دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم در بخش صنعت خودرو

یک نماینده تأکید کرد که ناظر مجلس در هیات اجرایی انتخابات باید مراقب باشد تا نامزدها حرف‌های خارج از قاعده نزنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

لطفا مردم را به "لوبیای سحرآمیز" ارجاع ندهید

لطفا مردم را به "لوبیای سحرآمیز" ارجاع ندهید/ نامزدی با خطر افزایش تعرفه‌های درمان!

یکی از نامزدهای انتخاباتی به تازگی در نطق تلویزیونی خود از این گفته است که دولت من "دولت خانواده" با ترکیبی از "مدیران عاشق شهادت" خواهد بود!

اما اثر این عبارت‌های ناترکیب و مفاهیم کلی در انتخابات چیست و با رأی مردم چه می‌کند؟!

*این سخنان موجب انحراف مردم از "رأی خوب" می‌شود.

و رأی خوب هم آن رأیی است که به میزان کاهش تورم، تخفیف‌های مالیاتی، کاهش هزینه‌های درمان، سطح تسهیلات فرزندآوری و مقولاتی از این دست بر اساس کارآمدی و کارنامه نامزدها داده شود.

حرف زدن از چیزهایی مثل دولت عشق، دولت خانواده، عشق به شهادت، تقوا و... همگی کلّی‌بافی بیفایده برای مردم و البته برای خود نامزدهاست.

برخی از این مقولات به لحاظ فلسفی کاملا بی‌معنی (از قبیل دولت خانواده) و برخی هم ناملموس و بیفایده (مثل دولت عشق) هستند.

ارجاع دادن مردم به لوبیای سحرآمیز و مغیّبات و مقولات درونی هم عملا ظلم به انتخابات و مردمسالاری دینی است.

مثلا مردم چطور می‌توانند تقوا یا عشق به شهادت یک مدیر را بفهمند؟

اصلا مگر فهم چنین مغیّبات و خفیّاتی ممکن است؟

مثلا در یکی از انتخابات‌های گذشته شاهد بودیم که گفته شد رأی به فلانی مخلصانه‌ترین رأی است.

باید از گوینده این جمله پرسید که با کدام دستگاه یا مقیاس به چنین قضاوتی رسیده است.

باید شجاعانه به مردم گفت که این قبیل مواضع و سخنان وقتی بیان می‌شود؛ رأی خوب را به سمت رأی بد منحرف می‌کند. و همانطور که در صدر مطلب هم گفتیم، رأی خوب یعنی آنکه بر اساس کارنامه به برنامه‌های مشخص اقتصادی داده می‌شود.

مردم ایران در مقطع کنونی به مقولاتی مثل بهبود معیشت، کاهش جمعیت اتباع غیر مجاز و نشاط بیشتر از هر چیز دیگری نیاز دارند و رأی به نامزدها باید بر اساس این مقیاس‌ها باشد.

***

نامزدی با خطر افزایش تعرفه‌های درمان!

لطفا مردم را به "لوبیای سحرآمیز" ارجاع ندهید/ نامزدی با خطر افزایش تعرفه‌های درمان!

علی تاجرنیا،‌ فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه 88 که دندانپزشک نیز هست به تازگی طی سخنانی در حمایت از کاندیداتوری مسعود پزشکیان گفته است: انتظاری که از زیست و زندگی یک پزشک در همه کشورهای دنیا و از گذشته در کشور ما وجود دارد این است که پزشکان در طبقه متوسط رو به بالایی زندگی کرده اند، اما اکنون این شامل همه پزشکان نمی شود.

به گزارش ایلنا، او با اشاره به مهاجرت برخی از پزشکان تصریح می‌کند: یک پزشک به عنوان یک شهروند با آسیب‌هایی در جامعه‌اش مواجه می‌شود که او را به سمت مهاجرت سوق می‌دهد. موضوعاتی مثل مالیات که پزشکان را تحت فشار قرار می‌دهد، نبودن تعرفه‌های واقعی و رفتارهای ناشایستی که در حوزه تبلیغات صورت می‌گیرد و پزشک احساس تحقیر می‌کند، عوامل دیگری هستند که بر مهاجرت پزشکان تاثیر می‌گذارند و برای حل مساله مهاجرت‌ پزشکان باید علت‌ها را برطرف کرد.[1]

*انتظار است که آقای پزشکیان در مقابل این زیاده‌خواهی و مطالبات ضد عدالت موضع شفاف بگیرند!

دندانپزشکان یکی از مرفّه‌ترین گروه‌های پزشک در ایران هستند و از طرفی هزینه‌های دندانپزشکی برای مردم نیز به حدی بالاست که گفته می‌شود برخی افراد توانایی لازم را برای درمان ندارند و مجبور می‌شوند به رفتار دردآور دندان‌کشیدن رو بیاورند.

لکن در این شرایط می‌بینیم که تاجرنیا به جای اینکه بر عدالت و کاهش هزینه‌های درمانی تأکید کند و در عین حال خواستار مقولاتی مثل بخشودگی‌های مالیاتی یا تسهیلات بیمه‌ای برای دندانپزشکان باشد اما خواستار زندگی مرفّه‌تر آنان است.

عقلانیت و سیاست‌ورزی اقتضا می‌کند که مسعود پزشکیان، بعنوان نامزد اصلاح‌طلبان در مقابل این حرف‌های غلط موضع بگیرد زیرا آقای پزشکیان هم‌اکنون در نزد مردم بعنوان "نامزد گرانی" شناخته می‌شود.

گفتنیست از شخص پزشکیان نیز سخنان در قبل از ایام انتخابات ریاست‌جمهوری موجود است که در آنها از پایین بودن هزینه‌های درمانی شکایت می‌کند![2]

***

نامزدها خارج از قاعده حرف نزنند

لطفا مردم را به "لوبیای سحرآمیز" ارجاع ندهید/ نامزدی با خطر افزایش تعرفه‌های درمان!

علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری در مجلس طی تذکری شفاهی در جلسه علنی سه‌شنبه گذشته مجلس با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی بیان کرد: ناظر مجلس شورای اسلامی در هیات اجرایی انتخابات باید به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تذکر دهد تا حرف‌هایی نزنند که به نوعی مردم را در مقابل ساختارها قرار دهند. رئیس جمهور باید مجری قانون باشد و در چارچوب قانون عمل کند نه این‌که حرف‌هایی در رقابت‌های انتخاباتی زده شود که برای کشور هزینه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، او افزوده است: ما قانون برنامه هفتم توسعه را داریم و قوانین دیگری داریم که خط قرمز مجلس شورای اسلامی است مانند رتبه‌بندی معلمان یا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و یا صندوق‌های بازنشستگی. همه اینها خط قرمزهای مجلس شورای اسلامی است.

بابایی‌کارنامی تصریح کرد: ناظران باید به خوبی نظارت داشته باشند تا کاندیداها خارج از قاعده حرفی نزنند.[3]

*تذکر کاملا به‌جای نماینده محترم مردم ساری باید مورد توجه همه باشد.

از جمله کسانی که باید به این توصیه توجه کنند نیز مردم هستند!

این مردم‌اند که باید فریفته و مفتون شعارهای زیبا اما بیقاعده نشوند و متوجه اختیارات یک رئیس‌جمهور باشند!

بله!

رئیس جمهور حاکم اصلی اجرائیات کشور است و بیش از 95 درصد ثروت‌ها و اجرائیات کشور در اختیار اوست.

لکن مثلا او در حیطه امنیت ملی یا سیاست خارجی اختیاردار همه چیز نیست.

مثلا شاهدیم که اخیرا فردی به نیابت از یک نامزد ریاست‌جمهوری وعده رفع حصر از میرحسین موسوی را داد!

طبعا این شعار خطاست و این اتفاق وابسته به توبه فتنه‌گران محصور است نه به خواست رئیس‌جمهور.

همچنین است که باید بدانیم رئیس‌جمهور علیرغم همه قدرت و اختیار و بیت‌المالی که در اختیار دارد اما قادر به معجزه هم نیست!

مردم باید بدانند که در فرض رأی خوب به یک رئیس‌جمهور جهادی و کارآمد؛ آنچه که رخ می‌دهد مثلا تک رقمی شدن نرخ تورم در سال اول نیست بلکه کاهش معقول چهل و چند درصد فعلی است.

و یا همینطور یک رئیس‌جمهور کارآمد هرگز نمی‌تواند رقم مالیات‌ها را صفر کند اما می‌تواند درصد افزایش آن در هر سال را کمتر در نظر بگیرد و مثل دوران سابق در این زمینه رکوردشکنی نکند!

یک رأی خوب همچنین اگرچه مثل لوبیای سحرآمیز نیست اما می‌تواند قدرت خرید مردم را نسبت به وضعیت کنونی بهبود بیشتری بدهد و یا همینطور موجب کاهش هزینه‌های درمانی هم بشود.

در عین حال البته از نامزدهای انتخاباتی هم این انتظار هست که وعده‌ها و سخنان بیقاعده را مطرح نکنند و از "جلب رأی به روش‌های حرام" اجتناب داشته باشند.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1492048

2_ mshrgh.ir/1611316

3_ isna.ir/xdRhzt

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    9 2
    توی این ۴۵ سال آنقدر دروغ و وعده شنیدیم ک شک داریم کی راست میگه
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
      7 7
      شک نکن کسی اگه راست گو باشه تایید صلاحیت نمیشه
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
      7 4
      چون انتخابات مهندسی شده س ... اینا انتخابی مردم نیست ..
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
      4 2
      مشکل از خودته که ساده لوح بودی و حرف دروغ گوها رو باور کردی و به افراد راستگو رأی ندادی
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
      6 0
      برای همین باید به کارنامه توجه کنی. وعده آدمهای بی کارنامه کشک است.
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
      0 2
      عزم اصلاح طلبان تهوع آور برای بازگشت به رکود اقتصادی و تعطیل کردن امور کشور از جمله هسته ای، صنایع، کارخانه ها و کارگاه ها، فضائی و ماهواره ای، مسکن، پالایشگاه ها و نیروگاه ها و .....! و به جای آن انداختن عکس با یک هواپیمای نوساز عبوری از ایران در فرودگاه و گره زدن مقدرات کشور به برجام های دیگر که اصلاح طلبان در چنین قراردادهای ننگینی برای حراج دارایی های کشور به غربی ها تبحر، تجربه و مهارت خوبی دارند!!!
  • ملانصرالدین IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    5 0
    سلام مشرق جان ، مطالعه کردم احسنت به شما یادم چندسال پیش رفته بودم مسجد نمازجماعت، یکی از اقایون اعلام کرد که هرکس که تقوی بیشتری داره باید صف اول بایسته و بقیه بروند صفهای بعدی ! من توی دلم گفتم مگر تقوی سنج دارید؟ آخه این چه حرفیه که میزنید ؟ بعضی ها فکر میکنند که از هر نظر از بقیه بهتر هستند!
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
      1 1
      جناب شما خیالت راحت که به دلیل موج خروشان صداقت در نوشته هات، دارای تقوا هستی و نیاز به تست خودت با دستگاه تقوا سنج نداری! ؛ به این دلیل که اولاً صریح و رُک نوشتی : یادته که چند سال پیش رفتی مسجد!؛ و ثانیاً نوشتی که تو دلت به اون آقا گفتی که مگر شما تقوا سنج هم دارید؟ و غلو نکردی که علناً به خودش گفتی !. بنا بر این اگه هوس کردی که مجدداً چند سال دیگه بری مسجد، یک راست برو صف اول وایستا و حالشو ببر!، فقط محض احتیاط تو اون مسجدی که چند سال پیش رفته بودی نرو، شاید دستگاه تقوی سنج نصب کرده باشن و احتمالاً دستگاهشون عیب و ایرادی داشته باشه!.
    • ملانصرالدین IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
      3 0
      سلام دوست عزیز مشرقی ، صبح وبلاگ مشرق را خوندم و دیدم که قسمتی درباره مسائل اعتقادی مثل تقوی و شهادت و خلوص نیت و رای خالصانه و.....بحث کرده بودیدو اینکه خودتان نوشته بودید با کدام دستگاه و مقیاس میشود این خفیات و مغیبات را اندازه گیری کرد ؟ من هم خاطره ای که به یاد داشتم را برایتان تعریف کردم و اگر میدانستم که مسخره میکنید و متلک و تعنه میزنید اصلا بازگو نمیکردم ! درود بر شما و خسته نباشید.
  • ساسان IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    12 1
    همون رو ترجیح میدیم به پنج تا کاندید دیگتون
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    5 1
    کاهش جمعیت اتباع چه مجاز چه غیر مجاز اتفاقا مجازها بسیار وقیح تر و جری تر هستند
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    8 8
    رای اکثریت پزشکیان هست
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
      0 1
      حرف الکی نرن
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
      1 0
      انشالله به امید خداوند،
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    2 0
    جالب بود
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    3 0
    این آقای دکتر علی تاجر نیا با این حرفهایی که فرمایش فرموده و اندر حکایت وضعیت پزشکان و دفاع از مقام پزشک و پزشکی و پزشکان ایراد سخن نموده ، گمانم خیال کرده آقای پزشکیان بعنوان کاندیدا و نامزد ریاست اتحادیه پزشکان و یا دندانپزشکان ثبت نام کرده، و یا احتمالاً آقای تاجر نیا پست ریاست جمهوری رو با مقام ریاست اتحادیه پزشکان و دندانپزشکان اشتباه گرفته! . خواهشاً یکی یواشکی توجیهش کنه!.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    1 0
    بهشت پزشکان در راهه؟
  • ناشناس IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    3 1
    خب نظرشون درسته الان با سیاست های غلط تمامی پزشکان برتر و خبره دارن مهاجرت میکنن و یه مشت ادم که با سهمیه پزشک شدن جاشون میگیرن مسئولین که مجدد برا درمان میرن خارج از کشور فقط مردم بیچاره میمونن و پزشک بی سواد افزایش تعرفه درمان کار درستی است ولی باید بیمه ها پوششون رو افزایش بدن همونطور که تو قانون هست
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    0 1
    امیدوارم هر چی افغانی اخراج بشه با امدن آقای پزشکیان
  • حسن IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    1 1
    پزشکها با پول بیت المال تحصیل میکنند ووقتی هم به وقت خدمت میرسند بیش از سایر رشته ها دست در جیب مردم دارند واین را هیچ کسی نیست حل کند وبه زیاده خواهی پزشکان پایان دهد. چقدر مردمان ضعیف ومستمند که به دلیل بالا بودن هزینه های دندان پزشکی دچار بیماریهای مختلف از جمله گوارشی میشوند. حیای این ۀقلیان کجا رفته
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    0 0
    به نظرتون کدوم نامزد پتانسیل افزایش دلار را دارد؟
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
      0 1
      با پزشکیان به دلار 600 هزار تومانی سلام کنیم مثل دوران روحانی.
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    0 0
    تصاد سنت گرایی نوگرایی در وشوری معنا دارد که نوگراییش از دل سنت خودش بیرون بیاد نه دوستان وارداتی ولی فعلا جیزی در این زمینه نگید اجازه بدید دولت دستشون نیفته بعد در مجلس که اینها وارد شدند اون موقع خرف میزنیم ...
  • مهدی IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    0 0
    سلام میشه متر اندازه گیری مردم را در مورد کاندیداها بفرمایید که به چه صورت پزشکیان نزد مردم کاندیدای گرانی و بقیه کاندیدای ارزانی هستند چون تاریخ ثابت کرده هیچ کاندیدایی به وعده انتخاباتی خود در مورد مهار تورم و ارزانی پس از تکیه زدن بر صندلی قدرت عمل نکرده و به نظر بنده نیز هیچکدام از این ۶ کاندیدا توان اداره این مملکت را ندارند ولی متاسفانه بنده وامثال به خاطر تکلیفی که بر دوش داریم موظف هستیم به یکی از این آقایون رای بدهم
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    0 0
    دیدبان ایران مال کیه ....
  • بازی با زندگی مردم IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    3 0
    بازی با زندگی مردم متوقف شود !! برای افزایش مشارکت ، عذرخواهی مسنولان برای نابسامانیهای اقتصادی ضروریست !! ... مسنولان باید احساس مسنولیت داشته باشند !! . مسنولان به ویژه روسای قوا و نمایندگان ( به ویژه نمایندگان کمیسیونهای اقتصادی ، اجتماعی ، صنعت و معدن ، بودجه و تلفیق ) برای تکرار فاجعه تورم بالای ۳۰ درصد باید از مردم عذر خواهی کنند ؟! .. تفکرات اقتصادی دچار انحراف و ایراد اساسی میباشد ! .... پای زندگی میلیونها نفر در میان است . ... اشتباهات اساسی در تفکرات و تصمیمات اقتصادی وجود دارد .... >>>>> و مهمترین انحراف : چوب حراج بر صنایع و معادن دولتی بی نظیر و ثروتساز ، در قالب خصوصی سازی سراپا فساد است !!! ... صنایع و معادن دولتی متعلق به خزانه و کل مردم هستند !! .... واگذاری آنها به حیات خلوتها و حتی به صندوقهای بازنشستگی ، خیانت به مردم و خودکشی اقتصادی است !! ::: رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با چندین دوره حضور در مجلس و ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس ، چگونه به خود اجازه میدهد کاندیدای ریاست جمهوری شود ؟؟!! ... ایشان باید تاکنون ضمن عذرخواهی ، از ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس ، استعفا داده باشد !! .. و سایر نمایندگان هم همین طور .... تحریم را بهانه نکنید .... مگر روسیه تحریم نیست؟ ... آیا تورم ۴۰ درصدی دارد ؟!! ...... افغانستان و عراق سالها درگیر جنگ و تروریسم بوده اند ! .... آیا تورم ۴۰ درصدی دارند !! .... پس مشکل از داخل است !! ... مشکل از تصمیمات اشتباه است .... چرا در این وضعیت ، چوب حراج بر صنایع و معادن ثروتساز و دلارساز دولتی میزنید ؟! ......چرا دست دولت را خالی میکنید ؟! ...... چرا این همه ارز مسافرتی میدهید ؟! ... چرا قاطعانه با مفسدین و مدیران نجومی فاسد برخورد نمیکنید ؟! .... چرا جلوی رشد قارچی بانکها و موسسات مالی را نمیگیرید ؟! .. چرا جلوی رشد سرطانی شرکتهای دولتی در تهران را نمیگیرید ؟! .. این همه برج و ساختمان در تهران اشغال کرده اند !! ... روز به روز بیشتر هم میشوند !! .. چرا جلوی انتقال کارکنان شرکتها از شهرستانها به تهران را نمیگیرید ؟!! ... چرا با احتکار آپارتمان و مسکن مقابله نمیشود ؟! ...چرا با احتکار خودرو مقابله نمیشود ؟! .... چرا متوجه فشار روی مردم مظلوم نمیشوید ؟!!
  • تحریم یا بی لیاقتی ؟! IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    2 0
    تورم ۴۰ درصدی در کشور ثروتمندی مانند ایران ، نتیجه ناکارامدی قوانین ، رانت و فساد گسترده است و حاکی از آلودگی یا بی لیاقتی بسیاری از مسنولان برای کاهش رانت و فساد میباشد !!
  • علت عقب ماندن ایران IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    2 0
    راز پیشرفت عربستان : دولتی ماندن شرکت نفتی آرامکو است ! ::: عربستان اجازه نداد ، شرکت نفتی آرامکو ، با فساد خصوصی سازی نابود شود . و امروز عربستان صدها میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد اما دولت ما برای برگشت دلار پتروشیمها و فولادیها ، التماس میکند !! ::::::::::::::::: شرکت دولتی آرامکوی عربستان، امروز یاور دولت و مردم عربستان است . :::: اما فولاد یا پتروشیمی تاراج شده و خصوصی شده ایران در حال تزریق فقر و تورم به جامعه مظلوم کشور است !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس