اپوزیسیون

یکی از راهبردهای محل انتقاد به رسانه‌های اپوزیسیون در حوادث ۱۴۰۱ رفتن به سراغ چهرهای رادیکال و منفور بین مردم ایران است.

به گزارش مشرق، یکی از راهبردهای محل انتقاد به رسانه‌های اپوزیسیون در حوادث ۱۴۰۱ رفتن به سراغ چهرهای رادیکال و منفور بین مردم ایران است.

عبدالله مهتدی، مریم رجوی و حتی پرویز ثابتی، رئیس اداره سوم ساواک از جمله این شخصیت‌ها هستند که علی‌رغم نداشتن وجهه اجتماعی برای به آشوب کشیدن فضای داخلی ایران به کار گرفته شدند. برخی رجوع اپوزیسیون به چنین شخصیت‌هایی را یکی از مهم‌ترین دلایل شکست پروژه آشوب عنوان می‌کنند. با وجود شکست پروژه براندازی، پروژه سفیدشویی اما همچنان ادامه دارد.

شبکه منوتو که برای چندمین بار اعلام کرده فعالیت رسانه‌ای‌اش رو به پایان است، ترجیح داده در اندک ساعات باقی‌مانده از عمر باتری خود را نیز خرج پاک‌سازی چهره پرویز ثابتی کند. شخصیتی که حتی در خاطرات خودش نیز وجهه موجهی ندارد بر روی پرده نمایش منوتو موجه جلوه داده شده و برایش مستند مظلومیت ساخته می‌شود.

برای بررسی چرایی نبش‌قبر شخصیت ثابتی توسط منوتو و تلاش این شبکه برای سفیدشویی چهره او، روزنامه فرهیختگان با محمد رحمانی، پژوهشگر تاریخ به گفت‌وگو پرداخته‌ که در ادامه مشروح آن را از نظر می‌گذرانید.

پرویز ثابتی همواره و در روایت‌ها جزء چهره‌های مرموز دستگاه شاهنشاهی‌ بوده؛ فردی که زود از ایران خارج شد و تا زمان انتشار کتابش خیلی حضور پررنگی در رسانه‌های فارسی‌زبان نداشت تا اتفاقات سال گذشته که تصویری از او منتشر شد و واکنش‌های زیادی به همراه داشت. علت عدم حضور وی در رسانه‌ها و حضور الان ثابتی در مقابل دوربین و ساخت مستندی درباره ساواک را چطور می‌توان تحلیل کرد؟

پرویز ثابتی از منفورترین شخصیت‌هایی است که رژیم ‌پهلوی به خودش دیده. چرا؟ چون نوک پیکان دستگاه برخورد سخت و مشت آهنین رژیم بود. درواقع با شخصیتی مواجه هستیم که حتی بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی آن زمان، که امروز در کتگوری شخصیت‌های نزدیک به پهلوی به حساب می‌آیند هم با آنها از طرف این شخصیت برخورد شده بود.

چنین شخصیتی طبیعتا باید در لایه‌های زیرین و پسینی نگه داشته شود و درباره‌اش سخن نگویند.

خصوصا پس از پیروزی انقلاب، با آن مشروعیت نزدیک به مطلقه جمهوری اسلامی، این وفاق ملی را برای‌ دستگاه پهلوی و امنیتی این رژیم ایجاد کرد. منفوریت ساواک به حدی بود که توسط خود پهلوی منحل شد تا مقداری مقبولیت و محبوبیت ازدست‌رفته رژیم پهلوی را بهبود ببخشد.

برخی از تحقیقات، نقش ساواک در فروپاشی پهلوی را به صورت جداگانه بررسی کرده است. در سطوح مختلف این تحقیقات را داریم که شدت برخورد، اثر آونگی ایجاد کرد و خودش سبب نارضایتی برخی طبقات شد.

حالا با همه این تفاسیر، چه می‌شود فردی با این اوصاف رسانه‌ای می‌شود؟ می‌دانید که از بهمن ۱۳۵۷ تا بهمن ۱۴۰۱ هیچ خبر و تصویری از پرویز ثابتی نبود.

این را هم درنظر داشته باشید که از خانواده‌ای بهایی صحبت می‌کنیم و جامعه ایرانی، یک جامعه مذهبی به شمار می‌رود؛ به نحوی که خود پرویز ثابتی می‌گوید از دبیرستان مسلمان شده است.

در این مستند می‌گوید که در یک خانواده بهایی بود و خودش را نیز بی‌دین معرفی می‌کند. اما در جامعه سنتی و جامعه مذهبی ایران، طبیعتا چنین وصله‌ای برای تبلیغات‌شان مثبت نیست.

تمام این موارد را درنظر بگیرید. می‌خواهیم به این پاسخ برسیم که چرا در آن زمان مطرح نشد.

در وقایع دهه ۵۰ تنها به عنوان کارپرداز مطرح بود و اسم و شخصیتش در حد یک مقام امنیتی بود و نه در حد یک رجل شاخص سیاسی. خاطرات خیلی زیادی نیز درباره شدت برخورد ثابتی با افراد هست که حتی برخی از روسای ساواک، شکایت داشتند.

خود شاه نیز در بعضی جاها می‌گفت این فردی که این گزارشات را می‌نویسد، مشکل دارد.

اما چرا اکنون مطرح شد؟ چه وقتی پرویز ثابتی مطرح می‌شود؟ بهمن ۱۴۰۱ با شعار زن زندگی آزادی. خب این ماجرا مفهوم دارد. یعنی تا به اینجا این افراد احساس می‌کردند که رونمایی از پرویز ثابتی به رویکرد تبلیغاتی جایگزین‌سازی رژیم پهلوی آسیب می‌رساند.

اگرچه رویکرد جایگزین‌سازی ضعیفی بود اما باید بپذیریم که طول مدت‌زمان، متاسفانه محبوبیت پیدا کرده است و به اینجایی که امروز هستیم، رسیده‌ایم.

درواقع اینها دوقطبی‌ای تعریف کرده‌اند، با این عنوان که ما یک قطب جمهوری اسلامی داریم و یک قطب برانداز داریم. قطب جمهوری اسلامی به مذهب گره خورده و از طرفی هم قطب دوم مانند گذشته نمی‌تواند به میدان بیاید و از خودش علائم مذهبی نشان دهد.

در سالیان اخیر متاسفانه بخشی از قشر جوان که حافظه تاریخی جدی هم ندارند و به دنبال آزادی در دین، روابط و فرهنگ هستند، احساس می‌کنند که رژیم پهلوی مقداری از این آزادی‌ها را برایشان خصوصا در سبک زندگی، قائل است؛ از این رو محبوبیتی برای رژیم پهلوی ایجاد شده است. بسیاری از این موارد ریشه در ضعف صداوسیما و بخش‌های تبلیغاتی داخلی دارد.

همین شبکه منوتو و خیلی از شبکه‌های دیگر که با پول‌های کلان درحال مدیریت هستند، بسیار در این هژمون فکری فعال هستند و توانسته‌اند موفقیت‌هایی نیز کسب کنند. مانند مستند «فرح»، «رضاشاه» و سایر مستندهای دیگری که می‌خواهند چهره‌ای مقتدر، ایران‌دوست و حتی مخالف هژمون غرب به تصویر بکشند.

حساسیت‌های مذهبی دیگر مثل سابق نیست و اساسا نیازی به ریاکاری و دین‌نمایی ندارند و حتی دین‌نمایی ممکن است به ضررشان هم باشد و باید به ایران پیش از اسلام متوسل شوند؛ در این موقع است که کم‌کم از پرویز ثابتی رونمایی می‌کنند. چرا؟ چون می‌خواهند بگویند که ساواک اشتباه نکرده است و هر کدام از چهره‌هایی که ساواک به سراغ‌شان رفت یا چریک‌های قاتل بودند یا روحانیونی بودند که اکنون حاکم شده‌اند.

بنابراین می‌شود از ثابتی هم با همه نقاط سیاه کارنامه‌اش یک قهرمان ساخت و به مجموعه قهرمانان پوشالی ساخته‌شده توسط رسانه‌های وابسته به پهلوی افزود.

در سوابق ثابتی این موضوع مطرح می‌شود که بهایی بوده و تابعیت اسرائیل داشته، اسناد و اطلاعاتی درباره ارتباط ثابتی با سازمان‌های امنیتی رژیم‌صهیونیستی وجود دارد؛ چه در دوران رژیم چه بعد از خروج از ایران و زمانی که در رسانه‌ها حضور پیدا نکرد؟

در بهایی بودن خانواده ثابتی هیچ شک و شبهه‌ای نیست و خودش نیز در مستندش به‌صراحت این موضوع را بیان کرد، یعنی هم اسناد و هم دیگر مطالب حکایت از این امر دارد.

در رابطه با ارتباط بهایی‌ات با اسرائیل نیز این مساله اظهر من الشمس است. اساسا اینکه یک رابطه جدی و ارگانیک وجود دارد یک امر روشن و بدیهی است و نیازی نیست ما کوشش کنیم و سندی بیاوریم؛ چراکه خود فرد بیان کرده و ساختار نیز ساختار روشنی است و جزء بدیهیات این حوزه است.

فارغ از اقدامات امنیتی به نظر می‌رسد اتهاماتی در موضوعات مالی و فسادها در دستگاه رژیم پهلوی مورد توجه ثابتی بوده و خودش ادعا می‌کند فساد افرادی را لو داده است، اما اتهاماتی نیز متوجه خود اوست. روایت دقیق این اختلافات چیست؟

در واقع نکاتی که خود ثابتی در کتابش درباره فسادها گفته و در همین مستند نیز اشاراتی داشت به‌نوعی می‌خواهد خودش را یک چهره عدالتخواه و مبارز با فساد معرفی کند.

برای همین هم تاکید می‌کند که این فسادها یک‌چندم فسادهای این نظام نیست. ثابتی قصد دارد وجهه‌ای برای ساواک بتراشد. بدیهی است وقتی رژیمی ساقط می‌شود به این دلیل است که محبوبیت ندارد.

فقدان محبوبیت بخشی از آن به فسادهای آن دوره بازمی‌گردد. ثابتی تلاش می‌کند که نارضایتی و سقوط رژیم را گردن همین افراد فاسد بیندازد و بگوید که خود دستگاه نیز درصدد مبارزه با این چهره‌ها بود. اما نباید نادیده بگیریم که برخی از همین دعواها هم تسویه‌حساب‌های شخصی است، یعنی خیلی از این اتهام‌هایی که مطرح می‌شود ریشه در اختلافات شخصی شخصیت‌های سیاسی در همان سال‌ها دارد.

در واقع پرونده‌سازی صورت می‌گرفت. این در کتاب‌ خود ثابتی نیز وجود دارد.

قهرمان‌سازی از شخصیت منفوری همچون ثابتی یعنی ارتجاع اپوزیسیون

با توجه به اینکه منوتو پرداخت به این مساله را در دستور کار قرار داده این ابهام به وجود می‌آید که کسانی در شبکه منوتو حضور دارند یا ارتباطاتی با افراد ساواکی دارند یا حتی افرادی در تاسیس و تشکیل این شبکه موثر بوده‌اند که وابسته به سرویس‌های امنیتی از جمله ساواک بوده و حالا سفیدشویی اقدامات ساواک را در دستور کار دارند. چقدر این موضوع سندیت دارد؟

در بخش اول پاسخ دادم که اساسا شبکه منوتو در چهارچوب ترویج پهلوی کمک می‌کند و تمام مستنداتش در همین چهارچوب تعریف می‌شود.

خصوصا مستندی که به فضاهای تاریخی می‌پردازد و از پهلوی قهرمان‌سازی می‌کند. اکنون نیز اگر دقت کنید درباره سفر ربع پهلوی به اسرائیل مانند سخنگوی رژیم‌صهیونیستی به اخبار اسرائیل پرداخت.

این نشان می‌دهد در مدیریت شبکه و تیم تصمیم‌گیرنده آن از نزدیکان پهلوی حضور دارند. می‌بینید که ادبیات آن نیز ادبیاتی مبتذل و رادیکال است؛ چراکه فکر می‌کند که با این ادبیات می‌تواند به آنارشیسمی دامن بزند که دامن جمهوری اسلامی را بگیرد.

باید بدانیم که پرویز ثابتی و دستگاه ساواک اساسا منفوریت‌شان به جمهوری اسلامی بازنمی‌گردد.

چه گروه‌های چپ، چه گروه‌های اسلام‌گرا و چه گروه‌های نزدیک به پهلوی که مثلا خیرخواه رژیم بودند از شدت برخورد ساواک شکایت می‌کردند و این یکی از نشانه‌های این است که ما با یک استبداد مواجه بودیم.

استبداد را اگر بخواهیم مرور کنیم متبلور در نام پرویز ثابتی است، یعنی نماد آن در حکومت پهلوی پرویز ثابتی است. همین فرد می‌آید و تبدیل به چهره می‌شود. مثال بزرگ‌تر دیگر این تلاش برای تغییر چهره در وقایع و آشوب‌های اخیر در کشورمان، شعار «رضاشاه روحت شاد» است. چرا؟ چون رضاشاه چهره کاملا منفوری بود و وقتی از کشور رفت در سال ۱۳۲۰ مردم جشن گرفتند.

حتی محمدرضا جرأت دفاع از پدرش به آن معنا را نداشت و تاکید می‌کرد که ما روش جدیدی را پی می‌گیریم. اولین نخست‌وزیری که آمد در نطق رادیویی‌اش تاکید کرد که دوره رضاشاه به پایان رسیده است و شاه جدید به سبک دیگری فرمانروایی می‌کند.

مصدق نیز مطرح می‌کند که محمدرضا بسیار محبوب‌تر است؛ چراکه روش پدرش را در پیش نگرفته است. الان هم کم‌کم تبلیغات به شکلی پیش می‌رود که برخی به سراغ قطب‌های مخالف با جمهوری اسلامی می‌روند. یکی همین مجاهدین‌خلق و دیگری سلطنت‌طلب‌ها هستند. ما به شکلی ارتجاع را شاهد هستیم. بازگشت ثابتی به تعبیری یک ارتجاع استبدادی است.

اینکه شما بروید به سراغ خشن‌ترین و منفورترین فرد و از او قهرمان بسازید. ما باید روی این مساله کار کنیم که اگر هم به نظام جمهوری اسلامی انتقاد دارید و خود را در دسته اپوزیسیون می‌دانید چرا به سراغ پرویز ثابتی می‌روید؟ چرا به سراغ حکومت رژیمی می‌روید که پایه‌های مشروطه را لق و پایه‌های تصنعی برای آن ایجاد کرد؟ این کاملا یک ارتجاع است و پرویز ثابتی نماد این ارتجاع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    5 2
    طبیعیه وقتی اساس تبلیغات سیاسی بشه شاه ابلیس بود یه قطب مخالفی پیدا میشه میگه شاه قدیس بوده. این ها نتیجه افراط و تفریطه و مسائل رو 0 و 1 دیدنه
    • محمودسلمانی ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 1
      قصه اینجاست که زنده کردن این شکنجه گرها.ذمر این نکته است که کشتن حق شماست ای کاش همه تون رو میکشت و دادن ادامه ماموریت ناتمام او به قصابان خیابانیست و آرمانی دیگر پورنوروزی دیگر عجمیانی دیگر..
  • ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    15 13
    درود بر آقای پرویز ثابتی
    • حقگو ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      2 8
      برای شما متاسفم که با این مطلب جهنمی شدی و اگر توبه نکنی در جهنم به ساواکی ها خواهی پیوست.... این حرفی که زدی یعنی تو هم در گناه شکنجه و قتل و تجاوز ساواک سهیم هستی مثل اینکه یزید را تشویق کنی تا در به شهادت رساندن امام حسین ع و یارانش سهیم شده باشی
    • ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      7 1
      ان شاء الله که باهاش محشور بشی.
    • ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      8 1
      دلت خوش باشه که چون مشرق کامنت تو و همفکرهات رو منتشر میکنه حتما اکثریت هستید !
  • ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    10 8
    کابوس چپی ها و مارکسیست ها و مجاهدین درود بهش
    • ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 0
      احمق ثابتی دشمن انسانیت بود، کنی کارها و جنایتهایش را بخوان تا شاید بفهمی
  • محمودسلمانی ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    2 10
    یک ناهنجار سالهاست فرهنگ سازی میشود باید همه شون رو میکشتی! با همین مجوز نوزاد غزه تکه تکه میشود و هروقت اسم ثابتی می‌آید صدای پای شورش هم می آید دانایان خود اشاره را گرفتند.. تطهیر یک شکنجه گر ترویج ادامه کار نکرده ی او در کف خیابان با آرمان ها عجمیان هاو پورنوروزها و آن افسر شهید عریان یدن و با آبروی کردستانی است که حتی من مدعی نامش یادم نمی آید و از او پوزش می طلبم..
  • محمودسلمانی ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 2
    یک ناهنجار سالهاست فرهنگ سازی میشود باید همه شون رو میکشتی! با همین مجوز نوزاد غزه تکه تکه میشود و هروقت اسم ثابتی می‌آید صدای پای شورش هم می آید دانایان خود اشاره را گرفتند.. تطهیر یک شکنجه گر ترویج ادامه کار نکرده ی او در کف خیابان با آرمان ها عجمیان هاو پورنوروزها و آن افسر شهید عریان یدن و با آبروی کردستانی است که حتی من مدعی نامش یادم نمی آید و از او پوزش می طلبم..
  • ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    10 4
    چقدر ساواک و افرادی از ساواک که در ایران موندند افرادی از ساواک که بخشی از گروهای مبارز بودنود و ..... در جهت دادن به سیاست های جمهوری اسلامی دخیل بودند چقدر این افراد حضور داشتند و بخشی از مردم را شبکه کردند و و بعد خواسته های اقتصادی سیاسی یا امثال ایران مال را به وجود آوردند ؟؟؟؟
    • ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      1 0
      خودت فهمیدی چی نوشتی؟! فقط زری زدی نامربوط که سر و تهش با هم نمیخواند
  • ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 3
    ثابتی امشب لو داد که بهزاد نبوی سوپر عنقلابی ننه اش شاه دوست بوده
  • ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    10 0
    خیلی خوشحال نباشید،من و تو میره،جاش یه شبکه جدید با نیروهای جدید میاد.
  • ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    سلام نتونستم با این مطلب ارتباط بگیرم. بهتر از این هم می تونست باشه
  • ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    2 3
    اون موقع حکومت را بهایی ها اداره می کردند در خاطرات خود ثابتی دقیق میشه این موضوع را متوجه شد
  • ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    4 12
    چوپان بهائی که غارت کرد و فرار کرد
  • مهران ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 0
    با سلام میز و صندلی پرویز ثابتی در موزه عبرت یا زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری هنوز موجود است. در همین زندان هست که بسیاری از زندانیان سیاسی در زمان شاه تحت مخوف‌ترین شکنجه های زمان شاه زیر نظر همین آقای ثابتی قرار می گرفتند. سفید نمایی از ساواک و از جنایتکارانی همچون پرویز ثابتی، برای موجه جلوه دادن رژیم دست نشانده پهلوی در کشور ما ایران است. خود پرویز ثابتی به اذعان خودش دورهای آموزشی خودش را در اسراییل و آمریکا و انگلیس گذرانده. پرویز ثابتی از جلادان شاه بود و با خروج او از ایران ، اقدامات ضد وطنی او در جهت منافع اسراییل و آمریکا هنوز ادامه دارد. البته در مستندی که در باره پرویز ثابتی در تلویزیون من و تو ساخته شده ،سعی شده که از او یک شخصیتی سیاستمدار و آگاه به سیاستهای روز که فقط از او خواسته می‌شده مقالات و یا گزارشات مختلف در مورد موضوعات سیاسی روز از جمله انتخابات و یا نحوه برگزاری انتخابات در زمان شاه را بنویسد بسازند. در این مستند از شکنجه، قتل و تجاوز به زندانیان زن چیزی گفته نمی شود. در آخر اینکه اگر پرویز ثابتی بی گناه بود ، چرا بیش از چهل سال است که یک زندگی مخفیانه و دور از رسانه را اختیار کرده؟
  • سید ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    2 10
    نجس تر، پست تر، خبیث تر، لئیم تر، رذل تر، شقی تر، پلشت تر، نحس تر و شریرتر از بهائی تا کنون در نظام خلقت آفریده نشده است! حتا از خوک هم منفورتر و مشمئز تر هستند!!!!
  • تیمسار ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    3 1
    جای کتگوری می نوشتی دسته بندی بهتر بود
  • ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 1
    پیوند رجوی و ثابتی خیلی جالبه
  • ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    5 1
    الان هم ثابتیسم هست
    • ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 0
      حتما واسه همان هست که از استاد دانشگاه تا نماینده مجلس و بازیگر و...... هر حرف دروغی میزنند ولی نه باهاشون برخورد میشه، نه ناخنشون کشیده میشه، نه آپولو سوار می‌شوند و نه موی یاد اسب در....‌‌میکنند که هیچ حقوق و مزایای شأن را هم از دولت میگیرند!!!! تو دچار حماقتیسم پوک مغزی هستی
  • ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    2 9
    این ملعون ضاله یک بهایی حرامزاده بود که از شکنجه مسلمانان فارغ از مسائل امنیتی مملکت به عقده گشایی رسیده بود و لذت می برد
  • ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    3 10
    شبکه منو وتو واینترنشنال و ووآ مثلث شبکه های برانداز که به تبلیغ صهیونیستها وبهاییان مشغولند وحامی وتطهیرشکنجه گرانند
  • ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 0
    این حرامزاده سگیونیست کفتار صفت و همدستان پلیدش کف پا و ساق پای مبارزین را با میله داغ سوراخ میکردن و برای زنده نگهداشتن آنان آنان را به بیمارستان شهربانی در خیابان بهار می آوردند. و من خودم شاهد بودم و چ.ن تحمل دیدن قربانیان این جنایات را نداشتم و خواستم استعفا از بیمارستان دهم ولی با توصیه پدرم نزد حاج آقا یحیی طالاقانی عبادی امام جماعت مسجد طالقانی خیابان ظهیرالاسلام رفتیم و با توصیه ایشان برای کمک هرچه بیشتر به مبارزین شکنجه دیده با حفظ تقیه در بیمارستان شهربانی ادامه دادم تا بتوانم کمکی یرای درمان و کاستن درد و آلام آن عزیزان باشم. خدا لعنت کند آن جماعت ملعون و الباقی این حیوانات پست تر از کفتار همچون ثابتی خبیث را
  • ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    3 1
    پناه بر خدا لحظه ای حتی در اوج اغتشاشات سال گذشته فکر نمیکردم این افراد مبتذل سیاسی مورد بحث و گفتگو در داخل کشور شوند و اصولا جدی گرفته شوند و بقول اشاره ای در مصاحبه بالا « کار مان به اینجا برسد »
  • ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 1
    این نشان می دهد اپوزیسیون ادم حسابی ندارد ادم حسابی ترشان شده این ثابتی اینها دیگه چه بدبخت هایی هستن ثابتی اگر شاه دوست بود می ماند از شاهش دفاع می کرد نه اینکه زودتر از شاه از مملکت فرار کند می ماند می گفت همه این گند کاری ها را من کردم نه شاه و خودش را بلا گردان شاه می کرد اینها نه شاه دوستن نه ایران دوست اینها پول دوستن شاه و مملکت را هم برای چاپیدن و پول پارو کردن می خوان
  • ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    2 11
    ثابتی لعنت الله علیه.
  • پژمان ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    6 2
    به هر حال جمهوری اسلامی جواب نداده و اگه سیستم پهلوی مونده بود ما الان دارای اقتصاد و صنعت و توریسم و محیط زیست بهتری بودیم.
  • کارمند ساده ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 4
    چرایی این است که ترک فعل بخش بین الملل قوه قضاییه در ارتبا ط با این گونه افراد را گوش زد کند به این قوه ب خ ...
  • ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 10
    مخالفین جمهوری اسلامی ایران اوج ابتذال و ارتجاع را در مقاله با انقلاب از خود به نمایش گذاشتند نوستالژی پهلویسم حکومت فاسد و بی هویت وابسته اوج ابتذال و نادانی افراد فریب خورده از اصلاحطلبان مزدور خائن است رضا ربع دوزاری فقط بدرد دربانی یک چلوکبابی جنوب تهران میخورد
  • ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    11 2
    آرزوی سلامتی برای آقای ثابتی
  • ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    0 0
    این ثابتی نیست. پسرعموی عموپورنگ مجری برنامه کودکه. عمو پورنگ باهاش عکس داره.
  • کیا ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    1 0
    مستند ثابتی که از من تو پخش شد نشان داد ساواک یک خبرگزاری آرام بوده و همه تقصیرات با دیگران بوده از جمله نصیری و حتی شاه و ایشان یعنی ثابتی بک رو شنفکر مصلح که فقط چند بار اتفاقی برای بازدید رفته اند اوین. این مستند را فقط کسانی که آن دوران را ندیده اند و تجربه شنیدن نام وحشت انگیز ساواک را به یاد نمی آورند ممکن است باور کنند که قصد سازندگان این مستند هم همین بوده . مصداق رنگ کردن گنجشک به جای قناری.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس