توصیه وزیر امور خارجه لتونی برای اجرای خدمت سربازی اجباری در اروپا

وزیر امور خارجه لتونی توصیه به اجرای طرح خدمت سربازی اجباری در بریتانیا و دیگر متحدان ناتو کرده و گفت که اجرای قانون سربازی اجباری باعث تقویت بخش دفاعی اروپا می‌شود.

به گزارش مشرق، «کریسیانیس کارینز»، وزیر امور خارجه لتونی در مصاحبه‌ای بیان داشت هر گونه اقدام انگلیس و دیگر متحدان ناتو برای اجرای خدمت سربازی اجباری در وضعیت دفاعی اروپا در برابر روسیه تفاوت ایجاد خواهد کرد.

کارینز به اسکای نیوز گفت هر چه یک کشور بزرگتر باشد تفاوتی که اجرای این قانون در آن به وجود می‌آورد، بزرگتر است.

وزیر خارجه لتونی در پاسخ به سوال درباره اینکه آیا خود از یک چنین اقدامی حمایت می‌کند، گفت تجربه کشور خودش را که سال گذشته میلادی مجددا قانون خدمت سربازی اجباری را به اجرا در آورد با دیگر همکارانش «با خوشحالی به اشتراک می‌گذارد.»

در حالی که امروز شنبه مصادف با دومین سالگرد آغاز «عملیات نظامی ویژه» ارتش روسیه در اوکراین است وزیر امور خارجه لتونی در اظهاراتی که اخیرا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ ایراد کرد، گفت: «ما فکر می‌کنیم که این یک ایده خیلی خوب برای ما است. من معتقدم که دیگر متحدان در ناتو هم می‌توانند اجرای این طرح را در نظر بگیرند.»

لتونی، یکی از سه کشور کوچک حوزه بالتیک که عضو ائتلاف ناتو است حدود دو دهه قبل خدمت سربازی اجباری را لغو کرد.

با این وجود این کشور چندی پیش تصمیم به اجرای مجدد طرح خدمت سربازی اجباری در راستای دو برابر کردن اندازه نیروهای مسلح خود شامل نیروهای ذخیره و حرفه‌ای و رساندن رقم این نیروها به ۶۱۰۰۰ نفر تا سال ۲۰۳۲ را گرفت.

کارینز که قبلا نخست وزیر لتونی هم بوده بیان داشت: «هدف از اجرای طرح خدمت سربازی اجباری تقویت نیروهای ذخیره توانمند، مجهز و آموزش دیده است. آنها قرار نیست جایگزین ارتش حرفه‌ای شوند. آنها قرار است ارتش حرفه‌ای را تکمیل کنند.»

وزیر امور خارجه لتونی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای طرح خدمت سربازی اجباری از سوی بریتانیا نیز تفاوتی به وجود می‌آورد، بیان داشت: «من فکر می‌کنم اگر هر کشور اروپایی این کار را کند تفاوتی را به وجود می‌آورد و البته هر چه این کار در کشورهای بزرگتر اجرا شود تفاوتی که ایجاد می‌شود بزرگتر است.»

گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلیس که هفته گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با اسکای نیوز مصاحبه کرد با اجرای طرح خدمت سربازی در میان انگلیسی‌ها حتی در حالت غیراجباری و داوطلبان نیز مخالفت کرده و گفت: «ما ارتشی حرفه‌ای متشکل از نیروهای مسلح حرفه‌ای داریم. این واقعا مهم است که آنها تا بالاترین استانداردهای ممکن آموزش ببینند. همه می‌دانند که در زمان جنگ همچون زمان جنگهای جهانی اول و دوم، کشورها مجبور هستند ساز و کارهای دیگری تدارک ببینند. اما ما اکنون در چنین موضعی نیستیم. ما مطلقا برنامه‌ای برای آنکه هم اکنون چنین طرحی را اجرا کنیم، نداریم. چنین کاری در دستور کار ما نیست.»

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    کجای دین و شرع سربازی اجباری اورده؟ یه زمانی ایران از رو کشورهای ذیگه اجباری کزد الان هیچ جای دنیا سربازی اجباری نیست جز چند کشور . اینها تضییع حق الناسه
    • عمیر IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 0
      لعنت به اجبار و محدودیت لعنت به خدمت سربازی !!
  • ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    چقدر عاقلانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس