بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های روسیه؛ آینده مناسبات چگونه خواهد شد؟

مروری کوتاه بر بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های روسیه گویای آن است که برخی رسانه های روس، ضمن انعکاس گام به گام این انتخابات، به یافتن پاسخ این پرسش که آینده مناسبات مسکو – تهران چگونه خواهد شد...

به گزارش مشرق، خبرگزاری دولتی تاس و پس از آن، ریانووستی، بیشترین اخبار را در میان دیگر رسانه‌های روس از انتخابات هشتم اسفندماه ۱۴۰۳ منتشر کرده‌اند.

خبرگزاری تاس، در گزارش‌های خود تمدید زمان رأی‌گیری انتخابات ایران را نیز بازتاب داده و در کنار آن به بازتاب مباحث مطرح در نشست باشگاه مباحثه‌ای بین‌المللی والدای روسیه درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را بازتاب داده است.

این رسانه روس به نقل از الکساندر ماریاسف سفیر سابق روسیه در تهران نوشت: صرف نظر از اینکه چه کسی در ایران به ریاست‌جمهوری انتخاب شود، روند توسعه مترقی روابط ایران و روسیه ادامه خواهد یافت.

وی در نشست باشگاه والدای افزود: تعیین کننده خط مشی سیاست خارجی در ایران، رهبر عالی این کشور است و از طرفی، دو کشور هم اینک در یک کشتی در برابر موج فزاینده تحریم‌های آمریکا قرار دارند و باید در مقابل این تحریم‌ها مقاومت کنند، از این رو، مناسبات مسکو و تهران می‌تواند اردوگاه کشورهایی که خواهان روابط برابر و عادلانه در جهان هستند را تقویت کند.

ماریاسف همچنین پیش بینی کرد که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در دور اول مشخص نمی‌شود.

خبرگزاری ریانووستی نیز در گزارش‌های جداگانه‌ای از انتخابات هشتم اسفند، به بازتاب تمدید ساعت اخذ رأی‌گیری به دنبال درخواست‌های متعدد شهروندان ایرانی برای مشارکت در انتخابات پرداخت.

این رسانه روس همچنین ضمن معرفی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، شامگاه جمعه تصاویری از صف‌های طولانی افراد جلوی شعب اخذ رأی در تهران را منتشر کرد.

بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های روسیه؛ آینده مناسبات چگونه خواهد شد؟

خبرگزاری ایزوستیا نیز در گزارش‌هایی با اشاره به مراحل اخذ رأی از شهروندان ایران نوشت: بیش از ۶۱.۵ میلیون شهروند ایرانی دارای حق رای می توانند رای دهند. دولت ایران حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای و بیش از ۱۵ هزار شعبه سیار را برای اخذ رأی شهروندان در نظر گرفت. به طور همزمان، حدود ۳۴۰ نقطه رای در خارج از ایران افتتاح شد.

در این گزارش آمده است: آیت الله سید علی خامنه ای رهبر (معظم) انقلاب اسلامی در زمره نخستین افرادی بود که در این انتخابات،‌ رأی خود را به صندوق انداخت.

این رسانه روس با اشاره به برخی سوابق و گرایش‌های چهار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت:‌ دو نامزد پیش از این از رقابت های ریاست جمهوری انصراف داده بودند.

روزنامه راسیسکایا گازتا نیز گزارش‌هایی را از روند برگزاری انتخابات ایران منتشر کرد و بامداد شنبه در گزارشی نوشت: انتخابات ریاست جمهوری در ایران به پایان رسید و شمارش آرا آغاز شد.

در این گزارش به قلم یوری کوگالوف آمده است:‌ شعبه‌های اخذ رأی در ایران ۶ ساعت بیشتر از زمان برنامه ریزی شده به فعالیت خود ادامه دادند چرا که صف های زیادی مقابل آنها تشکیل شده بود و شهروندان می‌خواستند رأی خود را به صندوق بیاندازند.

این روزنامه روس افزود: کمیسیون انتخابات ایران،‌ زمان رای گیری را سه بار به مدت دو ساعت تمدید کرد.

راسیسکایا گازتا همچنین یادآور شد که انتخابات ایران به دنبال سانحه هوایی برای رئیس‌جمهوری این کشور طبق قانون زودتر از زمان طبیعی برگزار شد.

خبرگزاری آر ب کا نیز در گزارشی نوشت:‌ رئیس جمهور جدید با رأی مردم در ایران انتخاب می شود. چهار نفر برای این پست رقابت می کنند: سه اصولگرا و یک اصلاح طلب. جامعه شناسان می گویند که برنده انتخابات ایران در دور دوم مشخص می شود.

روزنامه گازتا نیز شامگاه جمعه در پایگاه اینترنتی خود گزارش داد:‌رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری در ایران به پایان رسید، آرا در حال شمارش است.

این روزنامه روس افزود: رهبر معنوی ایران، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، در اولین دقایق پس از افتتاح شعبه‌های اخذ رای، هشتم تیرماه در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کردند. این روزنامه دعوت رهبر معظم انقلاب از مردم برای مشارکت در انتخابات را بازتاب داد و از قول ایشان نوشت:‌ حضور مردم در انتخابات برای اثبات صحت و صداقت نظام جمهوری اسلامی، اقدامی لازم و واجب است.

شمار دیگری از رسانه‌های روس نیز مطالبی درباره انتخابات ایران منتشر کرده‌اند.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری روز جمعه هشتم تیرماه ۱۴۰۳ در سراسر کشور و همچنین در بیشتر کشورهایی که ایران دارای دفتر نمایندگی دیپلماتیک است،‌ برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    4 8
    اگه عناصر غرب زده بیان سرکار روابط ایران و روسیه هم سرد میشه چون این جماعت اعتقاوشون فقط نوکری برای غرب هست نه روابط محترمانه با جهان و کشورهای قدرتمند مثل روسیه و ....
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
      3 0
      هرکس نیتش خدمت به این مردمه انشاالله رای میاره نه نوکر غرب یاشرق که هردو از هم بدتر بودن بخصوص شرق که چندین ساله ما با اونها خوبیم وروزگار مردم ما سیاه شده
    • مهدی US ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
      0 0
      الان نوکر غرب کیه!!!نوکر ش4رق
  • علی IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    0 0
    اول خبر نوشتید هشتم اسفند
  • اميد IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    1 7
    روسيه پيش بيني دور دوم كرده اقاي پوتين همزمان ريس جمهور چند كشور است وتصميم ايشان بر اين قرار گرفته به به
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    1 0
    بيايم واقع بين باشيم تعداد مشاركت كننده در انتخابات از اموزش وپرورش گرفته تا كل نيروهاي مسلح وتمامي حقوق بگيران دو لتى و خانواده شهدا و جانبازان بيان گر چيست در انتخابات و لشكر غايبها جه كساني هستند ؟
  • ایران IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    0 4
    اومدن اصلاح طلبا روی کار به معنای رفع تحریم نیست بلکه روابط با کشورهای دیگه هم کلا نابود میشه،متاسفانه با هیولاسازی از بقیه و وعده های حداقلی ناکارامدی خودشون رو پنهان میکنند و مردم رو دچار انتخاب اشتباه میکنن که تاوانش رو همه باید بدن
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    1 1
    ریس جمهور ضعیف داشتن برای ایران بد
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    1 0
    فاتحه روابط روبخون پوتین ظریف زیاداهل همکاری با شما نیس
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    0 0
    رسانه روسیه🤣🤣🤣
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    1 0
    درود بر جلیلی
  • DE ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    1 0
    محمدباقر قالیباف در پیامی تاکید کرد: راه هنوز پایان نیافته است؛ همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند. تسنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس