کد خبر 1566103
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
جزئیات و شرایط تأسیس مدارس مسجد محور

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به ضوابط راه‌اندازی مدارس مسجد محور، گفت: برنامه درسی مدارس مسجد محور زیر نظر آموزش و پرورش است.

به گزارش مشرق، بر اساس مصوبه مجلس، وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد مدارس مسجد محور مجوز صادر خواهد کرد.

طبق مصوبه مجلس، «وزارت آموزش و پرورش مکلف است به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی که متقاضی ایجاد مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی به عنوان بخشی از یک مسجد هستند، مشروط به موافقت هیأت امنای مسجد، رسیدگی کرده و ضمن رعایت ضوابط فنی برای ساختمان مسجد یا ساختمان منظور شده از سوی متقاضی، مجوز ایجاد مدرسه مسجد محور یا مرکز آموزش و پرورشی مسجد محور را به متقاضی مربوطه بدهد».

در همین رابطه احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درباره راه‌اندازی مدارس مسجد محور، اظهار کرد: به دنبال استفاده از ظرفیت مساجد در جریان تعلیم و تربیت کشور هستیم؛ تمام افراد حقیقی و حقوقی با دارا بودن شرایط مواد ۸ و ۹ قانون تأسیس مدارس غیردولتی می‌توانند مجوز راه‌اندازی مدرسه دریافت کنند.

در ماده ۸ قانون تأسیس مدارس غیردولتی، شرایط متقاضیان تأسیس این مدارس آمده است: تابعیت جمهوری اسلامی ایران. اعتقاد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلام، ایمان و برخورداری از حسن شهرت. التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه. نداشتن وابستگی به رژیم گذشته یا گروهک‌های منحرف و غیرقانونی. نداشتن پیشینه کیفری مؤثر. حداقل مدرک کارشناسی یا معادل آن. حداقل 30 سال سن. تأهل برای مردان.

فعالیت مدارس مسجد محور فعلی قانونی نیست

محمودزاده درباره فعالیت مدارس مسجد محور فعلی افزود: مدارس مسجد محوری که اکنون در حال فعالیت هستند، مجوز ندارند و فعالیت آنها قانونی نیست. با مصوبه اخیر مجلس، هیأت امنای مساجد به عنوان اشخاص حقوقی می‌توانند تقاضای ایجاد مدرسه غیردولتی بدهند اما باید توجه داشت که نمی‌توان داخل مسجد، کلاس درس برگزار کرد و موضوع مدارس مسجد محور، حمایت مسجد از مدرسه است.

کلاس درس نباید داخل مسجد برگزار شود

محمودزاده ادامه داد: مدرسه ایجاد شده بخشی از مسجد است و نه داخل مسجد؛ به عنوان مثال اکنون دانشگاه سما مدارسی را ایجاد کرده است، مدارس مسجد محور نیز نوعی از مدارس وابسته هستند که تمام استانداردهای موجود در مدارس دیگر بر آنها حاکم است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: وزارت آموزش و پرورش به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی که متقاضی ایجاد مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی به عنوان بخشی از یک مسجد هستند، مجوز ایجاد مدرسه صادر می‌کند به عنوان مثال ممکن است در کنار یک مسجد، فضای خالی وجود داشته باشد که در سال‌های گذشته به بخش خصوصی برای فعالیت‌های تجاری اجاره داده می‌شد، اکنون مسجد می‌تواند این فضا را به مدرسه غیردولتی تبدیل کند البته باید تمام استانداردهای مورد نیاز را داشته باشد.

روحانیون به عنوان مؤسس برخی مدارس غیردولتی

وی با اشاره به اینکه در مدارس غیردولتی برای تأمین نیروی انسانی، فضا و برنامه درسی استانداردهای مشخصی داریم و تمام مدارس غیردولتی موظف به رعایت آن هستند، بیان کرد: اکنون مؤسسان برخی مدارس غیردولتی از میان روحانیون هستند.

محمودزاده متذکر شد: برنامه درسی مدارس مسجد محور زیر نظر آموزش و پرورش است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس