دعوا بر سر «خدمت نظامی اجباری» حریدی‌ها بین سران تل‌آویو بالا گرفت

رسانه های خبری از بالاگرفتن اختلاف نظر بین مقامات رژیم صهیونیستی بر سر «خدمت نظامی اجباری» حریدی ها (ارتدوکس های دینی) پس از رای دادگاه عالی این رژیم در این باره خبر دادند.

به گزارش مشرق، آویگدور لیبرمن، رئیس حزب موسوم به «اسرائیل بیتنو» امروز سه شنبه گفت که حکم دادگاه عالی (در مورد قانون خدمت نظامی اجباری) برای توده صهیونیست‌ها منصفانه است.

وی تاکید کرد: حکم دادگاه عالی درمورد خدمت حریدی‌ها گامی مهم و تغییری تاریخی است.

این مقام صهیونیست تصریح کرد: ارتش اسرائیل بعد از اینکه یک تیپ کامل را از دست داد و این نظامیان در نبرد غزه کشته و یا به شدت مجروح شدند، اکنون به نیروی انسانی نیاز دارد.

کابینه «بنیامین نتانیاهو» از طریق نمایندگان ائتلاف خود در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی اخیرا پیش نویس قانون معافیت حریدی ها از خدمت وظیفه اجباری را در قرائت اول در کنست تصویب کرد. یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تنها نماینده ائتلاف حاکم بود که به آن رای مخالفت داد. این قانون باید در قرائت دوم و سوم نیز در کنست تصویب شود. هدف نتانیاهو از این اقدام راضی کردن سران احزاب و جریان های دینی ائتلاف خود برای جلوگیری از خروج آنها از کابینه و سرنگونی آن صورت گرفت.

این قانون شامل کاهش سن معافیت از خدمت وظیفه اجباری برای «حریدی‌ها» به ۲۱ سال است؛ درحالی که سن معافیت هم اکنون ۲۶ سال است.

برای دهه‌ها، جوانان حریدی با ثبت نام در مدارس دینی برای مطالعه متون دینی و دریافت مهلت های تحصیلی مکرر یک ساله تا رسیدن به سن معافیت خدمت وظیفه اجباری، توانسته اند از خدمت وظیفه فرار کرده و مشمول معافیت شوند.

اما دادگاه عالی رژیم اسرائیل امروز سه شنبه با رد ضمنی این قانون حکم داد که دانش آموزان مدارس دینی حریدی باید به خدمت وظیفه اجباری اعزام شوند.

به نوشته روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، دادگاه در متن حکم خود آورده است: حکومت صلاحیت صدور حکم لغو نهایی خدمت وظیفه دانش آموزان مدارس دینی را ندارد و باید طبق مفاد قانون دستگاه های امنیتی عمل کند.

در این حکم تاکید شد: در سایه نبود چارچوب حقوقی برای معافیت از خدمت وظیفه، این امر نمی تواند ادامه پیدا نمی کند و حکومت باید مفاد قانون خدمت وظیفه اجباری را برای دانش آموزان مدارس دینی اعمال کند.

این حکم بر شدت اختلافات و تنش ها بین مخالفان و موافقان معافیت خدمت وظیفه اجباری حریدی ها افزود و درحالی که لیبرمن از حکم دادگاه عالی مبنی بر لزوم رفتن حریدی ها به خدمت وظیفه اجباری استقبال کرد، «مائیر بروش» وزیر به اصطلاح میراث کابینه رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از حکم دادگاه عالی درمورد خدمت وظیفه اجباری حریدی ها گفت: هیچ قدرتی در دنیا وجود ندارد که بتواند دانش آموزان مدارس (دینی) را مجبور به خدمت وظیفه در ارتش کند و حکم دادگاه عالی منجر به دودستگی در میان اسرائیلی ها خواهد شد.

«ارییه درعی» رئیس حزب حریدی «شاس» نیز با انتقاد از این حکم دادگاه عالی رژیم صهیونیستی گفت: هیچ نیرویی در جهان وجود ندارد که اسرائیلی ها را از مطالعه تورات باز دارد.

وی افزود: دانش آموزان تورات کسانی هستند که قدرت ما را حفظ می کنند و در طول نبرد (به زعم درعی) معجزه می کنند.

در همین پیوند، «یولی ادلشتاین» رئیس کمیسیون امنیت و روابط خارجی در کنست رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه در کنفرانس امنیتی «هرتزلیا» گفت: بحث و بررسی‌ موضوع حکم دادگاه عالی درمورد خدمت وظیفه حریدی‌ها برای رسیدن به ساز وکاری مناسب را در کنست ادامه خواهیم داد.

ادلشتاین افزود: پیشنهادی در مورد خدمت نظامی حریدی‌ها در کنست مطرح خواهم کرد تا به برابری در تحمل بار ارتش برسیم.

موضوع خدمت وظیفه حریدی ها از جمله پیچیده ترین مشکلاتی است که رژیم صهیونیستی از زمان اعلام موجودیت جعلی خود با آن مواجه بوده و این امر، باعث ایجاد مشکلات سیاسی بزرگی بین جریانات سیاسی راست‌گرا و چپ‌گرای این رژیم و شکاف های عمیقی بین صهیونیست‌های سکولارها و ارتدوکس حریدی در سرزمین های اشغالی شده است.

سکولارها و چپ‌گرایان خواستار وادار کردن آنها به وظیفه اجباری هستند و راست‌گرایان ضمن دفاع از آنها، از وادار کردن آنها به انجام این کار خودداری می کنند. نرفتن این افراد به خدمت همزمان با تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و ناکامی ارتش اشغالگر در این منطقه، باعث تشدید بحث و جدل در این باره شده است؛ به طوری که احزاب سکولار رژیم صهیونیستی از افراطیون خواسته اند در مسئولیت هزینه های جنگ مذکور، مشارکت داشته باشند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس