.

در مدت زمانی کمتر از دو هفته تعداد زیادی از تجهیزات نظامی غربی که تا پیش از این انهدام آنها برای ارتش روسیه ناممکن یا دست کم بسیار سخت به نظر می‌رسید، شکار شدند.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ از زمان آغاز جنگ در خاک اوکراین رقابت جذابی میان برترین تسلیحات ساخته شده توسط کشورهای غربی و روسیه را در میدان نبرد شاهد بوده ایم.

این رقابت فراز و نشیب های زیادی داشته است؛ در ابتدای جنگ تنها تسلیحات سبک و متوسط نظیر موشک های جاولین در اختیار اوکراین بود اما به تدریج با ارسال تجهیزات سنگین نظیر تانک، نفربر، هویتزرهای کششی و خودکششی و سامانه‌های پدافندی مختلف شرایط تقریبا برابر شده و هر کدام از دو طرف در تلاش بود تا بهترین سلاح طرف مقابل در هر رسته را شکار کرده و پیروز جنگ تبلیغاتی بر سر کیفیت تسلیحات غربی یا شرقی باشد.

اما در چند هفته اخیر کفه ترازو به شکل قابل توجهی به سود طرف روس ماجرا سنگینی می‌کند؛ در مدت زمانی کمتر از دو هفته تعداد زیادی از تجهیزات نظامی غربی که تا پیش از این انهدام آنها برای ارتش روسیه ناممکن یا دست کم بسیار سخت به نظر می‌رسید، شکار موشک‌های بالستیک اسکندر، راکت های هدایت شونده تورنادو یا مهمات پرسه زن لنست شده اند.

شکست مطلق توپخانه مدرن غربی در نبرد شرق اوکراین

منابع اوکراینی و حامیان غربی آنها همواره مدعی بودند که کیفیت برتر و دقت بالای ادوات توپخانه ای غربی اهدایی به اوکراین (نظیر هیمارس، سزار، آرچر، کرب و ...) برتری کمیتی و حجم آتش بالای توپخانه روسیه را خنثی کرده و حتی به اوکراین دست برتر را اعطا خواهد کرد.

ادامه تحقیر مدرن‌ترین تسلیحات غربی با شکار پاتریوت و هیمارس در اوکراین/ تحول بزرگ در توان شناسایی شبانه پهپادهای روسی +فیلم و تصاویر
هویتزرهای AS-۹۰ اهدایی بریتانیا به اوکراین

اگرچه تا پیش از وقایع چند هفته اخیر نیز ده ها دستگاه هویتزر غربی نظیر ام۷۷۷، ام۱۰۹، کرب و ... توسط توپخانه و پهپادهای روسی شکار شده بودند اما برای روسیه برای اثبات دست برتر خود در نبرد توپخانه ای نیاز به شکارهای چرب و نرم تری داشت!

ادامه تحقیر مدرن‌ترین تسلیحات غربی با شکار پاتریوت و هیمارس در اوکراین/ تحول بزرگ در توان شناسایی شبانه پهپادهای روسی +فیلم و تصاویر
جدولی از کلیه ادوات توپخانه ای غربی اهدا شده به اوکراین

کارشناسان غربی برخی از ادوات توپخانه ای اهدا شده به اوکراین در سالهای اخیر را برترین نوع خود در دنیا قلمداد می‌کنند و این موضوع به هیچ عنوان قابل کتمان نیست؛ به عنوان مثال سامانه راکت انداز هدایت ماهواره ای هیمارس که توسط امریکا به اوکراین اهدا شد دارای دقت بسیار بالا، زمان آماده به کار کم و برد بسیار مناسب ۹۰ کیلومتری است که ضربات متعددی را به ارتش روسیه وارد کرده است.

ادامه تحقیر مدرن‌ترین تسلیحات غربی با شکار پاتریوت و هیمارس در اوکراین/ تحول بزرگ در توان شناسایی شبانه پهپادهای روسی +فیلم و تصاویر
شلیک راکت انداز هیمارس در اوکراین

اوکراینی ها گمان می کردند با توجه به برد بالای این راکت انداز و در صورت استقرار در فاصله ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری از خط مقدم (یعنی توان ضربه زنی به عمق ۴۰ کیلومتری مناطق تحت کنترل روسیه) آنها قادر به کاربری امن این سامانه خواهند بود، اما همین چند روز قبل بود که یک دستگاه سامانه هیمارس در شرایطی که در فاصله ۳۸ کیلومتری از خطوط نبرد در استان دونتسک مستقر شده بود توسط پهپاد شناسایی روسی رصد شده و بلافاصله توسط موشک بالستیک اسکندر هدف قرار گرفته و منهدم شد.


انهدام راکت انداز هیمارس توسط موشک اسکندر


در ادامه تصاویری از انهدام ۲ دستگاه هویتزر خودکششی سوئدی FH-۷۷ Archer منتشر شد.


انهدام هویتزر سوئدی آرچر توسط مهمات پرسه زن لنست


هویتزر آرچر به ادعای کارشناسان غربی برترین سیستم توپخانه ای گلوله زن در دنیا با قابلیت تحرک بسیار بالا است که کار رصد آن توسط رادارهای آتش‌یاب و آتش ضد آتشبار توسط توپخانه خودی را دشوار می‌کند.

ارتقای قابل توجه توان رصد شبانه پهپادهای روسی

در دو سال گذشته ارتش اوکراین با خیالی آسوده اقدام به آتشباری علیه مواضع ارتش روسیه در طول شب می کردند زیرا اطلاع داشتند که رقیب از توان محدودی برای رصد شبانه برخوردار است؛ اما به شکل قابل توجهی در هفته های اخیر رصد دقیق و شکار ادوات اوکراینی در طول شب توسط پهپادهای انتحاری روسی ثبت شده است.


هدف قرار دادن دومین هویتزر آرچر توسط مهمات پرسه زن لنست


هر دو هویتزر آرچر (از مجموع ۸ عراده تحویلی به اوکراین) به هنگام شب و در عمق خطوط ارتش اوکراین شناسایی و منهدم شدند؛ همچنین تصاویر دیگری از انهدام ادواتی نظیر هویتزرهای سزار، PZH-۲۰۰۰ و AS-۹۰ نیز از دوربین پهپادهای روسی ضبط شده است.

به طور مشخص تحولی بزرگ در زمینه توان شناسایی شبانه پهپادهای روسی و دوربین های اپتیکال و سنسورهای مخصوص نصب شده روی آنها صورت گرفته است که موجب می شود که ارتش اوکراین با احتیاط و محدودیت بیشتری اقدام به استفاده از ادوات خود حتی در عمق چند ده کیلومتری پشت خطوط کند.

تکمیل ماه درخشان روسها با شکار پاتریوت

با فاصله تنها چند روز برترین سلاح تهاجمی غربی ارتش اوکراین (هیمارس) و برترین سلاح دفاعی آنها یعنی سامانه پدافندی پاتریوت توسط برترین موشک بالستیک روسی (و شاید دنیا) یعنی موشک اسکندر شدند.

در یک سال گذشته که سامانه پاتریوت از سوی آمریکا و آلمان به ارتش اوکراین اهدا شد، آنها اقدام به استقرار این سامانه ها در اطراف شهرهای مهم نظیر کی‌یف و اودسا کردند تا از تاسیسات حیاتی اوکراین در برابر حملات موشک‌های بالستیک و کروز روسی حفاظت کنند.


ویدئویی از حضور سامانه پاتریوت در خاک اوکراین


اما فشار سنگین نیروی هوایی روسیه روی خطوط دفاعی اوکراین با پرتاب روزانه ده ها تیر بمب های هدایت شونده با برد ۷۰ کیلومتر، پدافند هوایی اوکراین را ناچار به انتقال برخی پرتابگرهای پاتریوت به مناطق نزدیک به خط مقدم کرد تا بتوانند دست به مقابله با جنگنده های سوخو۳۴ و سوخو۳۵ روسی و جلوگیری از پرتاب بمب های سنگین آنها بزنند.

اما باز هم ارتقای ویژه و مرموز پهپادهای شناسایی روسی در پرواز امن ده ها کیلومتر پشت خطوط دفاعی اوکراین موجب شناسایی محل استقرار یک آتشبار کامل سامانه پاتریوت در حوالی شهر پوکروفسک در استان دونتسک شد.


انهدام آتشبار پدافندی پاتریوت توسط موشک اسکندر


این شناسایی دقیق که باز هم به هنگام شب انجام شد با شلیک یک تیر موشک بالستیک اسکندر همراه شده و دست کم ۲ پرتابگر سامانه پاتریوت همراه با خودروهای ویژه پست فرماندهی و رادار این سامانه به طور کامل منهدم شدند.

ادامه تحقیر مدرن‌ترین تسلیحات غربی با شکار پاتریوت و هیمارس در اوکراین/ تحول بزرگ در توان شناسایی شبانه پهپادهای روسی +فیلم و تصاویر
موقعیت دقیق محل انهدام آتشبار پاتریوت در فاصله ۵۲ کیلومتری از خطوط تماس

انهدام آتشبار پدافندی پاتریوت برای ارتش اوکراین بسیار دردناک و غیر قابل جبران در کوتاه مدت است زیرا اگر انهدام سامانه راکتی هیمارس که ۳۹ دستگاه از آنها به اوکراین تحویل داده شده است را امری عادی بدانیم، انهدام یکی از ۴ آتشبار پاتریوت اهدا شده به اوکراین به معنای از دست رفتن ۲۵ درصد از توانایی عملیاتی این سامانه بوده و آنها دیگر توان ایجاد مزاحمت برای نیروی هوایی روسیه را نخواهند داشت زیرا سایر آتشبارهای پاتریوت بایستی در حومه شهرهای مهم برای حفاظت از تاسیسات راهبردی این کشور باقی بمانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    41 60
    مگه هایمارس پدافند هواییه که بتونه از خودش دفاع کنه؟ تحقیر اینه که اسم خودت رو بزاری ابر قدرت و از پس همسایه نیم وجبیت برنیای. نصف ناوگان دریای سیاه روسیه غرق شده، توان هوایی و تعداد بالگرد و هواپیماهای نظامیش در حد خطرناکی کاهش پیدا کرده، بعد الان از 40 تا هایمارس یکیش رو زدن شما براشون جشن گرفتید؟
    • عمیر IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      62 31
      منقل را دریاب و خود را عصبی نفرما عزیزدل
    • عمیر IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      29 17
      منقل را دریاب و خود را عصبی نفرما عزیزدل
    • LU ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      27 13
      وقتی توان حل مشکلات مردم خودت رو‌ نداشته باشی، تیتر اول وبسایت میشه دنبال «تحقیر» گشتن در جنگ های بیگانه!
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      18 7
      بدینوسیله از کافه بیدین های بی وطن وحشی آمریکالیس دعوت می شود در "مراسم عزاداری ترحیم غرب" در حال سقوط شرکت کنند.ما (کاسه لیس های غرب) همه امیدمون به قدرت نظامی غرب بود. علی ایحال شرکت شما در "مراسم ترحیم غرب" موجب شادی آن عزیز خونریز (نمونه ش غزه) خواهد بود. غرب حیوان هم رفت. کثافتی بود برای خودش. 300 سال وحشیگری و کثافت تموم شد.
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      24 6
      مشنگ خان تنها همسایه نیم وجب نیست بلکه کل ناتو و آمریکا و اروپاست که با روسیه می جنگه
    • GB ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      20 5
      اینجوری باشه یمن پابرهنه آمریکا و ناتو صدها و جنگنده و ناو نتونستن از پس یمن بر بیان آخرش هم کشتی هاشون غرق میشن غزه یه شهر کوچولو آنقدر مقاومت کرده روسیه اوکراین را محاصره کرده کریمه و لوهانسک تثبیت شده سواحل رو گرفته اوکراین سه تریلیون دلار خسارت دیده بیست درصد خاکش هم تو چند ماه از دست رفته زلنسکی آویزان اروپاست ترامپ برای زلنسکی هیچی نمیده
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      20 7
      زلنسکی خواجه ای را ماند که وی را بر الاغی لنگ (دوستدارانش) نشانده و به جنگ پیل سواران رزم آور فرستاده باشند!!
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      18 3
      حرف مفت نزن کل اروپا و امریکا داره اسلحه های اوکراین رو تامین می‌کنه اونوقت تو میگی همسایه غربی !؟؟
    • سروش IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      14 5
      همسایه نیم وجبی ؟؟؟؟؟؟ کوری؟؟؟؟ کری؟؟؟؟؟ اکراین رو دیدی؟؟؟؟ کل ناتو و اروپا و کره و ژاپن و ترکیه و آمریکا . ... توی اکراین حضور دارند بعد تو ندیدی بعد توی کرو کور چرا لال نمردی که فریاد برنی این همه مزدور اینجا چه غلطی میکنند لال موندی و اینها رو نمی بینی؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      15 4
      اینجا مشخص میشود که فدراتیو روسیه در اوکراین با ایالات متحده امریکا اروپا و کل ناتو در جنگ است ،تا اینجا یک هیچ بنفع روسیه !!!
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      12 4
      پهپادها روسی نیست اون موشکم اسکندر نییست :)
    • امید IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      3 3
      شما غرب پرست از اونور آب چی میگی؟؟ روسیه با کل دنیای غرب داره میجنگه
    • CA ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      1 0
      وقتی توان حل مشکلات مردم خودت رو‌ نداشته باشی
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    26 51
    روسیه یکم عقل داشت روی شما بی عقل های روس پرست بیشتر حساب میکرد
    • عمیر IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      38 10
      آمریکا همان یکم عقل را هم نداشت که روی شما غلامان بارگاه کاخ سیاه و بیوطنان حلقه به گوشش در ایران حساب میکرد
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      5 7
      خخخ روسیه
    • امیر IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      3 3
      خخخ
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      2 1
      حکام غرب پرست که خودشون کلی پايگاه و بند بساط به اربابان غربی شون میدن چون خودشون خیلی دیگه دولا شدن برای آمریکا از اون زاویه مارو هم کج میبینن. درحالیکه ایران یه پایگاه هم نداده و یه سرباز روس هم تو ایران نیست
  • محمد IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    24 19
    روسیه با پهپاد های ایران قوی شد
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      34 6
      ععه چی شد تا حالا که همراه اربابتون میگفتین فوتوشاپه!
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    17 2
    موشک اسکندر ظاهرا چنین دقتی نداشته... شاید با کمک و یاری متخصصین یه به روز رسانی براش اتفاق افتاده باشه.... خخ
    • ف.ا.ت.ح.110 IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      22 8
      بخند که خنده پای منقل آنهم از نوع آمریکایی اش بر هر دردی دواست
    • ف.ا.ت.ح.110 IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      14 7
      بخند که خنده پای منقل آنهم از نوع آمریکایی اش بر هر دردی دواست
  • رضا IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    20 6
    خوب معلومه دیگه کار کار مهاجر۶هستش وقتی ایمان به خدا داشته باشی و توکل به خدا کنی و به خودت باور داشته باشی که میتوانی قدرهای بزرگ رو محتاج خودت میکنی درود بر ایران قدرت مند مستقل .
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 1
      مهاجر شش ؟
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    20 9
    مشرق از فلاکت غرب پیام میزاری زیرش یه اهنگ غمگین هم بزار این فلک زده های پهلوی کوچولو و مسیح علی نژاد راحت گریه کنن
  • US ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    8 3
    پیروزی با دولت مقتدر است ان شاءالله
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      8 3
      اقتدار و ابرقدرت یعنی پرچمی که باهاش کامنت گذاشتی. به یاد باغ اروپای برنامه پاورقی که خوب مظاهر ابرقدرت رو نشون میده!
  • ف.ا.ت.ح.110 IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    22 4
    موشک اسکندر اونقدر دقت بالایی نداره.این رو در اوایل جنگ دیدیم .این موشک های جدیدیه که نقطه زنه و بسیار چالاک تر و مانور پذیرتر از موشک اسکندره که میتونه اینطور دشمن خودشو(ضدبالستیک پاتریوت) با مانور سنگین در فاز نهایی اصابت فریب بده و اونو مورد اصابت قرار بده.این پیشرفت موشکی و پهبادی ناگهانی روسها کمی عجیبه و ما هم اصلا نمیدونیم این پهباد های نامرئی و موشک های تاکتیکی نقطه زن رو چه طور روسها تا حالا به کار نگرفته بودند.خخخخخخخ
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      2 13
      شنگولی خخخخ میکنی چی شده؟ بالاخره عموت فوت کرد و ارث بهت رسیده؟
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      9 7
      گویا تا حالا یه کشور نامعلوم!! 400 فروند موشک و تجهیزات دید در شب پیشرفته به روسیه صادر کرده. لابد امداد غیبی بوده دیگه!
    • محمد IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      6 1
      دم سازنده همچین پهپاد و همچین موشکی گرم، زده رو دست همه
  • Puyamotlaq IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    12 8
    نصر من الله و فتح قریب رزمندگان روسیه در حمایت از انسانیت به جلوگیری از انسان آزاری در دولت وقت اوکراین دست زدند. و در برابر تهاجمات وحشیانه پیشگیری از ادامه زیاده خواهی ناتو بر آمدند و در این راه افراد با شرف بسیاری توسط تروریسم دولتی زلنسکی و بایدن کشته شده‌اند تا جلو استکبار جهانی گرفته شود . باشد که دنیای تک قطبی در برابر عزم جزم روس ها به زانو در آید و نوید روزهای امید بخش در تمامی نقاط جهان بویژه برای روس ها انسان های آزاده و دیندار باشد . آمین یا رب العالمین همانجا سالگرد کشته شدن خبرنگار زن روسی الکساندر دوگین را تسلیت می گویم به امید سرافرازی انسان آزاده جهانی در برابر استکبار جهانی نژادپرست ضد انسانی. پیروزی جبهه حق و عدالت و انسانیت با خون افراد معصوم و وجدان های بیدار زندگی دوباره گرفته است و به هدف نابودسازی استکبار جهانی ضد انسانی نزدیک و نزدیک تر شده است . افتخار به جبهه ضد استکبار که روسیه ایجاد نموده است توسط ملت ایران و دیگر ملت ها ضد استکبار جهانی مورد حمایت معنوی از ابتدا قرار گرفته است و این امنیت تاریخ ساز در پهنه خلیج فارس تا دریای خزر است که سربازان روسیه را قادر کرده با خیال راحت از پشت جبهه جنگ به دشمن روبرو با تمام نیرو بپردازند و این گفته ام بواسطه نگاه با دقت به تاریخ سیاسی جغرافیایی است که هر وقت خواستند به روسیه دست رسی داشته باشند از سمت مرزها مشترک با ایران عزیز بوده است. اکنون مرز و بوم جمهوری اسلامی ایران همچون قلبی تپنده توسط شاهراهها مایحتاج قاره کهن آسیا زیبا و تاریخی را تامین می نماید .
  • IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    3 3
    پاتریوت وسط جاده؟! البته خب واتریوت برای شکار موشک های نسل قبلی است نه این موشک. به سایت شرکت لاکهید مارتین نگاه کنید.
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    15 6
    اوکراینی ها باید از اشغال اوکراین دست بردارند و به آلمان مهاجرت کنند
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      6 7
      معلوم هست چی میگی؟مردم اکراین از کشور خودشون مهاجرت کنند؟خودشون اشغالگر هستند؟!
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      6 4
      فعلا از اشغال ربع خاکش که مسکن روس تباران بوده دست برداشتند
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      6 4
      فعلا از اشغال ربع خاکش که مسکن روس تباران بوده دست برداشتند
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    5 9
    این که سامانه ای ۳۰۰ بود نه پاتریوت
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      9 4
      سواد منقلی
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    5 12
    خب روسیه برد اما اهرم ها و کارتهای ایران شدیدا دچار فرسایش شده از محور مقومت توافق لبراهیم و عربستان و .. کریدور ایمک که شما رسما هند همپیمان اسراییل را در کریدور اینک گداشتید تا وصعیت حماس که قربانی ردسیه شد
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    4 8
    تو چرا ذوق میشی
    • ف.ا.ت.ح.110 IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      5 3
      تو چرا دق مرگ شدی
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    3 2
    بابات با یک مینی بوس اومد کشید یه معکوس ملوس جاده چالوس
    • حاجی از سه راه جوبشور رُم IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      7 2
      جدی بابات اینجور بوده؟ لابد تو اوکراین اموزش دیده بوده
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    8 8
    این تیتر ها جهت فریب عوام استفاده میشه، از بین رفتن تسلیحات در جنگ اجتناب ناپذر هست والا کارایی هیمارس اظهر من الشمسه
  • رضا IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    9 4
    اين تحول بزرگ بدليل تحويل تجهيرات مدرن ديد درشب توسط ايران به روسيه اتفاق افتاده
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    18 9
    همیشه یادتون باشه که یانکی جماعت 99% تبلیغات خالیوودی هست و 1% بازدهی!! تا بحال فقط به کشورهای ضعیف حمله کرده مثل افغانستان، سوریه و عراق و.... و تو حموم زنونه احساس مردی میکرده وگرنه با کشورهای حتی کمی قوی‌تر مثل روسیه، ایران و کرهٔ شمالی و.... هیچوقت وارد جنگ نخواهد شد چون دستش رو میشه. اون U2 شونو که زمان جنگ سرد شوروی ساقط کرد و خلبانش هم دستگیر شد، اون F-117 مثلا پنهانکارشونو که تو یوگسلاوی سابق دوتا شو با موشک سام روسی عهد عتیق ساقط کردن، پاتریوت هاش که تو عربستان و اوکراین گند زدن، آبرامز و..... هم که الان شدن هدف تمرینی روس‌ها!! F-35 هم که هنوز جنگ نشده یه ماه در میون یکیش تو یه جای دنیا سقوط میکنه، وارد یه جنگ واقعی بشه روز اول ده تاشو زدن!! خلاصه از یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش نترسین که طبل توخالی هستند!! 🇮🇷🇮🇷🇮🇷
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      3 3
      ایول. ایول. زدی تو خال.
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
      0 0
      راستی از زمستان سخت اروپا چخبر ؟ امسال دیگه خبری نبود :)
  • عمیر IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    9 11
    درود بر روسیه و درود بر پوتین.
    • ناشناس GB ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      5 8
      از روسیه ای دفاع می کنید که در جنگ با ایران 15000 نفر جوان ایرانی رو کشت قطعنامه ای رو به ایران تحمیل کرد(ترکمانچای) که هنوز ایران بعد از اون قطع نامه کمر راست نکرده.
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      4 4
      درود بر پوتین
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      2 1
      تو هیچوقت نشناختی
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      3 3
      حاج پوتین بزن تو برجک این غربگداهای قراضه و بدرد نخور. شب عیدی دل مارو شاد کن.
  • ایرانی IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    6 8
    زلای دم بریده ربع خاکش پریده
    • عمیر IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      4 7
      زلنسکی میرزمد پوتین میلرزد
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      3 7
      زلنسکی میرزمد
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      0 0
      مرگ زنده باد زلنسکی
  • رسول FI ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    9 4
    من میدانم بیل اندازها مخالف این حرف من هستند ولی ظلم بزرگی در حق روسیه شد تمام غرب ظالم ۵۰ تا ۷۰ کشور متحد شدند بر علیه دومین قدرت نظامی جهان میدانم روسیه هر چه داشتند و نداشتند در اختیار رقاصه سرخ پوش گذاشتند(رئیس جمهور اوکراین)قبول دارم روسیه نمیبایست به ملتی دیگر حمله میکرد ولی وادارش کردن! بارها انقلاب رنگی براه انداختن تو اوکراین و یک رقاصه شو تلویزیونی را به رئیس جمهوری اوکراین رساندند!!! آمریکا میخواهد به تنهایی دنیا را قورت بده البته که نیروهای آزادی خواه در جهان برایشان قابل قبول نخواهد بود و جلو آن خواهند ایستاد.تو قران کریم در مورد اینچنین ظلم های صحبت شده.تو معجزه خدا را میبینی ولی حرمت نگه نمیداری.خوشحالم که چنین تغییر در میدان جنگ پیش آمده خدایا قوم ظالم را نابود کن...
  • FI ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    4 3
    تمام غرب ظالم ۵۰ تا ۷۰ کشور متحد شدند بر علیه دومین قدرت نظامی جهان روسیه متحد شدند هر چه داشتند و نداشتند در اختیار رقاصه سرخ پوش گذاشتند(رئیس جمهور اوکراین)قبول دارم روسیه نمیبایست به ملتی دیگر حمله میکرد ولی وادارش کردن!
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    5 1
    غربی ها در دوران ضعف افراد بهتری می‌شوند. ادامه دهید.
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    4 9
    مرگ برروسیه
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      1 1
      مرگ بر عنگلیس و طرفدارانش مرگ بر امریکا
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    2 2
    ملوس جاده چالوس
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    2 5
    هایمارس یه سامانه است مانند دیگر سامانه های موشک انداز ولی کارایی و دقت خودشو نشون داده ، مثلا اگر یک بمب بخوره تو پرتابگر زلزال ما ،اونوقت میشه ضعف موشکی زلزال؟؟؟؟؟
  • نظر IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    1 2
    آخرش کدام طرف پیروز میشه ؟
  • نظر IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    1 2
    آخرش کدام طرف پیروز میشه ؟
  • عمیر IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    3 2
    چرا بنفع ارباب خبر میذارهه؟ البته اگه تحریف نشده باشه خخخخ
  • عمیر IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    2 6
    زلنسکی میرزمد
  • عمیر IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    2 6
    متجاوز همیشه به شکسته شدن محکومه
  • عمیر IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    3 4
    متجاوز همیشه به شکسته شدن محکومه
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    2 7
    بیشتر از اینکه تجهیزات غربی تحقیر بشن پوتین و ماشین جنگیش در برابر یک کشور درجه سه تحقیر شدن.
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    3 5
    مرید پوتین هستند
  • mostafa IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    2 6
    قبل جنگ از ابرقدرتی روسیه میگفتید الان از یه سامانه زدن !!!راستی چه هبر از ناوگان دریای سیاه نوکرای پوتین
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      2 1
      نوکر سعودیهان که انقد به آمریکا پایگاه و هدیه میدن. نوکر پهلوی بود که کاپیتولاسیون امضا کرد. اونهمه سرباز آمریکایی تو ایران بود. شما مغز نخودی ها فرق بین همپیمان و نوکر رو نمیفهمین. درضمن ایت جنگ کل اروپا با روسیه است نه فقط اوکراین
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    5 1
    روسیه نه با اوکراین بلکه با کل غرب و اروپا درگیره اما نتونستن حریفش بشن، از اون طرف کل غرب، اروپا، اسرائیل، عربها با یمن و الان با غزه درگیرن ولی از پس یمن و غزه هم برنیامدند. اگر این تحقیر غرب نیست پس چیه؟
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 3
    فروش پهپاد های ایرانی البته خیلی کمک ارزنده و خوبی بود.
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    2 2
    بیشتر شبیه موشک فاتح بود تا اسکندر .
  • محمد IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    1 3
    انگار صدای موتور مهاجر۶میاد !!!!!!
  • کریم IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    3 0
    آنچه به درد ما می‌خورد استفاده وبدست آوردن تجربیات جنگ روسیه و تجهیز نیروهای مسلح ایران با نگاه ویژه به این جنگ است.وقتی پهپادی پانصد گرمی دوربین دید درشب دارد چطورتجهیزات میلیون دلاری را به راحتی نابود می‌کند.
  • اژدها وارد میشود IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    آتش اژدها سلا ح لیزری دراگون فایر طراح من ایرانی هستم ساخت انکلستان
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    تو که خیلی بی طرفی
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    مرگ بر متجاوز
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    اونچه که معلومه موشکهای ایرانی بدست روسها رسیده
  • وحید IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    0 0
    پوتین بایدن اردوغان باید نابود بشوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس