کد خبر 1551140
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
اگر «توماج» در عصر پهلوی بود!

توماج صالحی رپری است که چندی پیش، حکم اولیه او به حبس تقلیل یافت و پس از آن علیرغم جنجال فراوان، با قرار وثیقه آزاد شد. اگر چنین اتفاقی در دوران پهلوی می‌افتاد، واکنش رژیم در مواجهه با او چگونه بود؟

به گزارش مشرق، اخیرا خبری در رابطه با توماج صالحی رپری که در پی ناآرامی‌های سال گذشته به تشویش اذهان عمومی پرداخت در رسانه‌ها سر و صدای زیادی به راه انداخت که در آن حکم اولیه این رپر طی چند ماه، به حبس تقلیل یافت. اما چند روز پیش، بعد از گذشت چند ماه، وی با قرار وثیقه آزاد شد.

اما اکنون قصد داریم بررسی کنیم که اگر چنین اتفاقی در زمان پهلوی رخ می‌داد، واکنش آنان نسبت به این اتفاق چه بود. با توجه به اعتراض حامیان پهلوی و سلطنت‌طلبان به بازداشت توماج صالحی و حمایت همه‌جانبه از او، نگاهی به وضعیت زندانیان سیاسی در دوران پهلوی انداخته و چند سند تاریخی را بررسی می‌کنیم.

اگر «توماج» در عصر پهلوی بود!+ عکس

فِرِد هالیدِی، نویسنده روابط بین‌الملل و خاورمیانه، در کتاب «ایران: دیکتاتوری و توسعه» می‌نویسد:

«ساواک دست‌کم به سه شیوه متمایز آدم می‌کشت. اولاً عده زیادی را مستقیماً به گلوله می‌بندد. از هنگامی که در سال ۱۳‌۵۰شمسی مقاومت چریکی آغاز شد، ده‌ها جوان رسماً به این طریق کشته شده‌اند. گرچه، شاید رقم واقعی از این بیشتر باشد! به نظر می‌رسد گاهی ساواک ترجیح می‌دهد مخالفان را بجای دستگیری عمداً بکشد. ثانیاً عده‌ی قابل ملاحظه‌ای پس از محاکمه در دادگاه‌های نظامی تیرباران می‌شوند. در دهه‌ی ۱۹‌۵۰میلادی [دهه ۱۳۳‌۰شمسی]، پیش از تأسیس ساواک، وزیر امورخارجه سابق در حکومت مصدق و حداقل ۳۶ افسر ارتش به این ترتیب تیرباران شدند. از ۱۹‌۷۱ تا ۱۹‌۷۶ میلادی [۱۳‌۵۰ تا ۱۳‌۵۵ هجری شمسی] ، بیش از ۳۰۰ نفر پس از محکومیت در دادگاه‌های نظامی رسماً تیرباران شدند. ثالثاً عده‌ی بسیاری بر اثر بدرفتاری، با شکنجه زیر بازجویی یا در زندان جان خود را از دست می‌دهند.»

اگر «توماج» در عصر پهلوی بود!+ عکس

عمده سلطنت‌طلبان، یک تصویر غیرواقعی از دوران پهلوی منعکس می‌کنند؛ تصویری رویایی و افسانه‌ای که شبکه‌های ماهواره‌ای در قالب مستند برای مخاطبانشان ساخته‌اند. فعالان رسانه‌ای سلطنت‌طلب نیز در فضای مجازی، یک دروغ بزرگ را در مورد آزادی‌ در دوران پهلوی دائم تکرار می‌کنند. برای مثال شاید شما هم دروغِ «ایران در سال ۱۳‌۵۲ آزادترین کشور جهان شناخته شد» را شنیده باشید.

برای اثبات این دروغ شاید این نکته جالب باشد؛ پروفسور جیمز بیل، استاد روابط بین‌الملل کالج ویلیامزبورگ ویرجینیا، در کتاب خود که تحت عنوان «عقاب و شیر: تراژدی روابط ایران و آمریکا» منتشر شده، می‌نویسد:
«مارتین انالز، دبیرکل عفو بین‌الملل، در سال ۱۳‌۵۲ شمسی گفت: سابقه هیچ کشوری در جهان در زمینه حقوق‌بشر، بدتر از ایران نیست.»
با توجه به اظهار نظر دبیر کل عفو بین‌الملل در همان سال، چگونه می‌توان گفت که ایران آزاد ترین کشور جهان شناخته شده بود؟

اگر «توماج» در عصر پهلوی بود!+ عکس

اما در رابطه با موضوع حقوق بشر و وضعیت زندانیانی توماج صالحی در دوران پهلوی نیز، می‌شود به اسناد دیگری اشاره کرد. مثلا یرواند آبراهامیان، مورخ ایرانی-آمریکایی غرب آسیا در کتاب«ایران بین دو انقلاب» می‌نویسد:

«در اوایل سال ۱۳۵‌۶ هجری شمسی، سازمان عفو بین‌الملل در لندن که در گذشته بیشتر بر زندانیان سیاسی بلوک شرق متمرکز بود، توجه خود را به کشورهای غیرکمونیست معطوف داشته و کشف کرد که ایران یکی از «شدیدترین نقض‌کنندگان حقوق‌بشر در جهان» است. کمیسیون بین‌المللی حقوق‌دانان در ژِنِو که محافظه‌کارتر بود، رژیم [پهلوی] را به «استفاده سیستماتیک از شکنجه و نقض حقوق اولیه مدنی شهروندان» متهم کرد. انجمن بین‌المللی حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد نیز، نامه‌ی سرگشاده‌ای خطاب به شاه صادر کرد و در آن، رژیم را به نقض شدید حقوق‌بشر متهم نموده و از او خواست که به وضعیت اسف‌بار حقوق بشر در ایران سر و سامان دهد.»

اگر «توماج» در عصر پهلوی بود!+ عکس
زندان ساواک

اکنون که به اعدام زندانیان سیاسی اشاره شد، شاید نظر شخص محمدرضا پهلوی نیز برای شما جالب باشد. اسدالله علم در یادداشت روز ۶ خرداد ۱۳‌۵۱ می‌نویسد: «عرض کردم: اگر واقعاً دست کسی به خون آلوده نباشد چرا باید کشته شود؟ برای صِرف همکاری با محرّکین، مجازاتِ اعدام، زیادی است.

شاهنشاه فرمودند: ولی در قانون محاکمات نظامی، اینها هم متهم در آشوب و بَلوا هستند و باید اعدام شوند!
عرض کردم: درست است ولی وجداناً صحیح نیست؛ چه بسا راه بیایند و بعدها اصلاح شوند.
فرمودند:مثل اینکه تو هم پفیوز شده‌ای...«!»
خاطرات علم، جلد دوم، چاپ چهارم، صفحه۲‌۸۸.»

اگر «توماج» در عصر پهلوی بود!+ عکس

حتی می‌شود به تعداد و تکثر زندانیان سیاسی در آن دوره نیز اشاره کرد؛ جان فوران، استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه سانتا باربارا کالیفرنیا، در کتاب «مقاومت شکننده: تاریخ تحولات اجتماعی ایران از سال ۱۵۰‌۰ میلادی تا انقلاب» می‌نویسد:

«اگرچه تأیید این آمار دشوار است اما [به هرحال] عفو بین‌الملل در ۱۳‌۵۵ هجری شمسی ، این تعداد را بین ۲۵ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر برآورد کرد و اعلام داشت: «هیچ کشور دیگری در جهان از نظر تعداد سوء سابقه در حقوق بشر به پای ایران نمی‌رسد». از دهه ۱۳‌۴۰هجری شمسی، شکنجه، بخش غیرانسانی و ددمنشانه ولی معمولِ روند بازداشت و بازجویی بود.

هدف از این اقدامات ساواک، «گسترش جَو وحشت، بدگمانی، بی‌اعتقادی و بی‌تفاوتی» در سراسر کشور بود و از این لحاظ ساواک بخش جداناشدنی رابطه کلی دولت با جامعه ایران را تشکیل می‌داد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 34
  • ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    51 22
    توماج قمار بدی علیه مردم ایران راه انداخت و بدم باخت. پناه بر الله
    • ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      26 6
      ولی نظر کرور کرور گاو ماهواره چیز دیگه س.
    • ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      2 3
      از توماج بدترش همونیه که علیه قاضی مقیسه رپ خونده چرا نمیگیرینش
    • ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      8 1
      همه رفقهاشو لو داد تا خودشو نجات بده از رپر بیشرف تر نداریم
  • ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    33 15
    توماج باید سرکشی و یاغی گری را برای همیشه ترک کند. ان شالله
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      1 0
      دیگه فرصت نمیکنه، چون سفر آخرت در پیش داره، و چه بد سفری!!!
  • ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    32 9
    توماج فقط همین را میخواست که تیتر روزنامه ها شود اینها همه کاسبانی بیش نیستند همه سران فراری قمپوزیسیون فاند بگیر و پادوی صهیونیسم و امریکا هستند این واقعیت را خودشان هم کتمان نمیکنند .توماج هم کاسب است این کاسبهای پر سرو صدا تا حالا به یک خانواده فقیر کمک نکرده اند فقط دولپه مشغول خوردن هستند . اینها یاد گرفته اند که با شانتاژ و هیاهو فرا افکنی و ننه من غریبم و با خیانت به مردم و آرمان شهدای انقلاب میتوانند چند دلاری جمع کنند همین .دغدغه اینها نه انسانها هستند نه انسانیت .45 سال است ما اینها را میشناسیم. ضمنا ساواک شاخ را صهیونیستهای کودک کش تعلیم میدادند و کل دربار و رفقاشون یابهائی بودند یا بدتر از بهائی .الان هم بهائی ها با نفوذ به جاهائی و با پنهان کردن مسلک خود ,مشغول جاسوسی برای صهیون هستند.
  • ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    46 6
    توماج .تومان ...اینها کین...دارین بزرگشون میکنین
    • ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      7 20
      شما چرا اینقدر بی ادب هستید؟ ایشون یه نظری داره که مخالف نظر شماست، چرا توهین میکنی؟ البته معمولا آدم های بی منطق به توهین روی میارن.
  • میثم ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    49 12
    اگه همچین کسی در عربستان بود تا حالا هزار بار اعدام شده بود ، یاغی شدن
  • ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    9 24
    توماج صالحی هم آقازاده است
  • ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    17 6
    توماج صالحی اینکار رو کرد تا احتمالا خودش دلاری چند و ناچیز بدست بیاره و اسمی در کنه ، ولی نکته بسیار مهم تر اینجاست که تبعات اقدامش برای مردمش چه بود ؟ کشورهای غربی رو در مواضع اشتباه و غلط خودشون مبنی بر تحریم ناجوانمردانه مردم عزیز ایران مصمم تر کرد ، هر کس که بر ضد منافع هموطنان بیگناهش کار کنه، در هر لباس و مسلکی که باشه قطعا خائن به ملتی بیش نیست
    • حاجی ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      2 9
      شما هم دنبال پولی مگه؟ نادان همه را به کیش خود پندارد.
    • ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      2 3
      پس حاجی نادون نباش
    • ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
      1 1
      ظاهراً در دنیای برهنه نمایی قمپزسیون تو هر چیزی نرخی داره حتی حرف زدن ، اگر تو دنبال دلاری من دنبال ریال نیستم، ضمنا نادان هم تویی که از یک خائن به منافع مردم شریف ایران دفاع میکنی
  • ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    6 4
    فقط کافیه زندگی محمدعلی عمویی رو مرور کنیم شخصی که ۲۵ سال در زندان های شاه دوام آورد و بر ضد حزب توده سخنی نگفت ولی پس از دستگیری در سال ۶۱ انواع و اقسام حرف ها رو بر علیه کمونیست ها و توده ای ها بر زبان آورد؟!
    • ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      3 3
      نکنه مثل رجوی نفوذی ساواک بوده
    • ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      4 3
      به خاطر اینه که توی مناظره ها با شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتح و ... کم آوردن و متوجه تفکر باطل کمونیست شدن
  • ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    11 2
    توماج قبل دستیگری خودش تو فیلمش گفته بود فرار کنید دست من و رفیقام بهتون برسه همتون رو سلاخی میکنیم کلا بخاطر همین فیلم بود دستگیر شد خب من از توماج سوال دارم چطور تو میخوای اینار رو سلاخی کنی بعد انتظار داری بعد دستگیری اینا کاریت نداشته باشن چیزی مصرف میکنی توماج ؟
    • رضا ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      5 2
      احسنت
  • ... ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    6 5
    پس تکلیف خون های جوانان ملت چی میشه که با دعوت به اغتشاش این نامردان ریخته شد اینان نشون دادن که برای گرفتن پناهندگی اینکارهارو میکردن
  • ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    3 4
    ای بابا توماج و با بزرگ مردانی که علیه پهلوی و در حقیقت استعمار انگلیس و آمریکا قیام کردن یکی میکنید؟اونهایی که از این حمایت کردن احمق تر از خودشن
  • حسین ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    17 7
    این گوساله لایق بودن بین آدم‌ها نیست، آزاد کردنش جرمه
  • ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    12 3
    اگر ساواک ازکسی فقط یک کلمه صحبت ازاوضاع مملکت ویا داشتن یک نوشته ویاکتاب یا اگربه کسی شک می کردند بلافاصله شخص دستگیر وبا خشونت وشکنجه بااورفتارو گاهی خانواده اورا بعدازدستگیریش آزارهم می دادندواگردرشکنجه فرد دوام نمی آوردجنازه اوراهم به خانواده تحویل نمی دادندوآن رابه صورت مخفی وناشناس دفن می کردند
  • ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    9 2
    زمان شاه داشتن یه کتاب میتونس باعث دستگیری و ساواک و شکنجه بشه نمونه های زیادی سراغ دارم یکیش پدر دوستم که بخاطر یه کتاب که مال خودش هم نبود و حتی نخونده بود دستگیر و بازداشت و شکنجه شد. توماج اگه اونزمان بود یا اولین سیلی میشد خدمتکار ساواک یا همون موقع اعدامش میکردن .
  • رضا ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    8 2
    یک هزارم جنایت های ساواک کافیه برای اثبات دیکتاتوری شاه پهلوی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس