خرابکاری‌های غرب، نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند

خبرگزاری فرانسه می‌گوید: ایران برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده و از همکاری با آژانس کاسته اما، قدرت‌های غربی از ترس تشدید تنش‌های خاورمیانه، تمایلی به سخت‌گیری در قبال تهران ندارند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در حالی کاهش همکاری‌های ایران، کمترین واکنش ایران به بدعهدی‌های آمریکا و تروئیکای اروپایی در توافق هسته‌ای بوده است، فرانس‌پرس در گزارشی نوشت: «گزارش محرمانه آژانس‌، نشان‌می‌دهد غنی‌سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی به سطح تسلیحاتی ۶۰درصد، نزدیک شده است. این در شرایطی است که حذف شماری از بازرسان و امتناع از نصب مجدد تجهیزات نظارتی در مراکز اتمی‌اش، چالش‌های تازه‌ای را برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند.»

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: قدرت‌های غربی در هراس از تشدید تنش‌های خاورمیانه، در شرایطی که جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را به‌پیش می‌برد و همزمان همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده است، تمایلی به سخت‌گیری علیه جمهوری اسلامی ندارند.

بر اساس این گزارش، در شرایطی که شورای حکام آژانس می‌گوید: اقدامات اخیر ایران، مرزهای بی‌سابقه‌ای را جابه‌جا کرده است، اما از ارائه قطعنامه الزام‌آور نیز خودداری کرده است.

یک دیپلمات ارشد در جمع‌بندی بن‌بست کنونی به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: وضعیت بسیار تیره و تار است، اما واقعیت این است که هیچ علاقه‌ای برای تحریک جمهوری اسلامی به واکنش در شرایط جنگ در خاورمیانه وجود ندارد.

فرانس‌پرس اذعان کرد: شکست برجام در سال ۲۰۱۸ میلادی و به‌دنبال آن، پیشبرد برنامه هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی، وضعیت را پیچیده‌تر کرده است.

بر اساس این گزارش، در بحبوحه تشدید تنش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان مورد حمایت جمهوری اسلامی، به نظر می‌رسد هدف از رویکرد محتاطانه قدرت‌های غربی، جلوگیری از تشدید تنش‌های منطقه‌ای و سرریز شدن احتمالی درگیری‌ها است. از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر و متعاقب آن حمله هوائی و زمینی اسرائیل به غزه، نگرانی‌هایی در مورد یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر به‌وجود آمده است. آژانس در گزارش خود که چهار روز قبل منتشر شد، اعلام کرده بود: مذاکرات با تهران در مورد دو موضوع مهم، نصب تجهیزات کنترل و بازرسی بیشتر در تاسیسات هسته‌ای و دریافت پاسخ‌های قانع‌کننده در مورد کشف آثار اورانیوم در دو تأسیسات هسته‌ای ایران، بدون پیشرفت به پایان رسیده است. ایران در واکنش به این گزارش عنوان کرد که سؤالات آژانس بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر طرح شده و این کشور هیچ تعهدی برای پاسخگویی به آنها ندارد.

در همین حال یورونیوز در گزارشی ضمن طرح این سؤال که چرا قدرت‌های غربی در مقابل تهران منفعل هستند؟ نوشت: ایجاد ممنوعیت فعالیت شماری از بازرسان هسته‌ای سازمان ملل متحد، فعال نبودن دوربین‌های نظارتی در مراکز هسته‌ای و افزایش ذخایر اورانیوم نزدیک به درجه تسلیحاتی، سه موضوع مهم در پرونده هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. با وجود این، قدرت‌های غربی از ترس تشدید تنش‌ها در خاورمیانه از اقدام عملی در برابر فعالیت هسته‌ای ایران خودداری می‌کنند. یک دیپلمات بلندپایه وضعیت پرونده ایران در آژانس را این‌گونه خلاصه می‌کند: «غم‌انگیز است، اما واقعیت این است که در حال حاضر هیچ‌ فردی نمی‌خواهد ایران را به واکنش در برابر جنگ اسرائیل و حماس وادار کند.»

در نشست شورای حکام آژانس که این هفته در وین برگزار شد، آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا اگرچه عدم همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم کردند اما از ارائه قطعنامه انتقادی خودداری کردند. با این حال بنا به گفته لورا هولگیت، سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به شکل بی‌سابقه‌ای از محدودیت‌ها عبور کرده است. فرانسه هم نگرانی خود را از عملکرد «غیرقابل توجیه» ایران اعلام کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آنکه قدرت را در این کشور در دست گرفت تلاش کرد تا از طریق گفت‌وگوها در وین به احیای برجام کمک کند اما این روند از تابستان ۲۰۲۲ به بن‌بست رسید. تهران در ماه سپتامبر تصمیم گرفت از ورود شماری از بازرسان ممانعت کند. این در حالی بود که این کشور نصب دوباره دوربین‌های نظارتی در مراکز هسته‌ای‌ را به تعویق می‌انداخت.

کلسی داونپورت، کارشناس انجمن کنترل تسلیحات گفت: «اکراه شورای حکام آژانس قابل درک است. این موردی است که ژئوپلیتیک بر موضوع منع گسترش تسلیحات غلبه می‌کند.» غرب از گسترش جنگ غزه به اسرائیل و لبنان، نگران است.

اذعان خبرگزاری فرانسه و یورونیوز به هراس قدرت‌های غربی از گسترش جنگ در صورت سخت‌گیری علیه برنامه هسته‌ای ایران در حالی است که برخی محافل مرعوب یا مأمور غرب، روایتی خلاف واقعیات ارائه کرده و با لحنی غرب‌هراسانه ادعا کرده‌اند باید مراقب دام غرب برای کشاندن ایران به میدان جنگ بود. این محافل در گذشته نیز در حالی مدعی بودند می‌خواهند سایه جنگ را از سر کشور دور کنند که بیشترین تهدید و ناامنی و تخریب و تحریم و ترور، در دوره مدیرت آنها رخ داد و اگر درایت نظام در برخورد قاطع با تهدیدهای فزاینده دشمن نبود، امروز به جای گرفتاری دشمنان ایران با جنگ و بحران‌های متعدد، کشور ما باید گرفتار جنگ و ناامنی می‌شد. اما همین حالا رسانه‌های غربی اذعان می‌کنند که دولت‌های متبوع آنها، نگران باز کردن جبهه‌ای جدید و لو در حد فشار علیه برنامه هسته‌ای ایران هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • کیوان ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    16 2
    درود بر رزمندگان اسلام...سلام بر شهیدان...مرگ بر آمریکا و اسراییل جنایتکار دیوصفت
  • ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    8 2
    این در حالیه که آمریکا و فرانسه و انگلیس خودشون بمب اتم دارن.به نظرم اینکه ما بمب اتم نساختیم بک اشتباه بزرگ بود.هم تحریم رو به جون خریدیم و هم از حقمون گذشتیم.
  • ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 8
    با تغییر موضع چین نسبت به ایران، غرب هم رفته رفته به این نتیجه رسیده است که دست از حمایت پنهان از جمهوری اسلامی بردارد.
    • ، ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      4 0
      حمایت ، چی میزنی 😂 غرب از کشور هایی مثل اسرائیل حمایت می‌کنه که هم اسلحه میده بهش و گناه هاشو می پوشانند ، غرب نیازی نداره از ایران پنهانی حمایت کنه چون به ایران وابسته نیست و هر چیزی بخواد از بقیه کشورها میگیره حتی شده رایگان، غرب از شما مخالفان جمهوری اسلامی نمی‌رسه که بخواد پنهانی کاری بکنه . خود جمهوری اسلامی هم از شما نمیترسه چه برسه به غرب
    • ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      2 0
      ۱۱:۰۰ سنتی و صنعتی را همزمان نزن شبیه چاهزاده یابو نتانی میشی👎
    • محمود ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 0
      اخوی کدام حمایت غرب از ایران منظور شما اعلام لیست دانشمندان هسته ای ایران به اسرائیل برای ترور آنها بود.و یا کمک‌های علمی و اقتصادی به ایران غرب هیچ وقت با ما خوب نبوده حتی در زمان ضعف و روابط دولت‌های اصلاح طلب این غرب وحشی حقوق بشری فقط و فقط به کوچک کردن و تجزیه ایران می اندیشد وبس خداوند مکر و حیله آنها را به خودشان برگرداند آمین.
    • ترابیان ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 0
      قرص هایت را شسته شده بخور هر گوسفندی شده تحلیلگر سیاسی و اقتصادی و نظامی
    • ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 0
      غرب از جمهوری اسلامی حمایت میکنه؟! جمهوری اسلامی یه حامی داره اون هم خداست،بشین سر جات
  • حسین ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    4 1
    در آینده هیچ ایرانی نامی از ترسو ها و خائنهایی که در راکتور اراک بتن ریختند نمیبرد،حاکمان شجاع و مقتدر هستند که باعث سربلندی کشور و ملت میشوند،انشاالله مسئولین کشور با درایت و شجاعت نهایت قدرت نظامی را برای ایران عزیز تدارک خواهند دید و با ساخت زراد خانه اتمی امنیت کشور تضمین خواهد شد.
    • ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 1
      از همون خائن ها یکیشون الان وزیر شده
  • ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    تمایلی به سخت گیری ندارند؟! این غرب وحشی و آمریکا 40 ساله هر غلطی خواستن انجام دادن ولی شکر خدا به اهدافشون نرسیدن اون هم بخاطر خون پاک شهداء و استقامت ملتی بوده که دوست رو از دشمن به خوبی تشخیص داده؛ و امروز در جنگ علیه مردم غزه و کشتار زنان و کودکان جلوی چشم همه جهان مشخص شد آمریکا، غرب و اسرائیل چه جانوارانی بودن و غرب پرست ها چه عوضی هایی. یه مشت بربر وحشی چند صد ساله افتادن به جون ملت ها و کشتار و غارتشون بعد حرف از حقوق بشر، انسانیت،آزادی بیان و ... میزنن!؟!؟؟! وحوش بربر.
  • علی ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    اگر برجام رو دوباره اجرا کرده بودیم به بهانه طوفان الاقصی اسراییل به ما حمله اتمی میکرد اکر بمب اتم نمیسازید لااقل امکان ساختش رو حفظ کنید تا حداقل دشمن برای حمله اتمی به ایران راحت تصمیم نگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس