کد خبر 1576022
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق مطلبی با عنوان اروپا در محاصره ترامپ و پوتین را که برگرفته از یادداشت تیموتی‌گارتون، استاد مطالعات اروپای دانشگاه آکسفورد طی یادداشتی در «اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی» است منتشر کرد:

تیموتی‌گارتون، استاد مطالعات اروپای دانشگاه آکسفورد طی یادداشتی در «اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی» نسبت به پیامدهای پیروزی ترامپ برای اروپا، ابراز نگرانی کرده است.

به نظر وی، در شرایطی که پوتین از شرق پیش‌روی و ترامپ از غرب عقب‌نشینی می‌کند؛ اروپا باید به ایده «جامعه دفاعی اروپایی» بازگردد که ۱۹۵۲ شکل گرفت ولی با رأی منفی پارلمان فرانسه در ۳۰ آگوست ۱۹۵۴، عقیم ماند. شکل‌گیری آن ایده نیز محصول نگرانی از سیاست‌های توسعه‌طلبانه روسیه(در آن زمان شوروی) از یک‌سو و دل‌مشغولی آمریکا به شرق آسیا(در آن زمان جنگ شبه‌جزیره کُره) از سوی دیگر بود. همان‌گونه که امروز چنین است.

نویسنده بیان داشته که ناکامی آن ایده سبب شد تا امنیت اروپا به ناتو حول رهبری آمریکا وابسته شود. اروپا در شکل‌دهی به «نهاد دفاعی واحد، روشن و یک‌پارچه» ناکام ماند و صرفاً «توانایی‌های نظامی اروپا، یک‌جانبه یا چندجانبه به هسته عملیاتی نظامی ناتو متصل شد». ولی ماده ۵ برای دفاع همه‌جانبه از یک عضو ناتو در برابر حمله ثالث نیز صرفاً اعضای دیگر را «به اقداماتی که لازم بداند» متعهد نموده است. در واقع، ضرورتاً به پاسخ نظامی آمریکا به کشور ثالث نمی‌انجامد.

طبق این یادداشت، با توجه به اینکه محتمل، ترامپ کمک‌های نظامی به اوکراین را متوقف خواهد کرد و هزینه اروپا در این موضوع افزایش خواهد یافت. علاوه بر اینکه هزینه‌های دفاعی متعارف اروپا نیز افزایش می‌یابد زیرا دولت ترامپ قصد دارد به جز قابلیت هسته‌ای، دیگر قابلیت‌های نظامی آمریکا را از ناتو به مرور جدا کند. این شوکی بزرگ به صنایع دفاعی اروپا وارد خواهد آورد. شوک سوم اینکه ممکن است طی مذاکراتی با پوتین، کشورهای حوزه بالتیک را از حوزه بازدارندگی هسته‌ای آمریکا جدا کند. در این صورت، اروپا بیش از پیش به توان هسته‌ای فرانسه و بریتانیا وابسته خواهد شد و این موضوع می‌تواند شکاف‌هایی در اتحادیه اروپا پدید بیاورد.

نگرانی از پیامدهای پیروزی دوباره ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و فاصله‌گذاری مجدد بین سیاست‌های امنیتی و دفاعی دو سوی آتلانتیک می‌تواند ضمن تأثیرگذاری بر بودجه دفاعی اعضای اتحادیه اروپا، سرنوشت جنگ اوکراین و سپس همراهی اروپا با آمریکا در مهار چین را نیز دستخوش دگرگونی نماید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس