کد خبر 1555472
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
.

پیش‌بینی‌های تیره و تار بانک ساکسو از سال ۲۰۲۴ تبدیل به نماد وحشت موسسات و نهادهای غربی از تحولات پیش رو شده و این روزها در حال دست به دست شدن در شبکه‌های اجتماعی است.

به گزارش مشرق، سال ۲۰۲۳ میلادی، بسیاری از روندهای سرمایه‌داری غربی در هم ریختند یا نقض شدند. از خیزش ضد استعماری ساحل آفریقا تا شکست ناتو در جنگ اوکراین و از غلیان ضداسرائیلی افکار عمومی اروپا و آمریکا و هم‌پیمانانش تا به چالش کشیده شدن موقعیت واشنگتن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رویدادهای زنجیره‌ای متنوعی رخ دادند که وجه مشترک‌شان پایان تسلط غرب بر معادلات سیاسی و اقتصادی جهان بود.

بی‌اعتبار شدن سیاست کاخ سفید را هم می‌توان به اینها اضافه کرد چنان که هفته گذشته منابع نزدیک به وال‌استریت فاش کردند سردمداران بزرگ‌ترین کانون مبادلات مالی ایالات متحده و جهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا روی هیچ‌یک از ۲ سردمدار کهنسال احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه، یعنی روسای‌جمهور فعلی و پیشین، بایدن و ترامپ شرط نبسته‌اند.

نشریه اکونومیست، ارگان کارتل روتشیلدها نیز در پیش‌بینی گرافیکی رویدادها و تحولات سال ۲۰۲۴ میلادی، این ایده را که برای نخستین بار یک زن رئیس‌جمهور ایالات متحده خواهد شد مطرح کرد.

جا ماندن دلار از طلا و بیت کوین در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ نیز می‌تواند یکی دیگر از نمایه‌های تغییر روندهای بنیادین در نظام سرمایه‌داری غربی باشد. این تحولات باعث بدبینی گسترده از کف هرم اجتماعی کشورهای غربی گرفته تا راس آن نسبت به چشم‌اندازهای آتی می‌شود.

یکی از این چشم‌اندازهای بشدت بدبینانه را اخیرا از سوی یک بانک اسکاندیناویایی شاهد بودیم. بانک دانمارکی ساکسو مستقر در کپنهاگ که به سرمایه‌گذاری روی بازارهای بین‌المللی بویژه فارکس و بازارهای سهام، کالاها، اوراق قرضه و آتی می‌پردازد، طبق سنت هرساله به پیش‌بینی رویدادهای موثر سال آینده در بازارها برای مشتریانش پرداخته با این تفاوت که این بار بدترین یا همان طور که خود ادعا کرده «ظالمانه‌ترین» حالت‌ها را که سبب شوکه شدن بازارهای جهانی می‌شود در نظر گرفته است، حتی اگر احتمال وقوع آنها بسیار اندک باشد.

در حقیقت این مقاله یک آینده غیرقابل پیش‌بینی خطرناک را در سایه تحولات سریع از جمله در زمینه چرخش‌های فناورانه آنچنانی ترسیم می‌کند. پیش‌بینی‌های تیره و تار بانک ساکسو از سال ۲۰۲۴ تبدیل به نماد وحشت موسسات و نهادهای غربی از تحولات پیش رو شده و این روزها در حال دست به دست شدن در شبکه‌های اجتماعی است. آن را با هم مرور می‌کنیم:

* تیرخلاص آمریکا به سرمایه‌داری با اوراق قرضه بدون مالیات

ایالات متحده ممکن است مجبور شود هزینه‌های مالی خود را افزایش دهد تا ضمن حفظ اقتصادش جلوی نارضایتی‌ها و ناآرامی‌های اجتماعی در بحبوحه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آتی میلادی را ( نوامبر ۲۰۲۴) بگیرد.

تقاضا برای اوراق قرضه خزانه آمریکا به دلیل فشارهای تورمی، همچنین تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای بازگرداندن سرمایه‌شان به کشورهای خود نزولی باقی خواهد ماند. برای عادی‌سازی هزینه‌های استقراض، دولت بایدن درآمد حاصل از اوراق قرضه دولتی را از مالیات معاف خواهد کرد.

* ریاست‌جمهوری رابرت کندی

رابرت اف کندی جونیور، برادرزاده رئیس‌جمهور مقتول ایالات متحده و نامزد حزب ثالث (مستقل) در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ پیروز خواهد شد و دوران سیاسی جدیدی را در این کشور آغاز خواهد کرد.

این می‌تواند به منزله نفی پلوتوکراسی (ثروت‌سالاری) حاکم بر سیاست آمریکا توسط رأی‌دهندگان با انگیزه کاهش نابرابری و بی‌عدالتی، همچنین پایان دادن سیاست واشنگتن مبنی بر جنگ‌افروزی همیشگی است.

* داروهای چاقی و بحران بزرگ بهداشتی

مصرف داروهای چاقی باعث پرخوری بیشتر و مصرف غذاهای ناسالم می‌شود و در عین حال موجب می‌شود افراد ورزش را متوقف کنند. در نتیجه یک بحران بهداشت جهانی به وجود خواهد آمد.

ساکسو معتقد است این بحران به افزایش تقاضا برای مواد غذایی فرآوری‌شده می‌انجامد، به طوری که قیمت سهام مک دونالد و کوکاکولا هرکدام ۶۰ درصد بیش از میانگین رشد سهام بازارهای بزرگ‌تر خواهد شد.

* سقوط بازار لاکچری به خاطر ژست رابین ‌هود اتحادیه اروپایی

اتحادیه اروپایی در تلاش برای یافتن بودجه بیشتر به منظور اهداف سیاسی مختلف، مالیات بر دارایی ۲ درصدی را وضع خواهد کرد.

این حرکت بخش لوکس بازار اروپا را به سردمداری LVMH و پورشه به زیر خواهد کشید و سهام این غول‌ها تا ۴۰ درصد سقوط خواهد کرد.

* بحران امنیت ملی بر اثر هوش مصنوعی دیپ ‌فیک

پیش‌بینی می‌شود هوش مصنوعی مولد به یک تهدید امنیت ملی تبدیل شود. می‌توان انتظار داشت این فناوری به سرقت هویتی جسورانه علیه یک مقام عالی رتبه در یک کشور توسعه‌یافته منجر شود.

کارشناسان ساکسو می‌گویند چالش مرتبط با دیپ فیک، دولت‌ها را مجبور می‌کند قوانین جدیدی را وضع کنند و تنها به گروه کوچکی از نهادها اجازه انتشار اخبار عمومی را بدهند.

* تشکیل باشگاه رم کشورهای با کسری بودجه بالا

در مواجهه با رکود شدید جهانی و ابزارهای محدود برای کاهش نرخ بهره به دلیل تورم مداوم، کشورهایی که بیشترین کسری بودجه در جهان را دارند، یک «باشگاه رم» برای رسیدگی به اختلافات در سیستم تجارت جهانی ایجاد می‌کنند.

«باشگاه رم» که سال ۱۹۶۸ تاسیس شده، یک سازمان غیرانتفاعی و غیررسمی متشکل از روشنفکران و رهبران تجاری است که هدف آن بحث انتقادی درباره مسائل مهم جهانی است.

ایالات متحده، بریتانیا، هند، برزیل، کانادا و فرانسه به طور جمعی درباره شرایط جدید تجاری با چین، آلمان، نروژ، ژاپن، هلند و سنگاپور مذاکره خواهند کرد. تحلیلگران ساکسو پیش‌بینی می‌کنند طلا، نقره و ارزهای دیجیتال در یک محیط غیرقابل پیش‌بینی به عنوان ارز ذخیره جهانی و حساب‌های جاری ناپایدار در میان کشورهای دارای کسری بودجه، عملکرد بسیار خوبی خواهند داشت.

* ین قوی با رشد عجیب ژاپن

انتظار می‌رود ژاپن یک جهش اقتصادی غافلگیرکننده را تجربه کند که منجر به تغییر سیاست قابل توجهی توسط بانک مرکزی این کشور بویژه در زمینه کنترل منحنی بازدهی می‌شود.

تولید ناخالص داخلی سرزمین آفتاب تابان ۷ درصد رشد خواهد کرد، در حالی که دستمزدهای واقعی بیش از ۴ درصد افزایش خواهد یافت. در نتیجه ین ژاپن تقویت خواهد شد، زیرا سرمایه‌گذاران ژاپنی پول‌شان را به دارایی‌های داخلی منتقل می‌کنند.

* فوتبال بازیچه نفت ۱۵۰ دلاری

عربستان سعودی امتیاز میزبانی لیگ قهرمانان را به دلیل افزایش قیمت نفت خام تا حدود ۱۵۰ دلار در هر بشکه که تقریبا ۲ برابر نرخ فعلی آن است، به دست خواهد آورد.

تحلیلگران ساکسو می‌گویند این شیخ‌نشین نفتی با حمایت فیفا میزبان یکی از معتبرترین تورنمنت‌های جهانی فوتبال خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • Puyamotlaqسیدمحمدمهدی ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    4 3
    قال الله تعالی:(هُمُ الَّذينَ يَقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللهِ حَتَّى يَنْفَضُّوا وَ لِلهِ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنَّ الْمُنافِقينَ لا يَفْقَهُونَ۷) هدف از ورود به جنوب نوار غزه ارتش رژیم اشغالگر کشتار مردم و ترعیب و تطمیع در ممانعت از کمک رسانی به آوارگان شمال غزه. خبر موثق کمک مردمی پس از گذر از رفح به دست مردم غزه نمی رسند. رژیم جهانی نژادپرست صهیونیستی نسبت به آزادگان جهان تفکر فریبکاری و دروغ پردازی دارد. از چشمان زنده عقل انسانی که ضامن بقای انسانیت است غافل مانده، بترسد ! این ضربه مهلک رژیم خون ریز صهیونیستی را در سرزمین فلسطین به زباله دان تاریخ بشریت می فرستد .چگونه قادر هستند ۴۰۰۰۰ چهل هزار تن بمب بر سر ساکنان نوار غزه بریزندتوسط نظامیان جنایتکار رژیم صهیونیستی ولی در مقابل! عالی مقامات ملی و بین‌المللی عاجز از کمک رسانی انسان دوستانه به موقع برای کودکان و خانواده‌های بی‌سرپناه نوار غزه می‌باشند .این مسئله تفرقه افکن خیانت به انسانیت جهانی است. امام حسین فرمود (يا بُنَيَّ اِيّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لا يَجِدُ عَلَيْكَ نٰاصِراً اِلّا الله )
  • ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
    3 2
    نيست همه خواب هايي كه شما براي ايران عزيز ما ديديد خير و خوشه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس