فرمانده اسبق ناتو: اوکراین نفس‌های آخرش را می‌کشد

فرمانده اسبق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) معتقد است که اوکراین قادر به بازیابی اراضی تحت کنترل نیروهای روسیه نیست و پیش از اتمام جنگ باید واگذاری این بخش‌ها را بپذیرد.

به گزارش مشرق به نقل از بلومبرگ، جیمز استاوریدیس، فرمانده اسبق «واحد عالی متفقین» وابسته به ناتو بر این باور است که اوکراین نمی‌تواند بخش‌هایی از خاک این کشور که تحت کنترل نیروهای روسیه درآمده را پس بگیرد و باید تسلیم کردن این اراضی به مسکو را قبول کند.

استاوریدیس در مقاله‌ای که برای بلومبرگ نوشته، برای نیروهای اوکراینی، دورنمایی تیره و ناخوشایند ترسیم کرده و بر این باور است که دلیلی وجود ندارد که بتوان «انتظار تغییرات قابل توجه در میدان نبرد را در آینده نزدیک داشت، آن هم بعد از ماه‌ها عملیات‌های پرهزینه.»

وی نوشت: نیروهای اوکراینی در نهایت قادر به بیرون راندن روسیه از بخش اعظم مناطق تحت تصرف(مسکو) هستند؛ در واقع چنین اتفاقی غیر محتمل است. احتمالا کی‌یف گزینه تسلیم موقت یا دائمی شبه جزیره کریمه را در ازای عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو مدنظر قرار می‌دهد.»

با این حال، مسکو به دفعات تاکید کرده است که یکی از اهداف عملیات نظامی روسیه در اوکراین، این است که اطمینان حاصل کند اوکراین در قبال ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا بی‌طرف می‌ماند و این بدان معناست که کرملین هرگز چنین پیشنهادی را نخواهد پذیرفت.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه همچنین تاکید کرده است که قلمروهای جدید شامل لوهانسک، دونتسک، زاپروژیا و خرسون که محصول عملیات نظامی اخیر هستند، هرگز به اوکراین بازنخواهند گشت و این مساله به عنوان یک اصل در قانون اساسی روسیه لحاظ شده است. پوتین همچنین بازگشت کریمه به اوکراین را نیز منتفی دانست؛ شبه‌جزیره‌ای که در سال ۲۰۱۴ و پس از کودتای «یورومیدان» در اوکراین، با برگزاری همه‌پرسی به مسکو الحاق شد.

استاوریدیس معتقد است که تجدید کمک‌های نظامی خارجی برای اوکراین شاید در بهترین حالت «باعث شود که خطوط مقدم جنگ در طول بهار ۲۰۲۴ تقریبا راکد بماند و هیچ پیشرفت قابل توجهی در آن رخ ندهد» و به گفته وی، اکراه غربی‌ها در تصویب این کمک‌ها به معنای «سناریویی به مراتب تلخ‌تر برای اوکراین خواهد بود.»

وی در ادامه این مقاله نوشت: اگر آمریکا و اروپا کمک نظامی خود را کاهش دهند، ارتش پوتین احتمالا قادر خواهد شد تا فاز هجومی به خود بگیرد. ارتش به مراتب کوچک‌تر اوکراین بدون تجهیزات و مهمات کافی، مجبور به عقب‌نشینی خواهد شد.

پیش‌بینی تلخ استاوریدیس در حالی است که ۶ ماه از شروع ضدحملات اوکراین علیه روسیه می‌گذرد؛ ضدحملاتی که به‌رغم پروپاگاندای رسانه‌ای غرب، هیچ دستاورد قابل توجهی نداشته و به از دست رفتن گسترده منابع انسانی و مادی اوکراین منجر شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین ماه گذشته اعلام کرد که کی‌یف از فاز تهاجمی به استحکام‌سازی تغییر موضع خواهد داد؛ موضوعی که تاییدی بر شکست ضدحملات اوکراین در نیل به اهداف تعیین‌شده است. براساس اعلام وزارت دفاع روسیه، ارتش اوکراین تاکنون بیش از ۱۲۵ هزار نیرو و بالغ بر ۱۶ هزار فقره از تجهیزات سنگین خود را از دست داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    2 0
    فقط شرکتهای اسلحه آمریکا پولدار و مردم خودشون به کشتن دادند
  • ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    0 1
    اوکراین هیچ شانسی در برابر روسیه ندارد چون فاقد هماهنگی تجهیزات و تسلیحات است مثلا پدافند یکپارچه ندارد پشتیبانی هوایی ندارد جنگنده ای در اسمانش ندارد فقط سربازپیاده دارد که برای ادامه جنگ با روسیه باید 5 برابر روسها باید تلفات نظامی و تجهیزاتی را قبول و ادامه دهد یا عقب نشینی و شکست را قبول کند مثلا روسها به ازای هر تانک که از دست می دهند 5 تانک اوکراین را نابود می کنند این یک شکست نظامی اقتصادی در صورت ادامه جنگ است گرچه روسها پریگوژین را ندارند تا یک تهاجم ترتیب دهند ولی می توانند دفاع را ادامه دهند
    • ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      2 0
      مهمتر از همه اوکراینی ها آدم خواران چچن و سریازان جومونگ و دلاوران کوهستان را ندارد.
    • عمیر ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      0 1
      خفه روسوفیل امریکا و اسراییل دوباره به اوکراین تنفس مصنوعی میدن و جون دوباره ای میگیرن و همین باعث میشه با قدرت بیشتری مزدورای روسی رو سرکوب کنن !!
    • عمیر ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      0 1
      خفه روسوفیل امریکا و اسراییل دوباره به اوکراین تنفس مصنوعی میدن و جون دوباره ای میگیرن و همین باعث میشه با قدرت بیشتری مزدورای روسی رو سرکوب کنن !!
  • عمیر ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    1 0
    اوکراین تا همین الانشم فقط بخاطر دلاور سربازای اوکراینی و کمک های متحدین دووم اورده و هنوز داره اشغالگرای روسی رو سرکوب میکنه 💙💛 !!
  • عمیر ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    0 2
    شعار هر ایرانی درود بر هر اوکراینی !
  • عمیر ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    1 1
    شعار هر ایرانی درود بر هر اوکراینی !
  • عمیر ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    0 1
    مرگ بر روسیه مرگ بر پوتین
  • عمیر ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    0 1
    مرگ بر روسیه مرگ بر پوتین
  • عمیر ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    0 1
    شعار هر ایرانی درود بر هر اوکراینی مقتدر 💙💛
  • عمیر ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    0 1
    رزمنده اوکراینی حمایتت میکنیم 💙💛!!
    • علی ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      0 0
      آیا اگر اوکراین یهودی نبودند باز هم کشورهای غربی بهش کمک میکردند،
    • عمیر ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      0 0
      شک نکن ک بهش کمک میکردن حتمن میگی چرا ؟ چون اوکراین داره علیه روسهای متجاوز ایستادگی میکنه!
    • عمیر ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      0 0
      شک نکن ک بهش کمک میکردن حتمن میگی چرا ؟ چون اوکراین داره علیه روسهای متجاوز ایستادگی میکنه!
    • وحید ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
      0 0
      اینارو میگم به همه اونایی که اوکراین اوکراین میکنن،این دلقک زلنسکی بناداره به آمریکا اجازه بده تا در خاکش هر کاری میخواد بکنه،واین یعنی وسعت پایگاه های نظامی و...آمریکا،یعنی نزدیک تر شدن به کشور عزیزمون ایران و...،واین درحالیه که دشمنی آمریکا با ایران موضوعی عیان ومشخصه ویک بچه کلاس دوم ابتدایی هم می‌دونه که دوست دشمن هر کس دشمن اونه ودشمن دشمنش دوست اون .اینکه اوکراین با پول وکمک دشمنان قسم خورده ایران در مقابل روسیه دوام آورده( البته آخراشه دیگه)مطلب پنهانی نیست،پس دونسته یا ندونسته آب ب آسیاب دشمن نریزید،که این کار یا از یک نفوذی یا از یک خائن ب وطن ویااز ی ساده لوح بیخبر از همه جا ساخته هست که هیچ جایی بین هیچ ملتی ندارن،چ رسد بین ایرانی پس انقد اوکراین اوکراین نکنین.اگرم میخواین اون حرفهای قدیمی رو بزنین که برو یکمی تاریخ بخون تا روس‌ها رو بشناسی،بدونید که هر سیاستمداری ب دنبال منافع کشورش هست،وهروقت بتونه از موقعیت بدست اومده ب نفع ملت خودش استفاده میکنه،وفقط ی خائن نفع غیر رو به خودی ترجیح میده واین مطلب نه روس حالیشه ،نه غیرروس همه دنیا همینه،پس ماهم باید ببینیم کی با ما منافعش مشترک هست بریم سمتش.الان اوکراین چیش باما مشترکه که ی عده ول کنش نیستن؟
  • ساس ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    0 0
    اعلامیه های عام ناتو از طرف کسانی بیان میشود که موضع رسمی و فعالی ندارند و هدف آنها تزریق اشتباهات استراتژیک در برآورد آینده نگرانه ای است که توسط ساده لوحان یونیفرم پوش و تحلیلگران معتبر اوتیت انجام میشود. ناتو چند وجهی و بی توقف و حریص پیش میرود چون اساسا یک تفکر تنازع بقای پنهان است و تا جایگزین نشود بازتولید میشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس