.

در ماه می ۲۰۲۲ میلادی چند ماه پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، دولت فرانسه ۳۶ عراده هویتزر سزار را برای تقویت توپخانه ارتش اوکراین ارسال کرد

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ حمله ارتش روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی و ارسال حجم انبوهی از تجهیزات مدرن غربی توسط کشورهای عضو ناتو برای کی‌یف، موجب شد تا نخستین بار پس از فروپاشی شوروی، جهان نظاره گر تقابل برترین تسلیحات ساخته شده توسط شرق و غرب در یک میدان نبرد با شرایط برابر باشد؛ علی رغم برتری فاحش تجهیزاتی روسیه در ابتدای جنگ، با گذشت زمان کشورهای غربی به رهبری ناتو دست به تجهیز ارتش اوکراین با تسلیحات مدرن خود کردند تا امروز تقریبا دو کشور در شرایطی نسبتا برابر به نبرد با یکدیگر در جنوب و شرق اوکراین بپردازند.

در سلسله گزارشات زیر قصد داریم به معرفی مهمترین تجهیزات به کار رفته توسط روسیه و اوکراین در جنگ اخیر و جزئیات عملکرد آنها بپردازیم.

با قیصر فرانسوی و دوربردترین هویتزر ارتش اوکراین آشنا شوید

هویتزر ۱۵۵ میلیمتری خودکششی سزار (Caesar) در دهه ۹۰ و به درخواست ارتش فرانسه برای جایگزینی هویتزرهای قدیمی GCT ۱۵۵ طراحی شده و در دست تولید قرار گرفت؛ فرانسوی ها به دنبال هویتزری سبکتر بودند که به جای شاسی شنی دار روی کامیون چرخدار نصب شده باشد تا تحرک و حمل و نقل آنها سریعتر باشد.

این سیستم فرانسوی دارای یک توپ ۱۵۵ میلیمتری مدل FH۷۷ سوئدی است که با مهمات عادی بردی حدود ۳۰ کیلومتر و با مهمات دارای خرج راکتی بردی بیش از ۵۰ کیلومتر دارند؛ همچنین این هویتزر توانایی شلیک بین ۴ تا ۶ گلوله در دقیقه و جا به جایی سریع برای فرار از آتش متقابل دشمن را دارد.

نگاهی به عملکرد هویتزر "سزار" در جنگ اوکراین/ با قیصر فرانسوی و دوربردترین هویتزر ارتش اوکراین آشنا شوید +تصاویر


در ماه می ۲۰۲۲ میلادی چند ماه پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، دولت فرانسه ۳۶ عراده هویتزر سزار را برای تقویت توپخانه ارتش اوکراین ارسال کرد؛ چندی پس از آن دولت دانمارک نیز ۱۹ عراده از این هویتزر را که قبلا از فرانسه خریداری کرده بود به کی‌یف اهدا کرد تا مجموعا ۵۵ عراده هویتزر سزار برای ارتش اوکراین ارسال شده باشد.

این هویتزرها نقش مهمی در آتش پشتیبانی توپخانه اوکراین در نبردهای تابستان ۲۰۲۲ داشتند؛ آنها بخشی از بار وظیفه جلوگیری از پیشروی بیشتر ارتش روسیه در جبهه شرقی و آزادسازی جزیره مار در دریای سیاه را بر عهده داشتند.

نگاهی به عملکرد هویتزر "سزار" در جنگ اوکراین/ با قیصر فرانسوی و دوربردترین هویتزر ارتش اوکراین آشنا شوید +تصاویر


با توجه به نصب روی کامیون و تحرک بالا، آنها از آتش متقابل توپخانه روسیه در امان بودند و برد بیش از ۵۰ کیلومتری مهمات نیز کمک می‌کرد تا به عمق قابل توجهی از مناطق تحت کنترل روسیه دسترسی داشته باشند اما از پاییز سال ۲۰۲۲ هویتزرهای سزار با یک تهدید قابل توجه در زرادخانه ارتش وسیه مواجه شدند که موجب شد اولین تلفات ثبت شده برای آنها رقم بخورد.

سزار و معضلی به نام مهمات پرسه زن لنست

پاییز سال ۲۰۲۲ میلادی ارتش اوکراین در چند عملیات بزرگ بخش زیادی از مناطق استان های خارکیف و خرسون را تصرف کردند؛ پس از آن ارتش روسیه دست به تغییر تاکتیک و استفاده گسترده از برخی تسلیحات خود کرد.

یکی از مهمترین تسلیحات به کار رفته که تا امروز خسارات زیادی بر تجهیزات ارتش اوکراین وارد کرده است مهمات پرسه زن سری لنست هستند؛ لنست نخستین شکارچی هویتزر فرانسوی سزار نیز لقب گرفت.


در نوامبر ۲۰۲۲ یک عراده از این هویتزر توسط مهمات لنست۳ هدف قرار گرفته و دچار آسیب شد؛ در نبردهای ماه های اخیر نیز دست کم ۵ عراده سزار ارتش اوکراین منهدم شده یا دچار آسیب جدی شدند که ۴ مورد مربوط به مهمات پرسه زن لنست و ۱ مورد مربوط به آتش ضد آتشبار توپخانه ارتش روسیه بود.


به دلیل فشار زیادی که توپخانه ارتش روسیه بر خطوط دفاعی اوکراین وارد کرده بود اوکراینی ها ناچار بودند هویتزرهای سزار و دیگر تجهیزات غربی تحت کاربری خود را به مناطق نزدیک تر به خط مقدم بیاورند که این موضوع به قیمت شناسایی شدن آنها توسط پهپادهای روسی و هدف قرار گرفتن توسط مهمات پرسه زن انتحاری لنست تمام شد.

علی رغم خسارات فوق، ارتش اوکراین از کیفیت هویتزرهای سزار تحت خدمت خود کاملا راضی بوده و در حال مذاکره با طرف فرانسوی برای دریافت تعداد بیشتری از این هویتزرها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    41 6
    ما نباید جنایات فرانسه را در دفاع مقدس فراموش کنیم . 1- فرانسوی های بیشرف با فروش گلوله های راکتی به صدام ملعون موجب شدند تا برد توپخانه صدامیان بیشتر شود و هزاران جوان ایرانی را به شهادت رساندند . 2- با در اختیار قرار دادن هواپیماهای سوپر اتاندارد و موشک های اگزوسه به همراه خلبانان فرانسوی به صدام موجب شدند دهها کشتی و پایانه نفتی ایران هدف قرار بگیرد و صدها کارگر شرکت نفت در خارک و ...به شهادت برسند یا دچار سوختگی و جراحت شوند. 3- هلی کوپترهای فرانسوی در اختیار صدام قرار دادند تا رزمندگان ما را به شهادت برسانند و...
    • US ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      16 5
      در مقابل كمك هاي شوروي ( روسيه) هيچه!
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      2 1
      شوروی به صدام کمک میکرد که امروز کشوری بنام شوروی وجود ندارد
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    6 18
    خوشبختانه روسیه مهدوی امروزدرسفربه تل اویو قول همکاری رسمی برای مقابله بامقاومت مردم سپرکن وتکفیری نزول وسهمیه وتبعیض دادند این خبرکه با چهارتن ازژنرالهای روسیه رفته اند باوجود حرافی حاجی زاده ازنشان دادن موشکها به ژنرالهای روس خبرخوبی برای برملاکردن موشکها داره ومیشه درصورت فتح تهران تلفات وخسارات روبه زیرحداقل ایجادکرد
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
      25 3
      من که نفهمیدم چی بلغور کردی و خودتم نفهمیدی
    • ایرانی IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
      17 5
      میگم با این فارسی افتضاحی که داری اصلاً معلوم نیست صهیونیست هستی🤪 با این حال جوابت رو میدم؛ فعلاً جای داغهایی که حماس گذاشته پماد بمال خوب که شدی خودمون جوری جزغاله ات میکنیم که هولوکاست کذایی پیشش چهارشنبه سوری باشه.
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
      9 3
      این با مترجم گوگل ترجمه کرده به فارسی
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      0 0
      سه تا کامنت دریغ ازیه جواب
    • عبدالله IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      0 0
      چرت و پرت. خودت فهمیدی چی نوشتی؟ !
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    17 4
    پس اهداف نتنیاهو در غزه بسیار شبیه اهداف شما روسها در اکراین است انتظاری بیش از این روسهای روباه صفت نبود
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    3 8
    سپاه باید شبکه تلوزیونی خودش را داشته باشد. صداسیما دارد جنگ رسانه ای همین جنگ جدید را هم به ترکیه و عربستان می بازد.
  • عمیر IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    3 4
    زنده باد اوکراینی های مقتدر لعنت به روسهای متجاوز اوکراین داره از کشورش دفاع میکنه
  • عمیر IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    3 5
    مرگ بر روسیاه متجاوز
  • DE ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 1
    جانفشانی در راه پوتین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس