چه شناورها و تجهیزاتی امروز به نیروی دریایی سپاه ملحق شد+ تصاویر و جزئیات

امروز در مراسمی با حضور سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، تجهیزات متنوع و جدیدی به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه الحاق شد.

به گزارش مشرق، امروز نیروی دریایی سپاه در مرکز هرمزگان و در ستاد این نیرو، شاهد دوازدهمین دوره از الحاق تجهیزات جدید بود.

الحاق هایی که با هر مرحله آن به گفته سردار سلامی، شاهد جهشی در تکامل قدرت این نیرو در دفاع از میهن اسلامی مان و منافع ایران و نیز ایجاد قدرت دریاپایه برای خلق بازدارندگی فعال هستیم. الحاقاتی که در مسیر راهبردهای نیروی دریایی سپاه به منظور منافع ملی و حیاتی میهن مان ساخته شده است.

چه شناورها و تجهیزاتی امروز به نیروی دریایی سپاه ملحق شد+ تصاویر و جزئیات

شناور گشتی و رزمی شهید ابومهدی با قابلیت ۱۴ روز دریانوردی مستمر

امروز شناور گشتی رزمی شهید ابومهدی المهندس رسما به نیروی دریایی سپاه پیوست. این ناو به گفته سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، مبتنی بر نیازهای عملیاتی نیروی دریایی سپاه توسط جوانان متخصص داخلی و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان طراحی و تولید شده است و با قابلیت رادار گریزی، با بهره‌مندی از ۴ موتور دریایی، دارای قابلیت دریانوردی بردبلند با سرعت بالای ۳۷ گره دریایی و قدرت بالا در مانور است.

قابلیت حمل و فرود و برخواست پهپاد عمودپرواز (VTOL) و امکان پرتاپ پهپاد رزمی در روز و شب از دیگر قابلیت‌های این شناور است. این شناور برای دفاع هوایی و مقابله با اهداف متخاصم، مجهز به سامانه کشف و رهگیری و پرتابگرهای دریاپایه و سامانه‌های خودکار و نیمه خودکار توپ‌های ۲۰ میلیمتر و ۳۰ میلیمتر است.

شناور شهید ابومهدی المهندس برای انهدام اهداف سطی متخاصم نیز مجهز به پرتابگر موشک‌های کروز سطح به سطح ترکیبی (از ۳۵ تا ۷۵۰ کیلومتر) است. این شناور مجهز به فضای پزشکی و تجهیزات کامل امدادی است.

۱۰۰ شناور موشک انداز

امروز همچنین ۱۰۰ شناور موشک انداز نیز در انواع مختلف فرماندهی، رزمی، اژدرافکن و راکت انداز به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه الحاق شد.

این شناورها که در کلاس عاشورا و طارق توسعه داده شده و تجهیز یافته اند، قدرت تحرک بالایی داشته و در حین حرکت قادر به شلیک موشک با بردهای متنوع و حتی تا ۹۰ کیلومتر و در کلاس طارق تا ۱۸۰ کیلومتر هستند.

تحول در نصب سیستم های پدافندی بر روی شناورها

در حقیقت زنبورهای سرخ خلیج فارس، امروز پرشمارتر و گزنده تر از هر زمان دیگری شده اند و برای ایجاد پوشش هوایی مستمر برای صیانت از عملیات دریایی آنها، موشک‌های کوثر را روی شناورهای کلاس طارق و عاشورا نصب کرده و عملیاتی ساخته اند تا این شناورها بتوانند مأموریت کاملی را با پشتوانه حرکت دسته ای خود فراهم کنند.

در حقیقت سپاه، توانایی انجام یک مأموریت کامل را به دسته های شناوری خود بدون نیاز به پشتیبانی شناورهای بزرگ تر در محدوده وسیع تری بخشیده که حالا با نصب رادار سه بعدی بر روی شناورهای کلاس عاشورا و طارق و نصب موشک های کوثر بر روی آنها به طور انبوه، عملا وارد فاز جدیدی از قدرت دریاپایه مبتنی بر نبرد نامتقارن شده است که می تواند از شناورهای خود هم برای نبرد و هم برای صیانت دریایی استفاده کند و تهدیدات هوایی را آنهم از روی شناور به خوبی دفع کند.

چه شناورها و تجهیزاتی امروز به نیروی دریایی سپاه ملحق شد+ تصاویر و جزئیات

سرعت ساخت شناور در سپاه بالا رفته

یکی دیگر از نکاتی که سردار تنگسیری در آیین دوازدهمین الحاق تجهیزات به نیروی دریایی سپاه در مورد آن سخن گفت، افزایش سرعت ساخت شناورهای مورد نیاز سپاه است.

شناور ابومهدی المهندس که هم کلاس با شناور شهید سلیمانی است، ظرف ۱۵ ماه ساخته شده اما سردار تنگسیری این نوید را داد که با همکاری شرکت های دانش بنیان، نیروی دریایی سپاه قادر خواهد شد تا در کمتر از یک سال، ۳ شناور از این کلاس را تولید و تجهیز کند.

این مهم در فواصل زمانی میان الحاق های به نیروی دریایی سپاه نیز قابل مشاهده است به طوری که فواصل میان الحاق ها کاهش یافته اما تجهیزات بیشتری آماده الحاق می شوند و این نشانه توسعه ویژه ای است که با درک اهمیت قدرت رزم در دریا، چه در نزدیک و چه در دور و چه رزم از نزدیک در فواصل دور زاییده شده و تبلور یافته است. نشانه ای که سردار سلامی فرمانده کل سپاه از آن به سیمای نوینی از قدرت دریایی سپاه یاد کرد.

افزایش شمار شناورهای اژدر افکن نیروی دریایی سپاه

قدرت افزایی در نیروی دریایی سپاه محدود به سطح و آسمان نشده و بستر دریا نقطه اتکای سپاه در رشد توان رزمی خویش گشته است. عمق آب نه یک تهدید که برای سپاه یک فرصت تلقی شده و شناورهای سبک سپاه قادرند با حمل دو تایی و ۴ تایی اژدرهای سنگین، از زیرسطح نیز به دشمن یورش برند و تلفیقی از تهدید را برای دشمن خلق کنند.

امروز سپاه شناورهایی را با قابلیت اژدرافکنی به سازمان رزم خود افزود که هندسه قدرت در این نیرو را کامل و کامل تر ساخته است. این کلاس از شناور با قابلیت اژدرافکنی در الحاق های پیشین نیز وجود داشت اما سپاه در این الحاق بر شمار اژدرافکن ها افزوده است. سپاه در تولید اژدرهای دریایی هوشمند نیز در سال های اخیر به موفقیت های مهمی رسیده و توانسته سرعت و سر جنگی اژدرهای حوت را ارتقا دهد.

در مجموع در دوازدهمین الحاق نیروی دریایی سپاه، یک ناو، ۷ نوع شناور متنوع و ۳ نوع راکت انداز ساحلی را به سازمان رزم خود افزود که راکت اندازها نیز در نوع خود قابل توجه بوده و دو فروند از آنها ۴۰ لول و ۲۰ فروند نیز ۸ لول هستند که ضمن توان جابجایی در ساحل، قادرند آتش باری ویژه و گسترده ای را بر علیه اهداف خود در هر موضعی ایجاد کنند.

چه شناورها و تجهیزاتی امروز به نیروی دریایی سپاه ملحق شد+ تصاویر و جزئیات

توسعه شناورهای کربنی برای سرعت و تاب آوری بالا

نیروی دریایی سپاه همچنین امروز دو فروند شناور کلاس عاشورای فرماندهی با بدنه کربنی را نیز در کنار شناورهای رزمی مرصاد به سازمان رزم خود اضافه کرد که سبک بودن، چالاکی و تجهیز به ابزارهای مهم فرماندهی در دریا از جمله ویژگی های آنها است که می تواند سرعت رسیدن در مأموریت ها را ارتقا داده و در عین تراز ساخت شناورهای سپاه را که با ساخت شناور آلومنیومی شهید سلیمانی و شهید ابومهدی به تراز بالاتری صعود کرده بود، بازهم فراتر ببرد.

سپاه اکنون سرعت شناورهای خود را به ۹۰ تا ۱۰۰ نات (حدود ۱۷۰ تا ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت) رسانده و به گفته سردار تنگسیری این میزان بازهم قابل افزایش است که بیش از ۳ برابر شناورهای بیگانه حاضر در منطقه سرعت دارد.

نمایش اقتدار و توانمندی های نیروی دریایی سپاه برای مقابله با تهدیدات متصور و ارتقای ضریب امنیت پایدار منطقه ، تقویت مبانی و ظرفیت‌های استکبار ستیزی ، عدالت خواهی و مقاومت و تعمیق و بسط روحیه خودباوری و تکیه بر توانمندی های داخلی و ایرانی از مهمترین اهداف این الحاق عنوان شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    5 1
    قایق های پدافندی خیلی خوبه خوراکش بالگردهاییه که یانکی ها برای قایق های تند رو ایران و سایر نیروهای دریایی محور مقاومت تجهیز کردن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس