به گزارش مشرق، کانال مطالعات آمریکا پیرامون افزایش اختلاف بین دولت فدرال آمریکا با ایالت تگزاس پس از تصمیم اخیر دیوان عالی فدرال آمریکا برای برداشتن موانع مرزی بین تگزاس و مکزیک نوشت:

اختلافات بین دولت فدرال آمریکا با ایالت تگزاس پس از تصمیم اخیر دیوان عالی فدرال آمریکا برای برداشتن موانع مرزی بین تگزاس و مکزیک، بالا گرفته و هشتگ «تگزیت» بین حامیان استقلال تگزاس از ایالات متحده آمریکا پرتکرار شده است. تگزاس یکی از ۵۰ ایالت تشکیل دهنده ایالات متحده آمریکا و وسیع ترین ایالت آمریکاست.

به گزارش نیوزویک، ماجرا از آنجایی آغاز شد که اختلافات بین دولت جو بایدن و فرماندار جمهوریخواه ایالت تگزاس بر سر برداشتن موانع مرزی بین این ایالت و کشور مکزیک به دیوان عالی فدرال کشیده شد و دوشنبه گذشته دیوان با اکثریت ۵ به ۴ قاضی، رای به نفع دولت فدرال داد.

بنا به گزارش نیوزویک، متعاقب رای دیوان عالی فدرال، درخواست ها برای اعلام استقلال تگزاس در حال افزایش است.

اکثریت قضات دیوان عالی، به مقامات دولت فدرال اجازه دادند تا قسمت هایی از حصار مرزی را که دولت تگزاس در امتداد مرز با مکزیک برای جلوگیری از عبور مهاجران به قلمروی این ایالت برپا کرده بود، بردارند.

تصمیم دادگاه عالی خشم بسیاری از مردم تگزاس را برانگیخته است که از اقدامات فرماندار جمهوریخواه گرگ ابوت برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی در این ایالت حمایت می‌کنند.

آبوت از این حکم تبعیت نکرده و در چند بیانیه به مخالفت با بایدن پرداخته است. او در یکی از جدیدترین پیام‌ها در ایکس نوشته به دولت بایدن اجازه تخریب «دارایی‌های‌مان را نخواهیم داد.»

از روز دوشنبه صدها پست در شبکه اجتماعی ایکس با هشتگ Texit منتشر شده که به جدایی تگزاس از ایالات متحده اشاره دارد.

یکی از کاربران ایکس که خود را یک تگزاسی نسل نهم می‌خواند، نوشت: «به عنوان یک تگزاسی، من از صمیم قلب معتقدم که تنها گزینه مناسب تگزاس برای حرکت رو به جلو، رای به TEXIT است. دولت فدرال به تگزاس اعلان جنگ کرده است. ما به تحمل این غصب آشکار حاکمیت تگزاس و حق دفاع از قانون اساسی تگزاس ادامه نخواهیم داد. ایالت تگزاس باید از حق قانونی خود بر اساس قوانین داخلی اش حفاظت کند.»

یکی دیگر از کاربران ایکس در تگزاس نوشت: زمانی که یک دولت فدرال خیانتکار سعی می کند حق ما را نادیده بگیرد، تگزاس از حقوق ایالتی برای محافظت از خود، شهروندان و مرزهایمان برخوردار است، جنبش TEXIT احتمالا اکنون قوی تر از همیشه است.

جنبش ملی گرای تگزاس (TNM) نیز با صدور بیانیه ای حکم دیوان عالی فدرال را محکوم کرد و گفت که معتقد است دولت فدرال یک بار دیگر تگزاس را شکست داده است. جنبش اکنون از فرماندار ابوت می‌خواهد تا یک جلسه ویژه فوری برای بررسی استقلال تگزاس تشکیل دهد.

کلی هیگینز، نماینده جمهوریخواه از لوئیزیانا نیز حکم دیوان عالی فدرال را محکوم کرد و گفت که دولت فدرال به دنبال یک جنگ داخلی است و تگزاس باید موضع خود را حفظ کند.

سایر کاربران تگزاسی در شبکه های اجتماعی ایکس نیز سیستم قضایی ایالات متحده را محکوم کردند و گفتند که اکنون زمان Texit است و افزودند که امیدشان را به دولت فدرال از دست داده اند.

در حسابی به نام "تجزیه ایالت" نوشته شده است: زمان آن رسیده است که تگزاس جدا شود و قوانین خود را وضع کند. قطعا بقیه ایالت های قرمز هم (ایالت های محافظه کار) به آن ملحق خواهند شد.

گرگ ابوت فرماندار جمهوریخواه تگزاس در چند سال گذشته از زمان راه اندازی «عملیات ستاره تنها» در سال ۲۰۲۱، یک تلاش امنیتی به رهبری ایالت تگزاس را رهبری می کند که هزاران سرباز ایالت تگزاس و سربازان گارد ملی را در امتداد مرز این ایالت با مکزیک مستقر کرده است.

به گفته ابوت، او بارها با دولت بایدن بر سر اقداماتی که برای جلوگیری از عبور مهاجران به تگزاس اندیشیده است- از جمله نصب یک مانع شناور در رود مرزی ریو گرانده - درگیر شده است.

علیرغم افزایش درخواست‌ها برای "تکسیت"، این ایالت نمی‌تواند از نظر قانونی از ایالات متحده جدا شود، زیرا این ایالت در پرونده دعوی سال ۱۸۶۹ موسوم به «تگزاس علیه وایت»، پذیرفت که ایالت ها نمی توانند به صورت منفرد و یکجانبه تصمیم به خروج از اتحادیه بگیرند.

تشدید اختلافات میان دولت فدرال و دولت ایالتی تگزاس

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند درگیری‌های میان دولت جو بایدن و گرگ آبوت، فرماندار ایالت تگزاس بر سر مرزهای جنوبی باعث ایجاد نگرانی‌هایی درباره احتمال بروز جنگ داخلی در این کشور شده است.

شماری از نماینده‌های دموکرات در کنگره آمریکا از دولت بایدن خواسته‌اند کنترل گارد ملی ایالت تگزاس را در اختیار گرفته و پس از آن موانع احداث‌شده در مرز جنوبی را بردارد.

به عنوان نمونه، جواکئین کاسترو، قانونگذار دموکرات کنگره در پیامی در ایکس نوشت: فرماندار گرگ آبوت از گارد ملی تگزاس برای قانون‌شکنی و ایجاد هرج و مرج در مرز استفاده می‌کند. اگر او در حال نقض کردن حکم دیروز دیوان عالی است رئیس‌جمهور بایستی همین الان گارد ملی تگزاس را تحت کنترل دولت فدرال درآورد.

برخی از تحلیلگران هشدار داده‌اند شدت گرفتن چنین تنش‌هایی خطر بروز جنگ داخلی را به همراه خواهد داشت.

تررنس ویلیامز یکی از کاربران شبکه اجتماعی با ۱.۷ میلیون دنبال‌کننده در ایکس نوشت: جنگ داخلی در راه است.

کارمین سابیا، یکی دیگر از تحلیلگران آمریکایی در شبکه ایکس هم با طرفداری از فرماندار تگزاس مدعی شد جو بایدن به دنبال ایجاد جنگ داخلی است.

تاکر کارلسون، مجری محافظه‌کار آمریکایی هم در ایکس نوشت: مردان تگزاس کجا هستند؟ چرا از ایالت و کشور حراست نمی‌کنند؟

مارجوری تایلور گرین، عضو جمهوریخواه ایالت جورجیا در مجلس نمایندگان آمریکا هم در مصاحبه‌ای با استیو بنون، استراتژیست ارشد سابق دونالد ترامپ گفت: این تصمیم دیوان عالی اکنون دولت فدرال را با ایالت تگزاس در حالت جنگ قرار داده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    2 1
    کشتار دهه 1990 باز تکرار میشه
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    8 3
    چرند چیه میگی برای مقابله بامهاجران دعوای سنا شده
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      1 5
      فقط یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکش چرند میگه!! زنده باد استقلال تگزاس!! 👍👍🌹🌹🌹
  • کوروش IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    7 0
    خوب شهروندان تگزاس می خواهند ازاد باشند چرا جلویشان را میگیرند .
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    6 4
    با آرزوی استقلال تگزاس و بقیهٔ ایالت های آمریکا در آیندهٔ نزدیک!! 🌹🌹🌹😊😊😊
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    یه مشت یانکی نژاد پرست بی اصل و نصب
    • BG ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 2
      فقط روس و انگلیس اشغالگر اصل هستند!!!!!
  • هاتف IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    4 1
    آزادی حق بلامنازع مردم تگزاس هست و ما هم حمایت قاطع میکنیم.
  • هاتف IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    2 0
    آزادی حق بلامنازع مردم تگزاس هست و ما هم حمایت قاطع میکنیم.
  • علی قاسمی IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    1 0
    بنظرم ایران باید برای ایجاد تفکر استقلال طلبی ایالات آمریکا وتجزیه وفروپاشی آمریکا ی واحد هم سرمایه گذاری کنه وهم روش کار کنه از طریق فرستادن جیمزباندها وفعالیت هکرها ی ایران ....به امیدتجزیه ی آمریکا۱۱
  • علی قاسمی IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    5 0
    خدایا یک کاری کن که این گاوبازها با ایالت های دیگه شعارجدایی طلبی بدن ..خدایا قدرت اینها رو ازهم بپاش اینها کم دنیا رو چپاول نکردن ..خدایا الان وقته شه
  • CA ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    7 0
    به مرحله جدایی کشیده نمیشه. معمولا در این مواقع آمریکا با بهانه واهی به یک کشور حمله میکنه و جنگ بپا میکنه تا مردم اختلافات داخلی رو کنار بذارن و دور رئیس جمهور حلقه بزنن . رئیس جمهوران آمریکا وقتی نیاز به حمایت و اتحاد مردم دارن جنگ و جنایت راه میندازن و گاهی با عملیات پرچم دروغین.
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    1 0
    تگزاسی ها ازاد باید گردند
  • FR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 1
    کور خود و بینای مردم
    • محسن IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      0 0
      اونوقت اگر همین اتفاق رو bbc گزارش کنه باز هم همین رو میگی؟! اینطور که شما میگی هیچ خبرگزاری کشور نباید خبرهای کشورهای خارجی رو پوشش بده چون خودمون مشکل زیاد داریم؟!
    • محسن IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      0 0
      اونوقت اگر همین اتفاق رو bbc گزارش کنه باز هم همین رو میگی؟! اینطور که شما میگی هیچ خبرگزاری کشور نباید خبرهای کشورهای خارجی رو پوشش بده چون خودمون مشکل زیاد داریم؟!
    • محسن IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      0 0
      شما چرا ناراحت شدی؟! امیدوارم کشوری که کشور ما رو زیر شدید ترین حملات رسانه و فرهنگی و اقتصادی قرار داده و چیزی جز زورگویی و قلدری بلد نیست به زودی تجزیه بشه و از بین بره تا ذره‌ای از درد مردم ایران در سراسر این تاریخ ۷۰ ساله تسکین پیدا کنه.
    • محسن IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
      0 0
      شما چرا ناراحت شدی؟! امیدوارم کشوری که کشور ما رو زیر شدید ترین حملات رسانه و فرهنگی و اقتصادی قرار داده و چیزی جز زورگویی و قلدری بلد نیست به زودی تجزیه بشه و از بین بره تا ذره‌ای از درد مردم ایران در سراسر این تاریخ ۷۰ ساله تسکین پیدا کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس