.

از همان روز نخست نبرد طوفان الاقصی مشخص شد رزمندگان مقاومت چه در غزه و چه در جنوب لبنان به خوبی با تاکتیک های مقابله با تانک مرکاوا و خنثی کردن سامانه تروفی آشنا هستند.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ ایده طراحی و ساخت تانک توسط صنایع نظامی رژیم صهیونیستی به نتایج حاصل از جنگ ۱۹۷۳ با مصر و سوریه باز می گردد.

هنگامی که تانک های خریداری شده از امریکا و انگلیس نظیر سنچورین و پاتن در برابر تانک های جدید ساخت شوروی نظیر تی۶۲ که در اختیار مصر و سوریه بودند عملکرد ضعیفی از خود نشان داده و همچنین دسته های ضد زره رقیب با موشک های مالیوتکا تلفات سنگینی بر ناوگان زرهی اسرائیل و خدمه آن وارد کردند.

بخش بزرگی از تلفات جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ را خدمه زرهی اسرائیل تشکیل می دادند؛ بنابراین صنایع نظامی این رژیم به دنبال ساخت تانکی رفتند که در مرحله اول و بیش از توانایی آتش دارای حفاظت زرهی بالا برای نجات جان خدمه باشد؛ تانک های اصلی میدان نبرد مرکاوا بر اساس این ایده طراحی و ساخته شدند.

نتایج نا امید کننده در جنگ ۳۳ روزه

هنگامی که در جنگ ۳۳ روزه دسته های زرهی اسرائیل از مناطق کوهستانی جنوب لبنان به سمت شهرهای مارون الراس، عیتا الشعب و بنت جبیل سرازیر می شدند تصور اسرائیلی ها بر این بود که زره تانک مرکاوا برای مقابله با راکت های RPG و موشک های مالیوتکا کافی است و خطر زیادی آنها را تهدید نمی کند؛ اما نخستین تجربه رزمی موشک های ضد زره جدید روسی کورنت و متیس که در اختیار حزب الله لبنان بود موجب وقوع فاجعه برای زرهی اسرائیل شد.

تجهیزات زرهی اسرائیل تبدیل به تابوت‌های متحرک شده‌اند/ مقاومت تا امروز چند تانک مرکاوا را منهدم کرده است؟ +فیلم و تصاویر


ده ها دستگاه تانک مرکاوا و نفربرهای زرهی اسرائیلی شکار موشک های ضد زره مقاومت لبنان شدند و شاید اصلی ترین دلیل شکست و عقب نشینی ارتش اسرائیل از جنوب لبنان پس از ۳۳ روز نبرد، ناکامی قوای پیشتاز زرهی آنها در برابر موشک های ضد زره بود.

تجهیزات زرهی اسرائیل تبدیل به تابوت‌های متحرک شده‌اند/ مقاومت تا امروز چند تانک مرکاوا را منهدم کرده است؟ +فیلم و تصاویر


شکست سنگین و عملکرد نا امید کننده تانک های مرکاوا موجب شد صنایع نظامی رژیم صهیونیستی به دنبال ساخت یک سیستم دفاعی مستقر روی تانک برای مقابله با پرتابه های ضد زره بروند؛ اینگونه بود که سیستم حفاظت فعال "تروفی" ساخته و روی تانک های مرکاوا و نفربرهای زرهی "نمر" نصب شد تا به ادعای خودشان دیگر پرتابه های ضد زره قادر به هدف قرار دادن تجهیزات زرهی اسرائیل نباشند، اما جنگ اخیر بار دیگر خلاف این ادعا را ثابت کرد.

تجهیزات زرهی اسرائیل تبدیل به تابوت‌های متحرک شده‌اند/ مقاومت تا امروز چند تانک مرکاوا را منهدم کرده است؟ +فیلم و تصاویر
جزئیات سیستم حفاظت فعال تروفی

مقاومت تا امروز چند تانک مرکاوا را منهدم کرده است؟

از همان روز نخست نبرد طوفان الاقصی مشخص شد رزمندگان مقاومت چه در غزه و چه در جنوب لبنان به خوبی با تاکتیک های مقابله با تانک مرکاوا و خنثی کردن سامانه تروفی آشنا بوده و بارها آن را تمرین کرده اند.


تصاویر فراموش نشدنی از اسارت خدمه تانک مرکاوا و به آتش کشیده شدن آن در روز نخست عملیات در سرزمین های اشغالی منتشر شد و در روزهای بعد نیز مقاومت در جنوب لبنان چندین عراده از این تانک را با موشک های کورنت هدف قرار داد و پس از ورود زمینی اسرائیل به بخش شمالی نوار غزه نیز رزمندگان حماس و جهاد اسلامی با راکت های ضد زره الیاسین به استقبال آنها رفتند.

مجموعا در یک ماه اخیر تنها بر اساس مواردی که تصاویر آنها منتشر شده است ۱۵ تانک مرکاوا ارتش رژیم صهیونیستی منهدم شده یا با آسیب شدید مواجه شده اند:

۷ اکتبر:

_ ۱ عراده تانک مرکاوا هدف حمله کوادکوپتر مسلح حماس قرار گرفته و دچار آتش سوزی شدید شد.

_ ۱ عراده مرکاوا با راکت ضد زره الیاسین هدف قرار گرفته و آسیب شدید دید.


_ ۲ عراده مرکاوا توسط نزدیک شدن رزمندگان فلسطینی و جاگذاری بسته های انفجاری در ناحیه زیر برجک منهدم شدند.

۱۵ اکتبر:

یک عراده تانک مرکاوا مارک۴ مستقر در پایگاه حانیا در ناحیه مرزی با لبنان توسط موشک ضد زره کورنت حزب الله هدف قرار گرفته و دچار آسیب شدید شد.

۱۶ اکتبر:

یک عراده مرکاوا مارک۳ مستقر در نزدیکی منطقه الظهیرة هدف اصابت یک یک موشک کورنت قرار گرفته و دچار آسیب جدی در بخش جانبی شاسی تانک، آسیب شدید به پیشرانه و مجروح شدن راننده تانک شد.

۱۹ اکتبر:

تانک مرکاوا مارک۳ اسرائیلی هدف حمله کوادکوپتر مسلح حماس گرفته و از ناحیه پشت برجک دچار آسیب شدید شد.

۲۵ اکتبر:

تانک مرکاوا مارک۴ اسرائیلی هنگام گشت زنی در مرز لبنان هدف حمله موشک کورنت قرار گرفته و منهدم شد.

۱ نوامبر:

تانک مرکاوای اسرائیلی در نوار غزه روی بمب کنار جاده ای رفته و منهدم شد؛ ۲ تن از خدمه این تانک به هلاکت رسیدند.

۲ نوامبر:

تانک مرکاوا اسرائیلی با نزدیک شدن رزمنده فلسطینی و کار گذاشتن بسته انفجاری و سپس اصابت راکت ضد زره الیاسین دچار آسیب جدی شد.

۳ نوامبر:

دو عراده تانک مرکاوا مارک۳ توسط ۵ تیر راکت ضد زره الیاسین هدف قرار گرفته و با آسیب جدی مواجه شدند.

۴ نوامبر:

دو عراده مرکاوا مارک ۴ اسرائیلی هدف شلیک تعداد زیادی راکت الیاسین قرار گرفته و در سطوح مختلف دچار آسیب شدند.

قابل ذکر است تعداد واقعی تانک های منهدم شده اسرائیلی قطعا بیش از موارد ثبت شده بالا بوده و در بسیاری از موارد نیروهای مقاومت امکان ضبط تصاویر از حملات خود را نداشته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    56 18
    شما و اقایان دیپلمات رجز بخونید و از فتح الفتوحتون بگید از آن طرف شمال غزه هم در حال از دست رفتن هست و مردمی که تکه تکه میشوند دست مریزاد مسلمانان
    • ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
      39 24
      درود بر رزمندگان اسلام سلام و لبیک بر امام قائم ع و ص  سلام بر شهيدان  مرگ بر آمريكا   مرگ بر انگليس   مرگ بر منافقين و كفار   مرگ بر اسرائيل"
    • ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      11 8
      وظیفه دیپلمات‌ها کار دیپلماتیکه نه جنگ! از وزارت خارجه فعال‌مون تشکر می‌کنیم. درد و بلاش بخوره تو سر ظریف
    • ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      11 8
      شما تا حالا چند عملیات جنگی شرکت داشتی که چنین قاطعانه صحبت میکنی؟! پیروزی در نبرد نیاز به صبر و مقاومت در سختی ها دارد! شاهنامه آخرش خوبه!!
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      1 1
      خدا شفات بده. فرق بین دیپلماتوووووو هنوز .....امیدوارم بیشتر مطالعه کنید.البته اگه سواد کافی داری
  • یزدان ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    51 66
    چه توهمی زدی مشرق برو دعا کن که اسراییل بعد حماس نیاد سراغتون
    • ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
      8 4
      جلوی ایران زانو زده اید می خندید در حالیکه زخمهایتان را پنهان می کنید
    • ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
      11 4
      فعلا ارتش افسانه ای تون با یک عده پابرهنه در باتلاق مثل خر گیر کرده، همون پیشروی که ادعا هم می کنند تماما تو مزارع و جاهای خالی از سکنه است...
    • ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
      16 4
      یزدان تو‌ چی زدی اخوی آن اسراییل با آن هم دب دبه و بگیر و ببند یک سیلی از حماس خورده به تنهایی از پس گروه حماس بر نیامد و رفت با پدرش آمریکا آمد و سر راه هم چند تا لات مثل آلمان و انگلیس و استرالیا و فرانسه هم با خودش آورد که حماس را شکست بده ولی بعد از 35روز هنوز نتوانسته وارد شهر غزه بشود آنوقت تو‌که اخبار آن ور آبی ها را می بینی. ترس ورت داشته
    • ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      8 7
      ای کاش زودتر بیاد سراغ مشرق وعوامل تا ملت هرچی سریعتر از شر این ساندیس خورا راحت بشن الهی آمین یا رب العالمین..........
    • ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      10 5
      رژیم غاصب صهیونیستی بعد از حماس رو نمی‌بینه. اما اگه دید ما دعا می‌کنیم بیاد سراغمون. بهونه خوبیه برای تموم کردنش خخخ
    • علی ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      8 3
      تو رو الان باید به جرم خیانت به ایران مجازات کنن، امثال تو بمب ساعتی هستین که اسرائیل ازتون استفاده خواهد کرد برای ضربه به ایران، همین الان باید از کار انداختتون
  • ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    2 5
    بمب اتم به ایران خدمت نکند به چه کشوری خدمت کند؟ بمب اتم ایرانی رویای شیرین بشریت،
  • ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    6 0
    غزه مظلوم است. چون نه پدافند قوی دارد نه ضد زره قوی برای نابودی مرکاوا ۳ و ۴ نیاز به ضد زره در حد جاولین یا هر تاپ اتک قدرتمند دیگر. مظلومان غزه حتی موشک دوش پرتاب ضد هوایی استینگر هم ندارند.
    • ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      4 4
      در عوض تا دلت بخواهد موشک فشفشه ای دارند
  • حی ر ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    1 2
    اسراییل پیش قراولاشو با تانکها و خودروهای بی سرنشین مسلح به ربات میفرسته .کافیه با کاغذها آدمک مترسک جنبنده با باد درست کنند تا حسابی رباتها رو کلافه وتسلیم کنن وقتی کماندوهای تک تیرانداز بیمارستان رو محاصره کردن استفاده دود زا و سوزوندن لاستیک میتونه موثر باشه ایحاد ی جبهه سنگین تن به تن و بعد از زمین گیر کردن لشگر دشمن حمله انتحاری خودروهای پر از مواد منجره وزدن به دل لشگر .اینجوری کلی تلفات میدن و روحیه شون داغون میشه بجای تردد مکرر به داخل تونلها تقسیم شدن به گروههای کوچک و استتار و حمله پارتیزانی
    • ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      2 0
      تموم شد؟؟ خیلی تاثیرگذاربود
  • ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    5 2
    غزه تابوت اسرائیل خواهد شد. منتظر لحظه نهایی باشید بادن الله
  • ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    5 4
    نصف غزه رو گرفته نصف دیگه رو هم صاف کرده
  • علی ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    3 1
    داعش که از اینا جنگی در بود توسط ایران نابود شد اینکه یه مساحت کوچک رو با شدید درین روش بمباران کنی هنر نیست. صبر کن دیر نمیشه
  • ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    14 8
    چی زدی با این تیر خبر سال ۲۰۰۶ حزب اله با کورنت میزد
  • ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    3 1
    بدون شک مقاومت تونسته ضربات دردناکی به قوای زرهی دشمن وارد کنه اما این ضربات مثل جنگ 33 روزه به هردلیل انچنان کاری و دردناک نبوده که دشمن رو مجبور به عقب نشینی و قبول شکست کنه.
  • ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    2 5
    داستان شیرین زنده شدن سه امپراطوری باستانی ایران و یمن و عراق, زنده باد شرق مقدس، زمان اخراج کثافت استعمار فرا رسیده است.
  • ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    3 4
    هرکس در منطقه می‌خواهد سنگی جابه‌جا کند باید اول از امپراطوری فرانژادی ایران اجازه بگیرد» و «بدون ایران تحقق صلح ناممکن است»
  • ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    18 14
    عثمانی کشور جدا شده از ایران بود. ایران نماینده دو تمدن ایرانی و ترکی لست.
    • ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      5 4
      چتونه خداییش
  • ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    4 0
    القدومی نماینده حماس در ایران اذعان کرد: در این برهه حساس کنونی موضع های سیاسی و دیپلماتیک برخی کشورهای عربی و مسلمان فلج شده و نمی توانند حتی گذرگاه رفح، واقع در مرز مشترک مصر و فلسطین اشغالی، را باز کنند
  • ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    0 5
    بمب اتم به ایران خدمت نکند به چه کشوری خدمت کند؟ بمب اتم ایرانی رویای شیرین بشریت.
  • ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    3 3
    با این عملکردی که ایران تو نبرد غزه نشان داد
  • ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    6 1
    ما میدونیم شما هم میدونید ار پی جی هفت تاندوم یا همونی یاسین ۱۰۵ کلا ۶۰۰ میلیمتر نفوذ میکنه و از پس مرکاوا بر نمیاد. اگر حماس روی یاسین ۱۰۵ حساب کرده، خدا بهش رحم کنه.
  • ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    5 2
    مثلأ فیلمها قرار بود خبری را گذاشتید تأیید کنند؟ تمام چیزی که توی هر چهار فیلم بود فقط اصابت یک نفربر بود و بس!.
  • ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    4 1
    اسرائیل داره نسل کشی می‌کنه ما نشستیم به نظاره
  • علی ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    3 1
    تا دیروز فقط روس ها اوکراین رو میزدن، جدیدا هم غزه اسرائیل؟ خب خوبه دیگه دشمن نداریم
  • ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    5 0
    یک ماه و چند روز گذشته مقاومت نشستن دارن شلنگ تخته میندازن
  • ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    0 3
    برای یک مبارزه ی رسانه ای واقعی با اسرائیل نیازمند فیلسوف حقوق دان و کارگردان سینمایی خوب هستید و البته یک متخصص درست در ژئوپولیتیک تا بتونه براتون معناسازی کنه و مقاومت را به یک مجاهدت تبدیل کنه یعنی همچین تیم قوی و کوچکی لازم دارید علی علیزاده برانداز و مامور انگلیسه خیلی اطلاعات ندید دو حواستون به خانه که هست الحمدالله یا همه حواس به اون طرفه به خانه اندیشمندان علوم انسانی و ... رسما در حال کار برای از بین بردن مشروعیت هست و شما هم خواب مطالبی که گفته میشه اونجا را دنبال کنید دارند براتون اش می پزند کنار زدن کارگزاران سازندگی بخشی از پروژه براندازیست مواظب باشید .. و سلام خداوند اسلام عزیز را یاری کند انشا الله حتما نیاز به یک حزب میانه که نمایندگی از بخش میانی و تکنوکرات مسلمان اما نه نئو لیبرال استنفوردی کند دارید خیلی از بچه های مسلمان هستند که الان علاقه به تشکیل ایپحزب دارند و علوم سیاسی خوانده و فلسفه خوانده و حتی روحانی مسلمان درست و قوی خواهشا این حزب را بسازید تا براتون نساختند
  • ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    1 2
    محمدجواد ظریف در بخشی از یک سخنرانی در ارتباط با حمله تروریستی حماس به اسرائیل گفته است: «آیا ساکنین مناطق اشغالی شهروند غیرنظامی محسوب می‌شوند، ساکنینی که برای تحمیل اشغال به سرزمین اشغالی می‌روند؟» خوب منطق پروفسور و معمار برجام و ماله کش اعظم را ملاحظه کردید. منطق مشرق با این گزارش هم توهم هست نه بیان واقعیت ها
    • محسن IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
      0 0
      امیدوارم تا الان فهمیده باشی غیر نظامی در اسرائیل یه شوخی زشته.
  • انقلابی منطقی ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    1 0
    همه اذعان دارند
  • ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    4 4
    عرض میکنم با این قیافه و اخبار سایتتون اصلا هم ایرانی به حساب هم نمی آیید و باید گفت نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران.
  • ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    2 5
    بسم الله الرحمن الرحیم جانم فدای الله رهبری راه حاج قاسم
    • ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      0 1
      احسنت
  • ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    1 3
    غزه لبنان ایران
  • ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    1 0
    کلا شد 14 تانک
  • ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    1 0
    آفرین بالاخره درست نوشتی، واحد شمارش تانک دستگاه است. این مدت که اشتباه مینوشتی از دستت عصبانی بودم. این خطاها از مشرق پذیرفته نیست
    • میلاد ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
      0 0
      دستگاه نه عرابه واحد شمارش تانک است بیسوادا
  • ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    0 0
    عزیران درسته در این جنگ غزه دچار خسارت سنگین جانی و مالی شده ولی حماس باید این جنگ رو انجام می‌داد. با ادامه شهرک سازی در کرانه باختری روز به روز کرانه باختری کوچکتر و کوچکتر میشد و منزل فلسطینیان آنجا تخریب میشد .هر روز با حمله ارتش و پلیس اسرائیل به کرانه باختری تعدادی جوان شهید و تعدادی هم دستگیر میشدن و زندانی میشدن هر چند خردسال و نوجوان باشن .هزاران زندانی فلسطینی در بند در اسرائیل وجود داره و آزاد شدنشون امکان پذیر نبود .در حقیقت نسل کشی فلسطینیان در ماه‌های اخیر در کرانه باختری شدت گرفته بود.آیا حماس باید می نشست و نگاه میکرد؟خیر وجدان هیچ آزاده ای اینو قبول نمیکنه .باید مردم کرانه باختری هم مسلح بشن و راه حماس رو برن.درود بر رزمندگان مقاومت که ذلت رو قبول نکردن و نمیکنن
  • ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    4 1
    خیلی بیشتر است از اول حمله زمینی حداقل روز 10تانک منهدم شده اما اسراییلی ها کشته اشون و شمار تانک های منهدم شده رو نمیگن
  • حسین ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    7 1
    درود بر مجاهدان حماسی.
  • ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    3 1
    خودمون واقعا سردار دلها الان جاش خالیه ها...
  • ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    3 0
    مرگ بر آمریکا و اسراییل
  • ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    4 0
    اسرائیل باید نابود بشه
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    مرگ بر اسراییل خبیث غده سرطانی
  • ایرج IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    0 0
    خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق و سوریه. نامه امضا شد😅

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس