نیروی دریایی یمن را بهتر بشناسیم؛ معجزه در شرایط جنگ و تحریم

دولت یمن طی دهه گذشته و با وجود جنگ و تحریم موفق شد ناوگان دریایی خود را از شرایط کاملاً ضعیف به سطحی ارتقا دهد که بتواند آمریکا و متحدان غربی آن را به چالش بکشد.

به گزارش مشرق، تا اوایل سال ۲۰۱۵ یعنی زمانی که ائتلاف عربی به رهبری عربستان و با چراغ سبز و حمایت آمریکا جنگ بزرگ علیه یمن را آغاز کند، صنعا از نیروی دریایی که قادر به تعیین قواعد درگیری در دریای سرخ و یا حمایت از آب‌های منطقه‌ای یمن باشد، برخوردار نبود و یک پایگاه دریایی در الحدیده با یک سری سلاح‌های دفاعی قدیمی داشت.

اما با این وجود نابودی نیروی دریایی یمن یکی از اولویت‌های ائتلاف متجاوز در حمله به این کشور بود. به طوری که در نیمه اول سال ۲۰۱۵ تسلیحات متعلق به پدافند ساحلی یمن طی ده‌ها حمله تقریباً به شکل کامل منهدم شد و دولت صنعا این اقدام دشمن را در چارچوب طرحی برای هدف قرار دادن دریای سرخ و سواحل آن دانست و بنابراین اقدام به بازسازی نیروی دریایی یمن در شرایط پیچیده جنگی کرد.

در آن دوره یمنی‌ها شروع به توسعه قابلیت‌های دفاعی و رزمی نیروی دریایی خود کردند تا اینکه در سال ۲۰۲۰ نیروی دریایی یمن تبدیل به یکی از قدرت‌های اصلی نیروهای مسلح این کشور شد و همچنان به توسعه و پیشرفت خود ادامه داد. در این مدت نیروی دریایی یمن موفق شد تعداد زیادی از عملیات‌های فرود دریایی که ائتلاف متجاوز برای اشغال سواحل یمن انجام داده بود را شکست دهد.

آمارهای صادر شده توسط وزارت دفاع صنعا تأیید می‌کند که نیروهای دریایی و دفاع ساحلی توانستند بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ بیش از ۳۴ عملیات خاص را با هدف قرار دادن کشتی‌ها، ناوچه‌ها و قایق‌ها در امتداد ساحل تحت کنترل خود در استان‌های حجه و الحدیده انجام داده و به مقابل باب‌المندب و بنادر و تأسیسات دشمن برسند و عملیات‌های دریایی ائتلاف متجاوز را خنثی و تعدادی از کشتی‌هایی که به حریم آبی یمن تجاوز کرده بودند را توقیف کنند.

از بارزترین عملیات‌ها در این زمینه، هدف قرار دادن ناو «سوئیفت» امارات با موشک نیروی دریایی یمن در اوایل اکتبر ۲۰۱۶ بود. این ناو در عملیات مذکور خسارت هنگفتی متحمل و سپس به یکی از بنادر فروش ضایعات در یونان منتقل شد. همچنین نیروی دریایی یمن در ۳۰ ژانویه ۲۰۱۷ یک ناوچه سعودی را که درحال انجام عملیات خصمانه در مقابل الحدیده بود مورد هدف قرار داد.

در پی این حوادث، کشورهای عضو ائتلاف متجاوز شروع به ابراز نگرانی درباره نفوذ نیروهای یمنی به دریای سرخ و جنبش انصارالله را به استفاده از مین‌های دریایی و به خطر انداختن کشتیرانی بین‌المللی متهم کردند. این نگرانی ائتلاف متجاوز در پی فاش شدن این موضوع بود که مهندسان یمنی توانستند موشک‌های دریایی C-۸۰۱ ساخت چین را در نوامبر ۲۰۱۷ توسعه داده و با نام «مندب ۱» به خدمت بازگردانند.

منابع نظامی آگاه به روزنامه الاخبار گفتند که این موشک در ۳ عملیات دفاعی با هدف قرار دادن شناورهای نیروی دریایی ائتلاف در سال ۲۰۱۸، توسعه یافت و چندین نسل از آن تولید شد. نیروی دریایی صنعا همچنین از آغاز تولید دو نوع مین دریایی شناور با نام‌ها و مدل‌های متعدد خبر داد که بارزترین آنها مین دریایی «ثاقب» ساخت داخل است که با مکانیزم مغناطیسی برای اتصال به بدنه متمایز می‌شود.

در همین دوره، صنعا بر نگرانی خود برای امنیت دریایی و امنیت کشتیرانی بین‌المللی و تجارت بین‌المللی تاکید و ائتلاف سعودی-آمریکایی را به تهدید منافع جهان در دریای سرخ از طریق تحرکات نظامی خصمانه متهم کرد.

نیروی دریایی یمن را بهتر بشناسیم؛ معجزه در شرایط جنگ و تحریم

یمن چگونه معادلات دریایی را تغییر داد

در اوایل سپتامبر ۲۰۲۲، نیروهای مسلح یمن از سواحل دریای سرخ، کار تکمیل و توسعه و ساخت نیروی دریایی را در یک رژه نظامی به نام «وعد الآخرة» که با شرکت بیش از ۲۵۰۰۰ رزمنده از نیروهای منطقه پنجم، نیروی دریایی، پدافند ساحلی و نیروی هوایی و پدافند هوایی برگزار شده بود، آغاز کردند.

در آن زمان صنعا با اعلام ورود تسلیحات جدید دریایی به صحنه برای اولین بار از تغییر معادله نظامی نیروی دریایی از جمله رونمایی از موشک‌های دوربرد «مندب ۲» و میان برد «فلق ۱» خبر داد. این موشک‌ها ساخت داخل یمن هستند و برای ضربه زدن به کشتی‌ها و زیردریایی‌ها در دریاهای آزاد استفاده می‌شوند. البته نیروی دریایی یمن هنوز این موشک‌ها را که قدرت بالایی برای انهدام اهداف و غرق کردن کشتی‌های جنگی دارند وارد نبرد نکرده است.

برد این نوع از موشک‌های دریایی ۸۰ کیلومتر و وزن کلاهک آن ۵۱۳ کیلوگرم از وزن کل موشک ۲۵۲۳ کیلوگرمی و سرعت آن ۱۱۰۰ کیلومتر در ساعت است. همچنین سلاح‌های با کیفیتی در نیروی دریایی وجود دارد که مرحله آزمایشی را برای رسیدن به سطح آمادگی پشت سر گذاشته‌اند.

صنعا همچنین اعلام کرد دارای تسلیحات دریایی پیشرفته‌ای است که می‌توان حاکمیت خود را بر تمام آب‌های سرزمینی یمن تضمین کند و علاوه بر آن امکان هدف قرار دادن هر موضع متخاصم در هر نقطه از دریای سرخ و دریای عرب را دارد.

یمن همچنان به به توسعه قابلیت‌های دفاعی دریایی خود ادامه داد و در جریان رویارویی‌های کنونی با نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ نیز ثابت کرد که قدرت شکست دادن آمریکا در دریا را نیز دارد. علی رغم اعتراف طرف آمریکایی مبنی بر اینکه صنعا دارای تسلیحات دریایی پیشرفته است، آمریکایی‌ها بسیاری از اتفاقات دردناکی را که برای ناوهای جنگی آنها در دریای سرخ در جریان درگیری با نیروهای یمنی رخ داده است، پنهان می‌کنند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    10 7
    و بودجه ی این نیرو دریایی یمن از کجاست؟ از پول نفت ایران
    • علی IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      1 4
      چنتا دونه قایق پول سوخت یک نفت کش هم نمیشه درثانی اینا از بودجه دفاعی مملکت هست
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      1 3
      ملک کورش کبیر نادان استیلای ایران را در استوا برقرار کرده
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      2 4
      در پاسخ به دوستی که گفت چند تا دونه قایق....: سوال یک: چقدر تا قایق و موشک و سایر تسلیحات به یمن دادین؟؟؟ بنا به گفته مسئولین تا چند سال قبل ۳۰ میلیارد دلار در سوریه هزینه کردین(تقریبا اندازه بودجه یک سال کشور)، فایده اش چی بود؟ لبنان و عراق و روسیه و جیبوتی بمونه بعدا
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      0 4
      ۱۴:۲۱ احمقهای مثل تو هیچ موقع نمیخواهند بفهمند که اگر پول کاری میکرد الان باید عربستان و قطر و امارات داری موشکهای بهتری از یمنی ها بودند
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      3 3
      در پاسخ به دشمنی که میگه ۳۰ میلیارد دلار در سوریه هزینه کردیم! عارضم خدمت نفهمت که یا نمیدانی ۳۰ میلیارد دلار چه رقمی میشه و یا باز فهمی هستی که نمی‌فهمی ۳۰ میلیارد دلار یعنی چه در نتیجه خیلی نفهمی در حد گینس
    • جواد IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      منبع گفته این 30 میلیارد چه کسی و کجاست؟ نکند منظور شما بدهی سوریه به ایرا است که هنوز پرداخت نشده؟ خب اون که کمک بلاعوض نبوده و طلب ایران هست که سوریه باید بازپس دهد.
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      بله منظور همان بدهی سوریه به ایران است. خب پس چه زمانی سوریه این پول رو پس میده؟
  • کوروش کبیر IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    2 5
    ضعف و قوت کشورهای دیگه ارتباطی به کشور ما نداره. تازه اگه هم همچین کشوری به قدرت نسبی رسیده با حمایتهای مالی ایران بوده
  • JP ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    7 5
    غذا ندارن بخورند نیروی دریایی؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      1 6
      چند روز پیش سران انصار اله یمن در مسکو بودند و در کرملین با سرویس امنیتی روسیه و دیگر سران روس دیدار داشتند پس آنها هم به یک قدرتی چسبیده هستند که قدرت نمایی می کنند پس نباید بگویند که آنها بی پناه هستند و فقط از خدا حمایت می شوند و خودشان سلاح می سازند
    • جمشید IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      7 7
      غذا نداشته باشن...اما آزاده هستن..به کوری چشم شماها مزدور
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      0 0
      ۱۵:۱۰ برای فهم باید اراده کرد.
    • امیر IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      0 0
      من نمی دانم چرا عده ای وقتی می بینند کسانی خلاف عقیده آنها نظر دارد زود اتهام غربگرا و ضد انقلاب و غیره را می‌زنند کمی جنبه داشته باشید و مودبانه نظر بدهید .
  • سعید IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    4 3
    یمن چی کشک چی دوغ چی اش چی جوری میگه نیروی دریایی یمن را بهتر بشناسیم انگار یمن یه کشور خیلی قدرتمند در حد روسیه هست!!!!!!!
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      0 2
      کاری که یمن می‌کنه روسیه که هیچ کل ناتو هم توانایی انجامش را ندارد
  • محمد IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    3 6
    برادر آمریکا خدای تکنولوژی هست اون وقت یمن جنگ زده بخواد اون رو به چالش بکشه همونایی که الان یمن داره از کمک های ایرانه اگر ایران نبود همینارو هم نداشت .
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      0 1
      پس قبول می‌کنی ایران ابرقدرتی هست که کل غرب وحشی که فقط آمریکایش آخر تکنولوژی هست توانایی مقابله با اون که هیچ با یک مهره کوچکش را نداره، میدونم شماها آخر تناقض و دربدری هستید با ابرقدقد درپیتتان که لخت بودنش را خودت داری جار میزنی ولی خودت نمیفهمی!
  • حاجی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    3 2
    پس ظاهرا ابر قدرت دریا یمنه...خخخخ
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      2 1
      خاجی اسقاطیلی قدرت ایمان و اراده خالص برای خدا و نترسیدن از شیطان‌های بزرگ و کوچک کاری می‌کنه در حد معجزه، قرآن بخوانی کاملا درک می‌کنی ولی حیف
  • NL ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    4 7
    تروریست دریایی
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      2 1
      تروریست دریایی، هوایی، زمینی و زیرزمینی و.... که فقط غرب وحشی وحشی حالا حالا ها کار داریم با اربابان رنگارنگ تو
  • هامون IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    2 0
    خوشم میاد که یمنیها امریکای خر رافریب دادند اونا چندتا ماکت موشک یمن رازدند ومثه خرتبلیغ کردندکه چندموشک اماده پرتاب یمن رازدیم...خخخخخخ
  • محمدولایی بازنشسته IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    1 0
    رزمندگان یمنی؟؟؟ خدا با شماست::::: ایران به شما سربازان امام عصر عج افتخار میکند::::: امنیت ایران در مبارزات یمن وسوریه ولبان وعراق وفلسطینه:::: پس ما هم با جان ودل پشت شماییم
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    جناب آقای جمشید اولا از یک ایرانی مسلمان زدن تهمت ناروا کاري بسیار زشت است‌ که‌ شما مرتکب شديد و در ثانی من مزدور نیستم .
  • هوشنگ IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 2
    یمنی که با دو بمب اتم به عصر حجر باز میگردد برای اربابش زبان درازی می کند باید تنبیه کرد
  • هوشنگ IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 1
    من نمی دونم چرا ارباب یمن رو بمباران اتمی نمی کنه اگه من بودم یمنی وجود نداشت
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    سلام خدا به مشرق و مشرقیان
    • مش غلام IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      شعار اول انقلاب ؛ نه شرقی و نه غربی !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس