به گزارش مشرق، مهدی ساسانی مدیر سامانه خودنویس در مورد راه اندازی این سامانه، گفت: این سامانه بر اساس تکلیف قانونی توسط وزارت راه و شهرسازی راه اندازی شد و توسعه یافت. هدف سامانه ثبت معاملات املاک و مستقلات کشور (خودنویس) این است که در کنار مشاوران املاک اگر مردم به هر دلیلی تمایلی به مراجعه به آنها برای ثبت املاک خود نداشتند، بتوانند یک قرارداد رسمی ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کنند.
ساسانی یادآور شد: تا پیش از این سامانه مردم ناچار بودند به مشاوران املاک مراجعه کنند یا پشت قرارداد قبلی، قرارداد جدید را بنویسند در حالی که حالت رسمی نداشت که با این سامانه مشکل مردم حل شد.
مدیر سامانه خودنویس خاطرنشان کرد: مردم همچنان برای پیدا کردن ملک میتوانند به مشاورین املاک مراجعه کنند و بابت خدماتی که دریافت میکنند، وجهی را پرداخت میکنند. سامانه خودنویس مشاوران املاک را حذف نکرده بلکه حقالزحمه مشاورانی را که کار همرسانی را انجام میدهند، اعلام و در قرارداد درج میکند. در حال حاضر هم مشاوران املاک و هم کاربران به سامانه دسترسی دارند و طبق تفاهمی که وجود دارد حدود ۲۰ درصد قراردادها را ثبت و حقالزحمه خود را دریافت میکنند.
به گفته ساسانی، اگر فردی پشت اجاره نامه قبلی، اجاره نامه جدید را مینوشت مشمول وام ودیعه نمیشد.