطب» از جمله عناصر اصلی عکس‌های این فرد است که سعی دارد خود را «عکاس خبری» معرفی کند. این درحالی است که به هیچ وجه وی به عنوان عکاس خبری خصوصا در میان افکارعمومی که وی را می‌شناسند، شناخته نمی‌‎شود.

رسوایی بزرگ معیری برای عکس جعلی

این فرد بیشتر با عکسی که در جریان حوادث دی‌ماه سال ۹۶ منتشر کرد مورد توجه رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب قرار گرفت. عکسی برگرفته از پوستر فیلم «ایستاده در غبار» که در آن دختری در مقابل سردر دانشگاه تهران و در میانه دود ایستاده و مشتش را گره کرده است. بعد از مدتی که این عکس مورد توجه رسانه‌های بیگانه قرار گرفت مشخص شد که غبار در عکس حاصل از دود کپسول آتش نشانی بوده و این زن نیز بازیگر است که به طور عمد از آن استفاده شده است.

من یلدا؛ یک عکاسم و دروغگویی حرفه من است+ عکس

این عکس باعث رسوایی شدید یلدا معیری شد و بویژه افکارعمومی نسبت به فریبکاری وی با یک عکس ساختگی واکنش شدیدی نشان داد و صفحه اینستاگرام وی با موج اعتراض کاربران مختلف روبرو شد. وی در یک رسانه خارجی به استفاده از کپسول آتش نشانی برای ساختن این عکس اعتراف کرده بود و بعد از آن در مصاحبه با یک سایت تخصصی عکس نیز افشا کرد که از کپسول آتش نشانی استفاده کرده است.

من یلدا؛ یک عکاسم و دروغگویی حرفه من است+ عکس

من یلدا؛ یک عکاسم و دروغگویی حرفه من است+ عکس

جالب اینجاست در همان سال وی با همین عکس جعلی برنده جایزه «تک عکس خبری» شد. هر چند وی این موضوع با رسوایی شدیدی روبرو شد اما هنوز رسانه‌های ضدانقلاب و غربی از این عکس به عنوان نماد اعتراضات ایران استفاده می‌کنند.

من یلدا؛ یک عکاسم و دروغگویی حرفه من است+ عکس

من یلدا؛ یک عکاسم و دروغگویی حرفه من است+ عکس

نمایش تراژیک برای محکومیت ساختگی

پس از این ماجرا بود که وی در جریان اغتشاشات سال گذشته بازداشت و چندی بعد به قید وثیقه آزاد شد. بعد از مدتی ویدیویی از یلدا معیری در فضای مجازی منتشر شد که این فرد با پوشیدن لباس شریف پاک‌بانی مدعی شد براساس حکم دادگاه وی به پاک‌بانی محکوم شده است و کرامت زنانه وی در این حوزه خدشه‌دار شده است. این درحالی بود که بر اساس حکم قوه قضائیه که از جمله احکام جایگزین بود وی به خدمات عمومی رایگان در پارک بانوان محکوم شده بود. پارکی که ویژه استفاده بانوان بوده و آقایان اجازه ورود به آن را ندارند.

این درحالی است که او در ویدیو ضبط شده مدعی شد که به پاکبانی در پارک بانون محکوم شده و به طور خودسر البسه این شغل شریف را بر تن کرده و به دلخواه نه در پارک بانوان بلکه در محله دوران کودکی خود مشغول نظافت خیابان است. درواقع در حکم خدمات عمومی لحاظ شده بود اما وی با پوشیدن لباس نارنجی پاکبانی سعی کرد یک نمایش مظلوم نمایی را کلید بزند.

من یلدا؛ یک عکاسم و دروغگویی حرفه من است+ عکس

این درحالی است که با توجه به سبقه وی در فریب افکارعمومی کاربران شبکه اجتماعی توئیتر پس از انتشار این ویدیو، سابقه جعل عکس توسط معیری را یادآور شده و این اقدام او را تبلیغات رسانه‌ای قلمداد کردند.

جایزه سیاسی برای یک عکس ساختگی

اخیرا خبری منتشر شد که نشان می‌دهد یلدا معیری به عنوان یکی از برندگان امسال جایزه «شجاعت در روزنامه‌نگاری» بنیاد بین‌المللی رسانه زنان معرفی شده است. جالب اینجاست که این خبر در شبکه های اجتماعی و رسانه‌های ضدانقلاب بازتاب داشته است اما در رسانه‌های داخلی بازتاب نیافته است زیرا با توجه به سبقه وی این موضوع وجاهت حرفه‌ای برای رسانه‌ها حتی رسانه‌های منتقد ندارد. نکته جالب این است که همان عکس خبری جعلی و ساختگی به عنوان نقطه عطف کارهای معیری برای انتخاب به وی عنوان روزنامه نگار شجاع در نظر گرفته شده است!

من یلدا؛ یک عکاسم و دروغگویی حرفه من است+ عکس

در همین راستا، معیری با رسانه ضدانقلاب ایران اینترنشنال گفت و گو کرده است و مدعی شده که این جایزه را به سبب صداقت در فعالیتش به او داده‌اند و عکاسی خبری در ایران را بسیار دشوار توصیف کرده است.

من یلدا؛ یک عکاسم و دروغگویی حرفه من است+ عکس

جالب است که این بنیاد که به یک عکاس چیدمان به جای یک عکاس خبری جایزه داده، توضیح می‌دهد جوایز «شجاعت در روزنامه‌نگاری به مردم نشان می‌دهد که زنان روزنامه‌نگار دست از کار نمی‌کشند، نمی‌توان آنها را ساکت کرد و باید مقاومتشان در برابر ناملایمات قدر دانسته شود. این جوایز از روزنامه‌نگاران شجاعی تجلیل می‌کند که در مورد موضوعاتی که تابو هستند گزارش می‌کنند، در محیط‌های زن‌ستیز کار می‌کنند و حقایق دشوار را به اشتراک می‌گذارند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 4
  • وطن پرست DE ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    53 2
    خب وزیر ارشاد چه غلطی م یکنه؟
    • علی مشهدی IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      0 0
      چطوریه بعضی زنان در ایران بعنوان جاسوس و مزدور فرهنگی و هنری و رسانه ای مطرح می‌شوند. معلومه که تعدادی از این جماعت خوب برای استکبار جهانی پادویی و کاسه لیسی می‌کنند. نمونه بارز آن مسی پولی نژاد است که مزدور حقیر و روسیاه امروز خارج از ایران است... دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی مواظب باشند.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    24 0
    "بی بی سگ" و یه مشت دلقک مثل یلدا معیری حقه باز. چرا به اون خبرنگار الجزایری جایزه نمیدن که اسرائیل همه خونواده ش رو کشت. اصلا ما باید به خبرنگارا جایزه بدیم نه غربی های وحشی حامی اسرائیل قصاب غاصب.
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    6 26
    عجب اینهمه عکس ساختگی از غزه انتشار دادین چیزی نبود حالا به این عکاس گیر میدین؟همه میدونن عکاسا عکس سازی میکنن یا با صحنه سازی یا با فیلتر های مختلف یا با منتاژو فوتوشاپ
    • ایرانی IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      0 0
      جعلی اون چهره ظاهری توعه که شبیه انسانه! راستی شرف نداشتتو چند فروختی؟! هرکی خریده باخته چون پولشو به هیچ داده.
    • فرزاد IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      0 0
      یعنی اینکه طبق امار جهانی بیش از ۸۰۰۰ فلسطینی در غزه کشته شده که نیمی از این افراد زنان و کودکان بوده اند دروغ و صحنه سازی است؟ کاش مقدار کمی شرم و حیا داشتی تو چه طور و با چه رویی توی اینه تصویر خودت را نگاه میکنی؟ از خودت خجالت نمیکشی؟
    • رضوی IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      9 0
      یک نمونه اش را با سند و منبع بگو! شما خود شیطان هستید
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      0 0
      غزه نیاز به ساختن عکس نداره. فاجعه اونقدر بزرگ و آشکاره که همه اصحاب رسانه و از جمله عکاسان اذعان می کنند.
  • محمد IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    63 6
    دستگاه شیطان باتمرکز برنقطه ضعف افرادوعقده های روانی، آنان رابه سمت خودجذب وپس از خرج کردن هویت وشخصیت آنان،تفاله واردورانداخته میشوند
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    23 97
    دروغگو همه شما هستید که روز روشن رو شب نشون میدید.
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      47 0
      دروغگو شما هستین که هشتگ من بیناموسم میزنین و بعد در بین دورو بریاتون دم از ناموس میزنین!! ای اُف به غیرت نداشته تون!!!
    • اهبرخان IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      15 0
      شما چون راستگو هستید ما هم باورتان داریم که دروغ نمی گویید شما دروغ را آنقدر حرفه ای می گویید که ادم شک نمیکنه دروغ می گویید. چون شیطان هم مانند شما دروغ می گوید.
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      2 0
      درک و تعقل در حد جلبک
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      0 0
      فعلا اونی که روز رو شب نشون میده رسانه های ارباب غربیت هستن، زن و بچه های غزه رو قتل عام میکنن و تمام قدرت رسانه شون رو آوردن وسط، به خودتون افتخار کنید که اینقدر حیوان هستید، دینتونم انسانیته، ارباب آمریکایی -اسرائیلیت هم رئیس سازمان حقوق بشره!!!!!
  • داود IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    47 7
    من یلدا یک خوک کثیف و دروغگو هستم
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    16 6
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند کسی خبردار نشد
  • 1358 IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    33 4
    بگیدیک عکس هم ازکودکان معصوم غزه بگیرن
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    22 5
    عکس آخر نشون میده که یلدا بجز دروغگویی هنرهایی هم داره!
  • GB ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    2 3
    شما ها موقعی بیدار میشد که کار از کار گذشته .
  • FR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    21 0
    وقتی زیاد از حد به این افراد رو داده میشود و هر غلطی بخوان میکنند معلومه که بحساب شجاعت میگذارند
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    3 0
    بدزادگی نروماده نمیشناسد
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    4 0
    اون وقت ها می گفتن انتر هر چی زشت تر اداش هم بیشتره
  • مرصاد IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    6 0
    عمله های رسانه ای دشمن !!
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    5 0
    شجاعتش در حدی که یه عکس از زن شهید شاهچراغ، زنان شهید بیمارستان غزه و... جرأت نداره بذاره.
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    8 0
    اینها یک مشت فاجعه سیاسی هستند .برای رضایت ارباب هر کاری میکنند.
  • US ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    2 0
    زبون و حقیر شدن نشان میده
  • افشین IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    6 0
    لعنت بر کسی که اینجوری دنبال شهرت و اعتباره .
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    4 1
    از چين يادبگيرين نطق جاسوس و معترض و منتقدو ميكشه سرش مماشات كنين بايد جمع كنين برين ولسلام چون غرب تصميم گرفته حكومت ايران وعوض كنه وملت گاو تر از اين حرفاست كه بفهمه
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    29 0
    الان تو اينستا يه پست فرهنگي روشنگرانه وحق گرايانه بزار آخرش هفتصد هشتصدتا لايك ميخوره حالا موهاتو بنداز بيرون بگو هر كي نگاه نكنه خره پونصدهزارتا تا يك ميليون لايك ميخوره اگه منتظري بي ناموسا بالاخواه حكومت دربياد سخت دراشتياهين اين ملت كه من ديدم
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    3 0
    خوب نشان دهنده اینکه از این به بعد صحنه چینی از واقعیت جلو خواهد زد آماده باشید و روی زنان خانم جلسه ای ها و زنان مذهبی هم زوم کردند اینها را خودتون به کنترل بگیرید .و مواظب باشید که با اینها میخوان شازده برای ما بیارند .
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    تاکتیک غربی ها پرداخت پول به افراد تاثیر گذار و خریدن انهاست . هنرمندان و خبرنگاران دو هدف اصلی سازمان های جاسوسی هستند تا از طریق انها جامعه را تحت تاثیر قرار دهند . ما همه میدانیم نقشه دشمن چیست ولی چه راهکاری برای مقابله با نقشه دشمن در کشور وجود دارد ؟
  • رضا IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    2 0
    کثافت مزدور
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    0 0
    چرا نگرفتنش
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    0 0
    گفتم تو این جماعت ادم پیدا نمیشه دروغگو ،دروغگو،دروغگو😈🤮😡🤥🤥🤥

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس