کد خبر 1573818
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق مطلبی را با عنوان نقش دیپلماتیک فرانسه در جنگ غزه که برگرفته از یادداشت سلین‌اویسال، رایزن سابق سفارت فرانسه در بغداد است منتشر کرد:

سلین‌اویسال، مسئول پیشین میز عراق در وزارت خارجه فرانسه و رایزن سابق سفارت فرانسه در بغداد؛ طی یادداشتی مورخ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ در «اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک » به ارزیابی نقش‌آفرینی فرانسه در جنگ اخیر پرداخته است.

به نظر او، میزبانی پاریس از مذاکرات مقامات آمریکا، اسرائیل، قطر و مصر در مورد توافق آتش‌بس، نمودی از این تلاش بود.

به نظر نویسنده، رویکرد فرانسه به بحران غزه از سوی هر دو طرف مورد انتقاد قرار گرفته است. برخی از ناظران، از حمایت فرانسه از اسرائیل، ابراز تاسف کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر پاریس را به ایجاد تفرقه در صفوف غرب متهم کرده‌اند. گفتنی است ۴۱ تن از کسانی که در جریان عملیات طوفان‌الاقصی هلاک شدند و ۷ تن از اسیران این عملیات در اسارت حماس، تابعیت فرانسوی داشته‌اند.

به ادعای این یادداشت، موضع فرانسه بر سه رکن امنیت اسرائیل؛ حمایت از غیرنظامیان فلسطینی و تحقق راه‌حل سیاسی برای حل بحران فلسطین؛ استوار است. به همین دلیل در عین تدوین یک رژیم تحریم اروپایی علیه رهبران حماس، به ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه نیز پرداخته و به قطعنامه‌های آتش‌بس در شورای امنیت، حتی مواردی که آمریکا وتو کرده، رأی مثبت داده است. نویسنده، جوامع یهودی و مسلمان فرانسه را از مهم‌ترین عوامل پیگیری چنین سیاستی از سوی پاریس قلمداد کرده است.

نویسنده معتقد است که پاریس برای اجتناب از تقویت روایت «غرب در برابر بقیه»، از ابتکارات و قالب‌هایی که بازیگران منطقه‌ای را درگیر می‌کنند، حمایت کرده است. به همین دلیل در ائتلاف آمریکا علیه انصارالله نیز مشارکت نکرد.

البته اویسال بیان داشته که آمریکا و فرانسه علی‌رغم اختلاف‌نظر درباره تمهیدات فردای پس از جنگ غزه؛ درباره تفویض حکومت غزه به تشکیلات خودگردان، پیگیری راه‌حل دوکشوری، ضرورت اجتناب از جنگ همه‌جانبه بین اسرائیل و حزب‌الله، تقویت نیروهای یونیفل برای کاهش نقش‌آفرینی حزب‌الله در جنوب لبنان، و تداوم راهبرد «بدون توافق، بدون بحران» درباره برنامه هسته‌ای ایران، هم‌سو هستند.

با توجه پایان دوره بایدن، دو متحد ممکن است فرصت محدودی برای همکاری معنادار در مورد این موضوعات داشته باشند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    0 0
    از آمریکا و فرانسه و انگلیس و آلمان و...جنایتکار انتظاری جز حمایت از جنایتکاران صهیونیست نداریم . مصر هم که سرانش وابسته به غرب هستند . قطر تنها هم راه به جایی نمیبرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس