کد خبر 1583689
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
سثبث

خروجی تولیدی این مجتمع‌های عظیم دفاعی-امنیتی که مثل سیاهچاله هزاران میلیارد دلار پول می بلعند، تسلیحاتی به شدت گران و پرهزینه هستند که اکنون کارآیی آن‌ها در میدان نبرد هم با چالش مواجه است.

به گزارش سرویس جهان مشرق، سال‌هاست که نظریه‌پردازان و تحلیل‌گران بدیل دنیای سیاست، درباره‌ی این حقیقت روشنگری می کنند که صاحب واقعی سیاست و راهبر واقعی تحولات عرصه‌ی بین‌الملل، نه به اصطلاح سیستم‌های دموکراتیک غربی، که مجتمع‌های عظیم دفاعی-امنیتی(بخوانید جنگ‌ساز و جنگ‌افروز) فراملیتی هستند. این مجتمع‌های عظیم، با قدرت و سیطره‌ی تمام‌عیار خود بر کانون‌های قدرت، سال‌هاست که بخش عظیمی از پول مالیات‌دهندگان کشورهای غربی و منابع تاراج‌شده‌ از اقصی نقاط دنیا را به بهانه‌ی ساخت جنگ‌افزارهای «دفاعی» می بلعند و به هیچ کس هم پاسخ پس نمی دهند. با وجود این که بخش اعظم این ورودی مالی عظیم اصولا در پیوست خود هیچ سند و مدرکی دال بر نحوه‌ی هزینه‌کرد، برای پاسخگویی به نهادهای حاکمیتی و افکار عمومی، ندارند، خروجی جنگ‌افزارهای این مجتمع‌های هم بسیار بسیار گران‌قیمت و پرهزینه است. میادین جنگ نوین، به ویژه در یک دهه‌ی گذشته، و تحولات بزرگ در حوزه‌ی ساخت جنگ‌افزارهای ارزان‌قیمت‌تر، اما به شدت موثر و کاربردی(همچون پهپادها)، عملا ناکارآمدی و هزینه‌سوز بودن بسیاری از این جنگ‌افزارهای اصطلاحا «لاکچری» و به شدت گران را اثبات کرده است.

مراسم تودیع تانک آبرامز در میدان نبرد اوکراین +فیلم

تانک آمریکایی آبرامز، یک نمونه از تولیدات این مجتمع‌های مثلا دفاعی-امنیتی است که با هدف زمینگیر کردن روسیه، با دست و دلبازی در اختیار نیروهای مسلح اوکراین قرار گرفت. لیکن روزی نیست که ویدیویی از انهدام یا از کارافتادن این تانک‌ها و حتی به غنیمت گرفته شدن آن‌ها(که توسط خدمه ترک شده‌اند) توسط روس‌ها منتشر نشود.

مراسم تودیع تانک آبرامز در میدان نبرد اوکراین +فیلم

در ویدیوی زیر، نحوه‌ی هدف قرار گرفتن یک تانک آبرامز با موشک هدایت‌شونده‌ی روسی را مشاهده می کنید.

در این ویدئو، هدایت‌کنندگان یک پهپاد روسی از یک سرباز روس که در حال گرفتن عکس با یک تانک آبرامز رهاشده در میدان نبرد است، فیلم می گیرند.

در این ویدئو هم سوختن یک تانک آبرامز دیگر را در صحنه‌ی نبرد مشاهده می کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    2 0
    قدرت اصلی آمریکا تو خالیوود و خالی بندی هست. با سینما صدها میلیون نغر رو تو دنیا خر کردن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس