کد خبر 1579621
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱

به گزارش مشرق، محسن مهدیان، فعال رسانه در کانال تلگرامی خود نوشت:

لیستی رای بدیم یا نه؟

بعد از سخنان امروز رهبرانقلاب درباره نحوه انتخاب نامزدها، این مساله مطرح شد که ایشان مخالف رای دادن لیستی هستند. برخی هم در مخالفت گفتند از سخنان رهبری این برداشت نمی شود و باید ارجاع داد به گذشته که رهبری انقلاب موافق رای لیستی است.

واقعیت این است که اساسا موقف سخنان رهبری انقلاب درباره تائید یا تکذیب رای لیستی نبود و نیست. ایشان توضیح دادند که چطور باید افرادی را که نمی شناسیم با رجوع به مطلعین انتخاب کنیم.

اما سوال اصلی اینست که آیا برای رای به لیست هیچ استدلال دیگری بجز رجوع به سخنان رهبری وجود ندارد؟

نکته اول و پیش از ورود به بحث این تذکر ضروری است که اگر نسبت به فردی نفیا و یا اثباتا شناخت کامل داریم، باید به حجت شخصی عمل کنیم و اساسا لیستی رای دادن و ندادن مساله ثانوی است.

اما اگر شناختمان اجمالی است؛ اینجا رای لیستی خودش موضوعیت دارد. چرا؟

برخی تصور می کنند رای لیستی صرفا برای دفع خطر و نفی پیروزی رقیب است. اینطور نیست. این نیز یکی از کارکردهای آنست. اما رای لیستی خودش فوائدی دارد.

۱. اول اینکه لیست به خودی خود سطحی نازلی از کار حزبی است. یعنی کسانی که بهم قرابت دارند دور هم جمع شدند و لیست دادند. رای به شبه تشکیلات به آرای پراکنده ارجح است. چون کار تیمی در مجلس بسیار اهمیت دارد و مانع لابی های فسادگونه می شود. از همه مهمتر موجب پیشبرد اراده ها و تصمیمات می شود. جمع در آینده نیز نظارت پذیر تر است. جمع به خودی خود مانع تخلف است و غیره.

۲. و اما دوم مهمتر است. لیستی که از دل فرآیند های ائتلافی بیرون می آید اهمیت بالاتری دارد. چرا؟ چون وحدت و ائتلاف ثمره بلوغ سیاسی گروه هاست. یعنی ما با گروه هایی مواجهیم که بدون عدول از گرایش سیاسی خود، حاضر شدند برای ائتلاف با هم مدارا کنند. این خودش یک شاخص انتخاب است. چون این گروه ها بلوغ کار جمعی دارند و در جامعه هم احتمالا از قطبی سازی های موهوم پرهیز می کنند و توان ایجاد وفاق ملی خواهند داشت.

البته ممکن است عده ای به خروجی لیست و یا فرآیند ها اعتراض داشته باشند. این اعتراض ها نیز ممکن است بحق باشد. اما باید دو نکته را توجه کرد. اول اینکه هیچ فرآیند و هیچ لیستی در نهایت بدون اعتراض نخواهد بود. نقد همیشه هست. دوم اینکه طراحی و ترمیم فرآیند، باید پیش از بسته شدن لیست ها باشد نه پس از انتشار لیست نهایی. طبیعی است که ایجاد ائتلاف امری نفس گیر و طراحی فرآیند، زمان بر و بدون اشکال نخواهد بود.

۳. و نکته سوم صرفا یک محاسبه عقلانی و احتمالی است. رای لیستی از تشتت ارا جلوگیری می کند و احتمال رای آوری افرادی که مناسب تر برای مجلس هستند را بیشتر می کند. مثلا رای ما به فرد خارج از لیست که احتمال می دهیم بخاطر عدم شناخت مردم رای نمی آورد، باعث می شود نفر دیگری رای بیاورد که از نفرات لیست ضعیف ترست.

با این توضیح لیستی رای دادن خودش موضوعیت دارد. در نهایت همان تذکر اول؛ اگر کسی شناخت کامل نسبت به افراد دارد باید به حجت شخصی خود عمل کند نه لیست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    0 1
    حالا که تو گفتی باشه!
  • ارش US ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    0 0
    تو راهپیمایی ها حضور 85 میلیونی ما یک فریاد علیه استکبار و امریکاست رای مهمتره ببینی سلاح امریکا مهم نیست هرچند در خیلی جا ها ما ازشون جلو زدیم اما وقتی ملت هستند هیچ سلاحی نمیتونه و امرکا اینو میدونه پس بازم حضور چند ده میلیونی داریم و به خاطر ایران رای میددیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس