1

در طی چند ماه اخیر تاج زاده به نماد کادرسازی، تولید ادبیات و بلندگوی بیرونی رادیکال جبهه اصلاحات تبدیل شده است!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز چهارشنبه چهارم بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که صبح دردناک اسرائیل؛ در مرگبارترین روز جنگ غزه برای صهیونیست‌ها، تاکید رهبر انقلاب بر قطع شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی، افزایش چشمگیر ذخایر ارزی به روایت رئیس کل بانک مرکزی و سند راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران در بیستمین نشست مجمع عمومی با حضور احزاب اصلاح‌طلب و اعضای حقیقی این تشکل به تصویب رسید و متن آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. انتشار متن این راهبرد، بحث‌ها و گمانه‌های بسیاری را به‌ویژه در محافل سیاسی و رسانه‌ای ایجاد کرد.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب به یک نتیجه واحد درباره آیا این راهبرد انتخاباتی نرسیده و برخی آن را نشانه مشارکت و برخی دیگر آن را دلیلی بر تحریم انتخابات خوانده‌اند؛ روزنامه هم‌میهن که مواضع اصلاح‌طلبان رادیکال را منتشر می‌کند این راهبرد را سیاست سکوت منجر به تحریم خوانده و نوشته است:

ینکه این سند از لحاظ محتوایی چقدر عقلایی است و چه نقدهایی به آن هست، و نیز چقدر از یک تشکل سیاسی ریشه‌دار که برای امر انتخابات به وجود آمده این موضع‌گیری قابل قبول است، یک سوی ماجراست اما از آن جهت که موضعی به‌هرحال گرفته شده و تشکل‌ها را از سردرگمی‌ فعالیت و تصمیم اصلاح‌طلبان رها می‌سازد، قابل تقدیر است. بر همین اساس با وجود همه نقایصی که در این سند وجود دارد، به نظر می‌رسد در انتخابات اسفندماه تا به این لحظه تصمیم «سکوت انتخاباتی» و عدم حضور فعال مدنظر جبهه اصلاح‌طلبان است البته باید دید که چقدر به آن پایبندی وجود دارد و چه سرنوشتی در انتظار اصلاح‌طلبان است و آیا این سند خود تاییدی بر انشعاب در جبهه اصلاحات نیست؟

این روزنامه به نقل از حمیدرضا جلایی‌پور به نقد این سند راهبردی پرداخته و می‌نویسد:

ود جبهه قاعدتاً نمی‌پذیرد که خروجی این راهبرد عملاً «صبر و انتظار» است. ولی متاسفانه به نظرم عملاً چنین معنایی دارد. در پرهیز جبهه از تشویق به ثبت‌نام نامزدهای اصلاح‌طلب و انتشار برنامه هم همین دیده می‌شد. گویی فرض شده که مجلس از آن حامیان اندک‌سالاری است و چون از ما دعوت نمی‌کنند ما هم ثبت‌نام نمی‌کنیم، نه این‌که بخواهیم در میدان انتخابات برای آزادی بیشتر و تأثیر بیشتر تلاش کنیم. گویی جبهه برای خود اصلاح‌طلبان نقش و عاملیتی در اصلاح‌گری قائل نیست و انتظار دارد رقابت و مشارکت و تاثیر مجلس را اقتدارگرایان و سایر نیروها دفعتاً افزایش بدهند و اگر فرضاً افزایش دادند تازه جبهه از آن استفاده کند و نه این‌که خود جبهه به‌عنوان ذی‌نفع افزایش مشارکت و رقابت و تاثیر مجلس در این مسیر مداخله و تلاش جمعی و خلاق و تدریجی‌گرا کند، آن‌هم در این شرایط جنگی منطقه و در سالی که احتمالاً ترامپ برمی‌گردد و مخاطرات ملی بیشتر خواهد بود.

رازهای ناگفته درباره انتشار سریع راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات/ اختلاف میان اصلاح‌طلبان درباره یک یک سند سیاسی!

با وجود آنکه در سند راهبردی جبهه اصلاحات هیچ نشانی از مشارکت در انتخابات دیده نمی‌شود اما روزنامه آرمان ملی آن را «نه به تحریم» خوانده است، به نظر می‌رسد نویسنده این مطلب حتی یک بار به صورت کامل متن این بیانیه شبه انتخاباتی را نخوانده باشد! در بخشی از این گزارش آمده است:

اصلاح‌طلبان هیچگاه اقدامی بر خلاف مصالح ملی انجام نمی‌دهند به‌ویژه اکنون که دشمنان زیادی در انتظار بهانه‌ای برای فشار بر کشور هستند. جریان اصلاح‌طلب در سال‌های اخیر نشان داده که منافع و مصالح ملی را در اولویت خود قرار داده است. بخشی از سکوت‌ها یا حتی فعالیت‌های اعضای این جریان در چارچوب توجه به اولویت منافع و مصالح ملی انجام شد است. از امروز باید شاهد هجمه‌های سنگین به اصلاح‌طلبان برای عدم اشاره به تحریم بود!

رازهای ناگفته درباره انتشار سریع راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات/ اختلاف میان اصلاح‌طلبان درباره یک یک سند سیاسی!

بند آخر سند راهبردی جبهه اصلاحات حکایت از آن دارد که قاعدتاً به نام اصلاح‌طلبان لیستی منتشر نمی‌شود ولی چند حزب و تعدادی از نیروها و چهره‌های مؤثر این جریان احتمالاً در قالب ائتلاف نیروهای میانه‌رو در حوزه‌هایی که امکان معرفی نامزد باکیفیت دارند، لیست خواهند داد و تشکیل یک اقلیت باکیفیت را هدف می‌گیرند، این لیست به معنای مشارکت جبهه اصلاحات(به عنوان نهاد سیاست گذاری اصلاح‌طلبان) در انتخابات نیست.

همچنین بند آخر سند فعلی نشان می‌دهد که تصمیم استان‌ها هم منوط به رای دوسوم شده که عملاً حصولش بسیار سخت است. مشابه سال ۱۴۰۰ که همین حدنصاب دوسوم منجر به نتیجه‌گیری اقلیت جبهه و تفوق‌اش بر اکثریت مشارکت‌گرا (که فقط دو رای از دوسوم کمتر داشت) شد.

همین دو نکته کافی است تا نتیجه‌گیری کنیم که خروجی سند راهبردی جبهه اصلاحات چیزی جز تحریم انتخابات نیست، گفته شده است که سند راهبردی جبهه اصلاحات با مشاوره مصطفی تاج‌زاده از زندان اوین تدیون شده و همین مسئله باعث بروز اختلاف میان اصلاح‌طلبان شده است. تاجزاده عملا در زندان به عنوان لیدر طیف اصلاح طلبان ساختاری و تحریمی عمل کرده و نکته قابل توجه اینکه دیدگاه‌های وی از سوی لایه های رادیکال جبهه اصلاحات نیز جدی گرفته می شود و عملا تاج زاده بهنماد کادرسازی، تولید ادبیات و بلندگوی بیرونی رادیکال جبهه اصلاحات تبدیل شده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    1 2
    اصلاح طلبان باهاتون بازی نی کنند وقتشه خودتون ذره ای فکر کنید
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      7 1
      روحانی غیر از عدم سواد فقهی باید به هزار دلیل دیگر رد صلاحیت می‌شد
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      5 4
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخیلی خوشحالم از رد صلاحیت ریش بنفش
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      4 0
      خوشحالم از رد صلاحیت
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      5 0
      قهر با صندوق رأی و یا عدم شرکت اصلاح طلبان تهوع آور در انتخابات را به فال نیک باید گرفت و این موضوع را از الطاف الاهی دانست! چرا که این قوم یعجوج و معجوج و لجوج در هر انتخابات چنانچه پیروز شوند راهگشای جاسوسان صهیونی به کشور می شوند و اگر ببازند بلوا و فتنه و آشوب به پا می کنند و به دنبال انقلاب های رنگی جورج سوروسی می روند!!
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      اطلاح طلب = حامی داخلی داعش= سرمایه اسرائیل-- چند نماینده اصلاح طلب در 25 مرداد 1395 خبر مخالفتشان با سوخت گیری و مهماتگیری بمب افکن های روسی در همدان برای حملات شدید هوایی بر علیه داعش در سوریه و عراق ، رسانه ای شد. خبری های از جمله با تیتر "از حب داعش یا بغض روسیه" در نقد مخالفت اطلاح طلبها با مهماتگیری بمب افکن ها در پایگاه همدان در آن مقطع زمانی در وبسایتها منتشر شد. علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خبری اعلام کرد: "همکاری‌های دفاعی صورت گرفته بین ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم امر غیرمنتظره‌ای نیست و نگاه ایران به رابطه با روسیه یک نگاه راهبردی است"" - در نهایت سنگ اندازی نماینده های اصلاح طلب مانع اجرای بمباران سنگین داعش در عراق و سوریه شد- طبق اعلان کارشناسان نظامی روس در صورت مهماتگیری و سوختگیری بمب افکن های مهاجم به داعش در همدان امکان بارگیری 22 تن بمب با پرواز 700 کیلومتری را داشته اند در صورتیکه با بارگیری در روسیه امکان بارگیری 5 تا 7 تن با مسافت 2000 کیلومتری را داشته اند. بهر حال توقف بمباران شدید داعش توسط این بمب افکنها هدیه اصلاح طلبان داخلی به داعش و سنگ اندازی بر سر راه نابود کردن داعش بود. چه تائیدی بر عمدی بودن ایجاد مزاحمت اصلاح طلبان داخلی بر سر راه نابود کردن داعش بهتر از این: علی مطهری در برنامه زنده تلویزیونی نابودی داعش در سوریه توسط ایران را اشتباه اعلام کرد. در حالیکه حتی دبیر شورای امنیت ملی وقت استفاده از فضا و امکانات ایران برای بمباران تروریستهای داعش را اعلام کرده بود. "شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در واکنش به انتشار خبر استفاده روسیه از فضا و امکانات ایران برای حمله به تروریست‌ها در سوریه گفت: "همکاری‌های تهران - مسکو برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این زمینه تبادل ظرفیت و امکانات داریم". این موضع گیری شمخانی در شرایطی بود که به موجب اصل ۱۷۶ قانون اساسی، "بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی" از وظایف شورای عالی امنیت ملی است. ولی با مخالفت بسیار شدید نمایندگان اصلاح طلب، در نهایت مهماتگیری و سوختگیری در همدان با غوغا راه انداختن "نقض حاکمیت کشور طبق اصل 176 قانون اساسی" اصلاح طلبان متوقف شد.
  • مش غلام IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    2 0
    فرض کنید که ترامپ برنده انتخابات۲۰۲۴ آمریکا شد و جو بایدن شکست خورد ! واقعا سیاست دولت و مجلس برای این سناریو چیست ؟ آیا چاره ای اندیشیدند؟ فکری کردید؟ خودتان را آماده کنید
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    5 3
    خوب که‌ ر رد صلاحيت شد سودای بزرگ شدن داره شیخ انگلیسی
  • سید فروزان CH ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    12 0
    تیتر روزنامه آرمان ملی در مورد فردوسی خیلی جالب است ، یعنی اینها توقع دارند این شخص مجددا بیاید و برنامه پخش کند ،کسی که در فتنه سال گذشته دانشجویان را تحریک میکرد و در اغتشاشات آنها شرکت میکرد ،مجددا بیاید برنامه اجرا کند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همینکه این شخص را به محاکمه نکشیدند باید خیلی شکر گذار باشد ، ضمن اینکه این شخص استاد دانشگاه است ؟؟؟؟مجری تلویزیون است ؟؟فعال سیاسی است ؟؟؟ البته یار براندازان و دشمن نظام است
    • عبدالله IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      4 1
      اصلا عادل فردوسی عددیه و دارای وزن و جایگاهی هست که راجع بهش وقت تلف بشه .
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    1 0
    روحانی دلیل رد صلاحیتش را درمعرض افکار عمومی قرار دهد این بهترین کاریست که باید بکند نه اینکه بیانیه ایی دهد که هیچ نشانه ایی ازدلیل عدم احراز علمی ویاعمومی دربیانیه اش نیامد من به بیانیه او تا زمانیکه شفاف دلیل ردش را نگفته قانع نمیشوم وآن را یک تکه کاغذ پاره میدانم
  • مهدی US ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    1 0
    ۸ سال مملکت را به مرز نابودی کشید حا لا میخواهد فتنه بنفش برای ما رهبر انتخاب کند. این بابا باید جایش تو اوین باشه نه خبرگان.
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      حسن روحانی و ظریف و اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟ آیا رضایت اصلاح طلبان با سکوتشان در برابر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا بطور عملی حمایت از اشتباه دولت اصلاح طلب روحانی نیست؟ آیا سکوت اصلاح طلبان در برابر فوت بیش از 130،000 نفر در اثر عدم تزریق واکسن کرونا توسط دولت اصلاح طلب روحانی بدلیل رضایت آنها از فوت مردم بیگناه بدست اصلاح طلبان غربگدا و سرمایه اسرائیل در ایران است؟
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    1 0
    بلند گو شونم از خودشون مسئله دار تره ⁉️‼️👹

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس