به گزارش مشرق،کانال تلگرامی اشراق مطلبی با عنوان مأموریت دریایی اروپا در دریای سرخ، پیامدها و چالش‌ها که برگرفته از یادداشتی از سلین‌اویسال، مسئول پیشین میز عراق در وزارت خارجه فرانسه است، منتشر کرد:

سلین‌اویسال، مسئول پیشین میز عراق در وزارت خارجه فرانسه و رایزن سابق سفارت فرانسه در بغداد؛ طی یادداشتی مورخ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ در «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک » به ارزیابی مأموریت دریایی برخی کشورهای اروپایی به رهبری فرانسه برای مهار انصارالله در دریای سرخ پرداخته است.

این مأموریت که تحت عنوان آسپپدز(Aspides)؛ در یونانی به معنای سپر؛ از ۱۹ فوریه در چارچوب نیروی دریایی اتحادیه اروپا آغاز شده، یک ماموریت دریایی «برای رسیدگی به بی‌ثباتی فزاینده در دریای سرخ و تکمیل عملیات‌های جاری تحت رهبری ایالات متحده» است.

نویسنده اذعان دارد، با وجود شکاف در اتحادیه اروپا بر سر جنگ غزه، کشورهای عضو در ماه ژانویه برای ایجاد یک مأموریت دریایی در دریای سرخ به اجماع رسیدند. یونان میزبان و فرماندهی این مأموریت را بر عهده داشت و فرانسه، آلمان و ایتالیا نیز مشارکت‌کنندگان کلیدی هستند.

طبق این یادداشت، فرانسه بازیگر کلیدی این مأموریت است که پیش‌تر در ۲۰۲۰، به پشتوانه پایگاه دریایی‍اش در ابوظبی، توانست اجماع هشت کشور اروپایی دیگر شامل بلژیک، دانمارک، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، نروژ، و پرتغال را در راه‌اندازی یک ماموریت نظارتی با هدف تضمین ترانزیت ایمن در تنگه هرمز ایجاد کند. پاریس از زمان «جنگ تانکرها» در دهه ۱۹۸۰، زمانی که به طور مستقل یک ناو هواپیمابر را در خلیج فارس مستقر کرد، به دنبال ایفای نقش فعال‌تری در امنیت دریایی منطقه‌ای بوده است.

اویسال اقرار می‌کند که یکی از چالش‌های عملیاتی آسپیدز، موضوع هماهنگی است، زیرا شرکت‌کنندگان باید توزیع توان و قابلیت‌های خود را با دو ماموریت دریایی دیگر اروپایی در منطقه شامل آتالانتا و آگنور در ساحل آفریقا و همچنین ابتکارات تحت رهبری ایالات متحده، هماهنگ کنند.

وی چالش دیگر را جلب مشارکت دولت‌های عربی منطقه می‌داند که از مقابله با انصارالله نگران هستند زیرا می‌ترسند به عنوان «خائن به آرمان فلسطین» محسوب شوند.

نکته مهم اینکه توازن ظریفی بین هدف کاهش تنش و استفاده احتمالی از زور وجود دارد و این مأموریت می‌تواند به جای مهار منازعه در دریای سرخ به تشدید آن منجر شود. پیام دیگر این مأموریت، ساز جدایی امنیتی اروپا از آمریکاست که در مفهوم «خودمختاری راهبردی اروپا» به رهبری فرانسه، نمود یافته است.

مأموریت دریایی اروپا در دریای سرخ، پیامدها و چالش‌ها

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس