کد خبر 1569950
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸
ماجرای یک تبلیغ تحقیرآمیز در تلویزیون

تبلیغات اغراق شده‌ای همچون جوان شدن با کرم‌های شرکتی، نظر جامعه را به سمت ظاهر معطوف می‌کند. 

به گزارش مشرق، اخیراً در رسانه ملی شاهد تبلیغ یک کرم جوان ساز هستیم که در سناریوی آن، دختر ماجرا بابت چین و چروک‌های صورت خواستگار جوان به او پاسخ منفی می‌دهد. قطعاً برای شما هم پیش آمده که حین تماشای یک برنامه تلویزیونی ناگهان با قطع برنامه و پخش آگهی‌های تلویزیونی مواجه شده باشید، آگهی‌هایی که این روزها به آفتی در رسانه ملی تبدیل شده‌اند و به کلی از دستورالعمل و مجموعه ضوابط تولید آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی فاصله گرفته اند، تبلیغاتی بی‌محتوا، کمال گرایانه و بعضاً افراطی که اثری از بازبینی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

بر اساس اصل ۱۱ مجموعه ضوابط تولید آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی، آگهی بازرگانی نباید به هیچ وجه متضمن فریب بوده و فراتر از واقعیت، کالا یا خدمات مورد نظر را با ادعای خلاف واقع معرفی کند، همچنین از اغراق باید پرهیز شود.

همچنین بر اساس اصل ۱۲ این آئین نامه، استفاده از عبارات و قیود تکراری اخباری، چون اطلاعیه، اطلاعیه – توجه، توجه – مژده، مژده – اطمینان بخش – مطمئن، کاملاً سالم، کاملا بهداشتی و استفاده از صفات مطلق ساز و اغراق‌آمیز هم در آگهی مجاز نیست.

اصل ۳۰ این دستورالعمل هم تأکید دارد که نشان دادن تاثیر آنی استفاده از وسایل درمانی مانند لاغر شدن فوری و یا به تصویر کشیدن فرآیند تأثیر داروها، شامپوها، مواد شوینده، روغن ها، بر بدن انسان به هر شیوه‌ای از آن جمله تمهیدات انیمیشن مجاز نیست.

وعده جوانی با یک کرم جادویی

اما با این حال در میان تبلیغات پر زرق و برق و اغراق‌آمیز در رسانه ملی، اخیراً شاهد تبلیغ یک کرم جوان ساز هستیم که در سناریوی آن، دختر ماجرا بابت چین و چروک‌های صورت خواستگار جوان به او پاسخ منفی می‌دهد، تبلیغی که در ادامه آن یک خانم با میکاپ سینمایی و رتوش چهره، در قاب جادویی ظاهر می‌شود و در قامت فرشته مهربان در قصه سیندرلا به کمک شاهزاده جوان می‌آید و با معرفی یک کرم جوانساز، وعده می‌دهد که در فاصله کوتاهی تمامی چین و چروک‌ها دود می‌شوند و به هوا می‌روند.

این تبلیغ فارغ از زیر پا گذاشتن ضوابط تولید آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی این حس را در مخاطبان جوان ایجاد می‌کند که از خود واقعی‌شان فاصله بگیرند و گمان کنند که سرنوشت‌شان به صاف شدن چین و چروک صورت‌شان گره خورده است!

ایجاد حس حقارت و عدم اعتماد به نفس در جوانان با تبلیغات غیر واقعی

یک روانشناس و مشاور خانواده درباره چنین تبلیغاتی گفت: وقتی تبلیغات به شکل درست و علمی صورت نگیرد به ضد تبلیغ تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد زیادی به دلایل مختلف همچون انجام کارهای شرافتمندانه و سخت، قرار گرفتن زیر آفتاب، فشارهای زندگی یا روند طبیعی سن چین و چروک‌هایی بر صورت دارند، گفت: اینها ایرادی محسوب نمی‌شود اما تبلیغات اغراق شده‌ای همچون جوان شدن با کرم‌های شرکتی، نظر جامعه را به سمت ظاهر معطوف می‌کند.

این روانشناس با بیان اینکه رسانه ملی با پخش چنین آگهی‌هایی اقدام به نیازسازی می‌کند، تصریح کرد: در واقع صدا و سیما با تبلیغات غیرواقعی احساس نیاز کاذب را در افراد ایجاد می‌کند، البته این جزو تکنیک‌های جهان سرمایه داری برای افزایش تولید و تسخیر بازار است اما در کنار آن، حس حقارت، عدم اعتماد به نفس و نداشتن خوشبختی را در افراد به ویژه جوانان ایجاد می‌کند.

فرهنگ‌سازی غلط با تبلیغات تلویزیونی

شریفی یزدی ادامه داد: این نیازسازی در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، جامعه را از درون تهی می‌کند، به همین جهت ما افرادی را می‌بینیم که مثلاً دندان‌های خراب دارند اما به جای مراجعه به دندانپزشک، ترجیح می‌دهند برای ژل و بوتاکس هزینه کنند تا برای مدتی موقت، حالشان خوب شود و احساس جوانی کنند.

وی فرهنگ‌سازی غلط و سوق دادن جوانان به سمت معیارهای نادرست برای انتخاب همسر را از دیگر معایب چنین تبلیغاتی عنوان کرد و افزود: وقتی معیارهای ظاهری در تبلیغات مهم جلوه داده شود، به مرور تبدیل به فرهنگ می‌شود و جوانان هم به جای معیارهایی همچون تعهد، مسئولیت پذیری، سلامت روانی و… ظاهر را در اولویت قرار می‌دهند.

این روانشناس با بیان اینکه ایران رکورد کلینیک‌های زیبایی را در جهان شکسته است، گفت: ما مخالفتی با زیبایی نداریم اما وقتی تبلیغات جنبه افراطی به خود می‌گیرد و صدا و سیما هم روی این موج سوار می‌شود، ورق برمی گردد.

وی در پایان گفت: ای کاش رسانه ملی به جای تبلیغات دروغ این باور را در ذهن جوانان جا می‌انداخت که جوان ماندن و داشتن ظاهر خوب منوط به تغذیه، ورزش و خواب درست است اما متأسفانه کم شدن افراد فرهیخته، آگاه، متخصص و با سواد در حوزه تبلیغات، منجر به این شده که امروز شاهد تبلیغات اغراق شده و نادرست باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • Ti IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    15 1
    جالبه بعد مصرف کرم روی صورت و پوست موهای سفید یارو هم سیاه می شن
    • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      15 15
      واقعا مگه هنوز کسی صداوسیما هم میبینه؟دوست دارید دروغ بشنوید؟
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      18 6
      جناب 6:55! بله چرا باید از خودتحقیری مثل تو بترسیم و بگوییم صداوسیمای جمهوری اسلامی را نمی بینیم؟ به کوری دشمنان اتفاقا برنامه های خوبش رو (که کم هم نیستند) خیلی هم می بینیم
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      1 0
      هرکی بگه دوست نداره پوستش صاف و بدون چروک بشه مثل جانداری وفادار دارد خلاف واقعیت را میفرماید.
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      2 2
      08:15 چه خبر از ماهواره اینترنشنال ،منوتو،بی بی سی،و......؟
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      3 1
      این تبلیغ حاصل تفکر فاسد فمنیستی و غربی است
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    40 2
    اصلا خیلی خیلی اشتباهه. دارن مردان مون روهم مثل زنانمون می کنن. کیگفته زیبایی مرد به چروک نداشتنه؟ دارن ارزشهامون رو تغییر میدن تا موقع جنگ هم کسی نره خودشو در معرض خطر قرار بده. یه روز صبح رادیوجوان یک ساعت با بیشرمی دباره کرم ضد چروک برای مردان صحبت میکرد
  • رویا IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    41 0
    مشرق جان، خدا قوت لطفا این موضوع تبلیغات " که این روزها به آفتی در رسانه ملی تبدیل شده‌اند" رو جدی پیش ببرید و کامل رسانه ای کنید. هرچقدر برنامه سازان خوب کشورمون زحمت میکشند و محتوای درست و فرهنگی و آموزنده تهیه میکنند، این آگهی های عجیب و غریب که لالوها پخش میشه امان از ما میبره و حس تلخ و تهوع آوری بهمون دست میده.
  • مقدم US ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    6 0
    متاسفانه مدیران صدا وسیما برای کسب درآمد بیشتر در میانه برنامه های مختلف الارغم رضایت مخاطبان به پخش آگهی های تبلیغاتی می پردازند با این‌کار وقت ميليون ها بيننده و شنونده را می‌گیرند که اصلا موضوع تبلیغ کالا هیچ تناسبی با آنها ندارد و هیچ نیازی نیازی از آنها برآورده نمی کند. فقط وقت‌شان برای دیدن ادامه برنامه به صورت اجبار به گروگان گرفته شده‌است. و در پخش آگهی های تبلیغاتی از طرف مديران صدا و سیما بسیار افراط می‌شود وبعضی از آگهی ها آنقدر تکراری و بی محتوا و لوس بازی است که حال بیننده را به هم می‌زند. مانند تبلیغات فرش. لازم است شورای سیاستگذاری صدا و سیما در مورد نحوه پخش آگهی یک نظرسنجی عمومی انجام دهد.
  • هادی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    17 1
    صدا و سیما کدوم کارش درسته که این‌یکی باشه؟ فیلم‌ها و سریال ها با تم فمنیسم و زنان بزن بهادر مجرد یاغی، تبلیغات فاجعه و سرگرمیهای مزخرف.
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    8 5
    تازه با همه دروغهاش از بقیه حرفهای صدا و سیما راست تر است
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    3 3
    ما که اصلا تلوزیون روشن نمی کنیم یه زمانی تلوزیون قابل تحمل ودیدن بود نه این روزها
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    5 1
    خدا رو هزاران مرتبه شکر که من و خانواده ام هیچ اعتقادی به این جور محصولات نداریم از چهره ی ساده و زیبای خودمان هم راضی هستیم
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    3 1
    اصلا ما دلمون می خواد چهل سالگی ازدواج کنیم.... به کسی چه مربوط؟؟؟
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    8 0
    واقعا بابت درج این مطلب ازشما ممنونم .متاسفانه این روزا تبلیغات تلویزیون نمکی برروی زخم مردم شده خانمهایی بالباسهای رویایی واندامهای کشیده وچشمان سبز وبینی عمل کرده ، تاکودکان موبلوندوسفره های مملو ازغذاهای لذیذ ولاکچری کاملا خلاف عرف وخلاف فرهنگ ملت قانع ونجیب ما وبدترازهمه،خانه هایی مثل قصر که اکثریت قریب به اتفاق ملت ما توی خواب هم نمی بینن.خداکنه صداوسیما دست ازاین تبلیغات ازاردهنده برداره.
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    6 0
    صدا و سیما به گدایی افتاده ؟!!!یا اختیار از کف داده و کار افتاده دست چند تا تبلیغاتچی ؟!!!!جبلی کجایی ؟ این نهایت تحول جبلی بود در صدا و سیما....
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    1 1
    چرا چرت و پرت میگین کرم است دیگه حالا این تبلیغ نمیکرد مردم نمیدونن کرم ضد جوش لک و افتاب و وین چروک چیه ؟ کیه که دوست نداشته باشه هر کرمی امتحان کنه شاید یکم جواب بگیره همشهری بجای توجه عمدی به این چیزها کمی از وضع قیمتها بگه نه اینکه فک کنه با این تیتر میتونه عده ای مشغول کنه
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    1 0
    ورزش و تغذیه و خواب هم خوب باشه ( که حتما با دستپخت شما و هوا پاک هست ) باز بخاطر استرس چین و چروک میوفته و سوز سرما و آفتاب این کرمها تا حدودی جلوگیری میکند ولی نه ادم ۵۰ سالرو
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    5 0
    مشرق جان، حرف دل خیلیهارو زدی، مدتهاست حالمون بهم خورده از بعضی از این تبلیغات تلویزیون ،ناخودآگاه تم بعضی تبلیغات شده تلاش برای اشاعه هرچه بیشتر فریبکاری و یا ظاهرسازی در جامعه ،طرف هزاررر جور عمل زیبایی کرده زاویه سازی فک و کلی میکاپ بعد اومده داره تبلیغ کتاب درسی برای بچه مدرسه ای میکنه ،خب این کاراکتر قراره به ضمیر ناخوداگاه اون بچه مدرسه ای چه پیامی بده؟! حالا بعضیاشون که با کلی عمل باز هم غیر قابل تحملن، بماند ،یا اون خانمه که رفته برای شوهرش موتورسیکلت بخره! صادقانه بگم دلایلش برای خریدن اون موتور! کاملا مزخرف و مسخرست
    • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      0 0
      شیوه پخش محتوای هرتبلیغی بایدمتناسب باموضوع نمایش باشه
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    4 1
    منم این تبلیغ رو دیدم.آخه چین و چروک صورت معیار ازدواجه؟خیلی مسخره و احمقانه بود.
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    4 1
    تلویزون یعنی ابزاری برای کنترل فرهنگ عامه ما در مدارس خود از اسلام وقرآن وحدیث گفتیم اما در تلویزون از چهره های سینمایی با آرایشها و لباسهای وزندگی اشرافی گفتیم از پول ودزدی و اختلاس نقشه های دزدی وداستان را درچندین جلسه وبعد در جلسه آخر پلیس ودستگیری در مورد ویدیو دررمورد موبایل و دنیای خارج از ایران کدام یک واقع گرا بوده بهتر است در صدا وسیما اینهمه بر فرش وظرف وخوراک نکوبند فرزندان ما در موردشهر فرش از نماز بیشترآموخته اند چرا
  • اهبرخان IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    4 1
    مرد ارجینالش خوبه نه با قیافه ناز نازی. مرد که شدی باید قیافه ات مردانه باشد و نشانیه های مردی چون چروک پیشانی و دستهای زمخت مشخص باشه.
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      2 0
      فعلا که درجامعه تشخیص زن و مرد از همدیگه خیلی سخت شده!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    1 0
    ادعاهایی که درتبلیغات تلویزیونی میشه غول چراغ جادو هم نمیتونه عملی کنه!!!خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    1 0
    کلا من ازبرنامه های تلویزیون راضی هستم مخصوصا تبلیغاتش چون وسطاش یک ذره فیلم هم نشون داده میشه!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    4 0
    تمام تبلیغات همین وضع را دارند عمع خانم خیلی راحت در مهمانی خانم خانه را به خاطر لیوان تحقیر می کند یا آن بچه بی ادب خیلی راحت تمیزی ظروف میزبان را زیرسوال می برد
  • DE ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    اینم مثل کروم دروغین حلزون تهش درمیاد یه آشغالی به ملت قالب کردن و پول تبلیغاتشو گرفتن
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    اخ گل گفتی مشرق اینها برای دو زار پول دارن همه چیز را می فروشن یکی باید یک کاری بکند خدا خیر انی را بدهد که این مقاله را نوشته
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    مگه فقط همینه؟؟؟تبلیغ تنقلاتی که مصرف آنهابرای بچه ها سم است!!!!!!
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    برای صداوسیما فقط کاسبی مهم است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس