به گزارش مشرق، «نمایشگاهها را از سئول به شهرآفتاب به خاطر ترافیک منتقل کردند اما اینجا هم باید بیجهت ساعتها در ترافیک عوارضی که عوارض نمیگیرد بمانیم،» اینها فقط بخشی از گلایه مردم از ترافیک سنگین عوارضی تهران_قم است.
دریافت عوارض در ورودی قم الکترونیکی شده اما سازه قبلی همچنان باعث کند شدن حرکت و ازدحام خودروها شده است. مدیر عامل شهر آفتاب عباس تقدسینژاد میگوید که «باید عوارضی جمع شود» اما مشکلاتی در خصوص هزینه و نوع سازه جدید (سردر تهران) وجود دارد.
چند سال پیش به علت افزایش تردد در آزاد راه تهران- قم به خصوص در روزهای تعطیل مسوولان تصمیم گرفتند که گیت عوارضی خارج تهران را جمعآوری کنند، حتی در دوره قبل مدیریت شهری هم جلساتی در این زمینه با تمامی ارگانهای مرتبط برگزار شد اما خروجی نداشت.
مدیران شهری میگویند که باید عوارضی تخریب شود و وزیر راه و شهرسازی هم موافق این موضوع است و قرار است شهرداری هزینهها را تامین کند.
علاوه بر اینکه عوارضی تهران_قم مشکلات ترافیکی ایجاد کرده است، مردم از صفهای طولانی عوارضی در سایر شهرها از جمله پردیس هم گلایه دارند.
کارشناس مسایل ترافیک محمود مهدوان میگوید که «جابجایی عوارضی قم به لحاظ اساسنامه خارج از اختیارات شهرداری است» و میتوان سازه فعلی را به جای تخریب، مرمت و بازسازی کرد.
کارشناس مسایل شهری عباس عسگری با بیان اینکه سازه عوارضی کرج هم به دلیل ایجاد ترافیک برچیده شده است، میگوید که «شهرداری باید ردیف بودجهای برای این کار در نظر بگیرد» چرا که تردد مردم دچار مشکل شده است.
به گفته کارشناسان، برای جابهجایی عوارضی با محدودیت مکان به علت قرارگیری مترو در کنار اتوبان روبرو هستیم و باید مکان عوارضی به بعد از فرودگاه منتقل شود. همچنین میتوان برای ورودی تهران یک سردر با طراحی ایرانی_اسلامی مشابه دروازه قرآن به جای عوارضی ساخت.