عرب‌ها از نفت به عنوان سلاح استفاده نخواهند کرد

مشاور بایدن گفته است که با وجود افزایش خشونت در خاورمیانه و بمباران غزه توسط اسرائیل، مطمئن است که تولیدکنندگان عربی نفت از انرژی به عنوان سلاح استفاده نخواهند کرد.

به گزارش مشرق، مشاور ارشد انرژی کاخ سفید گفته است که با وجود افزایش خشونت در خاورمیانه و بمباران غزه توسط اسرائیل، مطمئن است که تولیدکنندگان عربی نفت از انرژی به عنوان سلاح استفاده نخواهند کرد.

«آموس هوخشتاین» به فایننشال تایمز گفت که سطح همکاری بین ایالات متحده و تولیدکنندگان نفت خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی، در دو سال گذشته بسیار قوی بوده است.

او در گفت و گویی تاکید کرد: «نفت از زمانی که به کالایی مبادله‌شده تبدیل شد، گهگاه به سلاح تبدیل شده است، بنابراین ما همیشه نگران آن هستیم و در مقابل آن کار می‌کنیم، اما فکر می‌کنم در حال حاضر این‌طور نباشد. ما دو جنگ فعال در جهان داریم، یکی شامل سومین تولیدکننده بزرگ جهان [روسیه]، دیگری در خاورمیانه که در آن موشک‌ها نزدیک محل تولید نفت پرواز می‌کنند و با این حال قیمت‌ها نزدیک به پایین‌ترین نقطه سال است.»

هوخشتاین گفت: «این نشان می‌دهد که ما نسبتاً خوب تنش‌ها را مدیریت می‌کنیم، اما هرگز نمی‌توانیم استراحت کنیم و این یک وضعیت در حال تغییر است.»

این مقام آمریکایی افزود: «همکاری و هماهنگی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت در دو سال گذشته در تلاش برای جلوگیری از شوک‌های انرژی بسیار قوی بوده است.»

در عین حال هوخشتاین از اظهار نظر درباره احتمال تمدید کاهش تولید اوپک پلاس یا گفتگوهای دولت بایدن با عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان نفت خودداری کرد.

با این حال، او گفت که در دو سال گذشته واشنگتن در ارتباط مستمر و منظم در مورد بسیاری از موضوعات بوده است و افزود که چیزهای بسیار مهمی در روابط آمریکا با کشورهای منطقه وجود دارند. او اظهار داشت: «من فکر می‌کنم ما با تولید کنندگان در ایالات متحده، تولید کنندگان در خاورمیانه و سراسر جهان به تفاهم رسیده‌ایم. محدودیت‌ها وقتی که قیمت‌های انرژی را تحت تأثیر قرار دهد، بر رشد اقتصادی جهانی تأثیر منفی می‌گذارد و در نهایت بر خود تولیدکنندگان انرژی تأثیر می‌گذارد. آنها موقعیت ما را نسبتاً خوب می‌دانند و فکر می‌کنم من موقعیت آنها را درک می‌کنم. ما همیشه به توافق نخواهیم رسید، اما نکته اینجاست که می‌توانیم با هم کار کنیم.»

روابط بین واشنگتن و ریاض پس از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، متشنج شد. بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود قول داده بود که روابط ایالات متحده با پادشاهی عربستان را بدلیل مسائل حقوق بشری مورد ارزیابی مجدد قرار دهد و با شاهزاده محمد بن سلمان تعامل نکند.

از سوی دیگر روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره نزدیک بوده است. از زمان شکل‌گیری رژیم صهیونیستی تا ۲۰۲۳، امریکایی‌ها ۱۵۸.۶۶ میلیارد دلار کمک نظامی برای تجهیز نماینده غرب در سواحل شرقی مدیترانه اختصاص دادند. پیش از عملیات هفتم اکتبر حماس در عمق خاک فلسطین اشغالی، رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۳ قریب به ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی از واشنگتن دریافت کرده بود. اختصاص چنین کمک عظیمی به رژیم اشغالگر قدس نشان‌دهنده اهمیت راهبردی تل‌آویو در منطقه است. برخی تحلیلگران معتقدند آمریکا و دولت‌های اروپایی بر حفظ تسلط بر مسیرهای انتقال انرژی، تداوم شریان انتقال کالا- انرژی از تنگه هرمز، تنگه باب المندب و کانال سوئز رژیم صهیونیستی را به مثابه پادگانی نظامی برای تقابل با قدرت‌های فرا منطقه‌ای و کشورهای منطقه خاورمیانه می‌دانند. برهمین اساس پس از ضربه کاری عملیات طوفان الاقصی بر پیکره ساختارهای نظامی- امنیتی اسرائیل ناوها، جنگنده‌های تهاجمی، پهپادهای تجسسی، سامانه‌های پدافندی و حتی نیروهای مستشاری آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی راهی فلسطین اشغالی شدند. حمایت کامل واشنگتن- بروکسل- لندن از اسرائیل آن هم برخلاف میل دولت‌ها و اراده ملت‌های منطقه نشان دهنده جایگاه ویژه رژیم صهیونیستی در بلوک غرب است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    3 0
    افسار دست آمریکاست
    • ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      1 0
      دور ازجان زنها اینها اینها فواحش امریکا در منطقه هستند
  • ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    2 0
    ای کاش شیر نفت را روی اروپا و امریکا و اسراییل می بستند آن وقت سه روزه تسلیم میشدند
  • ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    اکثر سران کشورهای عربی غیرت ندارند چون افرادی ترسو - فاسد یا گاوهای شیرده ای بیش نیستند و از اسلام خبری ندارند
  • ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    ای کاش برادران یمانی لفمه را دور سر نجرخانده و مستقیما آرامکو را با خاک یکسان میکردند. غرب در آستانه فصل سرد تحمل بحران نفتی را ندارند هم آنها تنبیه سختی میشوند و هم خانواده منحوس سعودی که اسباب شرم و ننگ امت اسلام و در واقع بزرگترین دشمن مسلمانان هستند.
  • ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    سعودیه حتی با یک تهدید زیانی( نفتی ) میتواتست کار مقاومت را خیلی راحتتر کند اما تردیدی نیست که این خاندان انگلیس پرورده پیروزی مقاومت را شکست خودش میداند. رابطه با چنین خانواده ای دستآورد نیست عقبگرد است. به قبل از انقلاب و ارمانهایش. متاسفانه توسط جماعتی که همه را حذف و رد میکنند و خود را معیار انقلاب میدانند.
  • ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    به سیب زمینی بی رگهای عرب ( بلانسبت اعراب غیوروشجاع محورمقاومت) امیدی نیست ، چون همیشه تاریخ نوکردست به سینه غرب بودن وهستن وخواهند بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس