چرا منطقه الشجاعیه «باتلاق صهیونیست ها» لقب گرفته است؟

رژیم صهیونیستی در شرایطی سعی دارد در منطقه الشجاعیه غزه نفوذ کرده و یک دستاورد مهم به دست آورد که این منطقه یادآور شکست‌های سنگینی در گذشته بوده و امروز نیز به کابوس تل آویو تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، سومین ماه جنگ غزه نیز در حال سپری شدن است. همچنان رژیم صهیونیستی از دستیابی به اهداف نظامی خود یعنی آزادی اسرا و از بین بردن حماس، ناکام است. این ناکامی در برخی مناطق علنی‌تر و سنگین‌تر است. منطقه الشجاعیه از جمله این مناطق محسوب می‌شود. الشجاعیه یکی از بزرگ‌ترین محله‌های شهر غزه است. ارتش رژیم صهیونیستی چهارشنبه گذشته (۱۳ دسامبر) به این محله حمله کرد، اما متحمل یکی از سنگین‌ترین شکست‌های خود شد. طبق آمار اعلام شده از سوی صهیونیست‌ها، ۱۰ نظامی ارتش از تیپ گولانی در نبرد الشجاعیه کشته شدند، اما آمارهای غیررسمی شمار کشته‌ها را بسیار بیشتر اعلام می‌کنند. اغلب رسانه‌های اسراییلی از این شکست با عنوان «شکست با تلفات بالا» یاد کردند. یکی از رسانه‌های صهیونیست نوشت: «درگیری‌های خونینی در محله الشجاعیه غزه در جریان است و تیپ گولانی روزهای دردناک و غم انگیزی را می‌گذراند.» ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه گذشته (۱۵ دسامبر) نیز بار دیگر به الشجاعیه حمله کرد، اما باز هم موفق نشد به این محله نفوذ کند. پرسش مهم این است که چرا رژیم صهیونیستی بر الشجاعیه متمرکز شد و چرا موفقیتی در این محله از غزه ندارد؟ در پاسخ به این سوال باید به دو نکته مهم اشاره کرد که عبارتند از:

۲. الشجاعیه؛ مقر مهم نیروهای حماس

الشجاعیه از جمله مناطق مهمی است که شمار زیادی از نیروهای حماس در این محله مستقر هستند. در واقع، در الشجاعیه یکی از واحدهای نخبه و نیروهای زبده حماس حضور دارند. صهیونیست‌ها معتقد هستند بخشی از تونل‌های حماس نیز در الشجاعیه قرار دارد. سرلشکر «فایز الدویری»، کارشناس نظامی شبکه الجزیره، که در ۷۰ روز نبرد «طوفان الاقصی» مشغول رصد وضعیت میدانی است، درباره اهمیت الشجاعیه تاکید کرد که «نبرد واقعی انجام نشده است. آنچه هم اکنون در الشجاعیه اتفاق می‌افتد آغاز نبرد است؛ زیرا وزنه اصلی مقاومت هنوز وارد میدان نشده و این نشان می‌دهد که درگیری‌ هنوز در محدوده عملیات بخشی خاصی از رزمندگان فلسطینی قرار دارد.» «امیر بو خبوط» خبرنگار نظامی سایت خبری عبری زبان «واللا» هم درباره اهمیت نبرد الشجاعیه نوشت: «منطقه الشجاعیه واقع در شرق شهر غزه یکی از خطرناک‌ترین مناطق در خاورمیانه برای تل آویو به شمار می‌رود، چرا که ارتش رژیم صهیونیستی در این منطقه با مجموعه‌ای از تونل‌ها و راکت‌ها و چاه‌ها و مین‌هایی مواجه شده که گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در برابر آنها ایجاد کرده‌اند.» این تحلیلگر نظامی به نقل از یکی از نظامیان صهیونیست که به خوبی از شرایط منطقه اطلاع دارد، نوشته است که: «یک یگان بسیار قوی از نیروهای حماس در الشجاعیه حضور دارد که از قدرتمندترین گردان‌ های گروه‌های مقاومت فلسطینی است و این چالش بزرگی برای رژیم صهیونیستی خواهد بود.»

با توجه به این موضوع، برداشت صهیونیست‌ها این است که اگر بتوانند وارد الشجاعیه شده و این منطقه را تحت کنترل خود در آورند، دستاورد و پیروزی مهمی کسب می‌کنند. بر همین اساس نیز الشجاعیه به عمق راهبردی درگیری‌ها میان صهیونیست‌ها و نیروهای حماس تبدیل شده است و حتی کارشناسان نظامی و رسانه‌های صهیونیست نیز عنوان می‌کنند که الشجاعیه یکی از سخت‌ترین مناطق برای رژیم صهیونیستی در جنگ با حماس است. رژیم صهیونیستی به شدت به کسب دستاورد ملموس نظامی در جنگ اخیر نیاز دارد و در تلاش است این دستاورد را با ورود به محله الشجاعیه کسب کند. با این حال، کمین نیروهای حماس سبب شد نه تنها نظامیان صهیونیست موفق نشدند به این محله نفوذ کنند بلکه حتی متحمل تلفات سنگینی نیز شدند که از جمله آن هلاکت فرمانده گردان ۱۳ تیپ گولانی بود. «تامر گرینبرگ» فرمانده گردان ۱۳ تیپ گولانی که تا هفته قبل رجز می‌خواند و خطاب به مبارزان مقاومت گفته بود که «بیایید ببینیم چه کسی برای جنگ بهتر آماده شده است، ما تمایل بسیار زیادی برای حمله و قتل تعداد بیشتری از شما داریم...»، در نبرد الشجاعیه کشته شد و شوک شدیدی به تیپ گولانی وارد کرد.

۲.شکست تاریخی در سال ۲۰۱۴

دلیل دیگر تمرکز صهیونیست‌ها بر الشجاعیه این است که نام الشجاعیه برای رژیم صهیونیستی یادآور شکست تلخ در سال ۲۰۱۴ است. در جنگ ۵۱ روزه سال ۲۰۱۴، ارتش رژیم صهیونیستی در باتلاق الشجاعیه گرفتار شد و بدون دستاورد و با کشته‌های زیاد مجبور شد از این محله خارج شود. پایگاه خبری صهیونیستی «واللا» خاطره آن شکست را یادآور شد؛ شکستی که نظامی صهیونیست این‌گونه روایت می‌کند: «آن روز، یکی از سخت‌ترین روزها بود و جو تیپ پس از آن عملیات بسیار متشنج و سخت بود؛ فرمانده تیپ، معاون وی و یک افسر دیگر مجروح شده بودند و سربازان حال خوبی نداشتند. آن روز از یادم نخواهد رفت؛ در میانه آتش به دنبال اجساد همرزمان می‌گشتیم.»

صهیونیست‌ها در صدد هستند خاطره تلخ سال ۲۰۱۴ را با پیروزی در الشجاعیه در جنگ اخیر پاک کنند، اما زخم الشجاعیه نه تنها به سادگی پاک نخواهد شد بلکه حتی می‌تواند شدیدتر نیز شود. هلاکت دست کم ۱۰ نظامی صهیونیست در الشجاعیه در چهارشنبه گذشته، واکنش فرمانده سابق گردان ۱۳ تیپ گولانی در ارتش اسراییل را به همراه داشت. وی در این خصوص نوشت: «این همان الشجاعیه است که ۹ سال پیش با همین استراتژی، این گردان را هدف قرار داد. شکست‌های تکراری در این منطقه، بهای سنگینی برای ما داشت؛ از جمله اسارات اورون شائول که هنوز در دست حماس است. یک چرخه سرد و دشوار را تجربه می‌کنیم.»

نتیجه

درک صهیونیست‌ها این است که پیروزی در الشجاعیه به معنای تضعیف جدی حماس خواهد بود. تقریباً اکثر صهیونیست‌ها به خصوص نظامیان معتقد هستند که تمرکز ارتش برای ورود به الشجاعیه یک تصمیم اشتباه است زیرا اولاً برتری نظامی در الشجاعیه در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست و دست کم به ۶ ماه زمان نیاز دارد و ارتش نیز برای جنگ طولانی مدت آمادگی ندارد، دوماً در صورت شکست ارتش در الشجاعیه بار دیگر برتری اطلاعاتی و نظامی آن زیر سوال می‌رود زیرا هم شکست نظامی متحمل شده و هم اشراف اطلاعاتی آن مورد تردید قرار می‌گیرد. با وجود این، به نظر می‌رسد نبرد الشجاعیه تکمیل‌کننده شکست صهیونیست‌ها در عملیات طوفان الاقصی باشد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس