وحید مرادی: ماندن یا رفتن داورزنی بستگی به نظر وزارت ورزش دارد

سرپرست فدراسیون والیبال ضمن اعلام برنامه‌هایش برای این فدراسیون در دوران فعالیتش دارد به تشریح شرایط انتخاب سرمربی برای تیم‌های ملی آقایان و بانوان پرداخت.

به گزارش مشرق، وحید مرادی سرپرست جدید فدراسیون والیبال امروز یکشنبه در نشست خبری خود که در سالن شماره یک کمیته ملی المپیک برگزار شد، با تمجید از زحماتی که در گذشته برای احیا و در اوج ماندن والیبال صورت گرفته است، به تشریح برنامه های خود برای اداره فدراسیون در دوره سرپرستی اش پرداخت.

داورزنی مسیر یزدانی خرم را ادامه داد

سرپرست فدراسیون والیبال در ابتدا گفت: از زحمات داورزنی در فدراسیون والیبال تشکر می‌کنم. او جمعا ۱۷ سال در فدراسیون والیبال حضور داشت و به اتفاق تیمی که در اختیار داشت توانست موفقیت‌های درخشانی در والیبال ایران کسب کند. زمانی که مرحوم یزدانی خرم بذری در والیبال کاشت، داورزنی این مسیر را ادامه داد و به جایی رسید که والیبال ایران تنها رشته تیمی است که در سطح جهان مطرح است. وظیفه خودم می‌دانم از او تشکر کنم. گمانه‌زنی‌هایی زیادی در مورد رفتن یا ماندن او مطرح می‌شد که منتظر تصمیم نهایی وزیر ورزش بودیم.

تغییر در تشکیلات فدراسیون والیبال

مرادی عنوان کرد: ساختار فدراسیون تشکیلاتی دارد که ما قصد بازنگری در آن را خواهیم داشت تا کارهای اداری و جاری روان‌تر پیش برود. استفاده و جذب نیروی‌های کاربلد در وهله اول به خصوص کسانی که در این رشته اهلیت دارند، در اولویت ماست. کسانی که در بخش اداری فدراسیون کار می‌کنند توانایی مدیریتی آنها مدنظر است، این جزو برنامه‌های فدراسیون والیبال است. امیدوارم دست به دست هم بدهیم تا به والیبال کشور کمک کنیم.

ناکامی مقطعی داشتیم

سرپرست فدراسیون والیبال عنوان کرد: در دورانی که فدراسیون والیبال پشت سر گذاشت هشت تیم در اختیار داشت، تیم زیر ۱۶ سال در آسیا قهرمان شد. تیم نوجوانان و جوانان هم در مسابقات جهانی قهرمان شدند. به طوری که تیم جوانان حتی یک شکست در کارنامه خود نداشت. اما در رده بزرگسالان تیم ناکام بود که من نام آن را ناکامی مقطعی می‌گذارم. اگر تیم خوب کار می‌کرد و نتیجه نمی‌گرفت می‌توانستیم بگوییم تیم تلاش کرد اما نتیجه نگرفت، ولی آن چیزی که باعث شد هم فدراسیون و هم اصحاب رسانه احساس نگرانی کنند این بود که نتایج درست نبود و ما می‌توانستیم بهتر نتیجه بگیریم.

والیبال افت نکرده است

مرادی تاکید کرد: ما می‌توانستیم الان در جایگاه رنکینگ جهانی شرایط بهتری داشته باشیم با این حال معتقد نیستیم پتانسیل والیبال افت کرده است. یکی از بزرگان والیبال می‌گفت امروز روز پرفروغ ژاپن است اما به زودی باید شاهد افول این تیم باشیم، به این خاطر که ژاپن پشتوانه‌ ندارد، در حالی که والیبال ایران پشتوانه‌ دارد و ما جوانانی داریم که می‌توان به آینده آن امیدوار باشیم. حضور این جوانان به ما نوید می‌دهد که والیبال ایران با پشتوانه‌هایی که دارد به روزهای طلایی برمی‌گردد.

گزینه های فدراسیون کدام است؟

مرادی به مهم‌ترین اولویت فدراسیون اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین اولویت ما انتخاب سرمربی تیم ملی است.‌ فدراسیون والیبال با بیش از ۱۵ مربی برجسته والیبال دنیا مذاکره کرد، دوستان گزینه‌هایی ایرانی هم مدنظرشان بود. دو جلسه کمیته فنی برگزار شد که به نظرم باید این کمیته ساماندهی شود و محدودتر و تخصصی‌تر جلو برود. از بین ۱۵ گزینه برخی اعلام آمادگی کردند و برخی جواب رد دادند و برخی تمایل داشتند که با والیبال ایران کار کنند، اما بعد از المپیک می‌توانستند به ایران بیایند که مورد نظر ما نبود. در نهایت ۴ گزینه نهایی شد که برخی از آن‌ها برنامه به ما دادند با این حال من این موضوع را به کمیته فنی واگذار می‌کنم تا بهترین انتخاب صورت بگیرد.تلاش ما این است که تا بهمن به نتیجه برسیم و با مربیان به توافق برسیم و کارشان را شروع کنند.

مشکلی که سرمربی خارجی دارد

وی گفت: تعداد زیادی از بازیکنان خارج از ایران هستند و لیگ امسال تهی از بازیکنان شد. وقتی مربی به ایران می‌آید باید لیگ را بررسی کند و در نهایت کارش را شروع کند. حدود ۳۹ بازیکن ایران خارج از کشور هستند و آنها باید آمادگی داشته باشند. اسامی چهار مربی خارجی مطرح است که کمیته فنی در مورد آنها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وظیفه ام ریل گذاری در فدراسیون است

وی در پاسخ به این سوال که برنامه‌های وی به گونه‌ای است که گویا رییس فدراسیون است، گفت: وظیفه من این است که حتی اگر چند هفته در فدراسیون باشم ریل گذاری کنم تا کسی که در آینده به عنوان رئیس انتخاب می‌شود کارش هموار باشد. فدراسیون والیبال کارهای بسیار مهمی دارد و نمی‌توان دست روی دست گذاشت و کارها را پیگیری نکرد.

برای مجمع وزارت تصمیم می گیرد

مرادی به زمان برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون والیبال اشاره کرد و گفت: در مورد برگزاری مجمع باید وزارت ورزش و جوانان این موضوع را اعلام کند. تمایل فدراسیون این است که هر چه زودتر مجمع برگزار شود تا کارها به درستی پیش برود. ما نمی‌خواهیم زمانی را از دست بدهیم.

بازنشسته نیستم

وی در مورد بازنشستگی‌اش عنوان کرد: خیلی از دوستان به دلیل سابقه‌ای که من در ورزش دارم تصورشان این است که من بازنشسته هستم در صورتی که این طور نیست. من دو هفته قبل پیگیر موضوع بازنشستگی خودم بودم، علت عدم بازنشستگی‌ام هم به دلیل اختلافات با بخش حقوقی و اداری وزارت ورزش بود و درخواست بازنشستگی داشتم. این ابلاغ هم که صورت گرفت با این حال امیدوارم به مرور انجام شود و ما هم از بلاتکلیفی در بیایم.

وضعیت انتخابات چه می شود؟

وی در مورد تعویق مجمع انتخابات فدراسیون گفت: ما می‌بایست تا قبل از پایان سال تا دهه سوم اسفند، انتخابات را برگزار کنیم که مهلت ثبت‌نام از نامزدها دوباره تکرار نشود، یا اینکه باید در سال آینده انتخابات را برگزار کنیم که دوباره باید ثبت‌نام از نامزدها صورت بگیرد.

نمی خواهیم شیرازه والیبال بهم بخورد

مرادی گفت: برگزاری مجمع انتخابات هم به وزارت ورزش ارتباط دارد و در جلسه‌ای که قرار است برگزار کنیم تصمیم نهایی را به ما اعلام خواهند کرد. با این حال اگر قرار باشد انتخابات بعد از المپیک برگزار شود تمام تلاش ما این است که شیرازه والیبال بهم نخورد.

از تجربیات داورزنی استفاده می کنیم

مرادی در پاسخ به این سوال که داورزنی تاچه اندازه در کنار والیبال است، گفت: هیچ مدیری نمی‌تواند ادعا کند کارش عاری از نقص و اشتباه است. خروجی والیبال در این سال‌ ها موفقیت این رشته ورزشی بوده که همه آنها مرهون زحمات داورزنی بوده است. فدراسیون رندانه از تجارب داورزنی استفاده خواهد کرد ولی این به این معنا نیست که شیوه اعمال مدیریت یکی باشد، قطعا تغییراتی صورت خواهد گرفت، ضمن اینکه داورزنی نامزد ریاست و نایب‌رئیسی کنفدراسیون والیبال آسیاست و امیدوارم بتواند یکی از این دو کرسی را به دست بیاورد تا والیبال از این موضوع بهره ببرد.

تغییرات خاصی نخواهیم داشت

مرادی در پاسخ به این سوال که آیا در فدراسیون تغییری ایجاد می‌کنید، گفت: سرپرستانی که تغییرات را انجام می‌دهند که یا خیلی ورزشی نیستند یا دوست دارند به نوعی مهره چینی کنند که فرد مورد نظرشان بیاید. نگاه من این است شرایط را بدون تنش و حاشیه جلو ببریم. دنبال تغییرات خاصی نیستیم. چند استان ۱۱، ۱۲ هیات با سرپرست اداره می‌شوند سعی می‌کنیم مجامع انتخاباتی هیات‌ها را برگزار کنیم. در هیات‌ها هیچ گزینه خاصی مد نظرمان نیست. فدراسیون روالش را بدون اعمال نظر کارش را جلو می‌برد.

معروف جزو گزینه های سرمربیگری تیم ملی است

وی در مورد انتخاب سعید معروف گفت: یکی از گزینه‌ها سعید معروف بود و هست. داورزنی علاقه‌اش این بود که این فرصت به مربی ایرانی داده شود. ما اختلاف نظراتی در این مورد داشتیم. با سعید صحبت نکردیم، قطعا معروف یک پتانسیل والیبال ایران است اما معتقدم ما نباید سرمایه‌ها را بسوزانیم. به همین خاطر تاکید دارم کمیته فنی بهترین تصمیم را بگیرد. فدراسیون والیبال یک بار تجربه مربی ایرانی داشته است بنابراین ما باید خیلی حساب شده کار کنیم. معروف یک ظرفیت برای والیبال ایران است، به همین خاطر تصمیم در مورد کادر فنی به بعد از جلسه کمیته فنی موکول خواهد شد.

اختلاف نظر بین بازیکنان همیشه وجود داشته

مرادی در مورد اختلاف بین موسوی و عبادی‌پور عنوان کرد: دوستانی که در سطح قهرمانی ورزش کردند در جریان هستند که اختلاف نظر بین همه بازیکنان وجود دارد اما رفاقت بازیکنان با این اختلاف نظرها کنار نمی‌رود. وقتی سید موسوی به تیم ملی آمد اولین عکس العمل را عبادی پور داشت و فورا اعلام کرد به دلیل کسوت و سابقه موسوی او باید کاپیتان باشد، البته که برخی دوستان صحبت‌هایی مطرح کردند اما ما به عنوان فدراسیون چنین برداشتی نداریم که این دو بازیکن با هم اختلاف دارند. اگر هم اختلافی وجود داشته باشد این وظیفه سرمربی تیم ملی است که بازیکنان را به خط کند و اختلاف نظرها و مشکلات برطرف شود.

با ۱۵ مربی دنیا مذاکره کردیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر در کمیته فنی بازگشت به عقب نیست، گفت: فدراسیون رایزنی کرد و ۱۵ مربی از بهترین‌های دنیا را در لیست قرار داد و با آنها مکاتبه کرد و نتایج آن را در کمیته فنی مطرح کرد. دوستان در جلسه کمیته فنی، در جریان قرار گرفتند و ویژگی‌ هر کدام از مربیان را مورد بررسی قرار دادند. ما به دنبال شوآف نیستیم و باید کسانی برای والیبال تصمیم بگیرند که به روز و کاملا فنی باشند تا بتوانند تصمیم خوب بگیرند و پای انتخاب‌های خود هم بایستند.

واکنش به اختلاف دو ملی پوش

مرادی در پاسخ به این سوال که شنیده می‌شود اختلاف عبادی پور و موسوی بسیار عمیق است، عنوان کرد: چیزی که شما برداشت می‌کنید با اطلاعاتی که ما داریم قدری متفاوت است. در همان جلسه اولی که سید موسوی آمد آقای عبادی پور رسما کاپیتانی را داد. نه فدراسیون گفته بود و نه کسی دیگر. این حرکتی است که بین ورزشی ها است. کمک کننده باشید که اگر اختلاف نظری وجود دارد به آنها دامن بزنیم چون چیزی را حل نمی‌کند. اگر اختلاف نظری وجود دارد که خیلی هم خوب است وجود دارد اما باید کمک کنیم دوستی‌ها محکم‌تر شود. میلاد عبادی پور و سید موسوی ظرفیت های برای والیبال هستند.

دنبال قرارداد ۵ ساله هستیم

مرادی در پاسخ به این سوال که خواسته فدراسیون از گزینه‌های خارجی چیست، گفت: اگر به گزینه نهایی برسیم دنبال قرارداد پنج ساله به صورت یک، دو، دو باشد. پیشنهادمان این است و مربی را محک می‌زنیم اگر کارش را درست انجام داد ادامه می‌دهد. کار بسیار سخت است و شاید شانس ما برای المپیک در پیش رو زیاد نیست اما دستمان را بالا نمی‌بریم و نمی‌ایستیم. حتما با مذاکراتمان این را به عنوان درخواستی جدی مطرح می‌کنیم. مربیان بزرگ دنیا در فکرشان این است که در المپیک روی صندلی تیم کدام کشوری بنشنند.

توضیح در مورد گزینه های تیم ملی

سرپرست فدراسیون والیبال در مورد گزینه‌های مربیگری برای هدایت تیم ملی و ترکیب مربیان خارجی و ایرانی عنوان کرد: اسامی گزینه‌های تیم ملی مطرح شده است. از بین آنها کادر فنی را با کمک کمیته فنی تعیین می‌کنیم. فکر نمی‌کنم خارج از این اسامی باشد. شاید ترکیب مربیان خارجی و ایرانی ترکیب مناسب‌تری باشد. سودش برای کشور ما و تیم ملی در این مقطع بیشتر است. برگزاری مجمع هم بستگی به نظر وزارت ورزش دارد. فدراسیون والیبال نمی‌خواهد زمان را از دست بدهد. اگر بگویند در اسفند است با همین توان کار را ادامه می‌دهیم و اگر بعد از المپیک هم باشد باز با این شتاب جلو می‌رویم.

نامزد ریاست نیستم

مرادی در پاسخ به این سوال که قبل از اینکه به عنوان سرپرست انتخاب شود نامزد ریاست فدراسیون والیبال بوده است، گفت: موقعی که ثبت نام کردم شاید به فکر بازنشسته شدن نبودم. اینکه سرپرست فدراسیون کاندیدا نشود قانون نیست اما آقای هاشمی وقتی به وزارت آمد گفت این درست نیست و بهتر است سرپرست کاندیدا نباشد. من کاندیدای ریاست نیستم و امیدوارم در همین فرصتی که به من داده شده کار را درست انجام بدهم.

واکنش به حواشی بازیکنان تیم ملی

وی در مورد حواشی‌های تیم ملی و ویپ کشیدن برخی بازیکنان در تمرین تیم ملی عنوان کرد: ما نباید فراموش کنیم که بازیکنان تیم ملی والیبال مثل بقیه تیم‌ها، جوانان این کشور هستند و بعضا ممکن است انسان‌ها رفتارهایی داشته باشند که با پیراهنی که بر تن کرده باشند تناسب نداشته باشد. یک بازیکن باهوش و اثرگذار باید توجه کند برخی رفتارها شخصی است و نباید زمانی که پیراهن تیم ملی بر تن دارد آنها را انجام دهد. ما هم این موضوعات را شنیدیم اما به چشم ندیدیم. این مسائل به سرپرست تیم برمی‌گردد. بازیکنان همه جوان هستند و شاید نیاز به توجه بیشتری دارند. من منکر این اتفاقات نیستم، متأسفانه این مسائل به وجود آمده است. باید کادر فنی بیشتر به این موضوعات توجه کند و به رفتارها و نظم تیمی توجه کند. زمانی که ولاسکو هدایت تیم ملی را برعهده داشت، من در جایی دیگری مشغول بودم اما در جریان بودم که او تنها به مسائل فنی و تاکتیکی توجه نمی‌کند بلکه به نظم تیمی و رفتار بازیکنان هم تاکید زیادی داشته است. بنابراین حتی گاهی وقت‌ها نیاز است که بازیکن هدایت شود تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.

اختیار تام برای انتخاب سرمربی خارجی بانوان

مرادی در پاسخ به این سوال که قصد دارید برای تیم ملی زنان مربی خارجی انتخاب کنید، بیان کرد: خانم محمدیان در حوزه کاری‌شان اختیار تام دارند و تصمیم می‌گیرند. البته با سرپرست فدراسیون مشورت می کنند اما نمی‌خواهم تصمیمات در بخش زنان هم صرفا در بخش مدیریتی گرفته شود. معتقدم خانم محمدیان با توجه به شناختی که دارد می‌تواند تصمیم خوبی بگیرد.

در بخش زنان ظرفیت‌هایی بالایی داریم. تحربه ناموفقی در زمینه اوردن خانم الساندرا داشتیم. موافق اوردنش نبودم و یکی از اختلاف نظرهایم با آقای داورزنی همین بود. دلایل مد نظرم را هم داشتم. خانم الساندرا در مقطع کوتاهی در جوانان ایتالیا فعالیت می‌کرد و آنجا هم ولاسکو راهنمایی‌اش می کرد. سابقه کار حرفه‌ای نداشت یک مربی آموزشی بود. به هر حال به گونه‌ای تحمیل شد و نتیجه‌اش را هم دیدیم. دوستانی که با او رفته بودند می گفتند نمی‌تواند حتی کارهایش را انجام بدهد، در ترکیب نمی‌دانست باید چکار کند مگر می‌شود مربی حرفه‌ای در مورد ترکیب تیمش چیزی نداند.

شاهد بودید که تیم ما به رده هشتم سقوط کرد که بخش عمده آن نتیجه کارهای خانم الساندرا بود. فدراسیون قصد جذب مربی خارجی برای زنان را دارد اما مربی حرفه‌ای خانم که در سطح جهان مطرح باشد، در بخش زنان انگشت شمار است. یک خانم چینی مربی خوبی است که به آمریکا رفته و می‌تواند کمک کند اما موفق نشدیم با او ارتباط بگیریم. با خانم محمدیان صحبت می‌کنیم اگر گزینه مناسبی پیدا کند قطعا فدراسیون سرمایه گذاری می‌کند. از ظرفیت بانوان در بخش قهرانی باید بهره بگیریم. دختران بااستعدادی داریم ونیاز دارند با هدایت مربی خوب کار خود را جلو ببرند.

از همه فضای فدراسیون استفاده می کنیم

وی در مورد نایب رئیس فدراسیون والیبال عنوان کرد: من با حفظ سمت سرپرست فدراسیون شدم. دوستان کمک می‌کنند و از همه فضای فدراسیون استفاده می‌کنیم تا کار درست جلو برود. در مورد کمیته آموزش هم قرار است در آینده تصمیم‌گیری کنیم، این کمیته اهمیت زیادی دارد و باید انتخاب درستی صورت بگیرد.

وی در مورد حضور بخش خصوصی در والیبال گفت: در چندین سالی که در ورزش بودم به این موضوع تاکید کردم که توسعه ورزش اتفاق نمی‌افتاد مگر اینکه باشگاه‌های ورزشی با کمک مردم روی کار بیایند و دستشان توی جیب دولت نباشد. ما باید حتما شورایی تشکیل دهیم تا نیاز باشگاه‌ها تامین شود و ارزش واقعی باشگاه‌هایی که بازیکن می‌سازند مشخص شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس