توافق ضمنی اتحادیه اروپا با عملیات علیه یمن در دریای سرخ

وزرای خارجه اتحادیه اروپا با هدف آغاز آنچه ماموریت دریایی در دریای سرخ خوانده شده است، به طور موقت به توافق رسیدند.

به گزارش مشرق، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که وزرای خارجه این اتحادیه پس از نشست در بروکسل، برای آغاز ماموریت دریایی در دریای سرخ، به طور موقف به توافق رسیده‌اند.

آلمان، فرانسه و ایتالیا در واکنش به درخواست هلند که کشتیرانی بازرگانی‌اش به دلیل حملات یمن به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ، تحت‌الشعاع قرار گرفته است، پیشنهاد ماموریت مشترک دریایی را مطرح کردند.

بورل پس از نشست وزرای اتحادیه اروپا، به خبرگزاری آنسا ایتالیا گفت: ما به طور کلی برای آغاز ماموریت اتحادیه اروپا در دریای سرخ توافق کردیم. حالا باید روی اجماع و همچنین زمان شروع ماموریت کار کنیم.

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک در بروکسل که نخواستند نامشان فاش شود، مدعی شده است که سرویس اقدام خارجی اروپا تشکیل این ائتلاف را برای ۱۹ فوریه برنامه‌ریزی کرده که بلافاصله پس از تشکیل ائتلاف ماموریت شروع خواهد شد.

براساس اسناد داخلی که به بیرون درز پیدا کرده است، این ماموریت با مشارکت دست کم سه ناو انجام خواهد شد. به گفته یک منبع دیپلماتیک به دویچه‌وله آلمان، ترجیح این است که عملیات آگنور (ائتلاف دریایی فرانسه در تنگه هرمز) را گسترش یابد.

ناتالی توچی، مدیر اندیشکده امور بین‌الملل ایتالیایی، گفته که اتحادیه اروپا وارد عمل شده است تا دست کم نشان دهد کاری کرده است!

وی اذعان کرد: بیایید واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم. سعودی‌ها ۱۰ سال است که یمن را بمباران می‌کنند. آیا واقعاً موفق به تضعیف قوای نظامی آنها شده‌اند؟ نه چنین اتفاقی نیفتاده است. بنابراین چه چیزی باعث شده است که فکر کنیم نوعی عملیات دریایی، که احتمالاً بیشتر تدافعی است تا تهاجمی، قادر است عملاً بازدارندگی ایجاد کند؟

اسپانیا آشکارا اعلام کرده است که در این عملیات شرکت نخواهد کرد اما مادرید تمایلی به وتو کردن آن ندارد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    1 0
    چقدر این ها احمق هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس