ورود زیردریایی هسته‌ای آمریکا به بندر گوانتاناموی کوبا

یک زیردریایی نیروی دریایی آمریکا در پی ورود یک گروه از چهار کشتی ناوگان شمالی نیروی دریایی روسیه به کوبا، به بندر گوانتانامو وارد شد.

به گزارش مشرق، فرماندهی جنوبی در ارتش آمریکا «ساوث کام» در بیانیه‌ای اعلام کرد زیردریایی «یو.اس.اس هلنا»، یک زیردریایی با نیروی پیشران هسته‌ای و از دسته «لس‌آنجلس» به بندر گوانتانامو در جنوب شرق کوبا وارد شده است.

بندر گوانتانامو محل استقرار قدیمی‌ترین پایگاه نیروی دریایی آمریکا و زندانی بدنام در این پایگاه است.

اعزام این زیردریایی آمریکایی به گوانتانامو یک روز بعد از آن رخ داد که ناوگانی از چهار شناور نیروی دریایی روسیه به بندر هاوانای کوبا وارد شدند.

طبق بیانیه چند روز قبل نیروهای مسلح کوبا، ناو موشکی روسی آدمیرال گورشکوف، زیردریایی اتمی کازان، نفتکش پاشین و یدک‌کش نجات نیکولای چیکر در تاریخ ۱۲ ژوئن وارد آبهای کوباشدند تا یک هفته در آنجا بمانند.

فرماندهی ساوث کام ارتش آمریکا در بیانیه‌ خود نوشت زیردریایی یو.اس.اس هلنا برای یک «بازدید روتین» روز پنجشنبه به گوانتانامو وارد شد.

در این بیانیه نوشته شد: «محل و ترانزیت این شناور از پیش برنامه‌ریزی شده بود و در حال اجرای ماموریت امنیت دریایی جهانی و دفاع ملی خود است.»

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشت واشنگتن این زیردریایی را با هدف «نمایش قدرت» در پاسخ به حضور ناوگان کشتی های روسیه در کوبا اعزام کرده است.

«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره ورود این ناوگان کشتی های روسیه به کوبا ادعا کرد: «این اتفاق به وضوح سیگنال ناخرسندی آنها از کاری که ما برای اوکراین می‌کنیم را می‌فرستد. آمریکا هیچ نشانه و هیچ انتظاری از وجود تسلیحات هسته‌ای در آنها ندارد.»

دولت کوبا اعلام کرده که تسلیحات هسته‌ای در این شناورهای روسیه وجود ندارند و ماموریت آنها در کوبا کاملا مطابق با قوانین بین‌المللی است.

به نوشته وبگاه «راشاتودی»، ناو گورشکوف و زیردریایی کازان در مسیر اعزام به کوبا و تحت الشعاع حضور چند شناور نیروی دریایی آمریکا در فاصله‌ای دور تر از آنها به اجرای مانورهای حملات دوربرد پرداختند.

«سابرینا سینگ»، سخنگوی پنتاگون روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «ما البته این مانورها را جدی می گیریم اما آنها تهدیدی را برای آمریکا ایجاد نمی کنند.»

روز چهارشنبه نیروی دریایی آمریکا یک روز قبل از اعزام زیردریایی یو.اس.اس هلنا به گوانتانامو اعلام کرد یکی از خدمه این زیردریایی ماه گذشته میلادی جان باخته است. طبق این اعلامیه، جسد تیموتی سندرز، تکنسین زیردریایی روز ۲۴ مه هنگامی که در پایگاه دریایی «نورفولک» لنگر انداخته بود پیدا شده است و بازرسی جنایی نیروی دریایی آمریکا مشغول تحقیقات درباره این اتفاق است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ZA ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    2 1
    روسیه و کوبا باید بدون ترس بع گوانتانامو حمله و این جرثمه فساد را به آتش بکشند.
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
      3 1
      کمتر فیلم جنگی ببین
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
      0 1
      شما فعلا به کشور خودت فکر کن
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    1 2
    آمریکا جرأت داره این را بیاره سمت دریای سرخ و خلیج عدن تا برادران یمنی ما آهن پاره اش را تحویل آمریکا بدهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس