کد خبر 1575704
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق مطلبی با عنوان بهبود شراکت آمریکا و ترکیه را که برگرفته از یادداشت آلپر کوشکون کارشناس ارشد «برنامه اروپا»ی «بنیاد کارنگی» است منتشر کرد:

آلپر کوشکون کارشناس ارشد «برنامه اروپا»ی «بنیاد کارنگی» طی یادداشتی مورخ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ به ارزیابی نقش قرارداد فروش جنگنده‌های F16 در رابطه واشنگتن و آنکارا پرداخته است. چنان‌که موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو، پیش‌زمینه چنین قراردادی است. گرچه دولت بایدن تمایلی نداشت که بین این دو مورد ارتباطی برقرار شود.

طبق این یادداشت، اختلاف بر سر سیاست ترکیه در سوریه، خرید سامانه دفاع هوایی S400 روسی توسط ترکیه و تحریم‌های حقوق‌بشری آمریکا علیه آنکارا از مواردی بود که روابط دو کشور را دستخوش دگرگونی نمود.

نویسنده بیان داشته آنچه ترکیه را به سیاست‌های ناهمسو با آمریکا در منطقه سوق داد، این فرضیه است که «نظام بین‌المللی کنونی در نقطه شکست قرار دارد و نظم جهانی به رهبری غرب در حال فروپاشی است». به همین دلیل در سیاست داخلی نیز رویکردی اقتدارگرایانه در پیش گرفت و این سیاست از سوی دولتی که عضو ناتو بود، از نظر آمریکا «نوعی بازیگری مخرب» تلقی شد و واشنگتن را به سوی تعامل با یونان و رومانی علیه ترکیه سوق داد.

به نظر نویسنده، پس از قطعیت برنامه فروش F16 به ترکیه، احتمالاً آنکارا از خرید S400 روسی نیز کاملاً منصرف شده و برنامه خرید F35 از آمریکا در دستور کار قرار بگیرد.

گرچه اراده ترکیه برای حفظ روابط متوازن بین آمریکا و روسیه، مطلوب واشنگتن نیست ولی نیازمندی آمریکا به نقش منطقه‌ای آنکارا که در همکاری برای حفظ امنیت کابل پس از خروج نظامیان آمریکایی و همراهی برای قرارداد صادرات غلات از اوکراین پس از حمله روسیه نمود یافت، نشان‌گر این است که طرفین، ضرورت همکاری‌های مقطعی و موضوعی و جلوگیری از گسترش ناهماهنگی را یافته‌اند. امری که نیازمند انعطاف و پویایی آینده‌نگرانه بوده و احتمالاً در جریان بازسازی غزه پس از جنگ نیز نمایان خواهد شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    3 2
    اردوغین سگ قلاده بدست امریکاست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس