مجلس

از آنجایی که در انتخابات مجلس دوازدهم بیشترین رقابت بین گروه‌های اصولگرا بود و اصلاح‌طلبان تقریبا با یک وحدت رویکرد حضور پیدا کرده بودند باید تفکیک اصولگرایان را مورد توجه قرار داد.

به گزارش مشرق، با پایان شمارش آرای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از مجموع ۲۹۰ کرسی تکلیف ۲۴۵ کرسی مشخص شد و برای ۴۵ کرسی باقی‌مانده کاندیداهای ۲۱ حوزه باید در دور دوم به رقابت بپردازند.

بیشترین کرسی بلاتکلیف در این دوره مربوط به حوزه انتخابیه شهر تهران است که در آن ۳۲ نامزد برای کسب ۱۶ صندلی نهایی باید در دور دوم به رقابت بپردازند. اگرچه در بین فهرست‌هایی که در کشور به رقابت پرداختند اشتراکات زیادی وجود دارد اما برای اینکه پیش‌بینی نسبت به آینده داشته باشیم و بتوانیم ترکیب هیات رئیسه مجلس و روسای کمیسیون‌ها را حدس بزنیم نیاز داریم تا ابتدا زور هریک از جریان‌های سیاسی را سنجیده باشیم. در جدول زیر ضمن دسته‌بندی جناحی منتخبان، کاندیداهایی که در چند فهرست حضور داشته‌اند مشخص شده‌اند تا به این ترتیب اشتراکات فهرست‌ها با یکدیگر نیز استخراج شده باشد.

تشریح ترکیب مجلس

از آنجایی که در انتخابات مجلس دوازدهم بیشترین رقابت بین گروه‌های اصولگرا بود و اصلاح‌طلبان تقریبا با یک وحدت رویکرد حضور پیدا کرده بودند باید همه اصلاح‌طلبان را در یک گروه دسته‌بندی کرد و تفکیک اصولگرایان را مورد توجه قرار داد.

در بین گروه‌های سیاسی فعال میان اصولگرایان کمترین سهم را شورای وحدت کسب کرد. این ائتلاف سیاسی از مجموع ۲۴۵ کرسی تعیین‌تکلیف شده تنها ۴ کرسی را به خود اختصاص داد. این درحالی است که علیرضا بابایی و منوچهر متکی علاوه‌بر حضور در شورای وحدت در لیست صبح ایران نیز حضور داشته‌اند.

شورای ائتلاف موفق به پیروزی در ۴۴ کرسی اختصاصی شده است، امنا ۱۵ کرسی اختصاصی و صبح ایران ۱۱ کرسی اختصاصی را برنده شده‌اند. ۸ نامزد در هر ۳ فهرست اصولگرایان حضور دارند. ۱۲ نامزد فقط بین امنا و صبح ایران مشترکند. ۳۲ نامزد فقط در بین شانا و امنا اشتراک دارند و ۶ نامزد نیز فقط بین شانا و صبح ایران مشترکند. اصلاح‌طلبان نیز ۴ نامزد با امنا، ۱ نامزد با صبح ایران و ۳ نامزد نیز با شانا اشتراک دارند.

ساخت قدرت در مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟+ نمودار
برای مشاهده اندازه اصلی این لیست، روی آن کلیک کنید

همچنین ۲۷ نامزد پیروز نیز علی‌رغم سابقه اصولگرایی در هیچ‌یک از فهرست‌های اصولگرایان حضور ندارند. ۳۷ نامزد پیروز نیز دارای هویت مستقل هستند. اگر قرار باشد اصولگرایان غیر حزبی را نیز به این رقم بیفزاییم مستقلین مجلس ۶۴ نفر خواهند بود. اصلاح‌طلبان نیز به صورت اختصاصی ۳۷ نامزد پیروز دارند که با احتساب نامزدهای مشترک‌شان با اصولگرایان این عدد به ۴۵ می‌رسد. ۵ کرسی نیز به اقلیت‌های دینی اختصاص داده شده است.

ساخت قدرت در مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟+ نمودار

نکته‌ای که در میان این آرا جلب توجه می‌کند کسب چندده کرسی توسط برخی گروه‌های سیاسی است که شاید چنین توقعی از قدرت سیاسی آنها نمی‌رفت. اما در این باره نیز باید اشاره کرد اشتراک با سایر فهرست‌ها و نیز سرمایه‌گذاری روی چهره‌های از پیش شناخته‌شده در حوزه‌های غیر تهران در بالابردن آمار پیروزی موثر بوده است؛ چراکه چهره‌های شناخته‌شده در حوزه‌های غیر تهران به دون حضور در فهرست‌ها نیز موفق به کسب پیروزی می‌شدند.

به تعبیری در برخی حوزه‌ها این افراد بودند که فهرست‌ها اعتبار بخشیدند نه برعکس. وجود اشتراکات بسیار و همچنین تکثر در جریان‌های سیاسی حاضر در مجلس کار را برای پیش‌بینی موضع‌ نامزدها درمورد انتخاب هیات‌رئیسه و روسای کمیسیون‌ها سخت کرده و وجود ائتلاف‌های منسجم را نیز به چالش می‌کشد. می‌توان گفت مجلس دوازدهم صرفا عرصه نزاع سیاسی گروه‌ها نخواهد بود و کنش افراد نیز در آن بسیار موثر است.

منبع: روزنامه فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    7 2
    جبهه پایداری مجلس را در اختیار گرفته
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
      3 3
      خدا را شکر. به کوری چشم ضدانقلاب
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    3 6
    به امید موفقیت
  • DE ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    1 1
    این بار فرق میکند
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    6 2
    حیف جایگاه نخبگان باسواد خداترس انقلابی و ساده زیست با ندارک واقعی که برای رضا خدا میان نه برای منافع شخصی
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    9 3
    برای هیچ کسی مهم نیست، دلار چند؟
  • BE ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    تا زمانی که یک نظام شفاف چند حزبی با منیفستو مشخص وجود نداشته نباشه اینها همش بازی هست و ملت هم فقط سیاهی لشگر. مشرق مرد باش چاپ کن.
  • BE ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    8 2
    تا زمانی که یک نظام شفاف چند حزبی با منیفستو مشخص وجود نداشته نباشه اینها همش بازی هست و ملت هم فقط سیاهی لشگر. مشرق مرد باش چاپ کن.
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    5 2
    فرهیختگان آرزوی شیطانی‌اش را نوشته. در جریان انقلابی تحت نام اصول‌گرا صرف نظر از احزاب، هیچ تکثری وجود ندارد و ان شاء الله، نخواهد داشت.
  • طاهری IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    فقط اسم ثابتی و رسایی باشه کافیه ! چه شود اگر ثابتی رییس بشه !! در پوست نمیگنجم ! آی کلی میخندیم به مطهری ، نوبخت و...
  • حامد پلاس IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    7 2
    نمایندگانی که به آرای باطله باخته اند هرآینه که جایگاه مجلس را بیش از آنچه که هست تنزل خواهند داد.
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      0 0
      نمایندگانی که به آرای باطله باخته باشن نداریم. همه بالای ۲۰ درصد آراء رو آوردن. یه نفر به آرای باطله باخت که کروبی بود و تو مریدشی
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    جبهه پایداری گرفته-خدا به فریاد مردم برسه
  • NL ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    مجلس 5 درصدی که این حرف ها رو نداره
  • سیاوش مهرنیا GM ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    واقعا خیلی بدبخت هستیند سه ماه دیگه تازه متوجه خواهید شد که نوکری برای ارباب تون نون اب دیگه نداری جون ارباب تون باید مثل میرسلیم باید روی صندلی تنهای چورت بزن ٨

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس