به گزارش مشرق، داود مهدوی زادگان یادداشتی را در کانال خود در ایتا با عنوان اراده فتح قله های پیشرفت و ترقی و حقارت طبع های بیمار منتشر کرد و نوشت:

حس صعود و فتح قله‌های مرتفع و دست نیافتنی ذاتاً لذت بخش است. وقتی کوهنوردی از اراده اش بر فتح قله ای مرتفع و صعب العبور سخن می گوید، علیرغم سختی هایی که در این کار وجود دارد، از شنیدن چنین سخنی شاد می شویم و او را تشویق کرده و برای موفقیتش دست به دعا بر می داریم.

وقتی اخبار لحظه به لحظه نزدیک شدن کوهنورد به قله و فتح آن را می شنویم، از خود بی خود می شویم و از شدت خرسندی در خود نمی گنجیم. حتی وقتی هم که کوهنوردمان در رسیدن به قله موفق نشود، او را سر زنش نمی کنیم بلکه به او امید می دهیم و از او می خواهیم دست از چنین اراده بزرگی بر ندارد.

این شکل از مواجهه با اراده معطوف به فتح قله های بلند مرتبه موافق با بلند طبعی انسان است. چون سرشت انسان متعالی است و اهداف رفیعه را طلب می کند.

بخاطر بلند طبعی است که می گوییم " ما ز بالاییم و بالا می رویم ". و بر اساس همین طبع متعالی است که اهداف پست و دَنیه را مذموم می شماریم و از انتخاب آنها حذر می کنیم. تنها طبع های ثانوی دَنیه است که چنین اهدافی را بر می گزیند.

چنانکه راه رسیدن به خدا در صعود و رفعتی است که به کمک کلمه طیبه و عمل صالح میسر می شود: " مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا ۚ إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ " ( فاطر : 10 ).

پس، سرشت استعلایی انسان خاستگاه اراده رشد و ترقی خواهی در همه عرصه های مادی و معنوی است. حتی اگر این اراده در رفتن به قعر دریاهای عمیق باشد.

هیچ صعودی و فتح قله ای بدون وجود سرشت استعلایی در انسان اتفاق نمی افتد. چون آدمی در این جهان به هبوط عادت کرده است و به دنائت در طبع خو گرفته است. به همین خاطر، اراده فتح قله ها کار هر کس نیست.

اینکه برخی ها برابر اراده های قدسی و آهنین در فتح قله‌های پیشرفت و ترقی بجای احساس شادی غضبناک و برآشفته می شوند و چنین اراده ای را از راه مغالطه و شبیه سازی های ناروا تحقیر می کنند، بخاطر دنائت طبع شان است. در غیر این صورت، دلیلی ندارد که اراده بر فتح قله ها را تحقیر کنیم.

نقد اراده فتح قله از جهت انتخاب و اولویت و نحوه راهبری معقول است اما نفی اساس صعود غیر عقلایی است تا چه رسد به تحقیر آن.

فرضاً هم جامعه ای در فتح قله پیشرفت نام کام شود ولی حق نداریم او را بخاطر چنین اراده مترقیانه ای سرزنش و تحقیر کنیم. بلکه حقارت و فرومایگی از آن خود این افراد است. چون آشکارا اذعان به ارزشمندی دنائت طبعی و بی ارزشی اراده بر پیشرفت و ترقی انسان و جامعه کرده اند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    1 1
    شما سوئد با چی میشناسی ؟ اسکانیا ولوو چین با چی ؟ هواوی .... آمریکا با چی ؟ کواکام و اینتل و تسلا تایوان با چی ؟ ایسوس ، ادیتا ، ایسر ، مدیاتک ژاپن مالزی اسپانیا کره و..‌ بماند اکثرشون سیستم بانکی و بسیاری امور منظم و درست است کسی دنبال حقارت نیست نمیشه حرف از پیشرفت بزنی ولی فقط همیشه از موشک و پزشکی ( استعداد شخصی ) بگی بقیه درجا پسرفت بعد بیان زوری ام ماشبن و لوازم خانگی و...بفروشی بگی تولید داریم درحالیکه هیچ جا خریدار نداره جز داخل موضوع اینه مردم نتیجه تو جامعه میبینن قضاوت میکنند چی صادر کردین ارز آوری داشته باشه ؟ فرش استعداد قدیمی ایران و کشاورزی هم پتانسیل خدادادی است که اونام مشکل دارن تو صادرات
  • ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    1 2
    یه نمونه بجز موشک و واکسن مثال بزن ببینیم ؟ همون نظامی چهارتا اسلحه و تانک مثال بزن ؟ مردم شمارو با استادیوم ورزشی و کیفیتش ، خودرو و کیفیتش ، لوازم خانگی و کیفیتش ، آسفالت جاده و کیفیتش ، ساختمانها و کیفیتش بانک و کیفیتش ، اینترنت و کیفیتش ، محافظت از جنگل و کوه و. قوه قضائیه و کیفیتش و عدالتش ، گمرک وو...‌ میسنجن نه اینکه اونجا همه چی داغون باشد
  • ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    2 0
    چندتاشرکت خصوصی چند سازه بروزداشتن محدود ولی ماواقعاپیشرفت داشتیم اماررکورد پیری جمعیت دردنیا وفرارنخبگانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس